Košická rally už po tridsiatyšiesty krát
Druhá najstaršia automobilová súťaž na Slovensku v tomto roku odštartuje do svojho tridsiatehošiesteho pokračovania. Ako sa zrodila, kto pri jej zrode stál, čo sa udialo v jej histórii a čím musela počas dlhej histórie prejsť?
História rally je úzko spojená s históriou jej organizátora, ktorým je združenie občanov - Auto Klub Košice. Bol založený ako základná organizácia Zväzarmu s názvom Automotoklub VSŽ Košice v roku 1970 a to ako nástupca MTO - mototuristického oddielu. Väčšina jeho členov bola zamestnancami Východoslovenských železiarni Košice a činnosť automotoklubu bola v prvých rokoch úzko spojená s touto fabrikou.
Prvou akciou klubu bola jazda zručnosti 2. mája 1970 na Zlatej Idke pri Košiciach. AMK VSŽ v spolupráci s ďalšími košickými autoklubmi - AMK VSS a AMK Juh sa podieľal na príprave ďalších mototuristických akcií ako boli napr. zrazy campingu a caravaningu FICC v Tatranskej Lomnici a začal svoju činnosť aj službami pre verejnosť. Dobrovoľníci z radov členov na príjazdoch do mesta poskytovali návštevníkom Košíc informácie a dokonca sprievodcovské služby celú jednu sezónu. Táto akcia sa stretla s priaznivým ohlasom verejnosti najmä u návštevníkov zo zahraničia. Neušla ani pozornosti ČST, ktorá o nej priniesla vo svojom spravodajstve reportáž.
8. mája 1971 odštartoval 1. ročník Rallye VSŽ. Na trať, ktorú tvorila len jedna rýchlostná skúška odštartovalo 28 posádok, z toho 10 bolo z domáceho AMK VSŽ (Bezecný - Bezecná, Vaško - Čekár, Medvecký - Hajíček, Auer - Teglassy, Baluh - Slavkovský, Jurek - Juris, Pivovarči - Lehotský, Jánošová - Kreutzer, Vraník - Bačo, Horos - Tvrďák). Do cieľa nedošli 4 vozidlá a víťazstvo získlala posádka Július Ivan - Ján Mertiňak z AMK Poprad. Pre zaujímavosť treba poznamenať, že v čase vzniku Rallye VSŽ už niekoľko rokov organizoval AMK Stavba v metropole východu automobilovú súťaž s názvom Rallye Košice, ktorá potom zanikla. Takže spojením pôvodnej Rallye Košice s následnou Rallye VSŽ, ktorá sa po zániku železiarni premenovala na Rally Košice sú Košice mestom, kde sa táto súťaž organizuje najdlhšie aj v rámci bývalého Československa.
V rokoch 1972 až 1982 na záver motoristickej sezóny organizovali členovia AMK VSŽ obľúbenú akciu - Majster volantu. Tento pretek nielen organizovali pre verejnosť - ale najmä na ňom súťažili navzájom medzi sebou. Tvorili ho väčšinou 3 rôzne jazdy zručnosti ale zaujímavý bol aj paralelný slalom. Od prvých rokov činnosti sa do práce v automotoklube zapájalo mnoho ľudí. Na čele klubu v tom čase pracovali Paulina, Živora, Stanko, Bohuš, Krušpán, Sabol, Orosz. Od vzniku automotoklubu sa jeho členovia zúčastňovali aj Branno-orientačných automobilových súťaží BOAS - na úrovni kraja, majstrovstiev Slovenska a tí najlepší aj majstrovstiev Československa. „Priekopníkom" bola posádka Dušan Pohl - Jaroslav Bednařík st. Ich úspech prilákal ďalších, ktorí zbierali víťazstvá na mnohých podujatiach. Patrili k ním: Gregor - Marenčík, Bohuš - Slíž, Franek - Rusko, Čverčko - Pacek, Szczeczina - Szczeczinová, Matta - Tutko, Bednařík st. - Bednařík ml. V roku 1978 automotoklub organizoval prvýkrát súťaž BOAS zaradenú do seriálu majstrovstiev Československa. Víťazom sa stala domáca posádka Bohuš - Slíž. Vďaka úspechom posádok a kvalitne organizovaným podujatiam sa AMK VSŽ stal výcvikovým strediskom BOAS.
Počas prvých ročníkov sa Rallye VSŽ Košice jazdila len ako oblastná súťaž, neskôr so zvyšujúcou sa úrovňou dostala štatút majstrovstiev Slovenska. V druhom ročníku súťaže (1972) odštartovala prvá čisto ženská posádka Janošová - Stanková z domáceho automotoklubu. V roku 1976 sa súťaže zúčastnili prvé 2 zahraničné posádky (z Poľska) a po prvýkrát bola zaradená okruhová RS - na sídlisku Luník VIII. V roku 1978 začal svoju rally kariéru v radoch AMK VSŽ neskorší viacnásobný majster Slovenska Jozef Béreš so spolujazdcom Abošim. „Farby" AMK VSŽ hájili v sedemdesiatych rokoch s väčšími či menšími úspechmi mnohé posádky: Jurek - Piovarči, Virčík - Bezecný, Fabián - Trnka, Szekély - Norek, Grumich - Janics.
Ostravský Veterán Car klub požiadal v roku 1979 o pomoc a spoluprácu pri zorganizovaní jazdy zručnosti historických vozidiel. Bolo to zaujímavú podujatie hlavne pre automobilových fajnšmekrov a záznam z neho odvysielala aj ČST. Najstarším účastníkom bolo vozidlo Renault s rokom výroby 1903 (s drevenými diskami !), Opel z roku 1908, zaujímavé Hispano-Suizy s objemom 7 litrov, niekoľko Cadillacov, Škoda 860 (osemvalec s objemom necelých 4 litrov), Mercedesy, viaceré BMW (včítane unikátneho BMW Mille Miglia), vozidlá MG, Singer, Morgan, Adlery ale i Praga Alfa, roadster Tatra 57. Účastníci došli z 12 štátov (Švédsko, Belgicko, Maďarsko, NDR, NSR, Rakúsko, Dánsko, Anglicko, ZSSR, Francúzsko, Poľsko). Súťaž mala vysokú spoločenskú aj športovú úroveň.
V roku 1979 člen AMK VSŽ Štefan Virčík „prestúpil" z rallye na okruhy a kopce, kde začal pretekať na vozidle Formula Easter MTX-03. Začiatkom osemdesiatych rokov sa stal našim členom liberecký jazdec Jan Veselý, ktorý pretekal tiež na vozidle Formula Easter vlastnej konštrukcie a získal titul majstra Československa a stal sa aj víťazom Pohára mieru a priateľstva. Vďaka širokému organizátorskému zázemiu, mnohým aktivitám a kvalitne zorganizovaným podujatiam sa začiatkom osemdesiatych rokov stal Automotoklub VSŽ výcvikovým strediskom pre rallye.
Súčasťou seriálu majstrovstiev Československa sa Rally Košice zaradila v roku 1982 a na štarte sa okamžite objavili známe tímy - Škoda Mladá Boleslav, Barum, Agroteam Slušovice Chemopetrol Litvínov, Stavba Praha, ale aj známe mená - Sedlář, Blahna, Sivík, Trajbold, Pavlík, Sibera, Křeček, Abrahám, či Arazim. O päť rokov neskôr, v roku 1987 prvýkrát počet štartujúcich presiahol stovku a z tohto počtu celkovo 71 posádok dojazdilo až na cieľovú rampu. Od roku 1990 nasledovala pauza až do roku 1994, keď sa tradícia košickej rally obnovila a došlo aj k obnove organizačného tímu, ktorý prišiel s novými, veľmi ambicióznymi plánmi zaradiť Rally VSŽ Košice do seriálu FIA majstrovstiev Európy. To, že nový tím svoju prácu odvádzal veľmi dobre sa prejavilo už v nasledujúcom ročníku. Podarilo sa dohodnúť a uskutočniť v spolupráci so štábom košickej STV historicky prvý priamy prenos z rally (minimálne v strednej Európe). Priamy prenos sa uskutočnil z divácky veľmi obľúbenej a zaujímavej mestskej okruhovej rýchlostnej skúšky pod sídliskom Dargovských hrdinov. V nasledujúcich rokoch 1996 - 1998 košická rally stala súčasťou maďarského majstrovstva a navyše v roku 1998 aj českého majstrovstva.
Už v roku 1997 bol na základe správy pozorovateľa medzinárodnej automobilovej federácie FIA zaradený XXIII. ročník Rallye VSŽ Košice do seriálu FIA majstrovstiev Európy s koeficientom 2. Zároveň bol tento ročník aj historický s najdlhšou traťou rýchlostných skúšok - 237,60 km rýchlostných skúšok. Ďalším významným ročníkom bol hneď nasledujúci, čiže XXIV. ročník 1998, ktorý sa stal v histórii Košíc najúspešnejším podujatím. Prvýkrát v histórii sa jedna súťaž započítavala do majstrovstiev troch štátov - Slovenska, Česka, Maďarska. V tomto roku sa na štarte zišla naozajstná jazdecká a motoristická špička: Enrico Bertone - majster Európy spoločne s viacnásobným majstrom Slovenska Michalom Kočim, úradujúci majstri Českej republiky posádka Milan Dolák - Jaroslav Palivec, úradujúci majstri Maďarska Tóth János - Gergely Ferencz, vtedajšia maďarská „jednotka" Kiss Ferencz - Büki Ernő, majstri Slovenska Jozef Béreš - Henrich Kurus. Na súťaži sa akreditoval aj rekordný počet 98 novinárov a 25 zástupcov TV. Na štarte sa prvýkrát objavili aj vozidlá WRC a to hneď štyri. Dve z nich boli Toyoty Corolly WRC (Tóth János jun. a Milan Dolák), Kiss Ferenc na Subaru Impreza WRC a Szelechý Tamáš na Forde Escotte WRC. Na štartovú rampu sa postavilo ešte ďalších 9 vozidiel najsilnejšej triedy A8, 14 vozidiel súťažilo v triede A7 a 17 vozidiel v triede N4 čo bola na rok 1998 účasť nevídaná aj na súťažiach s vyšším koeficientom.
V rokoch 1997 - 2004 bola košická rally trvale zaradená do seriálu FIA majstrovstiev Európy a neskôr po reorganizácii v systéme FIA majstrovstiev do FIA Európskeho pohára. Rok 2005, čiže XXXI. ročník Rally Košice sa opäť započítaval aj do seriálu majstrovstiev Maďarska čím sa podarilo na štart priviesť široké a kvalitné štartové pole, keď cez štartovú rampu prešlo 138 posádok. Od nasledujúceho roku 2006 bol zaradený do FIA CEZ Trophy a súťaž sa organizovala v úzkej spolupráci so spoločnosťou Tempus, ktorá sa potom v rokoch 2007 - 2008 stala promotérom seriálu majstrovstiev Slovenska.
Popri organizovaní Rally Košice pokračovali v uplynulých pätnástich rokoch aj ďalšie motoristické aktivity autoklubu. V roku 1997 ako prvý na Slovensku začal organizovať automobilové slalomy, pomáha pri Rally Opatovská - súťaži pre hendikepované deti, spoluprace pri organizovaní jázd zručnosti a na iných akciách zameraných na popularizovanie motoristického športu. Auto Klub Košice stál prvé tri roky pri obnovenej Rally Prešov, pripravoval všetky ročníky Rally Hurbanovo v rokoch 2000 - 2003, jeho členovia šesť rokov pomáhali spoločnosti Racing Púchov organizovať Rally Matador Tatry, stáli pri organizácii Seat rally v Banskej Bystrici, Mikona rally v Rimavskej Sobote. V rokoch 2007 - 2008 úzko spolupracovali so spoločnosťou Tempus pri zabezpečovaní všetkých súťaží zaradených do seriálu Tempus rally, v posledných dvoch rokoch zabezpečovali slovenskú časť Šalgó - Gemer Rally a slovenskú účasť na Start Autó rally v Egri a na Rajde Rzeszowskom.
Auto Klub Košice