Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Trendy

Kia Optima Hybrid štartuje v Amerike

Tuesday, 23. 11. 2010 - 18:48, Ivan Václavík   

Kia Optima Hybrid štartuje v Amerike

Jednou z noviniek tohtoročného autosalónu v Los Angeles bola hybridná verzia sedanu Kia Optima Hybrid. Určená je predovšetkým pre americký trh. Najnovší model s modifikovaným dizajnom využíva inovatívne pohonné ústrojenstvo, ktoré vyvinula automobilka Kia, a ktoré sľubuje vysoký výkon pri nízkej spotrebe - 5,8 l/100 km.

kia-optima-hybrid-engine.jpg

Až do rýchlosti 100 km/h ide auto na elektrickú prevádzku s nulovými emisiami. S benzínovým motorom 2,4 l, ktorý má výkon 124 kW ( 166 k) a krútiaci moment 209 Nm, spolupracuje elektrický motor s výkonom 30 kW. Zrýchlenie na 100 km/h uvádza výrobca za 9,2 sekundy, najvyššiu rýchlosť 195 km/h.

Do predajní by sa nový model mal dostať začiatkom budúceho roka, pričom Optima Hybrid 2011 je vôbec prvým hybridom značky Kia pre Severnú Ameriku.

kia-optima-hybrid-side.jpg

„Spoločnosť Kia Motors je hrdá na to, že môže odhaliť svoj vôbec prvý hybrid pre severoamerický trh," hovorí Hyoung-Keun Lee, podpredseda spoločnosti Kia Motors Corporation. „Nová Optima Hybrid je vybavená inovatívnymi technológiami, ktoré demonštrujú pokračujúci záväzok spoločnosti Kia investovať do výskumu a vývoja a vyvíjať ekologické vozidlá pre budúcnosť."

Kia Optima Hybrid je vybavená dômyselným, jednoduchým a úsporným „paralelným hybridným systémom". Benzínový motor s objemom 2,4-litra je spojený s malým elektromotorom a prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky poháňa predné kolesá - bez tradičného meniča krútiaceho momentu. Medzi benzínovým a elektrickým motorom je namontovaná špeciálna spojka, ktorá umožňuje benzínový motor odpojiť od hnacieho ústrojenstva. Optima tak môže byť v rýchlosti od 0 do 100 km/h prevádzkovaná v režime nulových emisií - iba na elektrický pohon. Konfigurácia systému nevyžaduje vysokovýkonný elektrický motor ani generátor, čím šetrí hmotnosť a náklady.

kia-optima-hybrid-front.jpg

Pri rozbiehaní funguje Optima Hybrid v elektrickom režime. Ako stúpa rýchlosť vozidla, hybridný štartovací motor/generátor (HSG) spustí benzínový motor a spojka sa uzavrie, takže úlohu pohonu auta prevezme benzínový motor. Elektromotor sa prepne do hybridnej prevádzky a slúži ako sekundárny motor (používa sa pri plnej akcelerácii, alebo pri jazde do kopca) a generátor na dobíjanie akumulátorov v prípade potreby. Kedykoľvek auto zastaví na viac ako zopár sekúnd, benzínový motor sa automaticky vypne.

kia-optima02.jpg

Elektromotor pri brzdení premieňa kinetickú energiu na elektrickú, ktorá sa uloží do akumulátorov. Systém HSG s výkonom 8,5 kW funguje tiež ako generátor, ktorý dokáže nabíjať akumulátory, ak je ich stav nabitia nízky a auto sa nepohybuje. Počas celej jazdy, v každodennom motoristickom živote a za všetkých podmienok je celá prevádzka hybridu automatická a bezproblémová.

Synchrónny elektromotor s výkonom 30 kW a s vnútorným permanentným magnetom (IPM) zaručuje Optime Hybrid nezvyčajne citlivý a úsporný pohon. V elektrickom režime má v rozsahu od 0 do 1 400 ot./min výkon 30 kW a krútiaci moment 205 Nm; v kombinovanom režime (elektrický motor plus benzínový motor) má hybridný pohon výkon 154 kW (209 koní) a 265 Nm.

kia-optima01.jpg

IPM elektromotor je umiestnený na predĺženej prírube automatickej prevodovky (medzi benzínovým motorom a automatickou prevodovkou) a inžinieri spoločnosti Kia ho označujú ako elektrický pohon namontovaný na prevodovke (TMED - Transmission-Mounted-Electric-Drive). Ako prvý na svete je tento systém chladený olejom.
Modelu Optima Hybrid spoločnosti Kia dodáva energiu skupina lítium-polymérových akumulátorov, ktoré boli vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou LG Chem. Lítium-polymérová technológia ponúka výhody lítium-iónovej technológie (používaná v prenosných počítačoch a mobilných telefónoch), ale pridáva robustnosť a flexibilitu usporiadania pri balení, takže je ideálna pre automobilový priemysel. Tieto nové akumulátory poskytujú optimálnu rovnováhu medzi poskytovaným výkonom, hustotou energie a tepelnou stabilitou.

kia-optima-newg.jpg

V porovnaní s nikel-metal-hydridovými akumulátormi majú lítium-polymérové akumulátory o 20 až 30 % menšiu hmotnosť, zaberajú o 40 % menší objem a sú o 10 % účinnejšie. Vyznačujú sa menším samovybíjaním v porovnaní s nikel-metal-hydridovými akumulátormi o 25 % a sú také spoľahlivé, že akumulátory v modeli Optima Hybrid nebudú počas životnosti vozidla vyžadovať výmenu - najmenej 10 rokov a 240 000 km.

Hustota výkonu a energie tohto nového typu akumulátorov umožnila inžinierom spoločnosti Kia vytvoriť ľahší a kompaktnejší zdroj energie. Pri výkone 34 kilowattov má hmotnosť iba 43,6 kg. Bol navrhnutý tak, aby minimalizoval vplyv na veľkosť batožinového priestoru automobilu.

Kompletný hybridný systém riadi hybridná riadiaca jednotka (HCU), ktorá sa správa ako centrálny mozog auta a má na starosti koordinované fungovanie riadiacej jednotky motora ECU, prevodovky TCU, systému riadenia akumulátorov (BMS) a meniča nízkeho napätia (LDC). Tento mozog poskytuje automobilu taktiež schopnosti „Fail Safe" (záloha odolnosti voči zlyhaniu) a režim „Limp Home" (dojazd domov).

kia-optima03g.jpg

Spoločnosť Kia využila okamžitú a nepretržitú dostupnosť krútiaceho momentu elektromotora a upravila obľúbený 2,4-litrový motor Theta II tak, aby pracoval v Atkinsonovom cykle. Technici zvýšili kompresný pomer o 20 % s cieľom maximalizovať jeho účinnosť a dosiahnuť 10 % úspory paliva v porovnaní s obvyklým motorom Theta. Agregát pracujúci v tomto cykle má o niečo menší krútiaci moment, ale elektromotor stratu kompenzuje, preto je celkový výkon a krútiaci moment verzie Optima Hybrid väčší, ako v prípade bežného modelu.

Automobilka Kia upravila pre Optimu Hybrid aj šesťstupňovú automatickú prevodovku, bežne montovanú do konvenčným verzií, tak aby vyhovovala aj hybridnej aplikácii. Tradičný menič krútiaceho momentu nahradil elektromotor a vysokoúčinné olejové čerpadlo. Táto nová prevodovka umožňuje režim práce EV (elektrický), maximalizuje regeneráciu kinetickej energie pri brzdení a umožňuje citlivejšiu jazdu, než systém CVT.
Osobitnú pozornosť venovali technici aerodynamike vozidla, aby maximalizovali výkon a minimalizovali spotrebu paliva. Model Optima Hybrid je znížený o 5 mm a medzi nové funkcie patrí „aktívna vzduchová klapka" v prednej maske, ako aj hladké podlahové panely, kolesá s nízkym aerodynamickým odporom a pneumatiky s nízkym valivým odporom. Automobil má vďaka tomu hodnotu koeficientu odporu vzduchu len 0,26. Kia Optima Hybrid meria na dĺžku, šírku a výšku 4 845 x 1 830 x 1 450 mm, rázvor náprav je 2 795 mm.

kia-optima01int.jpg

Medzi technológie na úsporu energie a paliva vo verzii Optima Hybrid patrí rekuperačný brzdový systém, elektrický (účinkuje skôr než hydraulický) posilňovač riadenia a elektrický kompresor, ktorý dodáva systému klimatizácie vysoký výkon.

Pohonné ústrojenstvo Optimy Hybrid má dva nezávislé systémy kvapalinového chladenia. Štandardný vysokoteplotný obvod riadi chladenie motora a vykurovanie priestoru pre cestujúcich. Druhý nízkoteplotný okruh ochladzuje hybridný štartér-generátor a výkonovú elektroniku. Súprava akumulátorov, ktorá je umiestnená v batožinovom priestore, nevyžaduje chladenie kvapalinou a jej teplotu riadi jednoduchý ventilátor, umiestnený pod zadným vekom odkladacieho priestoru.

Okrem jedinečných jazdných vlastností hybridného pohonu ponúka nová Optima Hybrid bohatú štandardnú výbavu, ktorú si zákazníci budú môcť doplniť o rôzne voliteľné high-tech prvky, aké možno zvyčajne nájsť len vo vozidlách luxusných značiek. Všetky modely Optima majú spoločné základné rozmery a konštrukčné prvky. Predný pohon kolies využíva nezávislý systém zavesenia so vzperami MacPherson vpredu a viacprvkovým zavesením vzadu.
Z exteriérových prvkov dominuje najmä dvojitá koncová časť výfuku s chromovanou koncovkou, tzv. solárne sklá, odrážajúce slnečné tepelné žiarenie, indikátory zmeny smeru jazdy integrované vo vonkajších spätných zrkadlách a 16-palcové kolesá z ľahkých zliatin, obuté do pneumatík s rozmermi 205/65 R16. Za príplatok budú mať zákazníci k dispozícii aj 17-palcové kolesá s rozmermi 215/55 R17.
Súčasťou prístrojového panelu je tzv. ECO Guide, asistent ekonomickej prevádzky, ktorý podporuje ekonomické jazdné návyky. Prístrojový panel je kvôli lepšej ergonómii natočený smerom k vodičovi. V štandardnej výbave nechýba elektricky ovládané sedadlo vodiča polohovateľné v šiestich smeroch s integrovanou, elektricky ovládanou bedrovou opierkou, osvetlené interiérové zrkadlá v slnečných clonách, palubný počítač, alebo kvalitná audio sústava.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri