Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Igor Drotár: 40 rokov na plný plyn, 2. časť

Friday, 27. 12. 2013 - 16:32, Martin Trenkler   

Igor Drotár: 40 rokov na plný plyn, 2. časť

Prinášame vám druhú časť nášho rozhovoru s prešovskou rally legendou Igorom Drotárom.

Nepremýšľal si niekedy o účasti vo svetovom šampionáte rally?
Určite som o tom sníval a snívam aj naďalej, veď sny sa občas plnia! Vždy som však odmietol príležitosti, pretože som nikdy nechcel ísť len jednu-dve súťaže. Pracujem už dlho na tom, aby som šiel celý seriál - čo je jediné, čo dáva zmysel. U nás sa však taký rozpočet dáva dokopy dosť ťažko.

Tibor Szabosi;co8c3093-6.jpg

Určite sleduješ dianie vo svete WRC. Čo hovoríš na Roberta Kubicu ako jazdca č. 1 v tíme M Sport?
Ja Kubicu mimoriadne obdivujem. Treba si v prvom rade uvedomiť, že má obrovský hendikep: po vážnej nehode nemá stopercentné ruky, ako my, a napriek tomu vie byť veľmi rýchly. Je to veľmi cieľavedomý človek. Možno niektorí budú namietať, že občas ide cez risku a havaruje. Mám však teóriu, že z rýchleho jazdca, ktorý dáva „rany," sa dá spraviť rýchly jazdec, ktorý rany dávať nebude. No z pomalého jazdca, ktorý rany nedáva, nikdy majstra neurobíš. Sú jazdci, ktorí jazdia skvele, navyše v komplikovanejších „netovárenských" podmienkach a spoľahlivo dochádzajú. Nikdy však z nich nebudú šampióni, nikdy nevyhrajú. Kubica by dokázal vyhrať, aj keby rozbil pár áut. Aby si vedel ísť na 100 percent, veľakrát musíš ísť na 105 percent. Vtedy sa stane, že spravíš chybu. Keď pôjdeš na 90 percent, možno sa zrýchliš na 95, no nikdy nie na potrebných 100 percent. Ako sa hovorí - tá posledná sekunda je najťažšia.

Prečo skúsení a špičkoví okruhoví pretekári majú ťažkosti prispôsobiť sa svetu a vozidlám rally?
Som presvedčený o tom, že či špičkový okruhový, alebo rally jazdec - všetci majú skvelú motoriku. Ovládajú všetky špecifiká svojho odvetvia. Najväčší rozdiel je v tom, že okruh ideš na to, čo si natrénuješ, čo vidíš, čo poznáš. Rally sa ide na to, čo počuješ, nie čo vidíš. Okruhárom sa práve ťažko zvyká na jazdenie iba podľa toho, čo počujú. Povedal by som to ešte takto: hudobník vo filharmónii je rovnako skvelý hudobník, ako džezmen. No ten z filharmónie sa na 1000 skúškach musí presne do bodky naučiť a nacvičiť si kompletné noty. Džezmen, na druhej strane, síce tiež musí ovládať hudbu dokonale, no podstatou jeho hry je improvizácia. Okruh je takpovediac filharmónia a rally je džez. Je daná nejaká téma - trať a na nej nejako improvizujeme, dávame do toho vlastné pocity. Dostaneš sa do takého stavu, že ani nevieš, kde si, len počúvaš, čo ti spolujazdec diktuje a ty to po svojom prenesieš na cestu.

Stanislav Palúš;co8c3776-8.jpg

Čo ti na slovenskej rally chýba najviac? A kam sa podelo to kvantum súťaží, ktoré zapĺňali slovenský rally kalendár v minulosti?
Slovenská rally je vždy pripravená a usporiadatelia sa snažia ako vedia, nemám tam žiadne výčitky. Mne však veľmi chýba to, že sa u nás už dávno nejazdí šotolina. Aj tá špecializácia, čo by rally jazdec mal mať - že vie jazdiť na všetkých povrchoch, sa vytratila. Chýbajú aj zimné súťaže, ktoré kedysi boli, ako Rally Brezno. Boli aj skoky, brody - to všetko sa vytratilo. Prečo? To je veľmi komplikovaná otázka. Rátajme, koľko rally sa kedysi jazdilo na Slovensku: Snina, Prešov, Košice, Rožňava, Tatry, Rimavská Sobota, Šahy, Topoľčany, Bratislava, Nitra, Senica, Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Púchov, Dolný Kubín, Banská Bystrica, Dobšiná, Žilina, Levoča a ďalšie. Už teraz sme narátali 19 podujatí. Niekedy sa robili súťaže, pretože to bol pre ľudí sviatok a chceli ich organizovať. Dnes je to skôr obtiaž. Sú predpisy, zákazy, nariadenia a veci, ktorým človek sám nie celkom rozumie do detailov. Navyše ľudia zleniveli a sú zasypaní absolútne stupídnymi televíznymi programami, spojenými s citovým vydieraním. To a iné im zaberá veľa času a mentálneho priestoru niečo vytvoriť, alebo len vybehnúť do prírody na rally. Ja sa však nechcem sťažovať, každá doba má niečo svoje...

Vráťme sa na záver do súčasnosti, a to konkrétne k pretekom do vrchu, kde si uplynulú sezónu zaznamenal veľké úspechy. Aké sú tvoje reálne plány a šance v tomto šampionáte na budúci rok?
Chcel by som skončiť minimálne tak, ako tento rok, prípadne lepšie. Uvidíme však, ako bude sezóna prebiehať. V každom športe platí, že môžeš byť najlepší, no potrebuješ aj športové šťastie. Pripravenému šťastie praje, no aj Thierry Neuville [aktuálne jazdec tímu Hyundai vo WRC - pozn. red.] bol pripravený, avšak chýbalo mu práve to šťastie.

Tibor Szabosi;gh7p3834.jpg

Desať otázok, desať odpovedí s Igorom Drotárom:
Group B alebo WRC? WRC
Citroën DS3 WRC alebo Volkswagen Polo R WRC? Citroën DS3 WRC
Rally Prešov alebo Rally Košice? Rally Prešov
Walter Röhrl alebo Sébastien Loeb? Sébastien Loeb
Rally Monte Carlo alebo Rally Dakar? Rally Monte Carlo
Asfalt, alebo šoto? Kombinácia asfalt-šoto
Prsia alebo zadok? Zadok
Stejk alebo šalát? Šalát
Pivo alebo víno? Ani jedno
Ferrari alebo Lamborghini? Ferrari

S Igorom Drotárom sa rozprával Martin Trenkler.

Kliknutím na tento odkaz otvoríte prvú časť rozhovoru.

Tibor Szabosi;gh7p4380-1.jpg



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri