Northern Forest Baja 2009 - pohľad do zákulisia
Bežnou výbavou cross country vozidiel sa stali zariadenia na sledovanie posádky na trati a tiež zariadenie pre signalizáciu predbiehania. Ani Northern Forest v tomto nie je výnimkou a všetky vozidlá musia byť týmito prostriedkami vybavené. Do povinnej výbavy posádok v medzinárodnej klasifikácii tiež patrí HANS (Head And Neck Support device). Špecialitou Northern Forest je však povinná zimná výbava. Základom sú pneumatiky s hrotmi. Aby boli podmienky pre všetkých rovnaké, ako jednotné obutie boli určené Michelinky s hrotmi od švédskej firmy Dackproffsen. Vzhľadom na možné silné mrazy musí mať posádka v každom vozidle k dispozícii dodatočnú výbavu v podobe teplého oblečenia a obutia, vlnených ponožiek, rukavíc a čiapky. Povinné sú aj prostriedky prvej pomoci proti omrzlinám.
Nič z toho počas svojej návštevy v auguste nepotreboval Fred Gallagher. Jeden z najlepších spolujazdcov nedávnej minulosti, v súčasnosti člen cross country výboru FIA, navštívil Saint Petersburg, aby sa oboznámil s prípravami Northern Forest Baja. S prácou organizátorov bol spokojný, upozornil však na možné úskalia. „Organizátori sa zdajú byť dostatočne skúsení, som si istý, že odvedú skvelú prácu. Treba však pamätať, že Northern Forest je teraz medzinárodnou súťažou od ktorej sa bude vyžadovať dodržiavanie svetových štandardov. Som pevne presvedčený, že to organizátori vďaka poctivej príprave zvládnu.“
Je nespochybniteľné, že v prípade hojnosti snehu budú domáci jazdci vo výhode. Zahraniční účastníci sa so súťažami na snehu takmer vôbec nestretávajú a pre väčšinu z nich je Northern Forest prvou zimnou súťažnou skúsenosťou. Fred Gallagher však šance zahraničných jazdcov nevidel nijako tragicky. „Samozrejme, Northern Forest bude pre cudzincov obrovská výzva, ale som si istý, že si ju náramne užijú. Nemožno ich však podceňovať. Myslím, že ruskí jazdci budú musieť vydať zo seba maximum aby porazili stálice cross country scény. Naviac verím, že aj niektorí zo škandinávskych rally jazdcov bez skúseností z cross country by sa tu nestratili.“
So slovami Freda Gallaghera možno súhlasiť, tento rok však budú mať domáci jazdci podstatne jednoduchšiu pozíciu. Zahraničných účastníkov sa zišlo ako šafránu, zo sedemnástich posádok v medzinárodnej klasifikácii je ich až štrnásť z Ruska. Početné zastúpenie by malo mať aj Lotyšsko. Lotyšská automobilová federácia požiadala o zaradenie Norther Forest do svojho kalendára, čomu ruskí organizátori radi vyhoveli. Po jednej posádke majú potom zastúpenie Ukrajina, Taliansko a Česká republika. Práve z Dřevohostíc mieri do Ruska jeden z kandidátov na víťazstvo. Mirek Zapletal patrí tento rok medzi najvyťaženejších jazdcov cross country na svete, počas prvých dvoch mesiacov tohto roka je to pre neho už tretia súťaž, naviac na troch rôznych kontinentoch! Po fenomenálnom úspechu na Dakare (7. miesto absolútne) v Južnej Amerike a druhom štarte na Ha’il Baja (3. miesto absolútne) na Blízkom Východe, je teraz na rade zasnežená Európa.
Nielen zo snehom sa musel vysporiadať tím Igora Kana, človeka zodpovedného za prípravu súťažných tratí. Koncom roka zasiahol Leningradský región silný hurikán, ktorému padlo za obeť mnoho stromov. Igor Kan priamo v teréne dohliadal na odstraňovanie následkov víchrice. „Popadané stromy už nie sú v tejto chvíli problém,“ uviedol počas januárových prác. „Prácu nám najviac komplikuje počasie; buď sneží alebo je odmäk. Pokiaľ sa traktory vydajú do terénu v teplom počasí iba čo ničia pôdu a cesty. Musíme preto pozorne sledovať predpoveď počasia. Príprava tratí však neskončí skôr ako deň pred štartom a je možné, že čerstvý sneh budeme musieť odstraňovať aj medzi jednotlivými etapami.“
Presne v niečo podobné dúfa organizátor Northern Forest, Ruslan Mišikov: „Radšej by sme prijali tridsaťsedem stupňové mrazy tak ako pred dvoma rokmi, než sa potýkať s odmäkom.“ Čo mu na rozdiel od počasia starosti nerobí, je zabezpečenie hladkého chodu súťaže. Už počas minulého roka prejavili pozorovatelia z FIA spokojnosť s priebehom súťaže. Ruslan Mišikov však pozná rezervy svojich ľudí. „Naši zástupcovia sa zúčastnili niektorých medzinárodných súťaží, pozorovali a učili sa. Analyzovali sme chyby, ktoré sme v minulosti spravili a budeme sa im snažiť vavrovať.“ O pripravenosti a schopnostiach svojho tímu nepochybuje a tak sa okrem organizácie bude opäť venovať aj samotnému súťaženiu. Víťaz z roku 2004 je aj teraz jedným z favoritov a súťaži sa hodlá venovať na 100%. „Niekedy sa počas súťaží zamyslím nad obchodnými záležitosťami, to však nie je prípad Northern Forest. Tá jazdcom ani na chvíľu nedovolí poľaviť v pozornosti.“
Foto: www.northern-forest.ru
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
Offroad trial Lúky 2024
9. 9. 2024
Off road trial Hruštín
20. 5. 2024
Off road trial Vyšný Slavkov
6. 5. 2024
Offroad Tisovec IV
30. 4. 2024
Offroad Tisovec III
29. 4. 2024
Offroad Tisovec II
29. 4. 2024
Offroad Tisovec
29. 4. 2024
Offroadtrial Brezno II
15. 10. 2023
Offroadtrial Brezno
15. 10. 2023
Offroadtrial Vyšný Slavkov
29. 9. 2023
Offroad Tisovec 2023
5. 5. 2023
Eurotrial Červená skala nedeľa
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala sobota
1. 8. 2022
Eurotrial Červená skala piatok
1. 8. 2022
Jakeš vs Miloň II
19. 9. 2021
Jakeš vs Miloň
19. 9. 2021
Hungarian Baja
10. 8. 2021
Vyhlásenie ankety Zlatý volant
18. 2. 2021
Dakarské víťazstvo tímu Honda
2. 2. 2021
Tomeček na Dakaru
28. 1. 2021
Hungarian Cross-Country Rally 2019
21. 3. 2020
Rally Dakar cieľ
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa II
18. 1. 2019
Rally Dakar 10. etapa
18. 1. 2019
Rally Dakar 9. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa II
17. 1. 2019
Rally Dakar 8. etapa
17. 1. 2019
Rally Dakar 7. etapa
15. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa III
14. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa II
14. 1. 2019
Rally Dakar 6. etapa
14. 1. 2019