Mazda5 má úsporný malý diesel
Medzi európskymi zákazníkmi je nová Mazda5 veľkým hitom, hoci ju predstavili len nedávno. Sympatie si získala obzvlášť u ľudí, ktorí žijú aktívne a najazdia veľa kilometrov. Uvedením verzie s 1,6-litrovým vznetovým motorom so systémom common-rail teraz Mazda kompletizuje svoj nový rad modelov pre segment C malých vanov.
S týmto motorom ponúka Mazda5 zákazníkom výkonný turbodiesel s malým objemom, ktorý je úsporný a cenovo prístupný. Nový 1,6-litrový motor so systémom common-rail má menší zdvihový objem, blok z hliníkovej zliatiny, 8-ventilové usporiadanie s jedným vačkovým hriadeľom (SOHC) a je skombinovaný s kompaktnou ľahkou prevodovkou.
Je o 120 kg ľahší ako ním nahrádzaná pohonná jednotka, čo prispieva k nižšej spotrebe paliva. Je tiež mimoriadne efektívny. Konštruktéri optimalizovali mechanické súčasti 8-ventilového motora SOHC na zaistenie nízkeho trenia a použili vysoko účinné piezo-vstrekovače. Všetky tieto opatrenia prispievajú k výbornej účinnosti spaľovania.
Vďaka tomu poskytuje 1,6-litrový diesel Mazdy5 o 5 k vyšší výkon ako dvojlitrová vznetová verzia standard power, ktorú nahrádza. Turbodúchadlo s variabilnou geometriou (VGT) poskytuje agregátu maximálny krútiaci moment 270 Nm v širšom rozsahu otáčok (od 1 750 do 2 500 ot./min.) a zlepšuje tak vlastnosti pri každodennom jazdení. Maximálny výkon 85 kW (115 k), dostupný pri 3 600 ot./min. zaisťuje dynamickú, no zároveň pohodlnú jazdu a umožňuje Mazde5 dosiahnuť na šiestom prevodovom stupni maximálnu rýchlosť 180 km/h.
Karoséria je vybavená dvojicou posuvných zadných dverí, ktoré sa dajú otvárať automaticky alebo ručne, a má jeden z najväčších vstupných otvorov zadných dverí v segmente, čo umožňuje ľahšie nastupovanie a vystupovanie do auta.
Mazda5 odvezie naraz až sedem ľudí a ľahko sklápateľné sedadlá umožňujú vytvoriť širokú škálu konfigurácií sedadiel vrátane jedinečnej funkcie sklápania sedadiel Karakuri.
V kabíne je veľké množstvo úložných priestorov vrátane osemlitrového boxu pod podlahou, šiestich držiakov na nápoje, dvoch držiakov na fľaše a 11-litrovej odkladacej schránky. Na zadnej časti predných sedadiel sú dva vyklápacie stolíky s držiakmi na nápoje.
Špičkou ponuky je zážihový motor MZR 2.0 DISI s priamym vstrekovaním a technológiou stop/štart nazvanej i-stop. Dosahuje maximálny výkon 110 kW (150 k) pri 6 200 ot./min., maximálny krútiaci moment 191 Nm pri 4 500 ot./min. a maximálnu rýchlosť 194 km/h. Napriek tomu spotrebuje o 13 percent menej paliva (6,9 litra na 100 km) a produkuje o 15 percent menej CO2 (159 g/100 km) v porovnaní s nepreplňovaným dvojlitrovým zážihovým motorom, ktorý nahrádza.
Okrem tohto motora je v ponuke i modernizovaná verzia populárneho zážihového motora MZR 1.8 s maximálnym výkonom 85 kW (115 k) pri 5 300 ot./min. a maximálnym krútiacim momentom 165 Nm pri 4 000 ot./min. Ten je teraz skombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s dlhším prevodovým pomerom, ktorý napomáha k zníženiu spotreby paliva o 4 percentá (7,2 litra na 100 km),