Návrat starého Q formátu
Malo to prilákať fanúšikov späť, no opak sa stal pravdou. Po blamáži s novým formátom v úvode sezóny sa F1 vracia k osvedčenému formátu. Na ako dlho?
Do konca roka 1995 sa jazdila kvalifikácia na dve hodinové úseky. V piatok a v sobotu. Piloti mali neobmedzený počet kôl a počítal sa najlepší čas za oba tréningy. V roku 1996 piatkovú kvalifikáciu zrušili a zostala hodina sobotňajšej kvalifikácie. Piloti dostali obmedzený počet 12 kôl a zaviedol sa 107% limit. Kto ho nedosiahol, tak sa nekvalifikoval. Jedine mohol požiadať o výnimku.
Od roku 2003 došlo k zásadnejšej zmene. Kvalifikácia zostala v sobotu jednohodinová, ale každý pilot mal iba jedno jediné kolo v ktorom mal dosiahnuť kvalifikačný čas. Kto ho pokazil, mal smolu. Poradie výjazdu na trať určovali piatkové jazdy. O rok neskôr sa piatkové zoraďovacie jazdy posunuli na sobotu a štartovalo sa do nich podľa poradia v posledných pretekoch.
Ešte šialenejšiu verziu kvalifikácie pripravili pre rok 2005, keď sa zasa jazdili dve jazdy. Jedna v sobotu (na jedno kolo) a druhá dokonca v nedeľu dopoludnia (na jedno kolo), pričom o postavení na štarte rozhodol súčet časov z oboch jázd!? Toto našťastie trvalo iba prvých šesť veľkých cien roku 2005 a F1 sa vrátila znovu k jedinému kolu v sobotňajšej kvalifikácii do ktorej sa štartovalo podľa poradia v posledných pretekoch.
Rok 2006 potom priniesol zmenu, ktorú F1 okukala od DTM a kvalifikácia bola rozdelená na tri časti, tak, ako sme ju poznali až do vlaňajška.
Tesne pred štartom tejto sezóny však prišiel niekto geniálny so zaručene dramatickým formátom, ktorý mal byť uvedený až v Španielsku. Software nakoniec stihli pripraviť už v Melbourne a blamáž bola na svete. Napriek tomu, že tímy sa dohodli, že žiadajú návrat k vlaňajšiemu formátu, tak Bernie presadil, že sa kvalifikácia bude jazdiť takto aj v Bahrajne.
To sa už vzbúrila aj GPDA (asociácia pilotov) a v pondelok pred čínskou GP prišlo z FIA rozhodnutie, že sa F1 vracia k formátu, ktorý sa používal posledných desať rokov. Tímy si mohli vybrať z hybridnej alternatívy, alebo úplného návratu. Vyhral návrat k osvedčenému.
Nateraz je teda tento Q nezmysel zažehnaný. Ale ako poznáme F1, tak nevieme v akom rozmare sa nám táto otázka vráti znova. Vraj by sa s kvalifikáciou predsalen malo niečo robiť, aby bola dramatickejšia a jej zmena by mala prísť so sezónou 2017. Je však chyba naozaj vo formáte kvalifikácie? Žiaľ, od F1 sme si už zvykli na čokoľvek. Bude to mať však aj zdravý rozum?