Macháček s Karešom prvýkrát s predokolkou
Na Rally Krkonoše 2012 odštartovala posádka Tomáš Macháček - Pavel Kareš na Honde Civic VTi. Tým, ktorí ich nepoznajú to samozrejme nič nepovie, no tí, ktorí sa s dvojicou kamarátia alebo ich dobre poznajú, napadne ako prvé: „Čo? Macháček s Karešom na predokolke? To nie je možné...". Ale teraz to už môžeme potvrdiť. Preteky majú šťastne za sebou a s nimi aj zaujímavé zážitky.
Dvojica Tomáš a Pavel jazdí spolu už šiesty rok, no počas tohto obdobia nesedela v inom aute než v Škode 130 LR. Prišla však Rally Vrchovina a plány odjazdiť celú sezónu a bojovať o titul sa rozplynuli. Pred koncom pretekov praskla v motore ojnica na jednom valci a urobila dieru do bloku. Keďže nový motor stojí pekné peniaze, padlo nekompromisné rozhodnutie, auto predať. To sa podarilo veľmi krátko po pretekoch, no hneď nastala otázka, čo ďalej. V garáži je rozrobené druhé auto, ktoré sa malo na trať postaviť v ďalšej sezóne, no je však bez motora. Na otázku či ho na rýchlo dokončovať alebo nechať tak a vynechať celý zvyšok sezóny, padla jednoznačná odpoveď. Skúsiť nové auto, ktoré by mohlo byť konkurencieschopné a nemuselo by byť tak náročné na údržbu. A práve ním sa stala Honda Civic VTi, ktorú posádke na Rally Krkonoše prenajal Tomáš Janíček.
Preteky sa uskutočnili 8. - 9.6. na známych i menej známych tratiach v okolí Trutnova, kde mali súťažné posádky absolvovať deväť rýchlostných skúšok. Niektoré skúšky poznala posádka spred dvoch rokov, keď tu naposledy štartovala, iné sa šli obrátene a niektoré boli úplne nové. Trať tvoril asfaltový povrch, občas mierne uskákaný a doplnený aj šotolinou či kameňmi, no nič to nemenilo na celkovom dobrom pocite zo súťaže. Rozpis mala posádka napísaný, auto pripravené, čakalo sa už len štart. Napriek tomu, že celý servis Hondy bol zabezpečený, nervozita v tíme stúpala. „Štartovali sme s novým autom, prvýkrát s predokolkou a aj keď sme mali zabezpečený servis, boli sme nervózni. Nevedeli sme čo máme od auta očakávať, absolvovali sme na ňom len krátky test, ktorý nám veľa nepovedal. Hlavne sme to nechceli rozbiť", povedal na úvod spolujazdec tejto posádky, Paes.
Do prvej rýchlostky vyštartovala dvojica na Honde niečo po desiatej hodine ráno. Tomáš sa pomaly zoznamoval s autom a keďže túto skúšku dobre poznal, nemal s ňou menší problém. Siedme miesto v absolútnom poradí pohára hovorilo o všetkom. Dalo sa však čakať, že konkurencia sa pomaly rozbehne a bude ťažké ju dohnať. Vtedy sa začali aj technické problémy. „V druhej skúške sme opatrne hľadali limit auta, keď sa zrazu začalo divne správať. Mysleli sme si, že máme defekt, no keď sme to skontrolovali, tak sme zistili, že sa nám rozpadol silentblok spodného ramena. Neostávalo nič iné, len to zvládnuť až do servisu. Ten prišiel po štvrtej RS, ktorá bola našťastie zrušená. Mechanici nám silentblok síce vymenili, ale aj tak sme autu už poriadne neverili a šli svoje tempo, ktoré nás priebežne radilo na 11.miesto", pokračoval Paes. Preteky však ešte neboli vo svojom závere. V siedmej rýchlostnej skúške, ktorá bola miestami mokrá, zažila posádka dve krízovky, ktoré si bude ešte dlho pamätať. Tá prvá, menej závažná, prišla hneď v prvom retardéry, približne dva kilometre od štartu, keď takmer nedobrzdili medzi balíky slamy. Druhá krízová situácia nastala asi v polovici rýchlostky, keď sa v rýchlosti 160 km/h rútili po dlhej rovine do mierne ľavotočivej zákruty. Auto pri brzdení dostalo balanc a rozhádzalo sa zo strany na stranu. Tomáš to síce zvládol, no po pretekoch sa vyjadril, že to bola asi najväčšia krízovka v jeho živote. Že posádka túto skúšku zvládla v skvelom tempe hovorilo dosiahnuté piate miesto, ktoré ich aj v celkových výsledkoch posunulo mierne nahor. Keďže posledné dve RS už dojazdili v kľudnejšom štýle, vrátili sa naspäť na svoju 11.pozíciu, na ktorej dorazili až do cieľa. „Našim tajným cieľom bolo dôjsť v prvej desiatke, takže sme mierne sklamaní. No všetko bolo spôsobené nedôverou k autu, ktoré sme takmer vôbec nepoznali. Hľadali sme hranice, skúšali dokiaľ sa môžeme oprieť do gúm, no auto reagovalo úplne inak ako zadokolka a práve preto dochádzalo k časovým stratám", povedal aj za Tomáša opäť jeho spolujazdec.
Premiéra posádky s novým autom nedopadla teda úplne podľa očakávaní, no možno povedať, že si počínala naozaj výborne. Z 28 odštartovaných posádok došla do cieľa na 11.mieste celkovo a 5.mieste vo svojej triede. Čo teda plánujú ďalej a ako bude ich sezóna pokračovať povedal na koniec rozhovoru opäť Paes. „Naše prvé dojmy hovorili o tom, že sa vrátime naspäť ku zadokolke a teda dostaviame druhú LóRu. Tieto plány však postupne ustúpili a spoločne sme došli k názoru, že by sme si Hondu ešte raz chceli vyskúšať, buď na Pačejove alebo Jeseníkoch. Táto druhá jazda rozhodne o tom či ostaneme verní Škodovke alebo prejdeme na finančne menej nákladnejšie auto, s ktorým máme časom šancu dosahovať podobné výsledky."
Zdenka Tamášová