Italian Baja 2011: Gadašin po tretí raz víťazne
Italian Baja sa po ôsmich rokoch vrátila do kalendára Svetového pohára FIA, jej comeback bol však rozpačitý. Tak ako už viac krát v minulosti, aj teraz sa krátko pred štartom musela kvôli stúpajúcej hladine vody meniť trať. Organizátormi vydaná pomerne nejasná správa nedávala odpoveď na otázku o koľko sa bude trať skracovať, aká bude konečná dĺžka súťaže a koľko vlastne bude rýchlostných skúšok (RS).
Priamo na mieste sa ukázalo, že obe RS boli rozdelené na dve časti, vynechaný bol úsek v koryte rieky Tagliamento. Tam kde posádky zvyčajne prekonávajú pár väčších či menších mlák, teraz tieklo niekoľko dravých prúdov riek. Z pôvodne nachystaných 400 ostrých kilometrov ich napokon zostalo len 212, skrátená o tri kilometre bola aj piatková super špeciálka.
V nej sa najrýchlejším časom prekvapujúco blysol Španiel Joan Roca (Mitsubishi L200). O sekundu zaostal Matthias Kahle (SAM Mercedes 35 CC), tretí bol vážny kandidát na celkový triumf Boris Gadašin (G-Force Proto). Štvrtý bol domáci Valter Benazzato (Peugeot 604R), za ním sa ocitla dvojica bavorákov. S novou fabrickou X3 CC to bol Leonid Novickij, so staršou, len pár dní pred štartom kúpenou X3 CC zas Miroslav Zapletal. Druhý Čech v štartovom poli, Zdeněk Pořízek vymenil staršie BMW za nový Hummer H3 Evo, v piatok bol štrnásty. Legenda Jean-Louis Schlesser (Schlesser Original) bol deviaty. Vlani najrýchlejší Talian Giovanni Manfrinato (Renault Megane Proto) vypadol z hry už po pár kilometroch.
Upravený sobotný program obsahoval štyri merané úseky s celkovou dĺžkou 106 kilometrov. Trať prvej etapy niesla meno dvojnásobného víťaza súťaže a navrátilca na talianske trate, Jean-Louis Schlessera. Počasie sa zlepšilo a hoci trate z väčšej časti vysychali, o blato nebola miestami núdza. Boj o prvé miesto zvádzali dvaja ruskí jazdci, mierne navrch mal Gadašin. Na konci dňa mal na Novického k dobru 28 sekúnd. Tretí Kahle strácal 1 minútu 36 sekúnd, na štvorke sa statočne držal Španiel Roca. S piatym miestom bol, vzhľadom na dlhú pauzu, spokojný Zapletal. Mohlo by sa zdať, že so špičkovým BMW X3 CC by mal mať na Rocu výhodu, pravda je však taká že jeho auto už má nejaký ten rok, kým španielske Mitsubishi L200 vzniklo len minulý rok.
V zovretí dřevohostických jazdcov sa ocitol šiesty Schlesser, na Zapletala strácal 89 sekúnd, na Pořízka mal k dobru 94 sekúnd. Lorenzo Codecà (Suzuki Grand Vitara) si nezopakoval predčasné konce z predchádzajúcich dvoch rokov, vďaka tomu mu patrila ôsma priečka a post najrýchlejšieho Taliana. Valentino Bombelli (Mitsubishi Pajero) vykročil k obhajobe vlaňajšieho víťazstva v triede produkčných vozidiel, celkovo bol po sobote šestnásty. O priečku nižšie bola jedna z nových talianskych bugín Dust Devil a za jej volantom Pietro Larini. Druhá svoje účinkovanie v súťaži, podobne ako sedem ďalších vozidiel, ukončila predčasne. Národnú triedu T2 po sobote viedol Claudio Petrucci (Suzuki Grand Vitara), rovnaká značka sa zásluhou Mirka Bertoniho hriala aj na čele národnej triedy TH.
V kategórii motocyklov odštartovalo napokon len osem jazdcov, z nich rovná polovica sedlali stroje značky Husqvarna. A práve táto štvorica si hravo poradila so zvyšnými súpermi. Raffaello Luigi Manenti (BMW G 450 X) a Ruggero de Piccoli (KTM 530 EXC) sa do cieľa druhej etapy nedostali, na šestke bol Sebastiano Demurtas (Honda XR 400 R), piaty bol Marco Auteri (Husaberg FE 550). Prvé štyri priečky v poradí od štvrtého po prvé miesto obsadili Andrea Brunod, Rui Costa, Ugo Filosa a Alberto Basso. Medzi quadmi sa minuloročný Macháčkov úspech snažil napodobniť jeho krajan Tomáš Kubiena (Suzuki SV 1000). Druhý bol Andre Mendes (Yamaha YZF 450), tretí Lukasz Laskawiec (Yamaha Raptor 900).
Posledné štyri RS pomenované po prvej (a zatiaľ jedinej) ženskej víťazke Dakaru Jutte Kleinschmidt mali po skrátení len niečo málo nad 106 kilometrov. Prvé dve vyhral Gadašin, posledné dve prenechal svojmu sokovi Novickému. V konečnom účtovaní víťaz z rokov 2007 a 2009 porazil aktuálneho držiteľa Svetového pohára o 52 sekúnd. Siedma RS sa stala osudnou pre skvele idúceho Rocu, vylomil koleso a v súťaži skončil. Kahle tak prišiel o jedného súpera v boji o bronz, udržať za sebou musel ešte Zapletala. To sa mu aj podarilo a po vlaňajšej nedokončenej premiére v Maďarsku, teraz slávil s tímom SAM úspech.
Štvrtý bol teda Zapletal, piaty Schlesser a šiesty Pořízek. Šťastná sedmička pripadla Patrickovi Sireyjolovi (SMG Buggy), no a najlepším domácim reprezentantom bol ôsmy Lorenzo Codecà. Na štrnástej priečke bol Pietro Larini s buggy v triede T3, hneď za ním so stratou 5 sekúnd víťazstvo medzi produkčnými vozmi obhájil Valentino Bombelli. V triede T2 sa čakalo na vystúpenie poľských vozov Porsche Cayenne. Kým v depe predvádzal tím RMF Caroline ohromnú show s pohostením, muzikou a modelkami, na trati to už taká sláva nebola. Kým pred štartom hlásali útok na víťazstvo v triede, po skončení súťaže im zostal len posmech na poľských fórach. Výrazný prepad v porovnaní s minulým rokom zaznamenal Károly Fazekas, z tretej priečky klesol na tridsiatu tretiu.
V národnej triede T2 súťaží celá plejáda vozov Suzuki Grand Vitara a čo strácajú výkonom, to ich jazdci vynahrádzajú srdcom. Víťaz triedy Claudio Petrucci a aj druhý Gennaro D'Alessio by sa svojimi časmi zaradili tesne za prvú desiatku spoločného hodnotenia s medzinárodnými posádkami. Druhá národná trieda označená TH-TM je zas prehliadkou inej japonskej značky, konkrétne Mitsubishi. Práve Pajero pod vedením Elvisa Borsoia tesne porazilo Vitaru vlaňajšieho víťaza Mirka Bertoniho.
V jednej stope sa poradie po záverečných dvoch nedeľných RS vôbec nezmenilo, druhý triumf v rade slávil Alberto Basso. V hodnotení Majstrovstiev Európy, kam Italian Baja patrí, je každý súťažný deň hodnotený samostatne. A keďže Basso bol najrýchlejší v oboch prípadoch, pochopiteľne sa tak ujal priebežného vedenia v šampionáte. Medzi quadmi bolo dianie pestrejšie, každý deň mal iného víťaza. Sobota šla na vrub Tomáša Kubienu, v nedeľu zas slávil Rafael Acurcio de Sousa. Priebežným lídrom je však Andre Mendes, ktorý za víkend pozbieral dve druhé miesta. O takmer istý triumf prišiel v predposlednej etape Kubiena, ktorému sa rozsypala zadná náprava a súťaž nedokončil.
Prvá súťaž Svetového pohára je za nami, od druhej nás delí len pár dní - Abu Dhabi Desert Challenge štartuje 1. apríla. Po Taliansku si boje o body v arabskej púšti zopakujú Novickij, Gadašin, Schlesser a aj Zapletal, ich úhlavným súperom bude Stéphane Peterhansel s Mini All4 Racing.