Renault Trafic 1,6 dCi Energy 120 Cool
Pojazdná kancelária s pohodlím osobného auta: Ako sme sa dozvedeli z portálu Wikipedia, zelená žabka rosnička obýva takmer celé územie Európy: Ukrajinu, Bielorusko, Balkán, Krétu, Taliansko, Benelux, Holandsko, Slovensko, Poľsko, Česko, väčšiu časť Nemecka, väčšinu územia Francúzska a severozápadnú časť Pyrenejského polostrova. Chýba len na Britských ostrovoch, na väčšine územia Álp, Škandinávie a Dánska, ak aj v malej časti severného Holandska a Nemecka.
Historicky je známa ako akýsi barometer, pretože reaguje na zmenu tlaku, ktorý kolíše obvykle pred dažďom. Sfarbenie rosničiek zelených je premenlivé, keďže kožné pigmenty reagujú na teplotu a vlhkosť, a tak sa jej sfarbenie mení od svetlozelenej na tmavozelenú, žltkastú, šedú, niekedy dokonca až na hnedú. Zadné končatiny má viditeľne silnejšie ako predné, čo umožňuje rýchle skákanie.
Aká je tu súvislosť s testovaním automobilov? Importér značky Renault na Slovensku nás prekvapil dodávkou Trafic v nápadnej svetlozelenej farbe. Dá sa povedať rosničkovej. Karoséria síce farbu nemení podľa počasia, ale rýchle skoky vpred rosnička na štyroch kolesách rada využije.
Šikovná dodávka sa cíti vo svojom živle najmä v hustej mestskej premávke, kde je energický Renault Trafic neraz rýchlejší ako niektoré osobné automobily. Modernizovaná kabína nového Renaultu Trafic je priestranná, s dobrým výhľadom a predovšetkým veľmi praktická.
Pohodlný interiér pripomína kabínu osobného auta. V dosahu vodiča je držiak na mobilný telefón, pochvalu si zaslúži viacero praktických odkladacích priehradiek a výklopný držiak na nápoje. Vďaka množstvu odkladacích priehradiek a užitočných riešení funguje ako pojazdná kancelária. Šofér sedí v pohodlnom sedadle, na volante má k dispozícii ovládače tempomatu, pod volantom satelit s ovládaním rádia, v dosahu tlačidlo ECO i vypínač systému stop&start. Nechýba indikátor radenia rýchlostných stupňov.
Manuálna klimatizácia a elektrické ovládanie okien (u vodiča impulzné) len dotvárajú pocit ako keby ste sedeli v osobnom aute. Nastupovanie do kabíny s využitím schodíka je jednoduché a rovná podlaha dovoľuje šoférovi bez problémov vystupovať aj vedľajšími dvermi. Inžinieri Renaultu sa pohrali aj s detailmi a napríklad ak nebeží motor a nechtiac necháte v kabíne rozsvietené svetlo, toto po chvíli automaticky zhasne.
V zákrute si netreba s 5 m dlhou dodávkou nadchádzať ako napríklad s väčším Renaultom Master. Ovládateľnosťou pripomína Trafic bežné jednopriestorové vozidlo. Užitočným pomocníkom sú parkovacie senzory v zadnom nárazníku. Tie sú aj s tempomatom v balíku Komfort za príplatok 200 €. Rovnako ako u Renaultu Master, aj Trafic má v slnečnej clone na strane spolujazdca veľké zrkadlo, ktoré umožňuje rozšírený výhľad do strany a eliminuje mŕtvy uhol. Chválime tiež veľké vonkajšie zrkadlá.
Podobne ako väčší Master, aj testovaný Trafic má dvojmiestne sedadlo pre spolujazdca so sklopným operadlom. Po sklopení poslúži operadlo v strede ako stolík, pričom pod sedadlami pre spolujazdcov je veľmi praktický a dostatočne veľký úložný priestor s objemom 54 litrov.
Nákladový priestor meria na dĺžku po kovovú stenu 2,5 metra - avšak po využití otvoru v kovovej stene môžete prevážať aj dlhé predmety, napríklad rúry; pri kratšej verzii L1 preveziete rúry dlhé až 3,75 m. Maximálna vnútorná šírka nákladového priestoru s objemom 5,2 m3 je 1,66 m. Otvor pod pravým sedadlom zakrýva záklopka s magnetom, aby počas jazdy (po jej vyklopení) nevydávala rušivé zvuky. Všimli sme si, že pravé posuvné dvere sa ľahko zatvárajú, čo v prípade dodávok nie je vždy samozrejmosťou.
Delené zadné dvere sa otvárajú nielen do pravého uhla, ale po odistení aj do 180°. Nakladacia hrana je nízko nad zemou (55 cm) a keďže celková výška vozidla nedosahuje ani dva metre, poľahky vojdete i do podzemnej garáže. Na druhej strane svetlá výška 16 cm umožňuje vyjsť aj cez obrubník pri ceste.
Vpredu dominujú výrazné, do strán pretiahnuté svetlomety, pričom predsunutý masívny nárazník i plastová predná kapota patria k výrazným bezpečnostným prvkom. Úsporný a zároveň pružný motor dokáže dobre potiahnuť, pričom v nízkych otáčkach využíva iba malé turbo a možno aj preto majú nové motory lichotivo nízku spotrebu paliva.
Nový Trafic je poháňaný škálou výkonných a pružných motorov, ktoré využívajú bohaté technologické skúsenosti značky Renault. Na výber je verzia s turbodúchadlom s variabilnou geometriou (dCi 90 a dCi 115) alebo Twin Turbo (Energy dCi 120 a dCi 140). Verzia Twin Turbo v spojení s funkciou stop&start a s novým systémom rekuperácie energie vzniknutej pri spomaľovaní a brzdení (Energy Smart Management) umožňuje znížiť spotrebu paliva približne na 6 l/100 km, čo je v kategórii furgonov rekordný výsledok.
Systém dvoch turbodúchadiel umožňuje pružnú jazdu a dynamickú akceleráciu aj pri zaťažení vozidla nákladom a je zárukou vysokého výkonu v hornom rozsahu otáčok. Ako to funguje? Prvé turbodúchadlo s veľmi nízkou zotrvačnosťou zaistí vysoký krútiaci moment už pri najnižších otáčkach, čím zaručí okamžitú reakciu motora pri štarte a radení; druhé turbodúchadlo vstupuje do akcie pri vyšších otáčkach a umožňuje bezproblémové dosiahnutie vysokého výkonu, pričom zabezpečuje neprerušenú a plynulú akceleráciu.
Elektronický stabilizačný systém ESC je doplnený funkciou Extended Grip (väčšia efektivita náhonu) - nevyhnutnou pri každodennej prevádzke: zlepšuje adhéziu na problematických povrchoch, ako sú piesok, blato, či sneh. Pri silnejšom bočnom vetre sme však zaznamenali zhoršenú stabilitu vozidla a najmä pri predbiehaní kamiónov aj tendenciu vybočenia z priameho smeru. To však nič nemení na skutočnosti, že úžitkové automobily značky Renault sú jednotkou na európskom trhu od roku 1998.
Nastupujúca generácia modelu Trafic s výkonnými motormi a novým dizajnom kabíny, ktorá plní funkciu kancelárie, prispieva k tomu, že práca s týmto autom je efektívnejšia. Na záver ešte nami zistené parametre: pri vyslovene ekonomickej jazde je dojazd až 1 200 km, za normálnych okolností takmer 1 000 kilometrov. Priebežná spotreba na rovine, pri rýchlosti 100 km/h, s aktívnym tempomatom pri zaradenej šestke je 5,6 litra; pri 130 km/h nám displej ukázal spotrebu 7,7. Celkový priemer v kombinovanom režime sa ustálil na hodnote 7,5 litra.
Technické údaje výrobcu auta
Renault Trafic 1,6 dCi Energy
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 88/120
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 172
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,9
(Skutočná spotreba pri teste 7,5)
Cena testovanej verzie 19 890 €
Najlacnejšia verzia 16 990 €
+ Výrazné plusy
Obratné dodávkové auto, praktický interiér
Posuvné dvere sa ľahko zatvárajú
Zrkadlo v clone eliminuje mŕtvy uhol
Dojazd okolo 1 000 km i viac
- Najväčšie mínusy
Priemerná spotreba prevyšuje údaj výrobcu
Menšia stabilita pri silnejšom bočnom vetre