Koniec veľkej série a zrod novej hviezdy!
Mercedes sa kolíziou v prvom kole vyšachoval z rekordu a pomohol k triumfu najmladšiemu víťazovi v histórii F1.
Po včerajšej dominantnej kvalifikácii to v Barcelone vyzeralo na jasné víťazstvo Mercedesu. A bolo už jedno kto vyhrá, lebo „strieborní" by jedenástym víťazstvom v rade vyrovnali fúzatý historický rekord McLarenu z roku 1988. Na prvú európsku grand prix pricestoval dokonca aj šéf koncernu Dr. Dieter Zetsche. Zbytočne. Už v prvom kole piloti Mercedesu všetkých šokovali vzájomnou kolíziou a všetko bolo stratené.
Po fantastickom výkone v kvalifikácii si Hamilton veril, no už v prvej zákrute ho predbehol Rosberg a emotívne rozladený Angličan sa s tým nechcel zmieriť. S horúcou hlavou optimisticky zaútočil na Nemca, ktorý sa logicky snažil korigovaním smeru pozíciu ubrániť. Rozpálený Lewis sa už nemal kam uhnúť. Vletel na trávu, roztočil sa a vzal zo sebou do histórie aj Nica! „Neospravedlniteľné," zareagoval Lauda, ktorý z kolízie priamo viní Hamiltona. Toto Wolff zasa tvrdí, že vinu majú obaja. Každý nech si však urobí svoj vlastný názor.
Po nečakanom vyradení favoritov sa otvorili šance pre Ferrari a RedBull. Pochopiteľne, že najväčšie ambície si robili „červení". Tým sa však kvalifikácia vydarila menej ako „býčkom" a to ovplyvnilo aj vstup do pretekov.
Na čele sa usadili obidva redbully v poradí Ricciardo a Verstappen. Na treťom mieste bol dokonca juniorský „býček" Carlos Sainz jr. Až za nimi jazdili obe Ferrari.
Do pretekov všetci štartovali na softoch (ak nerátame posledného Haryanta (manor). Očakávalo sa preto, že na prvú zastávku budú stavať cca v 16.kole. Lenže Ricciardo roloval už v jedenástom a v okolo neskôr aj Verstappen a Räikkonen. Iba Vettel vydržal do 15.kola. Všetci prezuli na medium. Poradie sa nemenilo a stále boli vpredu dva redbully pred dvoma ferrari. Potom však Ricciardo zmenil stratégiu a išiel už v 28.kole na druhú PIT a Ferrari kontrovalo o kolo neskôr s Vettelom. Verstapen s Räikkonenom ostali na trati do 34., resp. 35.kola a volili iba dve zastávky. A to sa nakoniec ukázalo ako lepšia stratégia.
V posledných desiatich kolách sme videli pekné súboje o prvé miesto medzi Verstappenom a Räikkonenom a pár sekúnd za nimi zasa zvádzali boj o pódium (pričom sa stále približovali lídrom) Vettel s Ricciardom. Austrálčan však tlačil príliš a v predposlednom kole to nevydržala jeho ľavá zadná guma. Zvyšok poľa jazdil s obrovskou stratou a tak Ricciardo nestratil aspoň štvrté miesto.
Víťazom sa nečakane v prvých pretekoch za tím Red Bull Racing stal iba osemnásť ročný Holanďan Max Verstappen, ktorý tým prepísal historické tabuľky. Jeho 18 rokov a 228 dní určite tak skoro niekto neprepíše. Pre porovnanie si povedzme, že doteraz najmladší víťaz Vettel mal na Monze 2008 „až" 21 rokov a 73 dní. Predtým tento rekord držal Alonso, ktorý v roku 2003 na Hungaroringu mal 22 rokov a 26 dní.
Pekný výsledok pred domácim publikom ustál nakoniec mladý Sainz, keď skončil šiesty. Matador Alonso sa dlho držal na bodoch, no jeho motor Honda znova nevydržal a sklamaný Španiel musel zaparkovať na trávniku. McLarenu dva body za deviate miesto doviezol nakoniec Button. A ako sa darilo Kvyatovi? Ten sa vytrápil, no nakoniec si odviezol jeden bod útechy za desiatu pozíciu. Nezabudnime na Massu, ktorý po katastrofe v kvalifikácii nakoniec z 18.miesta na štarte vytlačil body za ôsme miesto v cieli a bol posledný, ktorý od lídra nedostal celé kolo.
O dva týždne pokračuje šampionát v úzkych uličkách Monte Carla, kde sa cítia silné hlavne tímy RedBull a Ferrari. Zahojí si tam Mercedes rany, či sa dočkáme ďalšieho prekvapenia?
Výsledky 46.GP Španielska 2016 (Barcelona):
1. Verstappen (redbull-TAG heuer), 2. Räikkonen (ferrari), 3. Vettel (ferrari), 4. Ricciardo (redbull-TAG heuer), 5. Bottas (williams-mercedes), 6. Sainz (toro rosso-ferrari), 7. Perez (force india-mercedes), 8. Massa (williams-mercedes), 9. Button (mclaren-honda), 10. Kvyat (toro rosso-ferrari),...
Stav MS (05/21):
Piloti: Rosberg 100, Räikkonen 61, Hamilton 57, Vettel 48, Ricciardo 48, Verstappen 38, Massa 36, Bottas 29, Kvyat 22, Grosjean 22, Sainz 12, Alonso 8, Perez 8, Magnussen 6, Hulkenberg 6, Button 3, Vandoorne 1 bod.,
Tímy: Mercedes 157, Ferrari 109, Red Bull 94, Williams 65, Toro Rosso 26, Haas 22, Force India 14, McLaren 12, Renault 6 bodov.