Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Italian Baja 2009: Priebeh súťaže

Monday, 23. 03. 2009 - 22:15, Michal Kostka   

Italian Baja 2009: Priebeh súťažeOproti minulému roku, keď sa do Talianska dostavilo 183 súťaženiachtivých posádok, je to výrazný pokles. Avšak pokles len kvantity, rozhodne nie kvality.

Nechýba priebežne vedúci jazdec klasifikácie Medzinárodeného pohára Boris Gadašin, siedmy jazdec tohtoročného Dakaru Miroslav Zapletal, ani Tonnie van Deijne s ex-továrenským Mitsubishi Pajero MPR13. V jednej stope sa o obhajobu bude pokúšať Nicola Dutto, v quadoch je najvýraznejšou osobnosťou päťnásobný dakarský šampión Josef Macháček.



Prológ s dĺžkou 9,91 kilometra sa tradične odohral v kamenitom riečisku v San Vito al Tagliamento. Potenciál Mitsubishi Pajero MPR13 je dobre známy, Tonnie van Deijne však neskrýval nervozitu pred prvým štartom s novým vozom. S trasou prológu si však poradil najrýchlejšie a pred druhým Gadašinom mal náskok piatich sekúnd. Ruský jazdec však taktizoval a svoju jazdu podriadil výsledku. Druhé miesto bol teda splnením startegického plánu, čistenie trate bude van Deijneho úlohou. Tretí skončil Miroslav Zapletal a tesne za prvou desiatkou sa na jedenástej priečke usadil Viktor Chytka a ujal sa vedenia v diesloch. Posledná z českých posádok v zložená Jiří Janeček, Eva Navrátilová sa so startou osem minút a tridsať sekúnd umiestnila na priečke s číslom tridsaťštyri. Najrýchlejším z domácich jazdcov bol piaty Angelo Montico s „luxusným offroadom“ Fornasari RR450.



Italian Baja 2009: 1. etapa

Sobotná časť Italian Baja bola vystúpením jediného muža. Jeho meno je Boris Gadašin.

Zvýšená hladina rieky Tagliamento si vyžiadala úpravu trate, ktorá sa tak skrátila na 78 kilometrov. Na jej prvý prejazd z vedúcej pozície vyrazil Tonnie van Deijne. Na post lídra si však brúsil zuby Gadašin a zaútočil skutočne vo veľkom štýle. Meraný úsek vyhral s náskokom dve a pol minúty na van Deijneho, ktorý sa tak predadol na tretiu priečku priebežného poradia. Medzi nich sa vklienil Miroslav Zapletal s Mitsubishi L200. Za Gadašinom zaostal len o jednu minútu a osemnásť sekúnd. Výbornou jazdou sa znovu prezentoval Viktor Chytka na Toyote, spadnutý klinový remeň ho však na 20 minút zastavil a nasledoval nevyhnutný prepad až na záver súťažného poľa. Jiří Janeček bol ešte v piatok penalizovaný piatimi minútami, čo ho zrazilo o tri priečky nižšie. Po prvom sobotnom prejazde si však polepšil na tridsiate prvé miesto. Najrýchlejším z domácich jazdcov bol Angelo Montico, jeho zelené Fornasari sa usadilo na piatej priečke. Súťaž však mala aj prvých odpadlíkov, z ktorých si najmenej zajazdil Lorenzo Codeca. Stopku mu už po dvoch kilometroch piatkového prológu vystavila technika a do soboty nenastúpil. Skončil tiež Giovanni Manfrinato, piaty z Northern Forest, ďalšie cenné body do pohárovej klasifikácie tak v Taliansku nezíska.



V druhom meranom úseku van Deijne zrýchlil, Zapletal tiež, najrýchlejší však bol opäť Gadašin. K svojmu náskoku pridal ďalšie minúty, druhý Zapletal zaostával o dve a pol, tretí van Deijne o viac ako štyri a po necelých 170 kilometroch mal štvrtý Aleksander Mironenko stratu už viac ako desať minút. Aj Mironenko zažil na trati horúce chvíle, na pár dramatických desiatok sekúnd utopil auto vo vodnej priekope, bol však schopný pokračovať. Toľko šťastia nemal Pierpaolo Larini, zradila ho spojka jeho Mitsubishi. O pozíciu najrýchlejšieho Taliana prišiel Angelo Montico. Fornasari mu nechelo tolerovať prílišné vyvádzanie na mnohých skokoch a trocha ho postrašilo štrajkujúcou elektrikou. Najlepším z Maďarov bol zatiaľ Balázs Szalay, Poliakov zas v popredí reprezentoval Patryk Loszewski. Viktor Chytka doháňal stratu z prvého úseku, svoju snahu však prehnal a poslal Toyotu na strechu. Tímový kolega Jiří Janeček jazdil opatrnejšie a držal sa v polovici tretej desiatky.



Posledný sobotný meraný úsek nepriniesol na čele žiadnu zmenu. Vyhral ho Gadašin, druhý bol van Deijne, ale pred Zapletala sa v celkovej klasifikácii nedostal. Vedúca trojica sa čoraz viac vzďalovala zvyšku súťažného poľa. Montico sa v servise udobril zo svojim zeleným krásavcom a ten sa mu odmenil štvrtým miestom v špeciálke a opätovným získaním postu najrýchlejšieho Taliana. Rožky vystrčil Viktor Chytka, deviaty najlepší čas ho posunul tesne za hranicu druhej desiatky. Svoj štandard zajazdil Jiří Janeček a aj vďaka penalizáciám a odstúpeniam súperov sa posúval vpred. Do prvej desiatky sa stabilnými výkonmi presadila aj dvojica Belgičanov na Nissanoch. V kategórii motocyklov sa po sobote vedenia ujal Claudio Mana (Aprilia RXV 550), na druhej priečke nocoval Stefano Bosio (KTM EXC 530) a tretí bol Nicola Dutto (Husqvarna TE 450). Quadom kraľoval Josef Macháček, pred druhým Tizianom Setteom mal náskok sedem minút a štrnásť sekúnd, tretí bol „Machusov“ krajan Martin Plechatý. Z dvadsať jeden quadov na štarte ich pokračovalo už len štrnásť.



Italian Baja 2009: 2. etapa

Ani v nedeľu Boris Gadašin nepoľavil vo svojej snahe a zaslúžene si z Talianska odnáša víťazné vavríny.

Gadašin tak získal svoj druhý triumf na Italian Baja. Kým pred dvoma rokmi mu víťazstvo doslova spadlo do lona po nešťastnom odstúpení Marca Blazqueza, tentoraz to bol on, kto diktoval tempo a nadeľoval súperom jednu minútu za druhou. Do posledných dvoch meraných úsekov odštartoval s náskokom tri minúty a pätnásť sekúnd na druhého Zapletala, tretí bol van Deijne. Holanďan na novom Pajere MPR13 strácal na dřevohostického jazdca jeden a pol minúty. Nedeľa by sa teda dala charakterizovať ako hon na Zapletala.



V prvom nedeľnom meranom úseku však stiahol van Deijne len osem sekúnd a šancu na striebro mu mohlo priniesť len ďalšie zrýchlenie. A hoci sa snažil a poslednú špeciálku vyhral, Zapletal si preda len druhú priečku ustrážil s náskokom päťdesiat päť sekúnd. To čo sa nepodarilo van Deijnemu, zvládol v zápolení o štvrté miesto Balázs Szalay. Nedeľu začal s mankom tridsať sekúnd na Aleksandra Mironenka, ukončil ju však s prebytkom tridsať jeden sekúnd. Za dominantným Gadašinom však obaja zaostali o takmer štvrť hodinu. Rovnako ako v tretej špeciálke, aj v štvrtej sa na deviatom mieste objavil Viktor Chytka, bojujúci o víťazstvo vo svojej triede. Technické problémy sa však vrátili v poslednom meranom úseku a výsledkom bolo tretie miesto v triede a devätnáste celkovo. O dve priečky nižšie skončil druhý jazdec Off-Road Centra Jiří Janeček.



Pre domáce publikum zaujímavý súboj o čestný titul najrýchlejšieho talianskeho jazdca priniesol pád Angela Montica a vzostup Riccarda Colomba. Hoci si Montico v sobotu užíval so svojím Fornasari RR450 nielen príjemné chíle, pred druhou etapou sa držal na šiestej priečke. Jeho jazda korytom rieky Tagliamento bola rýchla a dravá, ale len do chvíle, kým sa nestretol s betónovým stĺpikom. Ako spomienku na krátke ale intenzívne stretnutie, zanechal na mieste pravé zadné koleso a s ním aj všetky nádeje na dojazd do cieľa. Jeho miesto mohla zaujať rodinná posádka Valtera a Stefana Benazzatovcov (Suzuki Grand Vitara), neubránili sa však drvivému nástupu Riccarda Colomba (Mitsubishi L200). Jazdec z Milána skončil celkovo siedmy so stratou viac ako tridsať jeden minút na víťaza. Nešťastný Angelo Montico sa na zvyšok sezóny vracia ku quadom.



Vážneho konkurenta bude mať v osobe Josefa Macháčka, ktorý sa už dlhé roky chystá vyhrať Baja šampionát. Italian Baja tento rok nie je súčasťou kalendára, čiže víťazstvo mu žiadne body nevynieslo. To však „Machusovi“ radosť z prvého miesta určite nepokazilo. Prvým z porazených bol Tiziano Sette so stratou desať minút na Macháčka, tretí bol ďalší z českých jazdcov Martin Plechatý. A kým v quadoch sa prvá trojka v nedeľu nezmenila, v motorkách to bolo inak. Z trojky až na priečku najvyššiu sa dostal Nicola Dutto a odsunul za seba Claudia Manu aj Stefana Bosia.

Medzinárodný pohár baja súťaží FIA pokračuje 26. ročníkom Baja Espana Aragon v júli.

Foto: Enrico Vazzoler, www.italianbaja.com






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri