Jaroslav Baránek - Majster Európy v pretekoch automobilov do vrchu
Uplynulý víkend vo francúzskom meste Lodeve, na pretekoch do vrchu historických automobilov, v rámci Majstrovstiev Európy zvíťazil slovenský jazdec Jaroslav Baránek s vozidlom Ferrari 308 GT4 Dino vo svojej kategórii C3. Týmto víťazstvom si jazdec Autotechna Racing Teamu zo Zvolena zároveň upevnil svoje vedenie v šampionáte a získal po niekoľkých tituloch Majstra Slovenska aj svoj prvý titul Majstra Európy. Je to úspech pre slovenský motoršport, pretože ide o prvý titul ME pre jazdca zo Slovenska v historických automobiloch v európskom šampionáte.
V kalendári Majstrovstiev Európy bolo tento rok 11 pretekov. Jaroslav Baránek sa zúčastnil na 9 z nich. Všetky podujatia dokončil, v každých pretekoch bodoval a spolu získal 83 bodov v konkurencii viac ako päťdesiat jazdcov. Na druhom mieste skončil český pretekár Petr Dlouhý a na treťom Slovinec Igor Kotlušek. Účasť na jednotlivých pretekoch Majstrovstiev Európy nebola jednoduchá a vyžadovala si profesionálnu prípravu, dobré technické zázemie a finančnú, či materiálnu podporu partnerov Autotechna Racing Teamu. Okrem Majstrovstiev Európy jazdil Jaroslav Baránek aj niektoré preteky Majstrovstiev Slovenska, Centrálnej Európskej Zóny a jedny okruhové preteky historických automobilov v Rakúsku. Spolu odjazdil v sezóne 2012 15 podujatí, čo už je dosť náročné. Zvládnuť presun z jedných pretekov na druhé, medzitým ešte kontrola vozidla po pretekoch a príprava na ďalšie, chce naozaj človeka, ktorý motoristický šport miluje. Aktuálne je Jaroslav Baránek v severotalianskom meste Cividale, kde bude tento víkend bojovať o celkové víťazstvo v Centrálnej Európskej Zóne historických automobilov v pretekoch do vrchu.
Päťdesiatjeden ročný Jaroslav Baránek jazdil po celú sezónu s nádherným červeným Ferrari 308 GT4 Dino. Zaujímavosťou je, že to bolo jediné Ferrari v celom Európskom šampionáte historických vozidiel.
Vozidlo bolo minulú zimu zrepasované priamo v Taliansku a pripravené na sezónu tak, že absolvovalo všetkých 15 pretekov bez väčších problémov. Prípravu auta pred a po pretekoch, výmenu pneumatík, či zapaľovacích sviečok, zvládal Jaro Baránek v úlohe mechanika sám.
Ako nám jazdec povedal, najťažšie preteky sezóny boli v Trento - Monte Bondone. Vonkajšie teploty 34 stupňov, najdlhšia európska trať 17,3 kilometra a viac ako dvesto zákrut, ktoré sa počas dvoch tréningov nedajú zapamätať.
Najviac, spolu 178 výlučne historických automobilov štartovalo na pretekoch v toskánskom Chianti.
Divácky najzaujímavejšiu atmosféru zažil v chorvátskom meste Buzet, kde okolo 15000 fanúšikov pozdravovalo jazdcov ováciami, nadšeným aplauzom a ohňostrojmi.
Na každých pretekoch však Jaro Baránek zažíval neopakovateľné pocity súdržnosti komunity jazdcov na historických vozidlách. Aj keď si na trati nič neodpustia, v depe sú všetci jedna veľká rodina a pripravení kedykoľvek pomôcť, či poradiť jeden druhému.
A práve pre túto atmosféru a pre adrenalín, ktorý jazdec zažíva počas jazdy v pretekárskom automobile, chce Jaro Baránek v pretekoch automobilov do vrchu pokračovať aj v sezóne 2013. O konkrétnych tratiach je zatiaľ predčasné hovoriť, pretože ich kalendár nie je uzatvorený. Obhajoba titulu Majstra Európy je však pre Jara jasná výzva.
Jaroslav Baránek je pripravený pomôcť a poradiť aj ďalším záujemcom, ktorí by chceli spoznať atmosféru a silu pretekov do vrchu historických automobilov.
Výsledky seriálu ME historických automobilov - PAV 2012 ( 11 pretekov ):
Jaroslav Baránek Slovensko (Autotechna Racing Team, Ferrari 308 GT4 Dino), 83 bodov,
Petr Dlouhý Česká republika (Czech national team 61 bodov
Igor Kotlušek Slovinsko (AMD Abarth Slovenija ), 46 bodov
Zlatko Brožovič Chorvátsko (Belson Team ), 40 bodov
Marco Naldini Taliansko (Team Italia ), 31 bodov
Profil Jaroslava Baránka
dátum narodenia: 26. november 1961 v Žiline
výška: 1,78 m
hmotnosť: 85 kg
tím: AUTOTECHNA RACING TEAM
bydlisko: Banská Bystrica (Slovensko)
stav: ženatý, 2 deti
kariéra v PAV:
prvý štart v roku 1996
5 x Majster Slovenska
Vozidlá, na ktorých pretekal:
Škoda Favorit, Formula 3, Seat Leon, Seat Ibiza, Kia c'eed, Ferrari 308 GT4 Dino
Vozidlo, ktoré prinieslo titul majstra Európy:
Ferrari 308 GT4 Dino
rok výroby: 1974 (vyrobených len 2826 kusov)
motor: 8 valcov, objem: 3000 cm3
výkon: cca 220 Hp
pohon zadných kolies
jediný kus na Slovensku
pre preteky upravil Koiš Racing Team