Hororová tragédia v F1!
Počas juhoafrickej Grand Prix v Kyalami zahynul pilot F1, ktorý krátko predtým rozmetal v plnej rýchlosti traťového komisára!
Keď v 21.kole pretekov Talian Renzo Zorzi spozoroval, že mu uniká benzín do motorového priestoru, okamžite odstavil svoj monopost shadow na okraji cieľovej rovinky. Rozpálený motor a kyslík vzňali benzín a vydesený Zorzi v panike vyskakoval z kokpitu. Všetci sme mali ešte v čerstvej pamäti, ako uhorel Roger Williamson (Zandvoort 1973) a len pred polrokom ho na Nurburgringu takmer nasledoval Lauda. Oheň bol desivým nebezpečenstvom vtedajších monopostov.
Množstvo benzínu však nebolo veľké a plamene rýchlo zhasli. Talian sa vrátil k autu a zapol hasiace zariadenie vo vozidle. V tej chvíli už však z náprotivnej strany trate cez trať bežali na pomoc dvaja požiarnici s ťažkými hasiacimi prístrojmi. To však nebolo šťastné rozhodnutie.
Cieľovou rovinkou sa v plnej rýchlosti preháňali ostané monoposty. Na čele práve prichádzajúcej skupinky bol Hans Joachim Stuck (march) za ktorým sa o pozíciu pretláčali vedľa seba idúci Gunnar Nilson (lotus) a Tom Pryce (shadow). Skupinku uzatváral modrý ligier Jacquesa Laffita.
Stuck sa prudkým strhnutím volantu požiarnikom stihol vyhnúť. 28-ročný Angličan Pryce sa však uhnúť nemal kam, pretože po pravej strane mal čierny lotus Švéda Nilsona. V plnej rýchlosti tak zachytil druhého z nešťastných hasičov a v hororovej scéne ho rozmetal. Asi dvadsať kilový hasiaci prístroj pritom narazil priamo na hlavu pilota a explodoval!
Tom Pryce bol okamžite mŕtvy. Jeho bezvládne telo sa zosunulo v kokpite a stlačilo plynový pedál na podlahu. Do nasledujúcej zákruty sa vrútil plnou rýchlosťou, pričom zostrelil aj monopost Laffita, ktorý si ani nestačil všimnúť, čo sa udialo.
Shadow Toma Prycea naradilo v rýchlosti približne 250 km/h a rozmetalo časti vozidla po okolí. O kolo neskôr jedna z tyčí ležiaca na trati prerazila chladič na ferrari Niki Laudu a spôsobila únik chladiacej kvapaliny i oleja. Rakúšan však aj napriek tomu preteky vyhral, čo napovedá o kvalite vtedajších motorov. Šokujúce na celej udalosti však je to, že preteky ani len neprerušili a jazdilo sa ďalších päťdesiat kôl až do cieľa!
A práve dnes je to presne štyridsať rokov, čo sa v nedeľu 5.marca 1977 počas tretej veľkej ceny sezóny 1977 udiala táto hororová udalosť. Tom Pryce a požiarnik boli okamžite mŕtvi. Laffitovi sa nič nestalo a z havarovaného auta vystúpil nezranený. Renzo Zorzi, ktorý sa narodil v rovnaký deň, ako Emerson Fittipaldi, po tomto šoku v priamom prenose odjazdil ešte dve veľké ceny a skončil zabudnutý v histórii (zomrel v máji 2015). Lauda, ktorý tragické preteky vyhral (rovnako ako o rok neskôr po tragédii na Monze) sa v roku 1977 stal druhýkrát majstrom sveta za Ferrari a z Maranella odišiel. Na pódiu v Kyalami však otočil fľašu šampanského hrdlom dolu, aby zalial nešťastnú udalosť. Pohreb Toma Prycea sa konal v kostole svätého Bartolomeja v Otforde v gr´fstve Kent, kde sa dva roky predtým ženil s manželkou Nellou.
Poznámka: Ospravedlňujeme sa za nízku kvalitu archívnych záberov. Myslíme si však, že viacej ako kvalita záberu je v tomto prípade podstatnejšia atmosféra. Ďakujeme za pochopenie.