Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Hungarian Baja: Dráma od začiatku do konca

Sunday, 30. 08. 2009 - 00:35, Michal Kostka   

Hungarian Baja: Dráma od začiatku do koncaZaradenie Hungarian Baja do prestížneho kalendára FIA Baja Cup prilákalo v minulom roku na štart aj silný tím X-Raid s hviezdnym Nasserom Al-Attiyahom. Ako nemecký tím, tak aj katarský jazdec sa tento rok do Maďarska nedostavili, štartovému poľu to na kvalite však neubralo. Najnižšie štartové číslo si na vozidlo nalepil priebežný líder rebríčka Boris Gadašin. Jeho špeciál G-Force Proto prešiel ďalšími úpravami, ktoré mu mali pomôcť pri honbe za dôležitými bodmi. Na predchádzajúcej súťaži v Španielsku do cieľa nedošiel, ak by sa situácia zopakovala aj po druhý raz, výrazne by si tým skomplikoval cestu za vytúženým pohárom. Ťažkého konkurenta predstavoval Tonnie van Deijne so špičkovým, ex-továrenským Mitsubishi Pajero MPR13. Bolo nad Slnko jasnejšie, že ostatní jazdci, hoci mohli ťažiť zo znalosti prostredia, nebudú mať proti tak vyspelej technike mnoho šancí bojovať o víťazstvo. Počítať sa však muselo ako s trojicou Nissanov tímu Overdrive (Alexander Mironenko, Jaroslav Solovjev, Joost van Cauwenberge), tak aj s domácimi pilotmi (Balázs Szalay, László Palik, Erik Korda).

Okrem spoznania ďalšieho víťaza Hungarian Baja sa s napätím čakalo aj na rozuzlenie drámy s názvom Maďarský šampionát. Pred poslednou súťažou sezóny sa o titul majstra uchádzali hneď štyria piloti. Štvrtý Erik Korda mal šancu skôr len teoretickú, zato prvú trojicu od seba delilo len 6,5 bodu. Úradujúci majster Palik musel doháňať náskok Mirka Zapletala, ktorý sa zas snažil eliminovať dvojbodové manko na Szalaya. Zapletal mal ako prvý nemaďarský jazdec v histórii možnosť ovládnuť národný šampionát. Do boja vyrazil s osvedčeným Mitsubishi L200 Strakar, najlepším vozom s troma diamantmi v znaku tohtoročného Dakaru. Spolu s ďalšími troma desiatkami vozidiel bol jedným zo zástupcov triedy T1.

Michal Kostka;img_9392.jpg

V triede produkčných vozidiel T2 sa zišla pätica vozidiel. Toyotu reprezentovali štyri vozidlá, piatym do bitky bolo talianske Suzuki Grand Vitara. Dvoma vozidlami bol prítomný tím Off Road Centrum Praha / Czech Dakar Team, za volant novučičkej, kuriatkovo žltej LC 120 sa posadil známy český developer Dušan Kunovský. Rovnako päť posádok štartovalo v triede TH, proti štyrom domácim sa postavila česká dvojica Petr Vaculík - Jan Malý s vozom Kia Sportage. Kamiónov sa prihlásilo šesť, pre polovicu z nich to bola na Hungarian Baja premiérová účasť. Motocykle sa zúčastnili tiež, do súťaže ich odštartovalo šestnásť. V tejto kategórii malo Slovensko zastúpenie vďaka Ivanovi Jakešovi, víťazovi z roku 2007. Ešte silnejšie bola obsadená kategória quadov. Celkom dvadsať sedem štvorkolkárov sa naháňalo za bodmi v Majstrovstvách Európy či v medzinárodnej klasifikácii, medzi nimi aj Jaroslav Katriňák, Miro Antal a Jozef Sýkora hájaci farby Slovenska.

Celkom 94 súťažných posádok prešlo sitom administratívneho a technického preberania. Pomerne nezvyčajne chýbal v programe súťaže prológ. Piatkový večer strávili súťažiaci na trati prvej, 47,5 kilometra dlhej rýchlostnej skúšky. Z rampy priamo do prachu vyrazili ako prví jazdci v jednej stope, nasledovaní štvorkolkármi. Najrýchlejší bol David Megre (KTM EXC 250F) z Portugalska, o dvanásť sekúnd pomalší bol jeho krajan Paulino Cruz (quad Suzuki LTR 450). Rolu favorita súťaže potvrdil tretím miestom Ivan Jakeš (KTM 450), stíhaný tímovým kolegom Davidom Pabiškom (KTM EXC 530). Zahanbiť sa nedala ani jediná žena sedlajúca quad. Sabine Pulz (KTM XC 525) bola štrnásta a nechala za sebou aj päťnásobného dakarského šampióna Josefa Macháčka (Yamaha YFZ, 19. miesto). Jaro Katriňák dokázal, že ani takmer ročná súťažná prestávka nie je prekážkou ak to človek vie. Celkovo mu po prvej RS patrilo dvadsiate druhé miesto, v triede dokonca druhé. Miro Antal (Polaris Outlaw 525) uzatváral tretiu desiatku, Jožo Sýkora (KTM 525) zas otváral štvrtú.

Michal Kostka;img_0391.jpg

Papierové predpoklady sa v kategórii automobilov potvrdili už po úvodných kilometroch. Tonnie van Deijne sa usadil na čele so sedem sekundovým náskokom na Borisa Gadašina. Minútu a trištvrte strácal ich najbližší prenasledovateľ, Erik Korda (Nissan Navara), do najrýchlejšej päťky sa vošli aj Zapletal so Szalayom (Opel Antara RR). V triede T2 sa presadil Andrea Luchini (Suzuki Grand Vitara), jeho náskok pred druhým Kunovským boli zanedbateľné dve sekundy. V čase keď sa po trati pohybovali vozy triedy TH a kamióny, sa Slnko blížilo k obzoru a prach sa v absolútnom bezvetrí nehybne vznášal v niekoľkometrovej vrstve nad zemou. Tieto podmienky nesmierne komplikovali nielen predbiehanie ale aj samotnú orientáciu v spleti ciest. Petr Vaculík, hoci štartoval vo svojej triede posledný, mal v cieli najrýchlejší čas. Medzi kamiónmi sa z prachu ako prvý dostal Zoltán Szaller (MAN M2000), nasledovaný Martinom Macíkom (Liaz 111.154) a Marcom Leeuwom (DAF FAV 75).

Po predchádzajúce roky dvojdňové súťaženie sa tentoraz scvrklo do jediného dňa. Sobotný program v sebe zahŕňal osem RS pre automobily tried T1 a T2 a o dve menej pre všetkých ostatných účastníkov. Nakoniec však bolo mnohé inak. Pre „malých“ (motocykle a quady) sa deň začal na RS Jutaspuszta, pre „veľkých“ (autá a kamióny) zas na RS Hajmáskér. Po jej skončení bolo jasné, že Marc Leeuw tu svoje druhé víťazstvo nezíska. Jeho DAF sa ocitol v neprirodzenej polohe s kolesami vo vzduchu a do súťaže sa už nevrátil. V tretej RS zas kotrmelec urobil Mariusz Ryczkowski (SAM MRT08 BMW) a po ťažkom páde a s mnohými vážnymi poraneniami v nej skončil aj dravý Vlastimil Tošenovský mladší (KTM EXC-R 450). Van Deijne menil defekt, čo pomohlo Gadašinovi vyhrať a znížiť Holanďanov náskok. V boji o maďarský titul rozhodovala každá sekunda, najrýchlejší bol po troch RS Zapletal.

Michal Kostka;img_9336.jpg

Štvrtá RS bola z hľadiska ďalšieho priebehu súťaže kritická. Krátko po štarte zastavil Gadašin, čo využil za ním štartujúci Korda a ruského konkurenta predbehol. Už po malej chvíli sa Gadašin vrátil na trať a ocitol sa tesne za Kordom, ktorý nechcel svoju pozíciu prepustiť bez boja. Jeho snaha však vyústila do havárie, po ktorej nasledovalo približne pol hodinové prerušenie súťaže kvôli výjazdu záchranárov. V nabitom programe sa táto strata už nedala dohnať, organizátori situáciu vyriešili zrušením nasledujúcich dvoch RS pre kamióny a vozy triedy TH a Challenge. Svoju prvú RS vyhral László Palik (Nissan Navara), o drahocenné minúty prišiel kvôli defektu Zapletal. Po štyroch RS sa na čele klasifikácie motocyklov držala dvojica z KM Racingu, David Pabiška a Ivan Jakeš. Medzi quadmi bol v poradí bez rozdielu tried Jaro Katriňák na lichotivej ôsmej priečke, pokračovali aj Miro Antal a Jožo Sýkora.

V piatej RS bol príliš rýchly Alexander Mironenko, po havárii sledoval súťaž už len z depa. Jeho krajan Gadašin vyhral svoju druhú RS a mocne dobíjal vedúcu pozíciu van Deijneho. Z trojice Palik, Zapletal, Szalay má posledne menovaný jednoznačne najvýkonnejšie vozidlo. Napriek tomu nevedel nájsť spôsob ako svojich súperov predstihnúť. V triede T2 sa na čelo vyšvihol Jiří Janeček, pred aktuálneho držiteľa Svetového pohára FIA Artema Varencova a tímového kolegu Dušana Kunovského. Motorkárov viedol Ivan Jakeš, quadistov Paulino Cruz. V šiestej RS sa na trať vrátili kamióny a „té-háčka“. Petr Vaculík zvýšil svoj náskok na pohodlných šestnásť minút pred druhým Józsefom Palágyim (Nissan Proto). František Svoboda s oranžovou Tatrou porazil zvyšných štyroch súperov, na prvej priečke priebežne stále figuroval Zoltán Szaller. Rovnako tak si vedúce pozície udržali aj Jakeš a Cruz.

Michal Kostka;img_0136.jpg

Po siedmej RS už boli známi prví víťazi šiestej Hungarian Baja. Vzhľadom na niekoľko rôznych majstrovstiev a množstvo tried sa urodil úctyhodný počet víťazov a rozdalo sa nespočet pohárov.

Majstrovstvá Európy Quad - absolútne poradie bez rozdielu tried:
1. Paulino Cruz - Suzuki LTR 450 04:32:13
2. Jurgen Mohr - Polaris Outlaw 525 + 14:53
3. Joao Nazareth - Polaris Outlaw 525 + 27:21
4. Sabine Pulz - KTM XC 525 + 43:10
...

Medzinárodná klasifikácia Quad - absolútne poradie bez rozdielu tried:
1. Josef Macháček - Yamaha YFZ 04:49:16
2. Martin Plechatý - Yamaha Raptor 800 + 10:46
3. Jaroslav Katriňák - Can Am Renegade 800 + 15:13
...
11. Jozef Sýkora - KTM 525 + 44:22
13. Miroslav Antal - Polaris Outlaw 525 + 57:34
14. Vlastimil Tošenovský - Motorbike KRX 450 + 1:01:59
...

Michal Kostka;img_0314.jpg

Majstrovstvá Európy Motocykle - absolútne poradie bez rozdielu tried:
1. David Megre - KTM EXC 250F 4:33:57
2. Nicola Dutto - Husqvarna TE450 + 04:03
3. Andrea Berlato - Aprilia RXV 550 + 52:59
4. Miran Reberc - KTM EXC 450 + 1:53:37

Medzinárodná klasifikácia Motocykle - absolútne poradie bez rozdielu tried:
1. Ivan Jakeš - KTM 450 4:33:14
2. David Pabiška - KTM EXC 530 + 02:23
3. Marek Nešpor - Husaberg 450 + 08:36
4. Roman Krejčí - KTM EXC 400 + 0:26:55
...
6. Daniel Jarnot - Yamaha WRF + 0:36:50
7. Dušan Randýsek - Yamaha WR 450E + 0:38:52
...

Michal Kostka;img_0282.jpg

Automobily - absolútne poradie v triede TH:
1. Petr Vaculík, Jan Malý - Kia Sportage 04:25:47
2. Dávid Czirkelbach, János Horváth - Mitsubishi Pajero + 42:53
3. Józsefom Palágyi, Ferenc Antal - Nissan Proto + 6:37:25
4. Olivér Sólyom, Viktória Besenyö - Lada Niva + 9:31:44

Automobily - absolútne poradie v triede Challenge:
1. Dr. Tamás Kovács, Attila Csíkos - Jeep Grand Cherokee 05:06:27
2. Zoltán Csányi, Viktor Knezevics - Nissan Navara D40 + 13:10
3. Domonkos Bence, Bálint Szvetkó - Nissan Navara + 3:15:50

Kamióny - absolútne poradie:
1. Zoltán Szaller, Gábor Halmai, László Pócsik - MAN M2000 4:08:43
2. Martin Macík, Martin Macík jun. - Liaz 111.154 + 05:04
3. Miklós Kovács, Péter Czeglédi, Tamás Tóth - Scania P420 + 05:52
4. Paolo Calabria, Loris Calubini - Unimog U400 + 1:00:19
5. František Svoboda, Vacláv Svoboda, Martin Kalous - Tatra 815 + 3:20:22

Súťažiaci v triedach T1 a T2 mali pred sebou ešte posledných sto desať kilometrov. Gadašinov plán zaútočiť na stále prvého van Deijneho dostal vážne trhliny už v šiestej RS. Cez poškodené výfukové potrubie sa do kabíny dostával oxid uhličitý a posádka sa okrem zníženej viditeľnosti musela potýkať aj s problematickým dýchaním. Aby toho nebolo málo, zlomilo sa rameno zavesenia pravého predného kolesa. Mechanici v servise opravili čo sa dalo a dravý Rus vyrazil do ďalších bojov. V posledných dvoch RS si vyjazdil prvý, resp. tretí najrýchlejší čas, na van Deijneho to však nestačilo. Borisa Gadašina a jeho navigátora Vladimira Demjanenka, priotrávených oxidom uhličitým, museli v cieli ratovať lekári. To najhoršie však malo ešte len prísť. Technická kontrola odhalila na vozidle tlmiče z vyšším zdvihom ako káže predpis. Išlo o presne ten tlmič, ktorý bol menený v servise pri oprave poškodeného ramena. Hoci preukázateľne nešlo o zámer a už vôbec nie o výhodu, v súlade s pravidlami bola posádka diskvalifikovaná z druhého miesta! Nešťastný Gadašin tak prišiel o body, ktoré by z neho s istotou spravili víťaza šampionáta Baja súťaží.

Michal Kostka;img_0024.jpg

Na stupne víťazov vystúpil Tonnie van Deijne sprevádzaný László Palikom a Mirkom Zapletalom. Úspešné bolo aj vystúpenie belgického tímu Overdrive, dva z ich troch Nissanov obsadili priečky s číslom päť a šesť. V triede produkčných vozidiel zvíťazil a dôležité body do seriálu Zóny si pripísal Jiří Janeček.

Automobily - absolútne poradie v triede T1:
1. Tonnie van Deijne, Wouter Rosegaar - Mitsubishi Pajero MPR13 05:38:15
2. László Palik, Gábor Darázsi - Nissan Navara + 06:52
3. Miroslav Zapletal, Tomáš Ouředníček - Mitsubishi L200 + 10:10
...
7. Zdeněk Pořízek, Marek Sýkora - BMW X5 CC + 26:34

Automobily - absolútne poradie v triede T2:
1. Jiří Janeček, Hana Šablová - Toyota LC120 07:00:57
2. Artem Varencov, Roman Jelagin - Toyota LC 125 + 05:43
3. Dušan Kunovský, Lukáš Vacovský - Toyota LC120 + 16:42
4. Aleksander Sachanbinski, Arkadius Rabiega - Toyota LC120 + 35:13
5. Andrea Luchini, Christian Trippa - Suzuki Grand Vitara + 16:25:46

Michal Kostka;img_9490.jpg

Hungarian Baja bola posledným podnikom tohtoročného maďarského národného šampionátu. Víťazstvom práve na Hungarian Baja si v minulom roku zabezpečil titul László Palik. Tento rok si víťazstvo neďaleko Veszprému zopakoval, titul napriek tomu neobhájil a korunu pre kráľa musel predať Mirkovi Zapletalovi. Po prvý raz v histórii sa národným šampiónom stal zahraničný jazdec a to rozdielom neuveriteľného pol bodu! Aj tretí Balázs Szalay strácal po piatich súťažiach a po viac ako 1800 súťažných kilometroch na nového kráľa Uhorska len dva body. Nedokončená Hungarian Baja znamenala pre Erika Kordu zotrvanie na štvrtej pozícii, piata bola armádna posádka Maďarského ministerstva obrany. Na šestke ukončil maďarskú sezónu Zdeněk Pořízek.

Absolútne poradie maďarského národného šampionátu:
1. Miroslav Zapletal, Tomáš Ouředníček / Zdeněk Ulehla - Mitsubishi L200 61 bodov
2. László Palik, Gábor Darázsi - Nissan Navara 60,5 bodu
3. Balázs Szalay, László Bunkóczi - Opel Antara RR 59 bodov
4. Erik Korda, György Tóth - Nissan Navara 34 bodov
5. Zoltán Bálint, Barnabás Honfi - Nissan Navara 20,5 bodu
6. Zdeněk Pořízek, Marek Sýkora - BMW X5 CC 19,5 bodu






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri