Malé a veľké jubileum Toyoty
Závod Toyota Motor Manufacturing France oslávil 10 rokov od spustenia výroby. Práve pred 10 rokmi (31. januára 2001) totiž v závode Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) v severofrancúzskom Valenciennes vyrobili úplne prvú Toyotu Yaris, ktorá má vo svojom rodnom liste uvedený európsky pôvod.
Tento závod pôvodne navrhli na výrobnú kapacitu 150 000 vozidiel ročne, no s 2000 zamestnancami ju postupne dokázal zvýšiť až na 270 000 vozidiel ročne. Teda z výrobnej linky môže schádzať nové vozidlo každú minútu. V roku 2007 zaznamenali rekordnú výrobu 262 000 vozidiel. TMMF je jediným výrobným závodom Toyoty, ktorý umožňuje rozdelenie výroby na tri zmeny. Tento režim sa využíval od mája 2004 do apríla 2005 a od februára 2006 do júla 2010.
Toyota do svojho závodu vo Valenciennes investovala celkovo 920 mil. eur. Vyrábajú tam najpredávanejší model značky Toyota v Európe, Yaris. Dnes sa už pripravujú na výrobu kompaktného hybridného modelu, ktorý je naplánovaný na rok 2012.
V súčasnosti sa Toyota Yaris predáva v 36 krajinách západnej i východnej Európy, pričom kľúčovými trhmi regiónu sú Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Španielsko a Veľká Británia.
Ako jeden z piatich svetových závodov Toyoty tu pracujú podľa koncepcie trvalo udržateľnej výroby. Vo výrobnej hale napríklad využívajú fotovoltaické zastrešenie a stenu pokrytú solárnymi panelmi na generovanie elektriny, s využitím najmodernejšej ekologickej technológie. Vo výrobnom procese sa používa recyklovaná voda a 100 % odpadu, produkovaného pri výrobe, sa recykluje, prípadne stále recirkuluje.
Desať rokov je relatívne málo, no ďalším významným míľnikom je vyrobenie 1 900 000 automobilov s označením Yaris. Tento úctyhodný rekord dosiahli vo francúzskom závode 28. januára 2011.
História modelu Yaris, ktorý nahradil úspešný Starlet a dnes je jednoznačným svetovým bestsellerom Toyoty, sa viaže k roku 1995. Vtedy pristúpil k rysovacej doske v európskom dizajnérskom centre EPOC (European Office of Creation) v Bruseli grécky dizajnér Sotiris Kovos, ktorý sa narodil v Aténach v roku 1965. Po štúdiu v Grécku a Veľkej Británii pracoval pre niekoľko značiek, ale napokon zostal v službách najväčšej japonskej automobilky Toyota. V roku 1995 vytvoril Kovos základný koncept kompaktného vozidla segmentu B. Už úvodné skice tohto konceptu spredu pripomínali pozíciu štartujúceho atléta.
V roku 1997 na autosalóne vo Frankfurte uzrela svetlo sveta prvá oficiálna štúdia, nazvaná Funtime a okamžite vzbudila veľké nadšenie vo verejnosti. Paralelne začala vznikať aj verzia s predĺženou zadnou časťou v štýle Mini-Van - s označením Funcargo. O rok neskôr (1998) v Ženeve Toyota predstavila modifikovanú verziu konceptu Funtime a na jesennom autosalóne v Paríži v tom istom roku prichádza Sotiris Kovos s predvýrobnou verziou nového vozidla a tiež s jeho novým menom - Toyota Yaris.
Koncept Funcargo sa nakoniec premenil na modelové označenie Yaris Verso. Ako novinka sa vo svojej konečnej sériovej podobe predstavil Yaris verejnosti na autosalóne v Ženeve v roku 1999. V marci toho roka odštartoval v Európe predaj oboch modelových verzií.
Originálna koncepcia Toyoty Yaris zaznamenala ihneď po svojom uvedení na trh veľký ohlas a malé auto čoskoro atakovalo vrchol segmentu B. Spoločne s verziou Yaris Verso ho do konca roka 1999 predali 140 254 kusov, v roku 2000 potom 232 085 kusov.
I keď bol Yaris automobilom „z Európy", stal sa predajným šlágrom aj na japonskom trhu. Tu si ho pod názvom Vitz obľúbili najmä mladí zákazníci. V Amerike si následne získal srdce motoristov ako Toyota Echo.
Hlavnou výhodou prvej generácie Toyoty Yaris bola jej unikátna priestorová koncepcia. Pri zachovaní kompaktných vonkajších rozmerov (dĺžka 3 610 mm, šírka 1 660 mm, výška 1 500 mm) ponúkala naozaj veľkoryso poňatý vnútorný priestor. V modeli Yaris preto mohli ľahko a pohodlne cestovať štyria dospelí pasažieri s batožinou alebo päťčlenná rodina. S vozidlom sa pritom aj v hustej mestskej premávke - vďaka jeho neveľkým vonkajším rozmerom - ľahko parkovalo a manévrovalo .
Dizajn v sebe spájal emócie a funkčnosť. Yaris mal na vtedajšiu dobu mnoho praktických prvkov, ako napríklad nízku podlahu batožinového priestoru, krátky predný previs karosérie, posuvné zadné sedadlá alebo unikátny fluorescenčný združený prístroj s digitálnym displejom, umiestnený netradične v strede prístrojovej dosky.
Všetky kvality modernej Toyoty Yaris v novembri 1999 zdôraznilo udelenie prestížneho európskeho ocenenia „Car of the Year 2000". O dosiahnutej úrovni bezpečnosti vozidla výstižne svedčilo štvorhviezdičkové hodnotenie (29 bodov, 85 %) v testoch Euro NCAP, zverejnené v septembri 2000.
Od začiatku predaja ponúkali Yaris s výbavou Sol alebo Terra, s moderným jednolitrovým zážihovým motorom, vybaveným systémom VVT-i , teda inteligentnou technológiou variabilného časovania ventilov Toyota. Vďaka tomu mal motor výkon 50 kW (68 k). Litrový agregát dokonca získal výročnú cenu Engine of the Year 1999.
Odvtedy ešte štyrikrát zopakoval (v rokoch 2007 - 2010) zisk tohto významného ocenenia.
Neskôr ponuku pohonných jednotiek Toyoty Yaris rozšíril dynamický štvorvalec 1,3 l VVT-i, ktorý disponoval výkonom 63 kW (86 k). Zároveň pribudla luxusná a športová úroveň výbavy Luna.
Vo februári 2001 prichádza do Európy úplne nová, športovo ladená verzia Yaris T-Sport. Jej pozoruhodný štvorvalec 1,5 l VVT-i mal výkon 78 kW (106 k) a spolu s modifikovaným riadením a pružením priniesol v tejto triede novú úroveň jazdných zážitkov.
Potom prišiel na rad Yaris s novým vznetovým motorom 1,4l D-4D. Ten predstavili v čase, keď nebývalým spôsobom narastal záujem o dieselové motory na európskom trhu a pre Toyotu bol ďalšou príležitosťou na dosiahnutie strednodobého cieľa -teda päťpercentného podielu na európskom trhu. Vyjadrené počtom predaných vozidiel to znamenalo dosiahnutie čísla 800 000 do roku 2005. Motor D-4D s objemom 1,4 l ponúkal vynikajúcu spotrebu paliva pri zachovaní vysokej výkonnosti. Yaris hatchback diesel dosahoval spotrebu len 4,2 l/100 km v európskom kombinovanom cykle. Jazdný dosah tak predstavoval vyše 1 000 km. V roku 2001 sa presunula výroba Yarisu do Európy, presnejšie do spomínaného výrobného závodu vo francúzskom Valenciennes.
Rok 2003 bol v znamení faceliftu modelu Yaris, ktorý sa prejavil predovšetkým v oblasti predných a zadných svetlometov, čiastočne tiež v interiéri. Posun vpred znamenala tiež nová technológia motorov, ktorá síce výkon mierne obmedzila, ale zato splnila emisné limity Euro4. Novinkou bola v tom čase ponuka robotizovanej prevodovky MMT.
Absolútnym vrcholom potom bola limitovaná verzia Yaris TS Turbo s preplňovaným motorom 1,5 l, disponujúcim výkonom 110 kW (150 k). Jeden takýto exemplár vtedy kúpila spoločnosť Toyota Motor Czech na testy pre novinárov.
V triede malých MPV sa prezentoval od roku 2000 Yaris Verso. Aj ten bol vybavený zážihovými motormi 1,3 l a 1,5 l, ako aj dieselovým 1,4 l D-4D. Jeho služby ocenili predovšetkým drobní podnikatelia, najmä pre dobré úžitkové vlastnosti a úložnú plochu.
Európsky bestseller Toyoty sa úspešne prezentoval tiež v motoristickom športe. V Nemecku sa niekoľko sezón jazdil okruhový seriál Yaris Cup a v Českej republike sa Yaris presadil v rely, kde dokonca získal titul majstra republiky vďaka skúsenej posádke Marcel Tuček & Václav Tesař.
V roku 2005 predstavila Toyota na autosalóne vo Frankfurte druhú generáciu modelu Yaris, ktorý na úspechy svojho predchodcu úspešne nadviazal, predovšetkým v povestnej spoľahlivosti.
Rok 2011 je pre tento veľmi úspešný model japonskej Toyoty ďalším významným medzníkom a zároveň prísľubom nových rekordov v počte vyrobených kusov.