Návnada v podobe najmenšieho
Ak svieti slniečko, okolie mestečka Bled v Slovinsku, ktoré preslávilo svetoznáme jazero s pekným zámkom na skale, je nádherné. Istotne aj preto si tamojšiu scenériu s úzkymi uličkami v dedinkách v širšom okolí vybrala nemecká automobilka BMW na prezentáciu svojej novinky - agregátu s technológiou TwinPower Turbo v BMW X1 xDrive28i.
Hoci počasie bolo hmlisté, zážitky s novým motorom to motoristickým novinárom nijako nepokazilo. Vychutnávali sme si dobré zrýchlenie, výbornú stabilitu v zákrutách, účinné brzdy (najmä keď sa na úzkej ceste v protismere vyrútil zo zákruty iný vodič) i celkový komfort v kabíne vrátane vyhrievaného volantu a presného navigačného systému.
V BMW X1 xDrive28i aplikuje BMW po prvýkrát prepĺňanie BMW TwinPower Turbo s turbodúchadlom typu twin-scroll, spolu s priamym vstrekovaním benzínu High Precision Injection, variabilným časovaním nasávacích aj výfukových ventilov double-VANOS a plynulo variabilným zdvihom ventilov VALVETRONIC.
Nová pohonná jednotka je prvou z novej generácie 2-litrových štvorvalcových motorov BMW. Maximálny výkon je 180 kW/245 k, kým predošlý model so šesťvalcovým atmosférickým motorom mal výkon 190 kW/258 k. To je síce v číslach menší výkon, v skutočnosti sú však parametre lepšie: krútiaci moment stúpol na 350 Nm (predtým 310 Nm), zrýchlenie sa zlepšilo na 6,1 s (6,8 s), maximálna rýchlosť stúpla na 240 km/h (230) a zároveň sa znížila spotreba paliva aj emisií... Výrobca udáva pri modeli X1 xDrive28i spotrebu 7,9 l/100 km, šesťvalec konzumoval viac - 9,4 litra.
Šesťstupňová mechanická prevodovka spolupracuje so systémom Auto Start Stop, kto sa rozhodne pre automatickú prevodovku, má k dispozícii 8 stupňov. My sme si v testovacej jazde vyskúšali mechanickú prevodovku a nečakaným prekvapením bol plynulý záber už od nízkych otáčok. Samozrejme, ak sme dali prednosť razantnému športovému štýlu jazdy, ručičkou otáčkomera sme šteklili hranicu 6 000 ot./min.
Organizátori prezentácie poskytli novinárom na vyskúšanie aj modely X3, X5 a X6, bolo to milé spestrenie programu, avšak hlavnou témou dvoch dní bol najmenší model X1. A ten v žiadnom prípade nesklamal - naopak, určite ho môžeme zaradiť medzi silné návnady pri lákaní potenciálnych zákazníkov.
Ivan Václavík, Bohinjska Bistrica