Jakeš mal na Dakare v záplave smoly aj kvapku šťastia


Problémy s ňou neobišli ani Jakeša a pretekársky osud jediného slovenského účastníka tohtoročného Dakaru v Argentíne a Chile za riadidlami visel na veľmi tenkej nitke najmä v 3. etape, keď 270 kilometrov pred jej cieľom vypovedal poslušnosť motor jeho špeciálu KTM. Nebyť nezištnej pomoci miestneho farmára, ktorý 35-ročného rodáka z Brezovej pod Bradlom doviezol aj s nepojazdnou motorkou do cieľovej stanice, Jakeš by na Dakare musel predčasne skončiť.
Slovenský jazdec tento fakt uviedol v rozhovore pre agentúru SITA. Podľa neho to bola mimoriadne zlá situácia a vtedy sa v duchu už niekoľkokrát lúčil s ambíciou odjazdiť celý program tohtoročného juhoamerického adrenalínového dobrodružstva. „V duchu som sa už lúčil s Dakarom a nebyť pomoci domácich, určite by som do cieľa 3. etapy nedošiel. Bola to mimoriadne vypätá situácia a nebyť šikovnosti a zručnosti Jána Hrehora a Michala Kroupu, ktorý v noci pred štvrtou etapou stihli vymeniť pokazený motor za náhradný, v týchto dňoch by som bol na Dakare už iba ako divák,“ konštatoval skúsený enduro jazdec, ktorý v 2. etape s obrovskou dávkou šťastia bez väčšieho škrabanca prežil aj pád v stokilometrovej rýchlosti.

„Stalo sa mi to vo chvíli, keď som chcel obehnúť pretekára predo mnou. On tiež musel riešiť nejaký nečakaný problém s veľkou jamou a mňa vytlačil z trate. Našťastie, v poslednej chvíli som stihol strhnúť motorku do miest, kde neboli kamene. Navyše, v tom krkolomnom okamihu som sa nejako reflexívne alebo skôr zázračne dokázal poskladať do klbka, čo stlmilo môj pád a prežil som ho bez zranenia. Naozaj to bolo veľké šťastie v tej záplave smoly, ktorá nás všetkých na Dakare od prvej chvíle prenasleduje,“ priblížil dramatické okamihy Jakeš, ktorý pred dňom voľna bol na 92. mieste a na vedúceho Španiela Marca Comu mal odstup takmer 14 hodín. Jeho časové manko začalo rásť v už spomenutej 2. etape, keď pri páde odtrhol hadičku na palivovej nádrži a pri rýchlostnej skúške sa mu minul benzín, a najmä v nešťastnej 3. etape, keď v cieli dostal trojhodinovú penalizáciu za nedodržanie časového limitu.

„Žiaľ, také šťastie ako som mal pri páde ja, nemal už kolega Dušan Randýsek, ktorý po podobnom incidente skončil v nemocnici s dolámaným kolenom a pomliaždeným hrudníkom. Ale aby som bol presný, v Argentíne veľká smola neprenasleduje iba náš tím. Nedobrovoľných odstúpení z pretekov je najmä medzi motocyklistami veľmi veľa. Začali sme 230 motorkári a podľa posledných informácii takmer polovica z nich už dojazdila. Podmienky a najmä počasie na tohtoročnom Dakare sú veľmi ťažké. Predovšetkým púštne úseky s nepríjemným pieskom si vyžadujú absolútnu koncentráciu. Prvý týždeň sme dostali všetci riadne do tela. Je to tvrdá drina, ktorú mnohokrát nevydržia ani špičkové stroje,“ priznal Jakeš.
Tohtoročnú Rallye Dakar v Argentíne a Chile výrazne poznačila aj nepriazeň počasia, pre ktorú museli organizátori skrátiť už dve zo siedmich etáp. Museli tiež odvolať rýchlostné skúšky pre kamióny na hraniciach spomenutých krajín, lebo jazda na čas týmito úsekmi by sa takmer určite skončila mnohými nebezpečnými haváriami. Zjazdy z priesmykov boli veľmi strmé a krajnice nedostatočne spevnené. Navyše, vytýčená trať bola zničená dažďom. Aj motocyklistom tento meraný úsek zredukovali zo 419 na 244 km.

„Všetci sme tieto opatrenia privítali, lebo sme aspoň mohli ušetriť sily a nezničiť si techniku,“ povedal Jakeš a pokračoval: „V týchto dňoch mám najväčšiu radosť z toho, že mechanici dokázali opraviť pokazený motor a počas voľného dňa ho stihli aj vymeniť. Takže opäť mám jeden motor v rezerve a znova môžem začať súťažiť. Doteraz som vymenený rezervný motor musel šetriť, lebo ak by sa pokazil aj ten, nemohol by som pokračovať. Preto som od štvrtej etapy išiel najmä na istotu a techniku som šetril, aby vydržala až do soboty. Som rád, že sa to podarilo a po veľmi ťažkom prvom týždni som ešte stále v akcii. Časy, ktoré som dosiahol, už nie sú na nejaké extra dobré umiestnenie, ale rozhodujúce je, že pokračujem. Dúfam, že to šťastie, ktoré som mal v 2. etape pri páde, mi vydrží aj zostávajúcich sedem dní. Mojim základným cieľom je prísť až do cieľa tohtoročného Dakaru. Dúfam, že sa mi to podarí,“ dodal Ivan Jakeš.
Zdroj: SITA
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie

Offroad trial Brezno
13. 4. 2025

H6 Rally I. kolo Tarnobrzeg
31. 3. 2025

Offroad Trial Brezno 2024
20. 10. 2024

Offroad trial Červená skala II
29. 9. 2024

Offroad trial Červená skala
29. 9. 2024

Offroad trial Lúky 2024
9. 9. 2024

Off road trial Hruštín
20. 5. 2024

Off road trial Vyšný Slavkov
6. 5. 2024

Offroad Tisovec IV
30. 4. 2024

Offroad Tisovec III
29. 4. 2024

Offroad Tisovec II
29. 4. 2024

Offroad Tisovec
29. 4. 2024

Offroadtrial Brezno II
15. 10. 2023

Offroadtrial Brezno
15. 10. 2023

Offroadtrial Vyšný Slavkov
29. 9. 2023

Offroad Tisovec 2023
5. 5. 2023

Eurotrial Červená skala nedeľa
1. 8. 2022

Eurotrial Červená skala sobota
1. 8. 2022

Eurotrial Červená skala piatok
1. 8. 2022

Jakeš vs Miloň II
19. 9. 2021

Jakeš vs Miloň
19. 9. 2021

Hungarian Baja
10. 8. 2021

Vyhlásenie ankety Zlatý volant
18. 2. 2021

Dakarské víťazstvo tímu Honda
2. 2. 2021

Tomeček na Dakaru
28. 1. 2021

Hungarian Cross-Country Rally 2019
21. 3. 2020

Rally Dakar cieľ
18. 1. 2019

Rally Dakar 10. etapa II
18. 1. 2019

Rally Dakar 10. etapa
18. 1. 2019

Rally Dakar 9. etapa
17. 1. 2019

Rally Dakar 8. etapa II
17. 1. 2019