Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

Monackí potápači opäť v pohotovosti

Wednesday, 25. 05. 2016 - 12:50, Ľuboš Kašický   

Monackí potápači opäť v pohotovosti

74. GP Monaka je na programe už tento víkend. Poučil sa Hamilton z vlaňajšej chyby?

Koniec mája je tradične prvým vrcholom motoristickej sezóny, pretože práve to je termín konania dvoch najslávnejších automobilových pretekov sveta - Grand Prix Monaka a 500 míľ Indianapolis (mimochodom, obe podujatia sa jazdia v rovnaký deň!). Nás pochopiteľne teraz zaujíma veľká cena F1, ktorá sa v priebehu rokov stala vrcholnou spoločenskou udalosťou na ktorej nesmie chýbať nikto „dostatočne dôležitý" zo svetovej smotánky.

mc01.jpg

„Musel to vymyslieť blázon, alebo génius," povedal kedysi niekto z novinárov. A mal určite pravdu. Keď koncom dvadsiatych rokov 20.storočia predseda monackého autoklubu Anthony Noghes prišiel s myšlienkou usporiadať Grand Prix priamo v úzkych uličkách Monte Carla, iste netušil, že postavil základy jedného z najprestížnejších pretekov histórie automobilového športu. A hoci sa trať za posledných osemdesiat rokov veľmi nezmenila a už dávno prestala spĺňať prísne bezpečnostné predpisy F1 i tak sa sem kráľovský šampionát rok, čo rok vracia.

mape.jpg

Dnes okruh meria 3337 metrov a za normálnych okolností (ak sa nič mimoriadne nestane) ho piloti absolvujú 78-krát. Celoročne používaný asfalt má nízku priľnavosť a počas víkendu sa jeho vlastnosti menia. Tímy tu používajú čo najsilnejší prítlak, no aj tak je opotrebenie pneumatík najnižšie počas celej sezóny. Pirelli preto priviezlo tri najmäkšie zmesi a ak niekto obuje softy, tak zvládne stratégiu na jednu zastávku. Samozrejme do úvahy musí brať, že na okruhu sa veľmi zle predbieha a celá taktika sa môže zrútiť, ak na trať vyrazí bezpečnostne vozidlo po mimoriadnej udalosti. Takže celá stratégia je tak trochu aj monackou ruletou. Kto si vsadí najlepšie?

pirelli-mc-preview.jpg

Posledné tri veľké ceny v Monaku vyhral domáci hrdina Nico Rosberg. Vlani Rosberg vyštartoval na supersoftoch a zastavil sa iba na jednu výmenu za softy. Hamilton jazdil rovnakú stratégiu a už sa zdalo, že vyhrá, keď 64.kole v St. Devote Verstappen narazil do Grosjeana, odrazil ľavé predné koleso a vletel do bariéry (podobne, ako jeho otec cca pred 20 rokmi). Na trať vyšlo SC a Hamilton sa splašil. Z velína mu vraveli, aby ostal na trati, no Lewis ich presvedčil, že gumy strácajú teplotu a ide si po nové supersofty. Ukázalo sa však, že bol jediný z čela a tým stratil víťazstvo. Predpokladajme teda, že vlani sa poučil a Nico to bude mať tento rok oveľa ťažšie. Navyše po hlúpej vzájomnej kolízii v Barcelone si budú piloti strieborných šípov určite dávať viacej pozor na chyby.

stavba-okruhu.jpg

Na druhej strane však v úzkych uličkách Monte Carla Mercedesy stratia výhodu najsilnejšieho motora a poraziť si ich preto trúfajú vo Ferrari aj v RedBulle. No a zabúdať by sme stále nemali ani na Williams, ktorý síce stráca dych, ale prekvapiť stále môže. Toto všetko nám sľubuje zaujímavé preteky. Štartuje sa v nedeľu o štrnástej, no pozrite si lepšie program, pretože monacký víkend je svojim programom trochu netradičný.

programe.jpg

Mimochodom, Monako je tiež kurióze tým, že je jedinou veľkou cenou na ktorej môžu pretekári po havárii skončiť v mori! Doteraz sa to stalo dvakrát. Najprv v roku 1955 Albertovi Ascarimu na Lancii a o desať rokov neskôr aj Austrálčanovi Paulovi Hawkinsovi na Lotuse. Oboch našťastie z mora však úspešne vylovili pripravení potápači.

zabezpecenie.jpg

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri