Jaro Katriňák & Ivan Jakeš: Trať by mala vyhovovať

Slastné adrenalínové peklo si
v jubilejnom vydaní už po piatykrát príde vychutnať obhajca prvej priečky
v kategórii do 450 cm3 pre netovárenských jazdcov a druhý
najúspešnejší jazdec v triede OPEN z 29. ročníka – Jaroslav Katriňák.
Posledný ročník bol paradoxný tým, že dostal nálepku maratónu s morom
piesku a dunových presypov veľkých ako katedrály, jej účastníci však
zažili úplný opak. Hory kamenia a tvrdé cesty vyhovovali najmä špeciálnym
buginám a kamiónom o drvivom výkone. Po sťažnostiach pretekárov
organizátori upriamia terén viac do piesočných polí a to nášmu
najúspešnejšiemu reprezentantovi vyhovuje: „Minulý rok bol veľmi ťažký a tvrdý
tým, že to bolo hodne po kameňoch, vo vysokých horách,“ hovorí Jaro Katriňák a pokračuje:
„Pád v piesku podstatne menej bolí než na kameňoch, preto túto zmenu rád
privítam.“

Druhý Slovák v histórii na štarte Ivan Jakeš, ktorý
v poslednom ročníku dosahoval pekné výkony, ale o dobytie brán
dakarského cieľa ho pripravila porucha inštalácie na motocykli KTM, zákerný
terén charakterizuje takto: „Usporiadatelia hovoria o prevahe piesočných
pasáží, ale to vraveli už vlani a nakoniec ho nebolo až toľko. Necháme sa
prekvapiť.“ V blížiacom sa 30. ročníku má byť až 6 000 km špeciálnych
vložiek, čo je podľa „Katra“ veľmi náročné: „To je neskutočná porcia dávok.
Záleží ale aj na tom, ako bude trať postavená. Ak terén bude rýchlo ubiehať,
bude to v pohode. V poslednom ročníku som išiel dvadsaťkilometrovou rýchlosťou
dve hodiny a prešiel 60
kilometrov...“ O jazdca, ktorý kedysi jazdil za
švédsky továrenský tím Husaberg (v roku 1991 s týmto strojom vybojoval
titul majstra sveta v endure) a v roku 1998 ho zase angažovala
talianska stajňa Vertemati (v sedle tohto motocykla skončil v seriáli MS
dva razy tretí) krátko po vybojovanom skvelom 9. mieste oslovila japonská
značka Suzuki: „Dizajnovo je to veľmi pekný motocykel, motoricky na úrovni, so
slušným výkonom. O motore toho ale veľa neviem. Má veľmi dobre
prepracovanú geometriu rámu,“ zhodnotil prednosti lákavej ponuky Jaro Katriňák.
„Nemám však dvadsať rokov, aby som šiel bez dôkladného zváženia do nejakého
nepremysleného experimentu,“ naráža na výmenu stroja za osvedčenú značku KTM
martinský rodák. „V každom prípade ma ponuka potešila.“

Tretím
motocyklistom a šiestym Slovákom na štarte v histórii je Ivan Figura
Štart jubilejného ročníka „Dakaru“ sa závratným tempom blíži
a prípravy organizátorov i účastníkov súťaže pomaly vstupujú do
finále. Nie inak je tomu aj v prípade slovenských motocyklistov, ktorí
pred pár dňami zintenzívnili prípravu. V marockých terénoch tavili svoje
stroje KTM, tentoraz tri. V mestečku Erfurt počas siedmich dní totiž popri
Jaroslavovi Katriňákovi a Ivanovi Jakešovi päťdesiatstupňovým horúčavám
odolával aj Ivan Figura, ktorý by sa mal stať tretím slovenským motocyklistom
v histórii (a celkovo šiestim), ktorý sa postaví voči výzve zvanej
„Dakar“. Osemčlenná výprava Environ Servis Moto Teamu pod vedením jeho menežéra
Mariána Novikmeca absolvovala zhruba 4 000 kilometrovú anabázu,
z čoho cca 1 500 km
„pohltil“ samotný africký piesočnatý terén. Trénovali sa najmä prejazdy dún,
v prípade Ivana Figuru to bolo samotné zžívanie sa s nástrahami
čierneho kontinentu. Podľa jeho slov je prioritné dôjsť najmä bez škôd na tele
aj technike do cieľa. Ďalší africký kemp čaká trojicu motocyklistov ešte
v decembrových dňoch.