Honda Civic 1,8 AT
Návšteva jesenného autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom bola vítanou príležitosťou na dôkladné otestovanie síce už všedného modelu Hondy Civic, ale s automatickou prevodovkou. V aute sa viezli dve dospelé osoby a batožinový priestor vyplnilo niekoľko potrebných i menej potrebných predmetov. Teda kufor bol využitý maximálne, na zadných sedadlách sme viezli tašku s občerstvením.
Oproti modelom ôsmej generácie z predchádzajúcich rokov sa na dizajne karosérie a usporiadaní interiéru nezmenilo prakticky nič. Honda sa tvrdošijne pridržiava zvláštneho spúšťania motora, keď najprv treba štandardne pootočiť kľúčikom v spínacej skrinke, ale následne musí vodič stlačiť štartovacie tlačidlo, ktoré je vľavo od volantu. Motor sa vypína kľúčikom opäť pravou rukou. Troška komplikované...
Na druhej strane vysoko hodnotíme dizajn i usporiadanie analógových a digitálnych prístrojov, ktoré skutočne nemá chybu. Prakticky v zornom poli vodiča sa na mohutnom prístrojovom paneli nachádza digitálny rýchlomer. Na volante je ovládanie rádia (vľavo) a tempomatu, ktorý však v spojení s automatickou prevodovkou neplnil svoje poslanie podľa nášho očakávania. V nevhodných okamihoch totiž vytočil motor do vysokých otáčok alebo otáľal s pridaním plynu, keď to vodič potreboval.
Samotnú automatickú prevodovku hodnotíme ako zvláštnu: ak sme využili režim D3, motor mal športový charakter, čo zároveň znamenalo dynamiku, ale aj vysoké otáčky a vyššiu spotrebu. Ak sme nechali páku vo zvyčajnej polohe D, Civic sa prejavoval lenivo a v prudších stúpania na nemeckých diaľniciach nestačil držať tempo ani autami s motormi menších objemov. Po absolvovaní 3 000 kilometrov sme sa zhodli v názore, že automatická prevodovka v modeli Civic má väčší zmysel v mestskej premávke a na okresných cestách, kde sa dá jazdiť i celkom úsporne.
V takom prípade bola priemerná spotreba 6,1 litra na 100 km. Na diaľnici potom stúpla na 6,4 litra a v okolí Frankfurtu, kde sa jazdí dlhé kilometre z kopca do kopca sme sa nevedeli dostať pod 6,6 l/100 km. Vzhľadom na údaj výrobcu, podľa ktorého je priemerná spotreba vyše sedem litrov, sú tieto údaje o spotrebe celkom priaznivé. Aj keď sme sa nádejali, že na dlhej trase dosiahneme priemernú spotrebu na hranici šiestich litrov.
Pre úplnosť načim dodať, že pri stabilnej rýchlosti 100 km/h sme na rovine jazdili s tempomatom za päť litrov, no pri 130-ke v rôznorodom teréne aj takmer za deväť litrov.
Honda sa vytrvalo pridŕža atmosférických motorov, čo vyhovuje mnohým priaznivcom tejto značky, na druhej strane sa však motor prejavuje v nízkych otáčkach ťarbavo. Ak sa jazdí s automatikou športovo a v kopcovitom teréne, dojazd na jednu palivovú nádrž sa scvrkne na 600 km. Inak sa dá prejsť približne 700 km na jedno tankovanie.
Vráťme sa však ešte do interiéru. Malý vstupný otvor čiastočne sťažuje nastupovanie, hoci dvere sa otvárajú takmer do pravého uhla. Pravému kolenu vodiča totiž prekáža výčnelok z palubnej dosky. Spojler na zadnom okne mu zasa komplikuje výhľad dozadu. Zároveň je dôvodom, prečo Civic nemá zadný stierač. Široký veniec volantu čiastočne zakrýva údaj na rýchlomere, respektíve kontrolky.
Batožinový priestor s objemom 415 litrov poteší nízkou nakladacou hranou. Naplnili sme ho maximálnou mierou, ba prepravili sme aj väčšie predmety, keďže zadné sedáky sa dajú vyklopiť ako v Honde Jazz. Klasickým sklopením zadných sedadiel vzrastie prepravná kapacita auta na 1 325 litrov.
V testovanom modeli sme mali automatickú klimatizáciu a vyhrievané sedadlá, ekonomickú jazdu nám signalizovalo šesť zelených guľôčok v zornom poli vodiča. Pri nočnej jazde sme si mohli niekoľkonásobne stlmiť jasnosť podsvietenia prístrojov, takže sme úplne eliminovali odlesky na čelnom skle. Civic s automatickou prevodovkou pri konečnom účtovaní nesklamal, no ani vyslovene nenadchol. Uvidíme, ako sa prejaví jeho nástupca, ktorý mal svetovú premiéru práve vo Frankfurte.
Základné údaje testovaného auta
Honda Civic 1,8
Objem motora (cm3) 1 799
Výkon (kW/k) 103/140
Krútiaci moment (Nm) 175
Max. rýchlosť (km/h) 197
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,3
Cena testovanej verzie 20 090 €
Najlacnejšia verzia 15 990 €
+ Plusy
Dizajn a usporiadanie prístrojov
Úsporný v meste a na okresných cestách
Sklápanie sedákov zadných sedadiel
- Mínusy
Slabá dynamika v kopcovitom teréne
Nepraktické štartovanie
Prekážajúci zadný spojler