Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

„Katro“ sa opäť vydáva do dakarského pekla

Thursday, 20. 12. 2007 - 16:18, Andrej Haverda   

„Katro“ sa opäť vydáva do dakarského peklaPiata dakarská kapitola. Toľkú už začína vo svojich osobných zážitkoch písať náš najúspešnejší jazdec januárovej rallye smerujúcej každoročne k brehom Atlantiku a končiacej na pieskoch Ružového jazera pri senegalskom hlavnom meste Dakar – Jaroslav Katriňák. V stredu 19. decembra 2007 sa so svojimi skúsenosťami a predštartovými pocitmi podelil na tlačovke aj s novinármi.

Jaroslav Katriňák: Dakar je už o biznise, priateľská atmosféra sa vytratila
Ako hodnotíte trať jubilejného ročníka? Máte už predstavu, čo vás na Dakare 2008 čaká?
Jaro Katriňák: „Nejaké tie informácie máme, ale sú veľmi strohé. Trať povedie po západnej časti Sahary, bude tam hodne tzv. slučiek – náročných etáp vinúcich osmičiek. Pri svojom piatom štarte to mimochodom zažijem vôbec po prvýkrát. Vyznie to, ako by sa súťaž odohrávala v malom priestore, pritom Sahara je skutočne gigantická – čiže dalo by sa ísť od nevidím do nevidíš. Zo strany organizátora je síce sľúbené veľké množstvo piesočných pasáží, ja si však myslím, že nebude to tá najsaharovejšia Sahara, ale budú to úseky s tzv. ťavou trávou. A to je žiaľ skôr o mlátení ľudí, než o jazdeckom umení. Zvlášť pre motocyklistov to bude veľmi nepríjemné, pretože nabehnúť na takú ťaviu trávu, to vás automaticky katapultuje. Toho sa trochu bojím. Ale samozrejme že v piesku sa mi jazdí lepšie než v marockých kamenitých úsekoch.“



Ako ste sa pripravovali na blížiaci sa Dakar?
„Trénovali sme jednak v Maroku na týždennom sústredení, kde sme našli tiež zradné a nebezpečné dunové presypy a potom aj tvrdý podklad. Veľmi nám pomohol pretek v Chile na Šesťdňovej. Tie terény boli v zmysle tréningu fantastické a som rád, že som tam bol. Takmer všetky špeciálky sme mali na piesku a veľmi mi to pripomínalo práve Dakar.“

Ako sa Dakarská rallye zmenila od roku 1998, keď ste sa súťaže zúčastnili po prvýkrát?
„Už je to viac-menej o peniazoch, o biznise. Už to nie sú časy, keď išlo o prestíž. Jazdci na špici si už nepomáhajú, všetci sa ženú za výsledkami. Kedysi som pomohol Stéphanovi Peterhanselovi, Fabrizio Meoni pomohol zasa mne. Nezastavuje sa, boj je väčší a neberie sa ohľad na to, keď niekto stojí a nemôže ďalej. Tie časy sú dávno preč.“

Podobné to však je aj s technikou:
„Za dávnych čias sa jazdilo bez servisu, bolo to o jazdeckom umení. Dnes sa jazdí tak, že ak niekto urazí nápravu alebo zničí motocykel do tej miery, že bude schopný ho dovliecť do cieľa, nemusí sa o nič strachovať. Po každej etape vám pomaly postavia nový stroj, alebo aspoň špičkovo zreparujú. Kto ide bezhlavo, môže počítať s tým, že ho v cieli počká kompletná generálka. Hovorím samozrejme o špičkových továrenských tímoch. Beriem to tak, že je taká doba, napokon smerom ku komercializácii sa uberajú aj ďalšie motoristické disciplíny. No nielen oni. Je to vizitka športu ako celku.“



Je to podľa vás škoda?
„To je ťažké povedať. Po jazdeckej stránke určite nie. Nikto nemôže povedať škoda, pretože tí rýchli idú na hrane s rizikom o ktorom sme už hovorili. Teda ak niečo utrhnú, do rána to budú mať opravené. Zručnejší pretekári už tohto razenia nebudú, pretože si uvedomujú, že danú poruchu si dokážu opraviť vlastnými silami. Tí by radšej uvítali staré časy, kde vládlo umenie vedieť improvizovať a z ničoho opraviť nezohnateľný diel. Dajme tomu vyrobiť tlmič výfuku z plechového suda. Nech je však tak či onak, za všetko hovoria iba výsledky.“

A prečo ste sa opäť rozhodol vymeniť teplo rodinného kozuba a svojich najbližších za strastiplné cesty s neistým koncom?
„Dakar bol môj detský životný sen. Prečo teda nevyužiť možnosť opäť byť prítomný na týchto výnimočných pretekoch? Človek tu nájde najmä adrenalín a napätie. Motocykle sú moja celoživotná láska. Cítim, že bez nich by život nebol ono.“

A aké sú vaše ciele?
„Cieľom je minimálne potvrdiť úspech z predošlého ročníka,“ dodal na záver. Držme Jaroslavovi Katriňákovi palce, aby svoj historický úspech z 29. ročníka, vynikajúce 9. miesto, minimálne zopakoval!



Marián Jusko: Našim cieľom je podporovať talentovaných ľudí a rozvíjať ich
Marián Jusko, predseda predstavenstva spoločnosti Slovnaft: „Špičkové výkony a forma Jara sú dôkazom, že dôveryhodný, kvalitný a silný partner, akým Slovnaft je, vie výrazne vytvoriť podmienky, v ktorých úspešní športovci dokážu neustále napredovať a posúvať výkonnostné méty na neustále vyššie úrovne. Našim cieľom je aj naďalej podporovať tých športovcov, ale platí to aj pre umelcov, či vedcov, ktorí majú nielen talent, ale ho aj chcú ďalej rozvíjať. Verím, že zdieľate môj názor, že Jaro takým je. Stal sa nielen slovenským symbolom úspešného športovca, ale zároveň výrazne dopomohol slovenskému motoristickému športu zaradiť sa medzi najúspešnejšie. Dúfame, že fanúšikovia si nenechajú ujsť ani tento ročník napínavej Rallye Dakar.“



Andrej Žipaj: Príprava je dôležitá, ale treba mať aj dávku šťastia
Ako hodnotíte prípravu a zabezpečenie celého tímu na Dakar 2008 v porovnaní s predošlými?
Andrej Žipaj, manažér tímu Slovnaft:
„Je jednoznačne najlepšia. A to nielen pre Jara Katriňáka, ale aj Ivana Jakeša. Jaro sa vrátil po ôsmich rokoch k motokrosu, dalo mu to istú výbušnosť. Na Dakar je maximálne pripravený – zdravotne aj fyzicky. Bude záležať predovšetkým na tom, aby ho nezradila technika. Nutný je aj kus šťastia. Na tejto rallye sa nedá nič predvídať. My nemôžeme prísť a povedať ako futbalisti‚ ideme za súperom vyhrať, sme dobre namakaní‘. Našliapaní budú aj Jaro s Ivanom, otázne ale je, či ich neopustí šťastena. Nepochybujem o tom, že ak pôjdu od etapy k etape, tak výsledky sa dostavia. Najmä Jaro Katriňák bude môcť opäť dokázať, že výkonnostne patrí medzi svetovú špičku. Základom je však dôjsť do cieľa a zdravý.“

Po desiatich rokoch od štartu Jaroslava Katriňáka sa na štarte objaví aj kamión so slovenskou vlajkou na kapote. Akú plní úlohu a kto ho povedie?
„Posádku budú tvoriť jazdci, ktorí majú už nejaké tie kilometre odkrútené. Keďže ide o asistenčný kamión, čaká ich veľa únavných kilometrov – 80 až 85 percent po kvázi asfaltových cestách. Ale prídu úseky, kde sa budú musieť prekľučkovať aj ťažkým piesočným terénom, ktorý budú mať v itinerároch určený a nebudú môcť ísť zjazdnejšou cestou. Tatra 815 je definitívne pripravená. Povezie náhradné dielce, stany pre jazdcov, sú v nej umiestnené aj spacie kúty. Oproti minulosti to bude doslova pre jazdcov luxus. Posádku Tatry budú tvoriť šofér, mechanik a navigátor. Každý z nich je skúsený mechanik so skúsenosťami. Dôležité je, že Jarovi Katriňákovi aj Ivanovi Jakešovi odpadne veľa starostí v súvislosti s vozením potrebných dielov. Bez asistencie dnes nemáte šancu bojovať o popredné priečky.“



Organizátori tento rok mimoriadne sťažia súťaž pri úsekoch v Afrike tým, že na pretekárov bude po kamenitých „erzetách“ v Maroku čakať sedem preťažkých dní v púšti. Práve tu može Jaroslav Katriňák, najúspešnejší jazdec medzinárodného Dakar tímu skupiny MOL a vôbec najlepším netovárenským jazdcom, ťažiť zo svojich doterajších štyroch štartov na tomto podujatí (1998, 1999, 2006 a 2007). Oporou mu bude aj špičkový nový motocykel KTM 690 Rally v žltočiernych farbách Slovnaftu z limitovanej edície svetoznámeho výrobcu a nový servisný kamión.
Pripomeňme, že Dakar tím skupiny MOL pod vedením skúseného pilota Balázsa Szalaya ide na súťaž v doteraz najsilnejšom zložení – s deviatimi súťažiacimi zo štyroch krajín. Okrem Jaroslava Katriňáka budú v stajni traja ďalší motocykloví jazdci Emanuel Gyenes z Rumunska, Gabor Sagmeister zo Srbska a Ákos Varga z Maďarska.




Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri