Jaguar XF 2,2 i4D Luxury
Motor je na vrchole síl v strede spektra: Pre klasickú anglickú značku Jaguar je model XF prelomovým. Šelma útočí na potenciálnych zákazníkov svojím dizajnom, ale tiež spracovaním a niekoľkými efektnými riešeniami. Zmeny sú na prednej časti - svetlá, kapota, nárazník, blatníky i maska chladiča.
Efektne pôsobia aj svetelné diódy na zadných svetlách. Červený pás koncového i brzdového svetla doslova udrie do očí. Určitou chybičkou krásy je iba jedna koncovka výfuku na pravej strane, ktorá prezrádza, že pod kapotou pracuje „iba" radový štvorvalec.
Importér nám poskytol na tradičný test verziu s „malým" dieselovým agregátom a 8° automatickou prevodovkou - s možnosťou radiť páčkami pod volantom. Štartuje sa tlačidlom, pričom na stredovej konzole sa efektne vysunie kruhový segment voľby režimov jazdy. Zároveň sa vytiahnu roletky vetracích otvorov. Po vypnutí motora tlačidlom sa elektricky nastaviteľný volant zdvihne do vyššej polohy, čo vodičovi uľahčuje vystupovanie. Testovaný Jaguar XF však nemal pamäte nastavenia sedadla šoféra.
Čierny interiér je dekorovaný striebornými prvkami, veko odkladacej priehradky pred spolujazdcom sa otvára nenápadným tlačidlom. Až za príplatok približne 5 000 eur môžete mať delené zadné sedadlá, otvor na lyže, či parkovacie senzory na prednom nárazníku s kamerou vzadu.
Predné (elektricky nastaviteľné) sedadlá sú správne anatomicky tvarované, aj na zadných majú pasažieri do výšky 185 cm dostatok miesta nad hlavou. Na auto poskytuje výrobca päťročnú záruku bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.
Modernizácia interiéru je zameraná výhradne na detaily. Prospelo čierne pozadie prístrojov i farebný displej palubného počítača. Nad stredovou konzolou dominuje dotyková obrazovka. Sú na nej integrované prakticky všetky funkcie. No - nevedno prečo - chýba zobrazenie okamžitej spotreby, čo britská automobilka zrejme považuje za nadbytočnú funkciu.
Nepochopiteľné je tiež ovládanie dotykového displeja a zložité vyhľadávanie niektorých funkcií. Napríklad aktivácia vyhrievania predných sedadiel cez obrazovku nám pripadá ako zlý vtip; po naštartovaní motora sa totiž musíte zbytočne zložitým postupom prepracovať k symbolu vyhrievania sedadiel cez zapnutie rádia a prepnutie ku klávesom vyhrievania.
Na druhej strane veľmi jednoduchá a priamočiara je činnosť systému Start&stop. Len čo vodič uvoľní brzdový pedál, motor sa okamžite naštartuje a plynule rozbehne; po zastavení vozidla sa zasa automaticky vypne, čím šetrí palivo. Celý systém sa dá vyradiť z činnosti tlačidlom na prístrojovom paneli.
Nezaznamenali sme trápne situácie, kedy by sa vodič už chcel rozbehnúť, ale na aute sa práve vypína motor, takže trvá nejaké desatiny sekundy, kým sa opäť naštartuje. Vďaka zdvojeným akumulátorom nie sú ohrozené funkcie palubnej elektroniky, ani svetlá pri reštarte nezhasínajú a všetky systémy spoľahlivo fungujú.
Automatická prevodovka pracuje komfortne, pri zmene prevodového stupňa však pocítite malé trhnutie. Na pravom ramene multifunkčného volantu (patrí do základného vybavenia) je ovládanie tempomatu, ktoré je intuitívne a pohotové. Na ľavom ramene je ovládanie audiosystému s desiatimi reproduktormi.
Štvorvalcový turbodiesel s objemom 2,2 litra pracuje ticho, s ním je spojená spomínaná osemstupňová automatická prevodovka. Motor nemá zmysel vytáčať do otáčok, na druhej strane však pri nižších otáčkach je jeho záťah troška vlažný. Na vrchole síl je medzi dvoma a tromi tisícmi otáčok, teda v prostrednej časti dostupného spektra.
Pri rýchlosti okolo 100 km/h zistíte, že podľa aktuálnych podmienok zaradí automatika niektorý stupeň medzi piatym a ôsmym. Na diaľnici pri akcelerácii do kopca a rýchlosti 130 km/h sa môže automatika rozhodnúť pre siedmy, ba niekedy dokonca pre šiesty stupeň. Vždy je však spotreba nečakane priaznivá, čo je v strednej triede príjemné zistenie.
Pri vyslovene úspornej jazde sme dosiahli priemernú spotrebu len šesť litrov a dojazd 1 000 kilometrov. Reálne môžete s Jaguarom XF jazdiť v kombinovanom režime za 6,3 - 6,5 litra na 100 km. Rozdiel v spotrebe medzi motorom 2,2 l a tri litre môže byť až dva litre.
Na ovládači prevodovky JaguarDrive Selector nechýba ani známe písmeno S, určené vyznávačom športovej jazdy. Modernizácia sa taktiež sústredila na podvozok a odhlučnenie vozidla. O čosi tuhšie nastavenie však prekvapujúco neruší komfortnú jazdu. Na 19-palcových kolesách a navzdory použitiu zimných pneumatík zostal model XF stále nadpriemerne pohodlný. Vonkoncom ho nemožno považovať za športovo ladený automobil - je to proste sedan vyššej strednej triedy. No presne reaguje na otočenie volantu pri dynamickej jazde, bez problémov sa udrží vo zvolenej stope.
Základné údaje testovaného auta
Jaguar XF 2,2 i4D
Objem motora (cm3) 2 179
Výkon (kW/k) 140/190
Krútiaci moment (Nm) 450
Max. rýchlosť (km/h) 225
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,4
Cena testovanej verzie 45 480 €
Najlacnejšia verzia 40 760 €
+ Plusy
Odhlučnenie podvozku, dynamika
Komfortné tlmenie nerovností
Malá spotreba paliva, dojazd
- Mínusy
Chýba ukazovateľ okamžitej spotreby
Zložitá aktivácia vyhrievania sedadiel
Fotogaléria: Jaguar XF Sportbrake