Šmyky v Orechovej Potôni ako na bežiacom páse
V rukách neskúseného, či nezodpovedného šoféra môže byť automobil smrtiacou zbraňou. A niet rozdielu, či ide o ťažký nákladný alebo malý osobný automobil. Kto nemá vzťah k motorizmu, kto podcení možnosť ďalšieho vzdelávania a získania správnych návykov, môže sa nechtiac dostať do situácie, že ublíži nielen sebe, ale aj nevinným účastníkom premávky.
Práve preto vznikli už pred niekoľkými rokmi v Rakúsku takzvané Driving Campy, čiže strediská na zdokonaľovanie amatérov za volantmi. Pre našincov je vari najznámejšie pomerne nové centrum v neďalekom Pachfurthe (necelých 40 km od Bratislavy). Približne v rovnakej vzdialenosti od slovenskej metropoly leží aj Orechová Potôň, kde vzniklo v susedstve automotodrómu Centrum bezpečnej jazdy.
Ako profesionálne tréningové centrum je prvé na Slovensku a má vysoké európske parametre. Jeho poslaním je poskytnúť výcvik bezpečnej jazdy amatérom i profesionálom, pričom je určené pre všetky typy motorových vozidiel. Teda nielen pre osobné automobily, ale aj nákladné, autobusy a samozrejme je tiež k dispozícii na výcvik adeptov na motocykloch.
Štyri špecializované tréningové moduly sú postavené tak, že simulujú krízové situácie na ceste pri brzdení, v zákrute, šmyku vrátane vyhýbacích manévrov na klzkej vozovke - a to nielen na rovine, ale aj v kopci. Takisto je veľmi užitočné zažiť na vlastnej koži pocity pri aquaplanningu, či náhlej zmene priľnavosti povrchu. Alebo si vyskúšať ako funguje ABS, ESP a iné elektronické systémy v aute pri razantnom brzdení.
V tomto centre už absolvovali prví frekventanti prvé jazdy a nejeden z účastníkov bol nepríjemne prekvapený, keď ani v malej rýchlosti 40 km/h nedokázal včas a správne zareagovať na šmyk vozidla. Aj skúsení šoféri mali čo robiť už pri rýchlosti 60 km/h. Ako však hovorí prispôsobená ľudová múdrosť: treba aspoň raz vyskúšať, než mudrovať pri pive.
Krízovým situáciám sa veru nevyhne ani ten najopatrnejší šofér. Najhoršie je, že nikdy nevieme, kde nastanú. Väčšina dopravných nehôd vzniká pri oneskorenom brzdení niektorého z vozidiel. Veľmi dôležité je správne reagovať a podľa možností sa vyhnúť prekážke. Denne sledujeme v televízii tragické havárie a pritom niektorým z nich sa dalo predísť práve včasnou a správnou reakciou vodičov.
Žiaľ, z našich autoškôl vychádzajú absolventi, z ktorých mnohí netušia, ako účinkuje protiblokovací systém ABS, čo robiť pri šmyku v zákrute, kam natočiť volant a podobne. Práve toto ich radi naučia v najlacnejšom poldňovom kurze, ktorý v Centre bezpečnej jazdy stojí 70 €. Celodenný kurz vyjde na 150 €. Na porovnanie, v rakúskom Pachfurthe je cena 180 eur.
Ambíciou prvého profesionálneho tréningového centra je dodať vodičom väčšiu istotu za volantom a prispieť k zvyšovaniu bezpečnosti na cestách. V budúcnosti by mohlo byť akýmsi odrazovým mostíkom pre čerstvých absolventov kurzu v autoškole, kde frekventantov naučia iba základné ovládanie vozidla a dopravné predpisy. No istotu pri jazde a správne reakcie ich naučí až prax.
A práve Driving Academy v Orechovej Potôni by mala byť nepovinne povinnou jazdou, kde sa noví vodiči naučia správne reagovať na krízové situácie v premávke. Veľa ľudí totiž nevie v takej chvíli ako reagovať, ktorý pedál stlačiť, kam zatočiť volantom - a neraz spanikária.
Na Slovakia Ringu dominuje logo s textom Odštartovali sme prví. A pri Centre bezpečnej jazdy môžeme len lakonicky konštatovať: ...a opäť sú (na Slovensku) prví. Slovensko má unikátny areál, ktorý môže výraznou mierou pozitívne vplývať na bezpečnosť premávky. K výučbe slúžia štyri tréningové moduly na špičkovej úrovni, kde sa v priebehu dňa môže vystriedať až 100 účastníkov kurzu.
Jeden z pôvodcov myšlienky vybudovania Slovakia Ringu Ladislav Šnegoň dodáva: „Konečne si aj verejnosť môže v praxi vyskúšať, ako sa dá správnym manévrom predísť dopravnej nehode."
Zástupca riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru pplk. Ing. Milan Hamar víta uvedenie tohto areálu do života a vidí v ňom šancu na ďalšie znižovanie dopravných nehôd. Podľa neho je nevyhnutné poslať do premávky len vzdelaných vodičov, ktorí dokážu zareagovať na konkrétnu situáciu. Podplukovník Hamar pripomenul, že tohto roku do polovice novembra bolo na Slovensku 18 560 dopravných nehôd, čo je o 4 200 menej ako v rovnakom období roku 2009. Klesol aj počet usmrtených o 15 - dosiaľ ich evidovali 294. Teraz je reálna šanca tieto čísla ešte posunúť na nižšiu hodnotu.
Na záver načim konštatovať, že aj naši legislatívci by mali prispôsobiť zákony skutočnosti a možno aj zakotviť Centrum bezpečnej jazdy do osnov výučby v autoškolách. Aby sa mladí, neskúsení vodiči a ich spolujazdci nezabíjali len preto, lebo vleteli neprimeranou rýchlosťou do zákruty a narazili do kamióna alebo do stromu.