Honda chce naplniť dopyt Európy po dieselových modeloch
Práve v deň, keď na území strednej Európy vrátane Slovenska vyčíňala víchrica a metala sneh na cesty, ktoré sa razom stali nezjazdnými, pozval nás importér japonskej značky Honda na prezentáciu modelu Civic s novým 1,6-litrovým motorom i-DTEC, ktorý navrhli špeciálne pre európsky trh. S týmto motorom chcú Japonci napomôcť pri napĺňaní rastúceho dopytu zákazníkov po dieselových motoroch s nízkymi emisiami.
Earth Dreams Technology je označenie pre novú generáciu pohonných jednotiek, vyznačujúcich sa vysokými jazdnými výkonmi v kombinácii s nízkou spotrebou paliva. Tá prichádza v pravý čas, lebo v Európe stúpa obľuba dieselových motorov, ktoré v segmente C teraz predstavujú 58 % trhu. Na Slovensku je to 41 percent. Navyše, motory s emisiami CO2 pod 120 g/km dnes v rovnakom segmente zaberajú už 45% podiel.
Nový 1,6 litrový motor i-DTEC je určený výhradne pre európsky trh a vyrábajú ho v továrni značky Honda v britskom Swindone. O význame takého riešenia svedčí i to, že na jeho výrobu vybudovali úplne novú výrobnú linku. Tá bude schopná vyprodukovať až 500 dieselových motorov denne. Pri práci na dve zmeny to znamená jeden vyrobený motor každých 138 sekúnd. Okrem nového agregátu budú na novej linke vyrábať i súčasné 2,2-litrové motory i-DTEC.
Prvý európsky agregát radu Honda Earth Dreams Technology v Honde Civic 9. generácie v sebe spája dostatočný výkon (120 k) a vysoký krútiaci moment 300 Nm s emisiami CO2 iba 94 g/km, čo potvrdzuje pôsobivú vyváženosť nízkej spotreby paliva a vysokého výkonu. Prvý raz ho predstavili verejnosti v roku 2011 na autosalóne vo Frankfurte. Vyznačuje sa nižšou spotrebou (podľa výrobcu priemer 3,6 litra) a vyššou dynamikou, než dosahoval akýkoľvek Civic v doterajšej histórii.
Pripomeňme si ju v krátkosti: v roku 2003 predstavili Japonci motor 2,2 i-CTDi, ktorý hneď vzbudil zaslúžený obdiv. Jeho základom bol vtedy hliníkový blok valcov - vďaka unikátnym výrobným technológiám značky Honda. Za svoju úspornosť a nízku hlučnosť získal tento agregát ocenenie Motor roka 2005; ponúkali ho v modeloch Accord 2003, FR-V, CR-V a Civic.
Nové meradlo vynikajúceho výkonu v segmente C stanovil v roku 2006 Civic 2,2 i-CTDi. Stal sa prvým automobilom v segmente C, ktorý akceleroval z 0 na 100 km/h za menej ako 9 sekúnd. V tom roku predstavila Honda aj nový, čistejší dieselový motor 2,2 i-CTDi, vybavený katalyzátorom odstraňovanie NOx, ktorý dosahoval maximálny výkon 150 k pri 4 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment bol 350 Nm pri 2 000 ot./min. Tento motor ponúkali v modeloch Accord, CR-V a Civic (model 2012).V Honde Accord Type S uviedli aj verziu s výkonom 133 kW (180 k), pričom motor už vtedy spĺňal emisnú normu Euro5.
A presuňme sa do súčasnosti. Na parkovisku pred vinárskym komplexom Elesko pri Modre si obzeráme model Civic 1.6 i-DTEC; pod jeho kapotou pradie nová pohonná jednotka Honda radu Earth Dreams Technology, ktorá bude čoskoro poháňať aj novú Hondu CR-V. Z rovnakej filozofie budú v budúcnosti vychádzať i všetky ďalšie pohonné jednotky značky.
Vyrážame smerom na Červený Kameň, aby sme si v serpentínach tejto lokality vyskúšali dynamiku zrýchlenia, jazdu v stúpaní i avizovanú nízku spotrebu. So všetkými týmito parametrami môžeme predbežne vyjadriť maximálnu spokojnosť. Samozrejme, ucelený prehľad o prínosoch nového agregátu získame až počas zvyčajného testovacieho týždňa v prvých aprílových dňoch, no už po niekoľkých kilometroch sa s kolegami zhodujeme, že Civic s novým motorom má popri dobrej aerodynamike, stabilite vo vyšších rýchlostiach, aj výbornú dynamiku a nízku hladinu vnútorného hluku. Pri silnom bočnom a mrazivom vetre sme sa v kabíne cítili ako v bavlnke...
Nový Civic 1,6 i-DTEC v cene od 18 590 € je navyše vybavený rovnakou uzatvárateľnou mriežkou chladiča, akú použili pri modeli Civic 2.2 i-DTEC, a ktorá zlepšuje jeho aerodynamické vlastnosti. Pribudla verzia Lifestyle, ktorá je medzi výbavou Sport a Executive. S motorom 1,6 i-DTEC stojí verzia Lifestyle 22 690 €.
Hliníková hlava valcov a hliníkový blok s otvoreným chladiacim priestorom (teda nie s tradičnými kanálikmi) prispeli k tomu, že ide o najľahší dieselový motor v danej triede. Samotný agregát má hmotnosť iba 34 kg, čo je o 47 kg menej má ako 2,2-litrový i-DTEC. Dokonca kľukový hriadeľ je o 6 kg ľahší a teraz má len 10,1 kg. Nečudo teda, že sa ešte viac znížila spotreba a na druhej strane je Civic živším autom, ktoré zrýchli z pokoja na stovku za 10,2 - 10,5 sekundy (podľa vybavenia) a dosiahne maximálnu rýchlosť 207 km/h.
Dizajn interiéru nového radu Civic je maximálne zameraný na vodiča. Vďaka svojmu rozmiestneniu prístroje doslova obklopujú sedadlo šoféra, takže ten sa cíti byť takpovediac v strede diania. Môže sa pri jazde maximálne uvoľniť a má pocit úplnej kontroly nad vozidlom. Všetky ovládacie prvky sú perfektne rozmiestnené a potrebné informácie má vodič ľahko k dispozícii.
Inšpiráciou pri návrhu interiéru Hondy Civic 9. generácie sa stalo usporiadanie kokpitov vojenských stíhacích lietadiel a pretekárskych automobilov, kde sa kladie maximálny dôraz na prirodzené a intuitívne ovládanie všetkých funkcií. Civic vďaka tomu pôsobí dojmom, že kabína bola skonštruovaná „okolo vodiča". Pripomeňme, že najnovší Civic disponuje najpriestrannejším interiérom v segmente C a má jeden z najväčších batožinových priestorov s objemom 401 litrov, ktorý je možné o ďalších 76 litrov zväčšiť využitím praktickej schránky pod podlahou.
K bezkonkurenčnej variabilite modelu Civic prispievajú tiež unikátne magické sedadlá vyvinuté značkou Honda. Tie dovoľujú celý rad rôznych usporiadaní a ponúkajú tak maximálnu variabilitu. Zadné sedáky možno vyklopiť a zaistiť jediným jednoduchým pohybom. Vďaka ich deleniu v pomere 60:40 je možné vytvoriť veľmi variabilný počet konfigurácií, ktoré sa prispôsobia najrôznejším požiadavkám.
Jedným jednoduchým pohybom možno sklopiť operadlá sedadiel a vytvoriť tak úplne rovný batožinový priestor s dĺžkou 1 600 mm a šírkou 1 350 mm. Výsledný priestor je dostatočne veľký, aby sa do neho vošli napríklad 3 horské bicykle (s vymontovaným predným kolesom), 3 extra-veľké kufre alebo 3 veľké golfové vaky. To je možné dokonca aj vtedy, ak sú predné sedadlá posunuté úplne dozadu. Pri vyklopených sedákoch zadných sedadiel vznikne na podlahe rozmerný priestor na prepravu vysokých predmetov. Vďaka deleniu sedákov v pomere 60:40 je k dispozícii viacero možností na prepravu osôb a nákladu súčasne. Toto miesto sa dá využiť aj ako praktický priestor v prípadoch, kedy je obmedzený prístup do batožinového priestoru. Ale toto všetko už poznáte zo súčasných modelov; už sme to konštatovali vlani pri teste benzínovej verzie novej generácie Hondy Civic.
Na záver tohto článku teda dodajme, že päťdverový Civic IX bol v nezávislých nárazových testoch podľa novej metodiky Euro NCAP vyhodnotený ako jeden z najbezpečnejších európskych automobilov. Vynikajúce hodnotenie bezpečnosti tohto auta je dôkazom pozornosti, ktorú značka Honda venuje problematike bezpečnosti.
Ivan Václavík