Fantastické! znelo v angličtine i v slovenčine
Necelých 48 hodín trval pobyt peletónu účastníkov historickej rally Peking - Paris na Slovensku, ale celý sa niesol v znamení príjemných zážitkov pre účastníkov tohto nádherného podujatia, najmä však pre divákov, ktorí mali to šťastie a dostali sa do tesnej blízkosti staručkých veteránov, ktorý statočne bojujú nielen o absolvovanie trate dlhej vyše 12 000 kilometrov ale aj o čo najlepší výsledok.
Samotný prechod hranicami označili pretekári za „fantastic". Je pravda, že plynulému prechodu obrovskej kolóny účastníkov z celého sveta predchádzali týždne príprav na našej aj ukrajinskej strane - ako zástupcov FAU (Ukrajinskej automobilovej federácie), tak aj Slovenskej asociácie motoristického športu a samotného sekretariátu súťaže, aby bolo možné policajným a colným orgánom poskytnúť kompletné údaje o všetkých ľuďoch i automobiloch dostatočne v predstihu. Naše poďakovanie patrí celému osadenstvu hraničného prechodu Vyšné Nemecké za perfektne organizovaný prechod schengenskej hranice.
„Fantastic" odpovedali pretekári na otázku ako hodnotia prvý meraný úsek na území Slovenska (Banské - Herľany). To hodnotenie patrilo nielen krásnej, náročnej a technickej trati ale aj nezvyčajne veľkému počtu divákov, ktorí ju lemovali.
Ani hustý dážď, ktorý vítal účastníkov pri ich príchode na cieľovú rampu na Hlavnej ulici v Košiciach neubral nič z nadšenia pretekárov ale ani divákov, ktorí vo veľkom počte aj v daždi čakali na príchod automobilových krásavcov. Dokonca ich tu čakali aj vystavené vozidlá zástupcov košických a prešovských veteránov.
Pri podrobnom pohľade do štartovej listiny vidíme, že tieto automobily sú síce vekom veľmi staré ale je obdivuhodné, čo dokázali pri prechode po cestách-necestách vedúcich skoro polovicou zemegule. Väčšina účastníkov sa zhodla, že najťažším úsekom bola časť trate vedúca púšťou Gobi, kde dostala poriadne zabrať technika ale aj ľudia, ktorí pohodlie odpočinku v hotelovej izbe museli zameniť za sparťanské stanovanie.
Hustý košický dážď im vraj skutočne nevadil. Dokonca ani jazdcom v otvorených vozidlách. Bol totiž prvý, ktorý na svojej maratónskej púti zažili a konečne vraj zmyl i posledné stopy púštneho prachu.
Hodnotenie „fantastické" znelo aj z úst divákov prizerajúcich týmto veteránom sa po celej trati. Prvú veľkú príležitosť dostali na prvej časovej kontrole na slovenskom území - na parkovisku pri obchodnom dome Tesco v Michalovciach. Čakanie na prechod celého poľa cez hraničný prechod umožnilo divákom a zástupcom michalovského veterán klubu dôkladne si prezrieť desiatky rokov starú automobilovú techniku. Najviac pozornosti budili dve vozidlá patriace k tým najstarším s pôvodnými drevenými kolesami. Prvé z nich, so štartovým číslom 1 - La France Tourer z roku 1017 s posádkou Strolz - Gassner z Rakúska vybavené nie len motorom s veľkým objemom (14,5 litra) a nezvykle veľkým volantom ale celé dosť veľké na to, aby mohlo absolvovať všetky merané úseky, najmä tie, ktoré vedú po veľmi úzkych cestách s ostrými zákrutami, lebo ich nie je schopné vytočiť.
Ďalším je práve storočný Ford model T so štartovým číslom 3 a zmiešanou írsko-austrálskou posádkou Nicky Bailey - Nadja Saralam. Šarmantná Nadja s úsmevom vyhlásila, že idú síce pomalšie ale zatiaľ bez technických problémov. Je to neuveriteľné konštatovanie pri pohľade na niektoré diely tohto krásavca - napr. predná náprava je tvorená tyčkou s priemerom asi 1,5 cm. Časomerači nám však prezradili, že určité problémiky toto auto má - trochu sa mu uvoľňujú kolesá a preto ich občas na noc musia dať dole a namočiť do vane, aby napučali a znovu dobre tesnili - naozaj zvláštny servis z pohľadu terajšej techniky.
Iste by bolo zaujímavé menovať všetky technické rarity, ale to by si vyžadovalo špeciálne veľký priestor.
Diváci, medzi ktorými bolo veľa súčasných i minulých automobilových pretekárov si pozreli z blízka všetky autíčka nielen pri prejazde traťou ale najmä pri večernom servise na parkovisku pred Jumbo centrom v Košiciach. Viacerým z nich patrí poďakovanie za nezištnú pomoc, ktorú poskytli či už to boli náhradné diely alebo technika v ich dielňach, či preprava nepojazdných vozidiel cez naše územie.
Pre samotných účastníkov je však najzaujímavejšia športová časť tohto podujatia. A tú si všetci pri prechode Slovenskom užili v nezvykle veľkej miere. Pokiaľ v priebehu väčšiny etáp na nich čaká jeden alebo maximálne dva merané úseky - u nás ich v pondelok absolvovali až päť! Pričom náročnosť všetkých tratí bola nezvyčajne vysoká. Navyše organizátor stanovil vysoký priemer aj na spojovacie úseky. Priemer 50 km/hod vzhľadom na charakter zvolených ciest - trať viedla väčšinou po cestách 2. a 3. triedy na ktorých bola jazda ešte dosť obmedzovaná početnými výtlkmi.
Zaujímavé by bolo sa venovať aj súťažným posádkam, veď pochádzajú z celého sveta - z Austrálie, Nového Zélandu, USA, Kanady, Japonska, Belgicka, Veľkej Británie, Rakúska, Nemecka, Dánska, Švajčiarska, Francúzska, Talianska, Španielska, Ruska, Poľska, Írska, Švédska a Južnej Afriky.
Sú medzi nimi úplní nováčikovia v tomto športe ale aj skúsení harcovníci maratónskych rally. Musia byť nielen dobrými jazdcami ale častokrát aj vynikajúcimi mechanikmi, navyše musia poznať navigáciu a správne „čítať" itinerár, v ktorom je presne popísaná trať, aby sa niekde nestratili. Je treba si uvedomiť, že účastníci nepoznajú vopred trať. Prechádzajú ju po prvýkrát až pri svojom súťažnom prejazde.
Samostatnou kapitolou sú organizátori pod vedením riaditeľa pretekov Kima Baninstera. Im patrí za ich činnosť tiež prívlastok fantastické. Doprevádzajú súťažný peletón po celej trase, po celý čas intenzívne pracujú, čím zabezpečujú mnohé prepotrebné činnosti. Sú medzi nimi časomerači, ktorí merajú čas v časových kontrolách a na meraných time trial úsekoch a spracovatelia výsledkov. V troch špeciálnych záchranných vozidlách nájdeme lekárov, ktorí majú „ordinačné hodiny" aj v cieli každej etapy. Súčasťou sú vlastní zástupcovia médií - fotograf, kameraman a známy Syd Stelvio, ktorý už nie po prvýkrát absolvuje maratón a zaujímavými každodennými správami sprístupňuje dianie v peletóne pre záujemcov na celom svete. Zvláštne postavenie v organizácii podujatia má vedúci trate, ktorý jazdí 24 hodín pred celým poľom, kontroluje trať a nahlasuje riaditeľovi súťaže všetky prípadné potrebné úpravy (prekopávka cesty a podobne). Peletón tvoriaci asi 240 osôb by sa nezaobišiel ani bez ďalších ľudí - napr. ubytovateľov ale najmä domácich spolupracovníkov v každej krajine. Títo pomáhajú zabezpečovať všetko potrebné - od povolenia na použitie ciest, cez zabezpečenie meraných úsekov, prechody hranicami, spoluprácu s médiami, zabezpečenie odťahov pre poškodené vozidlá a ďalšie a ďalšie navonok neviditeľné ale prepotrebné služby. Na Slovensku túto funkciu plnili členovia Auto Klubu Košice v spolupráci s rallistami z Rožňavy, Rimavskej Soboty a Revúcej.
Niektoré súťažné automobily majú zo sebou aj svoje doprovodné vozidlá. Tých je však veľmi málo. Väčšina posádok si vezie so sebou všetky náhradné diely a sami si auto aj opravujú. V prípade potreby im pomáhajú aj štyri dvojice mechanikov organizátora.
Najobľúbenejšia z nich je dvojica nerozlučných bratov - angličania Jamie a Oven, ktorým nikdy nechýba dobrá nálada a úsmev na tvári. Zvyčajne jazdia celkom na konci poľa, aby pomohli posádkam v prípade núdze.
Z hľadiska súťažnej klasifikácie sú všetky automobily rozdelené do troch skupín - Vintage cars - vozidlá vyrobené medzi rokmi 1913 a 1931, Vintageant cars vyrobené od roku 1932 do roku 1941 a Classic cars vyrobené do roku 1975.
Doterajšie výsledky:
kategória Vintegeant (automobily vyrobené pred rokom 1941):
1. št.č. 30 Garatt / Brown - Chevrolet Fangio Coupe
2. št.č. 14 Washington / Washington - Chrysler 75 Roadster
3. št.č. 38 Reeves / Chan - Ford Coupé
kategória Classic (vyrobené pred 1975):
1. št.č. 90 Crown / Bryson - Leyland P76
2. št.č. 63 Lovet / Smith - Porsche 911
3. št.č. 87Sherrard / Washington - Citroen DS23
Ďalšie informácie o podujatí nájdete aj na webstránke organizátora.
Dnes ráno sa súťažný peletón rozlúčil so Slovenskom.
Všetkým účastníkom prajeme šťastnú cestu, ešte veľa krásnych športových zážitkov a v sobotu 21. júna 2013 úspešný príjazd na cieľovú rampu v Paríži.
Auto Klub Košice