Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Extra

Hyundai spustil sériovú výrobu automobilu s palivovým článkom

Friday, 01. 03. 2013 - 05:00, Martin Trenkler   

Hyundai spustil sériovú výrobu automobilu s palivovým článkom

• Hyundai ix35 Fuel Cell zišiel z výrobnej linky závodu Ulsan v Kórei
• Hyundai je prvý automobilový výrobca, ktorý spustil sériovú výrobu automobilu poháňaného palivovým článkom
• Dodávky európskym zákazníkom onedlho

Dňa 26. februára zišiel z výrobnej linky závodu Ulsan automobilky Hyundai biely exemplár modelu ix35 Fuel Cell, čím sa značka Hyundai stala prvým automobilovým výrobcom na svete, ktorý spustil sériovú výrobu automobilu poháňaného palivovým článkom na vodík pre flotilových zákazníkov.

130226-ix35-fuel-cell-1.jpg

Model ix35 Fuel Cell, konštrukčne vychádzajúci z populárneho SUV segmentu C Hyundai ix35 (na niektorých trhoch predávaného pod názvom Tucson), opustil výrobnú linku v závode číslo 5 na slávnostnom zahájení sériovej výroby za prítomnosti vrcholového manažmentu značky Hyundai a hostí VIP.

"Modelom ix35 Fuel Cell značka Hyundai ukazuje smerovanie do budúcnosti bez emisií," povedal na slávnostnej ceremónii Eok Jo Kim, viceprezident Hyundai Motor. "Hyundai ix35 Fuel Cell je najekologickejším vozidlom v rámci automobilového priemyslu a dokazuje, že technológia palivového článku na vodík už nie je iba snom."

Prvý exemplár ix35 Fuel Cell predstavený na ceremónii patrí do štartovacej 17-kusovej série určenej pre flotilových zákazníkov z miest Kodaň v Dánsku a Skåne vo Švédsku. Magistrát dánskeho hlavného mesta Kodane dostane 15 kusov ix35 Fuel Cell ako súčasť iniciatívy pre dopravu bez emisií oxidu uhličitého do roku 2025, na základe zmluvy uzavretej v septembri 2012. Dva exempláre ix35 Fuel Cell budú dodané magistrátu švédskeho mesta Skåne.

"Sériová výroba automobilu poháňaného palivovým článkom je významným míľnikom v histórii automobilovej produkcie nielen v Kórei ale aj na celom svete," povedal vo svojom blahoprajnom príhovore Mang Woo Park, primátor mesta Ulsan. "Vybudovaním ďalších čerpacích staníc na vodík pre vozidlá poháňané palivovým článkom urobíme z mesta Ulsan významné centrum ekologických automobilov."

Hyundai plánuje vyrobiť 1.000 kusov modelu ix35 Fuel Cell do roku 2015, ktoré sa budú prenajímať verejným a súkromným flotilovým zákazníkom, predovšetkým v Európe. Vozidlá sa budú dodávať do miest a regiónov, pre ktoré Európska únia vypracovala mapu zavádzania vodíkového paliva a iniciovala budovanie vodíkových čerpacích staníc.

Stratégia popredných automobilových výrobcov v Európe a USA predpokladá dodávať automobily poháňané palivovým článkom na vodík a budovať vodíkové čerpacie stanice pre prípravu trhu na masovú výrobu automobilov poháňaných palivovým článkom.

130226-ix35-fuel-cell-2.jpg

Po roku 2015 v nadväznosti na zníženie výrobných nákladov a ďalší rozvoj vodíkovej infraštruktúry Hyundai začne vyrábať automobily poháňané palivovým článkom na predaj súkromným zákazníkom.

Hyundai ix35 Fuel Cell poháňa elektromotor, ktorému dodáva elektrickú energiu palivový článok na vodík. V palivovom článku sa vodík priamo premieňa na elektrický prúd, pričom vzniká ako odpadový produkt voda, ktorá sa ako jediná emisia vo forme pary vypúšťa do ovzdušia. Jazdné výkony a dojazd modelu Hyundai ix35 Fuel Cell sú porovnateľné s verziou poháňanou benzínovým motorom.

Atraktivitu modelu Hyundai ix35 Fuel Cell vizuálne umocňuje modifikovaný dizajn karosérie s novou maskou chladiča, zmeneným predným nárazníkom a reštylizovanými reflektormi do hmly. V interiéri má ix35 Fuel Cell štandardne združený prístroj Supervision cluster a navigačný systém so 7-palcovým (17,8 cm) dotykovým monitorom, na ktorom sa zobrazujú aj informácie o fungovaní systému pohonu. Dôležitým prvkom konštrukcie ústrojenstva pohonu je modulárna koncepcia palivového článku - samotného palivového článku, jeho elektronickej riadiacej jednotky a inventora. Vďaka modulárnej koncepcii bolo možné zmenšiť rozmery pohonného ústrojenstva na úroveň benzínového motora, čo zvyšuje produktivitu pri výrobe a uľahčuje údržbu vozidla.

V januári 2013 Hyundai ix35 Fuel Cell získal prestížnu cenu FuturAuto Award za technickú inováciu na autosalóne v Bruseli.

Hyundai ix35 Fuel Cell je vlajkovou loďou sub-značky Blue Drive, ktorou Hyundai označuje svoje najčistejšie vozidlá ako sú modely Sonata Hybrid, i20 Blue Drive, i20 BlueOn a Hyundai i10 BEV s elektrickým pohonom.

Keď vlády na celom svete prijali opatrenia na zníženie emisie oxidu uhličitého a zníženie závislosti od fosílnych palív, riešenia mobility bez emisií ako sú automobily poháňané palivovým článkom sa stali hybnou silou zmien. Nový Hyundai ix35 Fuel Cell korešponduje s dohodou štátov G8 Európskej únie z roku 2009 o znížení emisie oxidu uhličitého o 80 percent do roku 2050 a zodpovedá predpisom o automobiloch bez emisií Zero Emission Vehicle platných v Kalifornii, USA.

Hyundai ix35 Fuel Cell sa dá natankovať vodíkom za niekoľko minút. Dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 160 km/h. Dojazd na jednu náplň vodíka je 594 kilometrov.

Sériový Hyundai ix35 Fuel Cell je výsledkom vývoja trvajúceho 14 rokov a investícií vo výške niekoľko stoviek miliónov eur do výskumu a vývoja palivového článku, ktorý sa uskutočnil vo výskumnom centre ekologických technológií značky Hyundai v meste Mabuk, Kórea. Skúšobné prototypy absolvovali spolu vyše 3 milióny kilometrov v reálnej premávke na cestách Európy, Kórei a USA.

Prvý sériový Hyundai ix35 Fuel Cell bude vystavený v expozícii značky Hyundai na ženevskom autosalóne v marci 2013.
Hyundai ix35 Fuel Cell - Technické údaje

Dĺžka 4.410 mm
Šírka 1.820 mm
Výška 1.655 mm
Dojazd 594 km
Spotreba paliva 0,95 kg/100 km
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h 12,5 sekundy
Výkon palivového článku 100 kW
Akumulátorová batéria 24 kWh
Palivo Vodík (5,6 kg, stlačený na 700 barov)
Výfukový plyn Vodná para

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri