Nenechajte sa na ceste prekvapiť daždivým počasím
Jeseň prináša so sebou dážď, sychravé počasie a ranné hmly, čo sú rizikové situácie pre všetkých vodičov. Keďže väčšinou jazdíme ešte na letných pneumatikách, je predvídanie situácie a správna reakcia o to dôležitejšia. Ing. Milan Troška z Centra bezpečnej jazdy v areáli Slovakia Ring vám prináša niekoľko rád, ako správne zvládnuť nebezpečné situácie na jesenných cestách.
„Jazda na mokrej vozovke si vyžaduje zvýšenú pozornosť vodičov, ale netreba zabúdať ani na vhodný stav vozidla. Najdôležitejšie sú pneumatiky. Ako prvé si skontrolujte výšku dezénu, pretože od nej závisí stabilita vozidla. Ak sú pneumatiky viac zjazdené a dezén sa pohybuje okolo výšky 2 mm je nevyhnutné dbať na zvýšenú pozornosť. S takýmito pneumatikami sa aj na minimálne mokrej vozovke môžete dostať do aquaplaningu. Pod týmto pojmom sa označuje nebezpečná situácia, keď vozidlo stráca kontakt s vozovkou a stáva sa neovládateľné. Situáciu skoro spozorujete, ak budete držať volant vždy dvoma rukami. Tak zaistíte dobré ovládanie vozidla. Nezabúdajte, že správne držanie volantu kopíruje postavenie hodinových ručičiek „o trištvrte na tri". Ak sa už dostanete do aquaplaningu správne riešenie spočíva vo vyšliapnutom spojkovom pedáli a držaní volantu rovno. Akékoľvek manévrovanie Vás môže dostať do šmyku.
V daždivom počasí udržiavajte väčšie odstupy od vozidiel pred vami, pričom minimálna vzdialenosť by nemala byť menšia ako 2 sekundy. Túto vzdialenosť si ľahko overíte. Ak prejdete značku o dve sekundy neskôr ako vozidlo pred vami, vzdialenosť je bezpečná. Neriskujte zbytočným predbiehaním. Na mokrej vozovke je podľa štatistík a výskumov pravdepodobnosť šmyku o 30 % vyššia ako na suchej. Šmyk môže prekvapiť aj skúseného vodiča. Preto radšej znížte rýchlosť, čím zabezpečíte väčšiu stabilitu vozidla.
Aj keď bezpečnostné pásy sú zákonom prikázaný bezpečnostný prvok, nezabúdajte na ne. A to platí nie len pre vodičov, ale aj pre spolujazdcov a osoby sediace na zadných sedadlách! Pri nehodách v malých rýchlostiach okolo 30 až 40 km/h si môžete ľahko spôsobiť ťažké poranenia hrudníka, či končatín v prípade, ak nemáte zapnutý bezpečnostný pás.
Pri neočakávanej krízovej situácii je najdôležitejšie zachovať pokoj. Správne reakcie v nebezpečných situáciách sa naučíte a prakticky si vyskúšate v centrách bezpečnej jazdy. Preto je veľmi vhodné prejsť kurzami, pri ktorých vám odborníci v bezpečí centier poradia, ako zvládnuť nebezpečné situácie na cestách."
7 užitočných rád pre bezpečnú jazdu v nepriaznivom počasí
1. Ak šoférujete v hmle, zapnite si hmlovky. Tie smerujú lúče svetla smerom k vozovke. |
2. Nezabúdajte, že hmla spôsobuje klzkú vozovku. Jazdite preto pomaly. |
3. V silnom vetre si dávajte pozor na ostatné vozidlá na ceste. Silný vietor je problém najmä pre nákladné autá a autobusy. Držte si od nich dostatočnú vzdialenosť. |
4. Vo vetre jazdite pomaly. Čím rýchlejšie pôjdete, tým ľahšie vás vietor strhne. Keď vás však strhne, zachovajte obe ruky na volante a snažte sa znížiť vašu rýchlosť až kým nedostanete vozidlo späť pod kontrolu. |
5. Ak sa dostanete do šmyku, nepanikárte a nedupnite na brzdu. Stláčajte ju iba ľahkým dotykom a udržiavajte mierny tlak na brzdový pedál. Snažte sa udržať smer šoférovania. Otáčajte volantom až pokiaľ nedostanete auto späť do pôvodného smeru. |
6. V daždivom počasí si dodržiavajte väčšiu vzdialenosť od auta pred vami. Nikdy neviete, ako šofér pred vami zvládne nepriaznivú situáciu na ceste. |
7. Jazdite pomaly a to najmä cez nadjazdy a mosty, ktoré na jeseň zamŕzajú rýchlejšie ako ostatné cesty. |
Dopravný analytik Ing. Milan Troška
Milan Troška sa od roku 2002 profesionálne venuje tréningom bezpečnej jazdy. Ako dopravný inštruktor pôsobil na špecializovanej dráhe v areáli Matador, a.s Púchov a v roku 2008 založil vlastnú spoločnosť poskytujúcu služby strediska pre bezpečnú jazdu. Vybudovaním prvého profesionálneho Centra bezpečnej jazdy na Slovensku - Driving Academy v roku 2010, v ktorom pôsobí ako riaditeľ výcvikového procesu, vzniklo aj pre našich vodičov simulačné cvičisko na tréning krízových situácií. Ako dopravný analytik sa venuje témam bezpečnej jazdy, defenzívnej a ekonomickej jazdy.