Hyundai ix20 1,6 MPI LPG Style Ice Blue
Ako stvorený pre rodiny v meste: Koncom júla tohto roku sme si otestovali Hyundai i30 LPG a na sklonku roka 2014 nám importér poskytol na test ďalší zaujímavý model, ktorého motor konzumuje okrem benzínu aj skvapalnený ropný plyn (Liquefied Petroleum Gas), teda v skratke LPG: Hyundai ix20 LPG.
Toto malé rodinné auto s veľkým vnútorným priestorom ponúka za zadnými sedadlami v základnej zostave batožinový priestor s objemom 440 litrov a po ich sklopení 1 486 litrov. Zadné sedadlá sú asymetricky delené a tiež posuvné. Objem batožinového priestoru prestavbou na LPG teda zjavne nie je ovplyvnený. Nádrž totiž zabrala priestor pôvodne určený pre náhradné koleso. Nevýhodou je, že na opravu defektu poslúži súprava, takže ak veľmi poškodíte pneumatiku, zostanete odkázaní na asistenčnú službu alebo priateľa na telefóne.
Elegantný stredový panel nadväzuje na dizajn šesťuholníkovej masky chladiča. Vodič má v zornom poli indikátor radenia prevodových stupňov, na volante je k dispozícii ovládanie informačného systému a rádia. Intenzita modrého osvetlenia palubných prístrojov sa dá regulovať. Elektricky ovládané okná sú vybavené inteligentnou bezpečnostnou funkciou. Ak pri zatváraní narazia na prekážku, okná sa automaticky zastavia. Chválime veľkú priehradku pred spolujazdcom i veľkú plochu vonkajších (sklápateľných) zrkadiel.
Predné sedadlá majú dobrú bočnú oporu, sú vyhrievané v dvoch stupňoch a vodič ho má výškovo nastaviteľné, takže si môže upraviť polohu za volantom presne podľa svojich požiadaviek. Aj volant s tlačidlami na ovládanie rádia a informačného displeja sa dá nastaviť výškovo i pozdĺžne. Všetky štyri bočné okná sú ovládané elektricky. V zime je praktickou pomôckou rozmrazovanie predného skla pod stieračmi, takže krátko po naštartovaní máte dobrý výhľad aj v mrazivých ránach. Navyše je k dispozícii intenzívne ofukovanie čelného skla.
Ako sme konštatovali nedávno pri teste modelu i30 LPG, aj s malým súrodencom ix20 treba pri predbiehaní myslieť na to, že manéver si vyžiada dlhšiu časovú rezervu. Akcelerácia totiž nie je silnou stránkou tohto auta. No pre vyznávačov pokojnej jazdy, ktorým ide o čo najmenšiu spotrebu, je tento automobil vhodným dopravným prostriedkom.
Otvory na tankovanie plynu a benzínu sa nachádzajú spoločne pod jedným krytom, sú dobre prístupné, pričom na plnenie plynu je potrebné použiť dodanú redukciu. Množstvo skvapalneného plynu v nádrži indikujú štyri svetelné diódy. Po naštartovaní motor konzumuje len benzín - až po krátkej chvíli sa zapojí LPG. Prepnutie signalizuje kontrolka na paneli pod volantom. Červené sfarbenie signalizuje, že v nádrži ubúda zásoba ropného plynu. Prepnutie na benzínový pohon je signalizované akusticky.
Počas testu i30 LPG bola priemerná spotreba 7,9 litra na 100 km, s testovaným ix20 to bolo 7,8 - ak sme ani na diaľnici neprekračovali priebežnú rýchlosť 115 km/h. Optimistický predpoklad výrobcu 6,4 litra na 100 km sa nám ani pri najlepšej snahe nepodarilo naplniť... Pri pokojnej jazde (100 km/h) s aktivovaným tempomatom a na šiesty prevodový stupeň môžete kalkulovať s priebežnou spotrebou okolo šesť litrov; nám ukázal displej 6,7 litra. Na diaľnici (130 km/h) však stratíte všetky ilúzie o nízkej spotrebe, lebo displej nekompromisne ukáže konzumáciu na úrovni 9 litrov. Na tachometri sme mali po skončení testu údaj 18 787 km. Celkový dojazd 900 kilometrov (LPG + benzín) je však príjemným zistením. Škoda, že priemernú spotrebu udávanú výrobcom dosiahnete, len keby ste jazdili 90-kou po rovine.
Čo sa týka samotného pohonu na ropný plyn, niektoré automobilové značky urobia potrebné úpravy na aute už pri fabrickej montáži. Hyundai robí na svojich modeloch len predprípravu na LPG a odbornú montáž musí nový majiteľ zveriť autorizovanému servisu s certifikáciou. Za prestavbu sa pripláca pri všetkých verziách 1 500 €, čo nie je zanedbateľná položka pre každého. Aby sa táto investícia oplatila, treba ročne najazdiť okolo 25 000 km.
Na rozdiel od bežných áut, kde býva interval návštev servisu nastavený na 15 až 20 tisíc kilometrov (prípadne aj viac), na prehliadky s Hyundaiom spaľujúcim LPG je potrebné chodiť každý rok, alebo po najazdení 10 000 km. A zároveň je povinná každé tri roky (alebo pri 50 000 km) generálna revízia systému.
Ako to už v živote býva, kde sú výhody, sú aj nevýhody. Jazda s pohonom LPG určite prináša potešenie, najmä ak nebudete v bežnej premávke naháňať s Hyundaiom ix20 sekundy. Podvozok pomerne dobre tlmí nerovnosti, v zákrute však má pri rýchlom prejazde zákruty menšiu stabilitu. Pri jazde rýchlosťou nad 100 km/h sa v interiéri prejaví vyššia hladina hluku.
Brzdy reagujú razantne, takže stačí nepatrný dotyk brzdového pedálu a vozidlo citeľne spomaľuje. Veľmi citlivý je aj spojkový pedál a chválime tiež presné radenie prevodových stupňov 6° prevodovky. Projektorové svetlomety sú vybavené funkciou statického bočného prisvietenia do zákruty. Odbočovacie svetlá sa aktivujú pri zapnutých hlavných svetlometoch už od rýchlosti 3 km/h pri otočení volantu najmenej o 30 stupňov. Predné hmlovky poslúžia aj ako denné svietenie.
Kombináciu benzín/plyn v tomto malom rodinnom automobile (na dĺžku meria 4,1 metra) môžeme odporučiť najmä tým motoristom, ktorí jazdia prevažne v mestských podmienkach, alebo sa často presúvajú po okresných, či poľných cestách. Polomer otáčania je 5,21 m a základný objem batožinového priestoru 440 litrov (po sklopení zadných sedadiel 1 486 litrov) istotne uspokojí i vyššie nároky rodín s deťmi.
Technické údaje výrobcu auta
Hyundai ix20 1,6 MPI
Objem motora (cm3) 1 591
Výkon (kW/k) 92/125
Krútiaci moment (Nm) 156
Max. rýchlosť (km/h) 184
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,4
(Skutočná spotreba pri teste 7,8)
Cena testovanej verzie 16 630 €
Najlacnejšia verzia 11 290 €
+ Výrazné plusy
Priestorové parametre, variabilita
Citlivé reakcie spojky a brzdy
Veľká plocha vonkajších zrkadiel
- Najväčšie mínusy
Vyššia hladina hluku pri jazde nad 100 km/h
Menšia stabilita pri rýchlom prejazde zákruty
Vyššia reálna priemerná spotreba