Elektromobil bez obmedzenia dojazdu
Opel rázne posúva individuálnu mobilitu smerom dopredu. Revolučný, elegantný a nadovšetko praktický Opel Ampera je prvým európskym elektromobilom, ktorý umožňuje „jazdiť kamkoľvek a kedykoľvek". Prvé dodávky sériovo vyrábaného auta by sa mali uskutočniť do konca roka 2011, na Slovensku sa Ampera začne predávať v júni 2012. Cena bola stanovená na 42 900 €.
Kolesá Ampery sú poháňané elektricky po celý čas. Inovatívna lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 16 kWh napája elektromotor s výkonom 111 kW (150 k) a ak je úplne nabitá, umožňuje s rýdzo elektrickým pohonom dojazd medzi 40 až 80 km - v závislosti od terénu, spôsobu jazdy a vonkajšej tepoty... Opel Ampera teda časť trasy prejde úplne bez emisií, pričom kombinovaná spotreba paliva je menšia ako 1,6 l/100 km.
Okamžitý krútiaci moment 370 Nm umožňuje akceleráciu z 0 na 100 km/h za približne 9 sekúnd a maximálnu rýchlosť 161 km/h. Ampera pri elektrickom pohone jazdí takmer nehlučne a aj v režime predĺženého dojazdu je vďaka nízkej hlučnosti a minimálnym vibráciám komfort jazdy veľmi vysoký.
Vďaka inteligentnej a praktickej funkcii predĺženia dojazdu dáva Ampera vodičovi upokojujúci pocit, že nikdy nezostane stáť na ceste s vybitou batériou. Toto revolučné auto poskytuje všetky environmentálne benefity a dynamické jazdné výkony automobilu s elektrickým pohonom, ale bez tradičných nevýhod.
Nezávislé výskumy ukazujú, že dojazd Ampery s elektrickým pohonom, napájaným výlučne z akumulátorovej batérie, uspokojuje požiadavky 80 percent európskych vodičov na bežné každodenné jazdenie. Popritom však Ampera poskytuje dojazd vyše 500 kilometrov vďaka benzínovému motoru, ktorý predlžuje dojazd. Benzínový motor sa automaticky naštartuje, aby poháňal generátor, ak kapacita batérie klesne na minimálnu hodnotu.
Rovnako jedinečný a revolučný, ako je systém elektrického pohonu Voltec, je tiež atraktívny dizajn modelu Ampera. Karoséria aerodynamického tvaru má priestrannú kabínu pre členov posádky, v ktorej farebné dotykové monitory s vysokým rozlíšením nahrádzajú tradičné stupnice a ovládače.
Päťdverová karoséria poskytuje komfortný priestor pre štyroch dospelých členov posádky. Dobre prístupný batožinový priestor so základným objemom 310 litrov sa dá v prípade potreby rozšíriť sklopením operadiel zadných sedadiel.
V Nemecku a vo Veľkej Británii sa na Opel Ampera vzťahuje doživotná záruka, obmedzená na 160 000 km a osemročná záruka (tiež obmedzená na 160 000 km) na akumulátorovú batériu pohonu.
Ampera sa bude predávať v celej Európe za odporúčanú konečnú cenu 42 900 eur (vrátane DPH); s ohľadom na rozdielne sériové vybavenie v jednotlivých štátoch sa môže cena mierne líšiť. Na rozdiel od iných výrobcov schéma cenotvorby značky Opel odstraňuje pochybnosti pri vyčísľovaní celkovej ceny vozidla a batérie.
Po svojej výstavnej premiére vzbudil Opel Ampera nadšenie na celom svete. Už doteraz získal množstvo ocenení od médií i verejnosti. Elektromobil značky Opel elektrizuje tisíce nadšencov elektrického pohonu po celej Európe. Opel plánuje v roku 2012 predať v Európe približne 10 000 kusov modelu Ampera.
Alain Visser, viceprezident pre predaj, marketing a popredajné služby značky Opel sa vyjadril optimisticky: „Ampera poskytuje všetko. Revolučný systém pohonu, progresívny dizajn, vynikajúcu bezpečnosť, vysokú kvalitu a praktické funkcie, a to všetko v kombinácii s vynikajúcou jazdnou dynamikou. Transformuje víziu do reality a tým interpretuje filozofiu a hodnoty značky Opel."
Systém elektrického pohonu, uložený pod prednou kapotou spolu s benzínovým motorom, tvorí trakčný elektromotor, elektrický generátor/motor a planétová prevodovka, zvyšujúca účinnosť znížením otáčok elektromotora. Na rozdiel od konvenčného pohonu chýba prevodovka. V režime predĺženia dojazdu, ktorý sa aktivuje vždy, keď kapacita akumulátorovej batérie klesne na minimálnu hodnotu, trakčný elektromotor čerpá elektrickú energiu z generátora, poháňaného účinným štvorvalcovým benzínovým motorom s objemom 1,4 litra a výkonom 63 kW (86 k).
Opel predpokladá, že 90 percent času jazdy vodič absolvuje v niektorom z dvoch hlavných jazdných režimov: Normal a Sport. Režim Sport zvyšuje citlivosť pedála akcelerátora. Pre špeciálne jazdné podmienky sú k dispozícii dva ďalšie osobitné režimy: horský režim Mountain zabezpečuje dostatočnú energiu batérie pre jazdu po horských cestách.
Režim konzervácie energie Hold-charge zachováva zostávajúcu energetickú kapacitu batérie aktiváciou benzínového motora - čo je užitočná funkcia na plné využitie výhod elektrického pohonu v zónach s obmedzenými emisiami (ako sú centrá miest).
Jedinečný komplet akumulátorovej batérie v tvare písmena T s hmotnosťou 198 kg a kapacitou 16 kWh je uložený v stredovom tuneli vozidla a pod zadnými sedadlami. Batériu chránia oporné lišty z ocele ultra vysokej pevnosti. Komplet batérie sa skladajú z 288 lítiovo-iónových článkov a je konfigurovaný pre optimálny výkon a životnosť.
Ako prvý sériovo vyrábaný systém tohto druhu využíva kvapalinový systém tepelného manažmentu, umožňujúci podľa potreby batériu zohrievať alebo chladiť. Pri vývoji systému batérie zohralo kľúčovú rolu Centrum alternatívnych pohonov značky Opel v meste Mainz-Kastel neďaleko Rüsselsheimu.
Akumulátorová batéria Ampery sa dá ľahko nabíjať z elektrickej zásuvky verejnej elektrickej siete v domácnosti. V batožinovom priestore je uložený nabíjací kábel s dĺžkou 6 metrov. Zo štandardnej elektrickej zásuvky 230V/16A sa batéria úplne nabije za menej ako 4 hodiny, pričom nabíjanie sa dá naprogramovať tak, aby sa využili výhody lacného prúdu mimo odberových špičiek.
Elegantné predné reflektory v tvare bumerangu sú novým prvkom vo výrazových prostriedkoch dizajnu značky Opel a sú jasným identifikátorom modelu Ampera, rovnako ako maska chladiča s výrazným logom Opel.
Dva interaktívne farebné monitory s vysokým rozlíšením zvýrazňujú jedinečný status tohto automobilu. Monitory sú integrované do prístrojového panelu charakteristického tvaru, obklopujúceho vodiča a spolujazdca. Konvenčný združený prístroj pred vodičom nahrádza grafický displej informačného centra vodiča DIC (Driver Information Center). V záujme maximálneho zjednodušenia obsluhy je doplnený farebným dotykovým monitorom v hornej časti stredovej konzoly.
Kabína poskytuje vnútorný priestor a komfort na úrovni kompaktného automobilu s variabilnou päťdverovou karosériou, komfortný priestor pre štyri dospelé osoby, pričom sklopené operadlá zadných sedadiel zväčšia objem batožinového priestoru z 310 na 1 005 litrov.
Elektrické kúrenie a klimatizáciu dopĺňajú elektricky vyhrievané predné sedadlá, čo zabezpečuje optimálny klimatický komfort v širokom rozsahu vonkajších teplôt. Klimatizácia má tri prevádzkové režimy - ventilácia, Eco a Comfort - prispôsobujúce výkon klimatizačnej sústavy dojazdu vozidla alebo spotrebe paliva. Na overenie bezpečnosti lítiovo-iónovej akumulátorovej batérie sa uskutočnilo množstvo špeciálnych testov, vrátane testu vodotesnosti pri zaplavení. V núdzi môžu záchranári akumulátorovú batériu ľahko odpojiť.
Ampera má jazdné vlastnosti športovej limuzíny. Podvozok, vyvinutý inžiniermi značky Opel v nemeckom Rüsselsheime, je vyladený tak, aby splnil očakávania náročných európskych zákazníkov.
Ampera sa bude montovať v závode Hamtramck koncernu General Motors v Detroite. Komplet akumulátorovej batérie vyrába špecializovaný závod GM v Brownstowne, neďaleko Detroitu, ktorý je prvým závodom tohto druhu v USA.