Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Maďarsko-rumunské kontrasty

Sunday, 26. 07. 2009 - 22:22, Michal Kostka   

Maďarsko-rumunské kontrastyBaja Eurocarpatica Kupa (12.-14. jún)

Jedna z tradičných súťaží maďarského šampionátu, Baja Eurocarpatica, je v kalendári výnimočná miestom svojho konania. Rovnako ako v predchádzajúcich troch rokoch, aj teraz sa uskutočnila v Rumunsku. Zmenila sa však oblasť v ktorej organizátori náročnú trať pripravili. Z Baia Mare, kde sa odohrala aj časť Central Europe Rally, sa presťahovala do blízkosti mestečka Tirgu Lapus.

Na štarte sa zišlo devätnásť posádok v automobiloch, na prvú priečku si robila zálusk minimálne pätica z nich. Dvojnásobný víťaz a úradujúci maďarský šampión László Palik (Nissan Navara), víťaz prvého ročníka Miroslav Zapletal (Mitsubishi L200), Károly Fazekas so silným BMW X5, Balázs Szalay s ešte výkonnejším Opelom Antara RR a útok na prvú priečku plánoval aj Zdeněk Pořízek (BMW X5).



Na piatok bol pripravený prológ s dĺžkou dvadsaťšesť kilometrov, meraných však nakoniec bolo len niečo málo cez jedenásť. Počasie ukázalo svoju odvrátenú tvár a zalialo účastníkov výdatnými prívalmi dažďa. Z bezpečnostných dôvodov bola trať skrátená, všetky posádky vsadili na istotu a na ťažko prejazdnej trati zbytočne neriskovali. V polovici prológu postihol posádku Zapletal-Ouředníček defekt, ktorý ich obral o cenné sekundy a prvý meraný úsek dokončili ako tretí. Druhý bol Palik, ktorý mal na Zapletala k dobru deväť sekúnd a na najrýchlejšieho Szalaya ich strácal sedemnásť. Za vedúcou trojicou sa umiestnila dvojica pilotov bavorákov v poradí Pořízek, Fazekas.



Sobota mala na pláne šesť meraných úsekov s celkovou dĺžkou stotridsaťpäť kilometrov. Neustále padajúci dážď a teplota okolo 10 st. C výrazne sťažili podmienky na trati. Zapletal vyrazil s úmyslom eliminovať stratu z prológu a na konci dňa mohol spokojne konštatovať úspech svojho snaženia. So Szalayovho náskoku zmazal síce len štyri sekundy, táto dvojica sa však vzdialila zvyšku súťažného poľa. Tretí Palik zaostával o viac ako dve minúty a na nedeľu musel počítať s útokom štvrtého Pořízka. Svetlú chvíľku zažil víťazstvom v tretej rýchlostnej skúške Attila Gábor (Nissan Pathfinder). Smola v priebehu dňa postihla Erika Kordu (Nissan Navara) a Károly Fazekasa. Obaja stratili mnoho času výmenou kolesa a deň ukončili na desiatom, resp. jedenástom mieste.



Baja Eurocarpatica vrcholila poslednými meranými úsekmi v nedeľu. Hoci dážď ustal, škody ktoré napáchal viedli k modifikácii trate. Namiesto štyroch RS sa išlo šesť kratších úsekov a vo všetkých dokázal zvíťaziť Miroslav Zapletal. Dovtedy vedúci Szalay sa nezmohol na odpor a súťaž so sklamaním dokončil na druhej priečke. Pořízek viac ako minútovú stratu na Palika skresal len na tridsaťosem sekúnd a musel sa uspokojiť so štvrtým miestom.

Budúci ročník Baja Eurocarpatica sľubuje napínavé súboje o hlavnú cenu, putovný pohár pre víťaza. Natrvalo ho získa prvý jazdec s troma víťazstvami, kandidáti sú momentálne dvaja - Miroslav Zapletal a László Palik.



Konečné poradie Baja Eurocarpatica Kupa:
1. Zapletal-Ouředníček Mitsubishi L200 03:51:08
2. Szalay-Bunkoczi Opel Antara RR +02:53
3. Palik-Darázsi Nissan Navara +06:57
4. Pořizek-Ulehla BMW X5 +07:35
5. Varga-Pocseg Nissan Pickup +15:56
6. Lukács-Szegedii G-Baba Proto +19:23
7. Korda-Tóth Nissan Navara +20:55
8. Bálint-Honfi Nissan Navara +21:39
9. Kristóf-Simon Nissan Pickup +21:40
10. Fazekas-Horn BMW X5 +31:36
11. Rónai-Galambos Opel Antara +48:07
12. Apáthy-Morvai Nissan Pickup +51:45
13. Somfai-Somfai Opel Antara +1:18:35
14. Gábor-Maurer Nissan Pathfinder +11:50:47

Foto: Jaroslav Jindra, www.maxphotobank.com


Prohun 500 (10.-12. júl)

V kúpeľnom meste Gyula, len na skok od maďarsko-rumunských hraníc sa odohral najdlhší tohotoročný podnik maďarského šampionátu. Na jeho účastníkov v kategórii automobilov čakalo 525,6 kilometrov meraných úsekov, jazdci na motocykloch a quadoch a autá v triede TH ich museli zvládnuť 423,8. Po vzore minuloročnej Central Europe Rally sa servis súťažiacich posádok rozložil na hlavnej ceste uprostred mesta, čím sa stal ľahko dostupný pre zvedavých turistov.

Napriek vyššiemu štartovnému ako je v našom regióne bežné, sa na východ Maďarska dostavilo dvadsaťšesť automobilových tímov, vrátane siedmych zahraničných. Chýbať nemohol Miroslav Zapletal, ktorý už roky usiluje o zisk titulu maďarského majstra a preto jazdí z maďarskou licenciou. Pôvodne mal štartovať s Mitsubishi L200, s ktorým vybojoval siedme miesto na Dakare, tesne pred odchodom na súťaž však zlyhal motor a Zapletal si musel vystačiť so starším dieselovým Pajerom. To bolo pôvodne pripravené pre Svena Knorra, ktorý si pre návrat na súťažné trate vybral vozidlo z ponuky tímu Offroadsport.cz. Nemecký jazdec prejavil pochopenie pre situáciu v ktorej sa Zapletal ocitol a prijal ponúknuté Pajero po Zdeňkovi Pořízkovi. Ten štartoval na svojom BMW X5 a razom boli jeho šance na víťazstvo vyššie ako tímového kolegu.



S dvojnásobným zastúpením dorazil aj Czech Dakar Team. S dakarskou Toyotou štartoval Jiří Janeček, navigoval ho Lukáš Vacovský. Jeho tradičný spolujazdec Viktor Chytka plnil dve dôležité tímové úlohy - testoval zbrusu nové auto a do tajov CCR zaúčal nového člena tímu, Dušana Kunovského. Na poslednú chvíľu sa prihlásil Talian Riccardo Garosci, ktorý bojuje o body do FIA Stredoeurópskej zóny, ktorej je Prohun 500 súčasťou. Na prvých dvoch domácich súťažiach v silnej konkurencii nebodoval, v Maďarsku mu konkurovali len dve české Toyoty. Poslednou zahraničnou posádkou bola nemecká dvojica Björn Hrabal-Walter Hrabal, štartujúca v triede TH s vozom Mercedes Benz GE.

Piatkový prológ sa konal v zatopenom lome neďaleko mesta a na rozdiel od predchádzajúcej upršanej Baja Eurocarpatica bol zaliaty slnečnými lúčmi. Dosiahnuté časy určili poradie v akom posádky odštartujú do prvej sobotnej rýchlostnej skúšky. Prvé tri posádky sa zmestili do rozpätia len dvoch sekúnd v poradí László Palik (Nissan Navara), Zdeněk Pořízek (BMW X5), Balázs Szalay (Opel Antara RR). Zapletal sa umiestnil siedmy, Janeček pätnásty, Chytka šestnásty.



Štyri sobotné RS boli čiastočne vedené ako okruhy, na trati sa posádky stretávali pomerne často a pri jazde v prachu vznikali nebezpečné situácie. Hneď v prvej RS vystrčil rožky Zsolt Murczin (Mitsubishi L200), po víťazstve zaznamenal v ďalších troch zhodne piaty čas a rovnaká priečka mu po prvom dni patrila aj celkovo. Na štvrté miesto klesol Palik, na trojku poskočil Erik Korda s atraktívnym Nissanom Navara. Na druhom a prvom mieste k zmene nedošlo, Szalay mal pred Pořízkom náskok päťdesiatdva sekúnd. Zapletal hnal staršie Pajero na hraniciach možností, technický handicap ho vyššie ako na siedmu priečku nepustil. V triede T2 sa Garosci potýkal s technickými problémami a z trinásteho miesta nemohol zasiahnuť do boja dvoch vozov Czech Dakar Teamu. Prioritou bolo získanie maxima bodov pre Jiřího Janečka, pred štyrmi nedeľnými RS strácal na Viktora Chytku necelých sedem minút.



Oproti pomalej a technicky náročnej Baja Eurocarpatica sa Prohun 500 vyznačoval vysokými rýchlostnými priemermi. Na jednom z mnohých z rovných úsekov prekonal Balázs Szalay rýchlosť 200 km/h! Tesne pod touto hranicou sa traťou hnal aj Zdeněk Pořízek (196 km/h). Vysoká rýchlosť a veľká diera bola kombinácia, ktorá ukončila Pořízkovo účinkovanie na súťaži. Po niekoľkých kotrmelcoch zostalo poškodené vozidlo stáť v zavlažovacom kanáli, nezranená posádka vedľa neho. Prohun sa zdá byť pre Pořízka zakliaty, v trojročnej histórii tejto súťaže tu tri razy havaroval. Jeho miesto v celkovej klasifikácii zaujal Erik Korda, na stupne víťazov sa prepracoval aj László Palik. Suverénnym víťazom sa stal Szalay, jeho Antara s osemlitrovým motorom Chevrolet bola tým pravým vozom na rýchle trate. Na štvrtom mieste skončil Zsolt Murczin a o piate za čudných okolností prišiel Zapletal. Vďaka 10-minútovej penalizácii sa pred neho dostal Márton Kristóf. Dôvodom bolo údajne skrátenie si trate, hoci všetky GPS body mala posádka prejdené a pravidlá takúto situáciu nepoznajú. Organizátori to vyriešili trestom, ktorý sa môže stať rozhodujúcim jazýčkom na váhach v boji o majstrovský titul.



Strata dvoch bodov v súťaži znamená rovnakú stratu na Szalaya v priebežnom bodovaní šampionátu. Až posledná súťaž v sezóne, prestížna Hungarian Baja prezradí, či po prvý raz bude maďarskému cross country kraľovať cudzinec (s maďarskou licenciou), alebo domáci jazdci ubránia svoju česť. Podľa hesla „Kde sa dvaja bijú, tretí víťazí,“ sa budú o zisk titulu snažiť aj László Palik a Erik Korda. Ostatní jazdci sú už bez šance.

Na ôsmom mieste celkovo a s jednoznačným víťazstvom v triede T2 skončil Viktor Chytka. Tímová stratégia na prvé miesto preferovala Jiřího Janečka, technika však bola proti. Zaseknutý štvrtý prevodový stupeň, na ktorom Janeček odjazdil celú druhú etapu, neumožňoval príliš variabilnú jazdu a posádka sa sústredila na dojazd a zber cenných bodov. Posledné dve RS neabsolvoval Sven Knorr, po kolízii s s iným súťažným vozidlom zostal stáť s nefunkčným motorom. Posledné miesto rovnako ako na predchádzajúcej súťaži obsadil Attila Gábor (Nissan Pathfinder).



Konečné poradie Prohun 500:
1. Szalay-Bunkoczi Opel Antara RR 04:51:56
2. Korda-Tóth Nissan Navara +03:04
3. Palik-Darázsi Nissan Navara +06:33
4. Murczin-Hujber Mitsubishi L200 +16:56
5. Kristóf-Simon Nissan Pickup +23:20
6. Zapletal-Ouředníček Mitsubishi Pajero +32:56
7. Rónai-Galambos Opel Antara +35:05
8. Chytka-Kunovský Toyota LC 120 +58:54
9. Bálint-Honfi Nissan Navara +58:54
10. Janeček-Vacovský Toyota LC 120 +1:46:03
11. Garosci-Tornabell Mitsubishi Pajero +5:17:08
12. Kéry-Alibán Land Rover Discovery +7:25:12
13. Gábor-Maurer Nissan Pathfinder +8:58:53

Foto: Judith Tomaselli, amadlozi.blogspot.com






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri