Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Nad štartovou listinou Dakaru 2012: Automobily

Sunday, 18. 12. 2011 - 19:54, Michal Kostka   

Nad štartovou listinou Dakaru 2012: Automobily

Krátko na úvod. Ako je už známe, Volkswagen dal Dakaru zbohom a v najbližších rokoch sa chystá dominovať vo svete WRC. Víťazné Race Touaregy do súkromných rúk (zatiaľ) nepustil, vďaka čomu sa na stupienku najvyššom premiérovo objaví niekto z nasledujúcich.

Čím viac, tým lepšie - Monster Energy X-Raid Team
V tomto roku nemecký tím X-Raid spojil sily s výrobcom energetického nápoja Monster Energy a do života uviedol nové Mini All4 Racing. Prvé súťažné nasadenie skončilo trápnou chybou Guerlaina Chicherita, keď auto rozbil počas voľného dňa. Koncept sa však ujal a v roku 2012 sa v Mar del Plata na štarte objaví hneď pätica týchto prerastených Mini. Za volantom jedného z nich sa bude o jubilejné desiate víťazstvo pokúšať Stéphane Peterhansel, azda najväčší favorit 34. ročníka dakarskej rally. Bol to práve on, kto pre Mini získal prvé víťazstvo na Abu Dhabi Desert Challenge. Dva razy bol potom druhý, na Silk Way Rally a na Baja Poland bol od neho rýchlejší len Krzysztof Holowczyc.

Monster Energy X-Raid Team;

Poľský jazdec svoje veľké víťazstvá získal ešte za volantom staršieho BMW X3 CC, na Dakare sa predstaví už s Mini vo farbách tímu Orlen. Takisto on mieri za vavrínom najcennejším. Ani Joan „Nani" Roma nemá malé ambície, spolu s Ricardom Leal dos Santosom a tohtoročným držiteľom Svetového pohára Leonidom Novickým tiež majú k dispozícii Mini All4 Racing. Okrem toho treburský tím nasadí do súťaže aj trojicu bavorákov, za volant sa posadia Aleksandr Mironenko, Boris Garafulic a Stephan Schott.

Team Great Wall;

Proudly South African - Toyota
Prvým víťazom juhoamerického Dakaru a jedným z najstabilnejších jazdcov posledných rokov je Giniel de Villiers. V roku 2012 do Argentíny mieri vo farbách nového tímu Imperial Toyota. Za vznikom novej juhoafrickej Toyoty Hilux stojí Glyn Hall, teda človek ktorý stojí aj za pomerne úspešnými Nissanmi. Celý tím má za sebou komplexný testovací program v namíbijskej púšti, pri ktorom boli identifikované (snáď) posledné problémy. Giniela de Villiersa a jeho navigátora Dirka von Zitzewitza netreba zvlášť predstavovať, pozrime sa teda stručne na druhú tímovú dvojicu. Päťdesiat jeden ročný Duncan Vos je štvornásobným off-roadovým majstrom Južnej Afriky, v deväťdesiatych rokoch zbieral úspechy v pretekoch cestných automobilov. Jeho navigátor Rob Howie sa s spolu s Glynom Hallom podieľal na vstupe Nissanu na Dakar, od roku 2010 sú obaja súčasťou tímu Toyota.

Toyota Racing;

Dve totožné Toyoty Hilux sa objavia tiež pod hlavičkou tímu Overdrive. O prvý štart nového vozu sa na Rallye Maroc postaral Orlando Terranova. Rýchly Argentínčan nezostal nič dlžný svojej povesti a hneď v prvý súťažný deň havaroval. Potom však vyhral dve etapy, čím potvrdil potenciál auta. Druhý jazdec belgického tímu, tiež Argentínčan Lucio Ezequiel Alvarez, bude chcieť nadviazať na tohtoročný úspech - 15. miesto celkovo, druhý najlepší nováčik, najlepší Argentínčan.

Team PanDakar;

30 rokov pri tom - Team Dessoude
Veľké prekvapenie si na nadchádzajúci Dakar pripravil francúzsky tím Dessoude. Tridsiate výročie svojho pôsobenia na najslávnejšej diaľkovej rally oslávi zoskupenie okolo André Dessouda hneď troma novými vozidlami. Jednoznačne najvyššie mieri Christian Lavieille, zverený mu bol špeciál Dessoude Proto N11. Jedná sa o technologicky najvyspelejšie auto v histórii tímu, ktoré je schopné konkurovať aj favorizovaným Mini. Druhou novinkou je Proto Dessoude Atacama pre Frédérica Chavignyho. Po sérii úspechov v skupine produkčných vozov prestupuje Chavigny do vrcholnej triedy T1. Síce sa tak pripravil o možnosť získať ďalšie pódium v T2, v celkovom poradí si ale môže výrazne polepšiť. K obom autám a aj k tretej novinke sa ešte neskôr v článku vrátime.

DPPI / ASO;

Číslo MRX09 žije - Mitsubishi
Keď na konci roku 2008 uviedlo Mitsubishi svoj prvý dieselový dakarský špeciál, nikto ani len netušil že necelý mesiac po skončení (pre tri diamanty neúspešného) Dakaru 2009 ohlási značka úplný koniec svojich cross country aktivít. Atraktívne vozy s nie príliš spoľahlivým novým motorom sa roztratili po svete, aby boli podrobené rôznym, viac či menej úspešným úpravám. Po dvoch rokoch sa trojica Racing Lancerov objavila v Holandsku a spôsobila menšiu senzáciu.

Riwald Dakar Team;

Za Riwald Dakar Team-om stojí Erik Wevers a jeho spoločnosť Wevers Sport. Do jedného z najvyspelejších áut posledných rokov pri dôkladnej a kompletnej prestavbe vrátili overený benzínový štvorliter a výsledky na seba nenechali dlho čakať. Na júlovej Baja España Aragón obsadili druhé, piate a deviate miesto, v októbri na Rallye Maroc získali prvú a siedmu priečku. V oboch prípadoch bol z tímu najúspešnejší Bernhard ten Brinke, v Maroku dokonca vyhral tri zo šiestich etáp. Na Dakare ho bude navigovať skúsený Matthieu Baumel. Do druhého vozu sa posadí Erik Wevers, noty mu bude čítať ďalší skúsený harcovník Fabian Lurquin. V treťom aute bude súťažiť zmiešaná posádka, ku Gertovi Huzinkovi sa posadí švajčiarska navigátorka Eugenie Decré. Holanďania nenechávajú nič na náhodu, do pozície tímového manažéra bol angažovaný David Serieys, dlhoročný šéf logistiky továrenského tímu Mitsubishi.

Toyota Prisma MPA Team;

Ešte dva Racing Lancery sa objavia na Dakare 2012, jeden z Brazílie a druhý opäť z Holandska. Guilherme Spinelli sa tento rok na dakarskej rally umiestnil na deviatej priečke, o jeho dobrej forme svedčí aj štvrté víťazstvo na domácej Rally dos Sertões. Erik van Loon bol prvý, kto si v krajine tulipánov a veterných mlynov zadovážil MRX09. Tento rok začal jedenástym miestom na Dakare, pokračoval tretím na španielskej baji a smolne zakončil v Maroku, kde si aspoň napravil chuť jedným etapovým triumfom.

Colcar Racing Team;

Malí, ale s ambíciami
Nielen veľké tímy mútia dakarskú vodu, aj malí dokážu na seba strhnúť pozornosť vďaka svojim výkonom. A ak sa k tomu pridá aj trochu tej show, o publicitu je postarané. Už po svojom prvom štarte, vteda ešte v továrenskom tíme VW, to pochopil Robby Gordon a uviedol na Dakar zjav menom Hummer. Vo svojej podstate prerastená americká buggy, na ktorú je navlečená karoséria vzdialene pripomínajúca model H3, zaujme nielen vzhľadom. V roku 2009 to Gordon dotiahol až na pódium, tretie miesto sa mu však zatiaľ zopakovať či vylepšiť nepodarilo.

Speed Energy Racing;

Na nadchádzajúcom Dakare to bude v podaní amerického tímu show ešte väčšia, ich rady sa totiž rozrástli o úradujúceho dakarského šampióna. Áno, Nasser Al-Attiyah bude svoje víťazstvo obhajovať s impozantným Hummerom. Posledné roky katarský jazdec strávil vo vozoch s pohonom štyroch kolies, ani americké „zadokolka" mu však nie je cudzia. V roku 2004 na domácej Baja Qatar zvíťazil s protruckom Chevrolet.

Absolútna novinka na scéne prichádza zo Švédska. Tím Pewano Rally Raid celý rok usilovne pracoval na voze, ktorý by mal byť kladivom na doteraz víťazných konkurentov. Volvo XC60 RR bolo projektom a veľkým snom tento rok zosnulého zakladateľa tímu Pelle Wallentheima. Napriek tejto ľudskej aj profesionálnej strate prípravy pokračovali a výsledkom je jedno auto na štarte. Svoje dielo zveria Švédi do rúk Juhoafričana Alfieho Coxa. Bývalý úspešný motocyklista (tri dakarské pódiá) si Volvo počas testov náramne pochvaľoval a chválil jeho tvorcov. Prvoradým cieľom pri prvom štarte je dostať auto až do Limy, dobrý výsledok bude bonus navyše.

Pewano Rally Raid;

Dramatický ústup zo slávy zaznamenali Nissany Navara. Továreň ich zavrhla už dávno a aj belgický tím Overdrive sa preorientoval na iných výrobcov. Na Dakar 2012 pripravili len jeden Nissan a to pre Brazílčana André de Azeveda. Ďalší z radu bývalých motorkárov sa na dve kolesá ešte raz tento rok vrátil, na ďalšom Dakare však chce uspieť na štyroch kolesách. A hoci to bude prvý štart s Nissanom, verí v umiestnenie poriadne vysoko.

Go2Dakar;

V tunajších končinách dobre známy Balázs Szalay sa na Dakar vracia po dvojročnej pauze. Jeho impozantný Opel Antara RR má na viac, ako na 21. miesto z roku 2005, čo je doteraz najlepší výsledok maďarského jazdca. Vlaňajší národný majster môže byť čiernym koňom súťaže, rovnako ako Ukrajinec Vadim Nesterčuk. Po uplynulé roky sa síce pohyboval mimo predných priečok a na zatiaľ poslednom Dakare bol tridsiaty piaty, táto sezóna sa mu však vydarila. Na Silk Way Rally skončil štvrtý a na egyptskej Pharaons Rally dokonca druhý.

Toys Motors;

Z mesta do púšte - skupina T2
Takmer rovnako pozorne ako absolútne poradie, je sledovaný aj súbor v skupine produkčných áut. Vozy ktoré bežne vídať na cestách našich miest sa po nevyhnutnej minimálnej úprave zrazu ocitajú v púšti, v podmienkach aké si ich majitelia často nevedia ani predstaviť. V roku 2012 sa o titul najlepšieho sériového auta pobije približne dvadsiatka vozov značiek Toyota a Mitsubishi.

V posledných štyroch reálne uskutočnených ročníkoch tri razy zvíťazil Jun Mitsuhashi v továrenskom tíme Toyota Auto Body. O tom že aj tentoraz je najvážnejším kandidátom na obhajobu, presvedčil na októbrovej Pharaons Rally. Celú súťaž sa držal na druhom mieste, poslednú etapu však nedokončil a o fantastický výsledok prišiel. S druhým tímovým autom ho bude istiť krajan Masahiro Terada. Obávať sa Japonci budú musieť najmä Xaviera Foja. Dva razy skončil v skupine druhý a hoci nemá k dispozícii rovnaké zázemie ako Toyota, hovoria za neho skúsenosti. Dakarom 2012 načne už tretiu desiatku štartov.

Nextel Rally Team;

Belgický spevák, herec, TV moderátor Koen Wauters na Dakare začal v roku 1996 ako spolujazdec. Ďalších desať štartov už sedel za volantom a bude tomu tak aj teraz. V roku 2010 skončil v skupine piaty, zostáva verný Toyote VDJ 200. Z tohtoročnej päťky najlepších opäť štartujú aj Abdulla Al-Heraiz zo Spojených arabských emirátov a Francúz Gérald Mognier, obaja s Toyotou KDJ 120.

Stačia aj dve - buggy 2WD
Buggy s pohonom len jednej nápravy patria k Dakaru od nepamäti. V doterajšej tridsať tri ročnej histórii však len jeden človek dokázal s týmto typom vozidla slávnu rally vyhrať. Na samom konci dvadsiateho storočia dva razy triumfoval legendárny Jean-Louis Schlesser. Hoci sa odvtedy buginy celkového víťazstva nedočkali, stále sa objavujú poriadne vysoko vo výsledkoch.

Mitsubishi Brasil;

Tohtoročný víťaz skupiny Matthias Kahle finišoval na desiatom mieste a v podobný, ak nie lepší, výsledok dúfa aj na nadchádzajúcom Dakare. S technologicky najvyspelejšou buggy francúzskeho tímu SMG, poháňanou trojlitrovým dieselom z produkcie BMW mieri za tretím triumfom v skupine. Rovnaký cieľ si pred seba kladie aj Ronan Chabot. Dlhé roky patril medzi najlepších v skupine T2, od minulého roku sa o to isté snaží aj medzi buginami. Na Dakare 2011 skončil celkovo trinásty, v skupine druhý. Aj Chabot má vozidlo od SMG, avšak predošlej generácie so 400-koňovým motorom Chevrolet.

Overdrive Racing;

V roku 2010 najlepší „dvojkolkár" Bernard Errandonea štartuje s rovnakým autom ako Kahle. Trojicu malých bugín Optimus (4l. Nissan) nasadí tím MD Rallye Sport, najviac by mal byť vidieť Pascal Thomasse (17. miesto v r. 2010). Tím Dessoude má v tejto skupine dve posádky. Isabelle Patissier sa predstaví po druhý raz s benzínovou buggy Oryx (3,5l. Nissan), Thierry Magnaldi má novšiu naftovú verziu (2l. BMW). Z Južnej Afriky do Južnej Ameriky s autom vlastnej produkcie za dobrodružstvom cestuje Mark Corbett. Century Racing CR4 poháňa 4,6 litrový motor Toyota a podľa Corbetta s ním ide vyhrať skupinu.

Team Dessoude;

Dakarské golfové vozíky - SSV, UTV, T1.5, T3
V poslednom čase sa na tratiach diaľkových súťaží objavuje čoraz viac vozov, len o málo väčších než poriadna nákupná taška. Niektoré si vystačia s jedným jazdcom, do iných sa natlačia dvaja. Poháňané môžu byť dve, ale aj všetky štyri kolesá. Čelné sklo môžu mať, ale aj nemusia. Ich spoločným menovateľom je nízka hmotnosť a malý objem motora. Takpovediac tvárou tejto expandujúcej skupiny je Holanďan Tim Coronel. Dva štarty s malou McRae 4x2 napriek mnohým ťažkostiam premenil na dva úspešné dojazdy do cieľa.

„Oranjes" reprezentujú aj Kees Koolen a Jurgen van den Goorbergh, ich buginy vychádzajú z prvej generácie Rage Buggy. Pre tri posádky čílskeho tímu Nextel Can-Am pripravila argentínsko-španielska firma Jaton SSV (side by side vehicle) Can-Am Commander X 1000. Nový koncept úspešne v Maroku otestoval Francisco Lopez. Poltucet podobných autíčok nesie na sebe logo značky Polaris, konkrétne poriadne ostrej verzie RZR 900 XP.

Go2Dakar;

Prezliekanie kabátov
Vývoj konkurencieschopného súťažného auta nie je jednoduchá záležitosť. Niekedy si však stačí pomôcť malým trikom a voilà... nové vozidlo je na svete. Najjednoduchšie je vymeniť logo na maske, prípadne pár panelov karosérie, tí ambicióznejší (či bohatší) sa pustia aj do výmeny vnútorností.

Touto cestou sa vydali aj v tíme Dessoude. Lavieillovo Proto N011 poháňa 3,7-litrový motor Nissan, jeho nezameniteľný vzhľad však prezrádza že sa jedná o ex-továrenský Racing Lancer od Mitsubishi. Rovnako je na tom aj Proto Atacama, pôvodne Mitsubishi L200. Potom je tu tím Overdrive. Šasi ktoré dlhé roky tvorilo základ Nissanov, odteraz nosí značku Volkswagen. Dva Amaroky pripravili pre Rusa Leonida Ogorodnikova a Argentínčana Adriana Yacopiniho.

Toyota Auto Body;

Zvedavé pohľady sa však upínajú najmä na jediný továrenský tím v kategórii automobilov, na čínsky Great Wall. Uplynulé dva roky výrobca spoza Veľkého múru využil za základ „svojho" auta talianske Nissany, teraz ale rúbe vyššie. Ani so zmenenou maskou dva špeciály neskryjú črty BMW X3 tímu X-Raid, technika je teda na vysokej úrovni. Číňania chcú uspieť tak veľmi, že sa nespoliehajú už len na svojho najlepšieho pilota Yong Zhoua (2005 - 19. miesto, 2011 - 22. miesto) a pre Dakar 2012 angažovali Carlosa Sousu. Skúsený Portugalčan sa sedem krát dostal do najlepšej desiatky, najvyššie na štvrté miesto v roku 2003.

OSCar eO;

Kto jazdí na 220V?
Prvý elektromobil na Dakare pochádza z Lotyšska a volá sa OSCar eO. Rokmi overený model O3 predstavuje základ hybridnej novinky. Motor Chevrolet bol nahradený štvoricou elektrických článkov, z ktorých každý ma výkon 52,5 kW. Súhrnný výkon tak je 210 kW, s možnosťou krátkodobého zvýšenia výkonu pri prejazde náročným terénom. Kapacita v Číne vyrobených batérii Winston by mala stačiť na zdolanie približne 800 kilometrov. Ak by šťava predsa len došla, na palube je aj malý naftový motor. Ale pozor! Slúži iba na dobíjanie batérií, nie na samotný pohon. S vozidlom číslo 370 štartujú Maris Saukans a Andris Dambis.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri