Nastupuje Opel Astra Sports Tourer
Nové kombi Opel Astra Sports Tourer prináša eleganciu, praktickosť a technológie šetrné k životnému prostrediu. Má rovnaké, typické dizajnové prvky aj označenie ako väčšie kombi Insignia. Tvary karosérie reprodukujú základné črty úspešného hatchbacku, no výrazne je zväčšená prepravná kapacita.
Astra Sports Tourer má športové jazdné vlastnosti, pričom využíva rovnakú inovatívnu zadnú nápravu a podvozok FlexRide ako východiskový model so splývajúcou zadnou časťou karosérie. V ponuke vybavenia nechýbajú ani adaptívne predné reflektory AFL+ a ergonomické predné sedadlá, ocenené certifikátom asociácie ortopédov. Efektívne navrhnutý batožinový priestor poskytuje maximálny objem 1 550 litrov. Praktické sú zadné sedadlá FlexFold, ktoré sa sklápajú stlačením gombíka.
Široká ponuka pohonných jednotiek obsahuje 9 úsporných motorov vo výkonovom rozpätí od 70 kW (95 k) do 132 kW (180 k). Technológia Štart/Stop, ktorá bude zavedená najprv pri naftovom motore 1.3 CDTI, umožní znížiť emisie CO2 na hodnotu iba 109 g/km.
Opel bol jedným z prvých automobilových výrobcov v Európe, ktorý sa inšpiroval príkladom z USA a zaviedol karosériu typu kombi. Stalo sa tak začiatkom 50. rokov dvadsiateho storočia, takže Astra Sports Tourer teraz stavia na vyše 50-ročných skúsenostiach značky Opel z konštrukcie a výroby automobilov typu kombi.
Pripomeňme si, že priam senzáciu spôsobil Opel v Európe v roku 1953, keď predstavil model Olympia Rekord Caravan - populárne kombi, ktoré umožňovalo majiteľom kombinovať profesionálne a súkromné používanie v jednom vozidle.
Spočiatku totiž existovalo zreteľné delenie medzi dodávkovými automobilmi na prepravu tovaru alebo objemného nákladu a automobilmi, určenými na prevážanie osôb, s maximálnym priestorom a komfortom. Podrobnejšie o histórii sa dočítate v sekcii História na portáli autoshow.sk.
V súčasnosti Astra Sports Tourer nadväzuje na úspešnú základnú verziu súčasného hatchbacku, na ktorú od spustenia predaja v októbri 2010 zaevidovali už vyše 200 000 objednávok. V ostatných rokoch pripadol na kombi podiel približne 25 percent zo všetkých verzií modelu Astra predávaných v Európe. To v prepočte znamená asi 50 000 kusov.
Model Astra Sports Tourer navrhli a skonštruovali v medzinárodnom technickom a dizajnovom centre značky Opel v Rüsselsheime. Vyrábajú ho v závode Ellesmere Port vo Veľkej Británii a už je takisto v predaji.
Pod elegantnou karosériou je priestranný batožinový priestor, ktorý neobmedzujú výstupky vnútorných blatníkov. Zadné sedadlá FlexFold zlepšujú ergonómiu a zvyšujú pohodlie, pretože sa dajú sklopiť jednoduchým stlačením gombíka, čím sa objem batožinového priestoru zväčší z 500 na 1 550 litrov.
Každá časť operadla zadného sedadla, deleného v pomere 60:40, sa uvoľní a sklopí samostatne, po stlačení gombíka. Nie je teda nutné obchádzať okolo vozidla a sklápať každú časť samostatne. Inžinieri značky Opel skonštruovali systém tak, že funguje bez toho, aby bolo potrebné najprv zdvíhať bezpečnostné pásy z operadla zadného sedadla. Pri sklopenom zadnom operadle má nákladný priestor dĺžku 1 835 mm.
Ďalším prvkom vybavenia zo segmentu premium je dvojdielny kryt batožinového priestoru Easy Access Cover. Ten sa jednoduchým pohybom posunie dohora a dopredu, čo uľahčuje nakladanie, či vyberanie menších predmetov z batožinového priestoru. Pri väčších predmetoch sa kryt rýchlym pohybom ruky úplne zasunie do kazety a mäkko sa zastaví na konci. Ak kryt nie je potrebný, celá zostava sa dá ľahko vybrať a uložiť pod podlahou batožinového priestoru. Od roku 2012 bude v predaji aj nová generácia inovatívneho nosiča bicyklov FlexFix, integrovaného v zadnom nárazníku.
Keď budete s Astrou Sports Tourer ťahať pripojený príves na originálnom ťažnom zariadení, aktivuje sa elektronický stabilizačný systém prívesu Trailer Stability Assist (TSA). Tento sofistikovaný bezpečnostný systém využíva štandardný elektronický stabilizačný systém vozidla na elimináciu nestabilného pohybu nákladného alebo obytného prívesu. Ak dôjde počas jazdy k rozkmitaniu prívesu, systém TSA ho stabilizuje automatickým pribrzdením vozidla.
Bezpečnosť a komfort zvyšuje najnovšia, tretia generácia adaptívnych reflektorov Adaptive Forward Lighting (AFL+). Tieto reflektory umožňujú 9 rozličných spôsobov osvetlenia, ktoré sa automaticky prepínajú podľa prevažujúceho profilu cesty a jazdných podmienok. Systém Opel Eye na báze digitálnej kamery upozorňuje vodiča na zákazové a obmedzujúce dopravné značky a varuje ho, ak vozidlo samovoľne opustí jazdný pruh - čo je zvlášť užitočné na dlhej trase. Obidve tieto vyspelé technológie zaviedla značka Opel ako prvá v segmente kompaktných vozidiel.
Zadná náprava profituje z inovatívnej kombinácie vlečených ramien, spojených torzne pružnou priečkou a Wattovho priamovodu. Táto priestorovo úsporná konštrukcia zlepšuje prenos bočných síl pri jazde v zákrute, čím zvyšuje jazdnú dynamiku a agilitu bez negatívneho ovplyvnenia stability a komfortu. Astra Sports Tourer zachováva vyladenie podvozka a jazdnú dynamiku základnej verzie Astra hatchback.
Široká ponuka pohonných jednotiek pre Opel Astra Sports Tourer obsahuje štyri naftové motory, päť benzínových a jeden motor upravený na spaľovanie skvapalneného plynu LPG vo výkonovom rozpätí od 70 kW (95 k) do 132 kW (180 k).
Ponuku naftových motorov tvoria turbodiesle CDTI s objemom 1,3, 1,7 a 2 litre - všetky vybavené systémom priameho vstrekovania paliva common-rail, turbokompresorom s variabilnou geometriou (VGT) a bezúdržbovým filtrom tuhých čiastočiek (sadzí). Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5.
Technológia Štart/Stop, zavedená v modeloch Opel Agila a Corsa, bude k dispozícii pre model Astra Sports Tourer 1.3 CDTI s výkonom 70 kW (95 k). Umožní dosahovať spotrebu paliva iba 4,1 l/100 km v kombinovanom cykle a emisie CO2 iba 109 g/km.
Motor 1.7 CDTI je na výber v dvoch modifikáciách: s výkonom 81 kW (110 k) a krútiacim momentom 260 Nm alebo s výkonom 92 kW (125 k) a krútiacim momentom 280 Nm. Spotreba paliva v kombinovanom cykle je pri obidvoch verziách identická 4,5 l/100 km, rovnako ako emisie CO2 119 g/km.
Špičkový turbodiesel 2.0 CDTI je v ponuke so 6-stupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. S výkonom 118 kW (160 k) a krútiacim momentom 350 Nm už pri nízkych otáčkach 1 750 min-1 umožňuje akceleráciu z pokoja na rýchlosť 100 km/h za menej ako 10 sekúnd. Kombinovaná spotreba s manuálnou prevodovkou je 5,1 l/100 km, emisie CO2 majú hodnotu 134 g/km.
Ponuka benzínových motorov obsahuje štvorvalce s objemom 1,4 a 1,6 litra, každý s atmosférickým nasávaním a s prepĺňaním turbodúchadlom vo výkonovom rozpätí od 74 kW (100 k) do 132 kW (180 k). Všetky motory okrem verzie 1.6 Turbo majú kontinuálne variabilné časovanie nasávacích i výfukových ventilov.
S novou generáciou modelového radu Astra predstavili aj úplne nový benzínový motor 1,4 Turbo. Pre kombi sú na výber dve modifikácie, pričom verzia s výkonom 103 kW (140 k) nahrádza predchádzajúci motor 1,8 litra s atmosférickým nasávaním a približne rovnakým výkonom. Spotreba je iba 6,1 l/ 100 km.
Základný benzínový motor 1,4 litra bez prepĺňania dosahuje výkon 74 kW (100 k) a v kombinovanom cykle má spotrebu 5,9 l/100 km. Špičkovou benzínovou pohonnou jednotkou je turbodúchadlom prepĺňaný motor s objemom 1,6 litra, s výkonom 132 kW (180 k) a maximálnym krútiacim momentom 230 Nm.