Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Kia Sportage 2,0 CRDI AWD EX

Friday, 10. 12. 2010 - 16:09, Ivan Václavík   

Kia Sportage 2,0 CRDI AWD EX

Hoci novinku so značkou Kia, športovo úžitkový automobil Sportage, neprojektovali na Slovensku, výsledná kvalita z výrobného závodu pri Žiline je jednoznačne slovenská. Našinci vedia robiť na najvyššej úrovni a testovací týždeň s dieselovým modelom Sportage 2,0 CRDI to plne potvrdil.

kia-sportagecn3801g.jpg

Tretia generácia (a tiež súrodenec SUV Hyundai ix35 - takisto zo Žiliny) pôsobí na prvý pohľad atraktívne, má európsky, športovo vyladený švih. Hoci ani globálne vystupujúci ix35 nie je Európanom cudzí, skôr však ide o štýlový rodinný automobil. No v tejto chvíli sa venujme offroadu so značkou Kia.

kia-sportage-orange-04g.jpg

V skutočnosti pôsobí robustne, čo ovplyvňujú aj 18" kolesá a vyššie umiestnená spodná hrana bočných okien. Do dĺžky meria 4,4 metra, na výšku len 1,6 m. Na charakteristickú masku chladiča nadväzujú zošikmené a zúžené svetlomety. Ich dizajn je mimoriadne starostlivo prepracovaný a vo vyššom vybavení im nechýba ani pásik svetelných diód.

kia-sportagecn3802g.jpg

Kvôli aerodynamike má predná kapota vyvýšené boky. K zaujímavým detailom patrí i nenápadné vykrojenie v hornej časti predného skla. Všetky nuansy dávajú v súčte veľmi dobrú aerodynamiku vozidla, čo sa pozitívne prejavuje aj v nízkej hladine vnútorného hluku.

kia-sportagecn3804g.jpg

Dizajn interiéru je koncipovaný účelne a pôsobí solídnym dojmom. Prístrojový štít s dominantným rýchlomerom je moderný, avšak zobrazované údaje na palubnom počítači sa prepínajú archaicky tlačidlom vľavo na prístrojovom paneli. Menia sa pritom takzvane do kruhu, čiže predošlý údaj sa nedá vrátiť jedným pokynom, ale musíte prejsť celú stupnicu odznova. Táto drobná chybička krásy je ľahko odstrániteľná, takže apelujeme na výrobcu, aby to netrvalo dlho.

kia-sportagecn3795g.jpg

Na testovanej verzii sme mali výhodné bezkľúčové zamykanie a odomykanie dverí, ako aj vyhrievanie sedadiel - vrátane zadných. Pod lakťovou opierkou má Kia Sportage hlbokú priehradku na odkladanie aj väčších predmetov (plechovky s nápojmi, príručná taška a podobne). Štartuje sa tlačidlom na prístrojovom paneli. Tlačidlom Lock sa aktivuje dôraznejší pohon všetkých kolies v šmykľavom teréne. Pred vodičom je indikátor optimálneho radenia rýchlostných stupňov, ktorý pomôže najmä vyznávačom úspornej jazdy.

kia-sportagecn3796g.jpg

V strede palubnej dosky je veľký monitor s farebnou obrazovkou, na ktorom majú pasažieri dobrý prehľad o zozname rozhlasových staníc; pri cúvaní sa na ňom zobrazuje situácia za vozidlom, ako aj farebné čiary, ktoré informujú, kam sú nasmerované kolesá. Cúvacia kamera je šikovne integrovaná do spodného okraja piatych dverí. Na dôvažok sú v zadnom nárazníku senzory; o prekážke za vozidlom informuje akustický signál.

kia-sportagecn3808g.jpg

Dvere sú zvnútra vyplnené dvojfarebným plastom - nami testované auto ho malo v kombinácii čiernej a oranžovej. Na ramenách volantu sú tlačidlá, ktorými šofér ovláda tempomat a rádio, tlačidlami na spodnom zvislom ramene ovláda telefón. Anatomické sedadlá sú výborne tvarované. V kabíne je počas jazdy aj pri vyššej rýchlosti pomerne ticho, čo napomáha príjemnej atmosfére.

kia-sportagecn3806g.jpg

Vonkajšie zrkadlá sú sklápateľné, dostatočne veľké, no žiaľ, pri všetkých plusoch okolo vozidla musíme konštruktérom adresovať jednu výčitku. Vodičovi vo výhľade šikmo dopredu totiž čiastočne prekážajú mohutné stĺpiky. Navyše, čelné sklo je vysunuté dopredu a pri pravom stĺpiku čiastočne prekáža i kryt vonkajšieho zrkadla. Takže sa nám niekoľkokrát stalo, že sme si nevšimli protiidúce auto v zákrute alebo na križovatke zboku prichádzajúce vozidlo. Okrem toho stĺpik môže zakryť i chodca stojaceho pri priechode.

kia-sportagecn3807g.jpg

Naopak, veľmi dobre je riešené núdzové zapínanie stieračov. Predné sa rozbehnú po ľahkom pritiahnutí pravej páčky k volantu (zároveň sa ostrekuje sklo), zadný stierač sa spustí po odklopení páčky od volantu. Je to pohotové a praktické - v hustej premávke je pozornosť šoféra odpútaná len minimálne.

kia-sportage-interior-27g.jpg

Keďže sme testovali najluxusnejšie vybavenie (verzia EX), mali sme sklenú strechu, ktorá je delená na dve časti, pričom obe majú posuvné clony. Pasažieri vzadu majú dosť miesta na nohy i nad hlavou. Zadná stena na operadlách predných sedadiel je však z tvrdého plastu a  dotyk kolien teda nie je dvakrát príjemný. Zaujímavým detailom sú dobre riešené clony, ktoré v kolmej polohe zakryjú až polovicu čelného skla. V jeho hornej časti je navyše do modra sfarbený pás.

kia-sportagecn3798g.jpg

Do batožinového priestoru je prístup cez rozmerné piate dvere. Nákladová hrana leží vo výške 80 cm, za ňou nasleduje rovná plocha. Pod podlahou sa nachádza relatívne veľký priestor na drobnosti (náradie, lekárnička, lano) a plnohodnotná rezerva.

kia-sportagecn3799g.jpg

Dvojlitrový dieselový agregát, spojený so 6° manuálnou prevodovkou, pracuje ticho, ale prekvapila nás jeho vyššia spotreba. Napríklad pri rýchlosti 100 km/h osciloval jazýček na displeji okolo siedmich litrov, pri úspornej jazde mimo terén sme mali priemernú spotrebu 8 litrov. Vyššej spotrebe pri jazde prevažne po meste a v teréne zodpovedal dojazd približne 550 km.

kia-sportagecn3803g.jpg

Podľa tachometra mal Sportage najazdených len 9 000 km a v mrazivých dňoch sme často používali klimatizáciu. Navyše, dvojlitrový turbodiesel musel dať do pohybu 1 600 kg pohotovostnej hmotnosti. Motor ožíva už pri 1 500 otáčkach, takže pri bežnej (úspornej) jazde mu stačí aj menej ako 2 000 otáčok. Napokon, tak to šoférovi poradí aj indikátor radenia. V kopcovitom teréne však odporúčame udržiavať otáčky nad 2 000. Potešilo nás, že Sportage výborne akceleruje a dá sa s ním pohotovo predbiehať. Výborne reagujú brzdy a pochváliť môžeme aj stabilitu v zákrutách.

kia-sportagecn3805g.jpg

V teréne sa osvedčil asistenčný systém pre rozjazd do svahu a pri zjazde z kopca. Vzhľadom na malé nájazdové uhly a svetlú výšku 17 cm však neodporúčame púšťať sa do náročnejšieho terénu. Tým viac, že výfukové potrubie nie je chránené.

kia-sportage-orange-14g.jpg

Základné údaje testovaného auta

Kia Sportage 2,0 CRDI
Objem motora (cm3) 1 995
Výkon (kW/k) 100/136
Krútiaci moment (Nm) 319
Max. rýchlosť (km/h) 181
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,7

Cena testovanej verzie 25 740 €
Najlacnejšia verzia 18 290 €

+ Plusy
Stabilný a komfortný podvozok
Aerodynamika a odhlučnenie kabíny
Dobre riešené núdzové zapínanie stieračov

- Mínusy
Horší výhľad vodiča šikmo dopredu
Prekvapujúco malý dojazd



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri