FIA GT Series: preteky na trati aj v boxoch
FIA GT Series, to je najvyššia liga kapotovaných špeciálov triedy GT3 na okruhu. Slávne značky, slávne mená, očarujúci zvuk motorov, teda preteky, na ktoré sa nezabúda. Slovakia Ring privíta tento šampionát 17. a 18. augusta, ako štvrté podujatie v kalendári série.
FIA GT Series sa slovenskému divákovi predstaví v rámci augustového MATADOR GT RACING WEEKEND. Štartovné pole je nabité: Audi R8 LMS ULTRA, BMW E89 Z4, Chevrolet Corvette GT3, Ferrari 458 Italia GT3, Lamborghini Gallardo LP600, McLaren MP4-12C GT3, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, Nissan GT-R NISMO GT3. Na ostatných pretekoch v Holandsku štartovalo 21 vozidiel a 42 pretekárov. Medzi nimi aj mená z Formuly 1 ako Ricardo Zonta a Karun Chandhok. Všetci majú k dispozícii približne 550 konských síl v 1 200 kg vážiacich vozidlách, s maximálnou rýchlosťou na našej štartovej rovinke okolo 270 km/h.
Všetky oči sa sústredia na Stéphana Ortelliho ako lídra šampionátu, ďalej na Sébastiena Loeba, Štefana Rosinu a v neposlednom rade na víťaza oboch minuloročných podujatí GT1 - tím Vita4One Racing Team na čele s Michaelom Bartelsom.
Na trať sa vráti tím Reiter Engineering s vozidlom Lamborghini Gallardo GT3 FL II a posádkou Peter Kox/Štefan Rosina. Pre Slováka a jeho stajňu to bude návrat do seriálu, keďže tento rok absolvovali len jediné podujatie v belgickom Zolderi. Tam získali druhé miesto v kvalifikačných pretekoch a víťazstvo v hlavných pretekoch.
Slovakia Ring je tradične okruh náročný na pneumatiky vozidla Lamborghini - po minulé roky v šampionátoch FIA GT3 European Championship a FIA GT1 World Championship končila ich snaha väčšinou defektom. Tento rok môže všetko vyzerať inak. Ich vozidlo je skutočne v špičkovej forme. Uvidíme, ako sa popasujú s dlhými rovinkami, rýchlymi a technickými zákrutami trate pri Orechovej Potôni, so súpermi a s napínavými výmenami počas pretekov.
Silné autá, silní súperi
Konkurovať im bude naozaj svetová špička. Tím Belgian Audi Club Team WRT je tento rok na koni. V doterajších šiestich pretekoch na troch podujatiach (Nogaro - Francúzsko, Zolder - Belgicko, Zandvoort - Holandsko) skončila dvojica Stéphane Ortelli/Laurens Vanthoor dvakrát na prvom a trikrát na druhom mieste. Právom tak vedú v šampionáte s 86 bodmi pred tímom Sébastien Loeb Racing, ktorý dosiahol 61 bodov.
Legenda v rally, Sébastien Loeb, sa vo svojich 39 rokoch predstaví na Slovensku po prvýkrát. Vo FIA GT Series si pripísal víťazstvo v úvodných pretekoch vo Francúzsku. Za volantom svojho McLaren MP4-12C GT3 sa strieda s portugalským pretekárom Alvarom Parentem. V šampionáte majú aj druhý tím s dvojicou Mike Parisy/Andreas Zuber. Práve Andreas Zuber drží oficiálny traťový rekord Slovakia Ringu (1 min 43 s) s formulou GP2.
Víkendový harmonogram
Víkendový harmonogram pozostáva z dvoch sobotňajších voľných tréningov, po ktorých nasleduje trojica kvalifikačných súbojov.
Jeden z dvojice jazdcov za tím absolvuje prvú kvalifikáciu (Q1) v trvaní 15-minút. Po päťminútovej prestávke nasleduje druhá kvalifikácia (Q2), kde sa za volantom jazdci vymenia. Postavenie na štarte závisí od najrýchlejšieho dosiahnutého času z Q1, resp. Q2. Desiati najrýchlejší potom postupujú do tretej časti kvalifikácie - tzv. Superpole. Tá určí poradie v top 10 na štartovom rošte do kvalifikačných pretekov. Víťazi Superpole zároveň získavajú po jednom bode (obaja jazdci aj tím).
Kvalifikačné preteky sa odohrávajú v sobotu a trvajú 60 minút. Štartové poradie do hlavných pretekov v nedeľu (tiež 60 min.) je určené konečným poradím v kvalifikačných pretekoch (preto „kvalifikačné").
Bodovanie v jednotlivých pretekoch je nasledovné:
Kvalifikačné preteky:
1. miesto: 8 bodov
2. miesto: 6 bodov
3. miesto: 4 body
4. miesto: 3 body
5. miesto: 2 body
6. miesto: 1 bod
Hlavné preteky:
1. miesto: 25 bodov
2. miesto: 18 bodov
3. miesto: 15 bodov
4. miesto: 12 bodov
5. miesto: 10 bodov
6. miesto: 8 bodov
7. miesto: 6 bodov
8. miesto: 4 body
9. miesto: 2 body
10. miesto: 1 bod
Pit Stop Challenge
Spestrením celého podujatia je tzv. Pit Stop Challenge. Okrem ostrých pretekárskych súbojov majú svoju vlastnú súťaž aj mechanici. Tá úzko súvisí s obratnosťou jazdcov. Počas oboch víkendových pretekov absolvujú všetky tímy povinnú zastávku v boxoch, ktorú musia vykonať presne medzi 25. a 35. minútou pretekov, kedy sa za volantom vystriedajú tímoví kolegovia a mechanici na aute vymenia kolesá. Posádky, ktoré za celý víkend absolvujú tieto dve výmeny v čo najkratšom súhrnnom čase, dostávajú okrem vlastného bodového hodnotenia aj cenu 2 000 eur.
FIA GT Series prichádza na Slovakia Ring pod hlavičkou MATADOR GT RACING WEEKEND. Počas víkendu 17. a 18. augusta si diváci vychutnajú svetové hviezdy motoršportu s naším Štefanom Rosinom. Budú to súboje v rýchlosti a obratnosti na trati, ale aj v boxoch. Prichádza jeden z vrcholov motoristickej sezóny.