Dobšiná oslavuje 45 oktánových rokov
Presne 45 rokov uplynie tento víkend od konania I. ročníka pretekov na Dobšinskom kopci. Nádherné jubileum, na ktoré sú Dobšinčania hrdí. A právom, pretože veľa športových podujatí na Slovensku s takouto dlhou tradíciou nenájdeme.
Pri Dobšinskom jubileu však nebudete počuť buchot strieľajúcich zátok od šampanského. Pri Dobšinskom jubileu začujete iba hlasný tlkot obrovského dobšinského srdca poháňaného nadšením pre šport a dobrú vec. Toto silné srdce už 45 rokov pumpuje športové oktány tak dobre, že sa o ňom rozpráva po celej Európe. A Dobšiná sa nemusí chváliť. Jej najlepšou, a za všetko hovoriacou vizitkou je, že od roku 2012 sa sem už po ôsmykrát za sebou vracia uznávaný európsky kopcový šampionát. Po pretekoch na Slovakia Ringu je tak Dobšinský kopec (19. – 21. 7. 2019) druhým najvýznamnejším motoristickým podnikom na Slovensku. Nuž a o tom sa praotcom ušľachtilej myšlienky ani nesnívalo.
Pripomeňme si týchto úžasných a odvážnych nadšencov, ktorí nemali ani najmenšiu potuchu do akej hlbokej rieky vstupujú. Pripomeňme si aspoň niekoľkými vetami a obrázkami v akých podmienkach sa rodili preteky, ktoré dnes robia dobré meno celému Slovensku.
V prvej polovici 70-tych rokov neboli mobily, či internet. Vysielačku mali len policajti a vojaci. Ak chcel niekto informáciu z kopca, tak musel najprv naťahať telekomunikačný drôt vojenských telefónov po stĺpoch elektrického vedenia. A čo tam komunikácia, no na pumpe v Dobšinej nebolo ani dosť benzínu „super“ a pretekári si ho pre istotu museli doviezť v kanistroch. Podmienkou pre povolenie pretekov tiež bolo, že nesmie nijako obmedziť premávku autobusového spojenia medzi Dobšinou a Popradom. Veď kvôli nejakej „zábavke“ skupiny nadšencov predsa nemôže poctivo pracujúci človek zmeškať svoj autobus. Organizačný výbor dobšinského AMK Zväzarmu tak musel zostaviť presný harmonogram jázd podľa cestovného poriadku ČSAD. Dnes sa na to spomína s úsmevom.
15.júna 1974 sa do oblastných pretekov automobilov do vrchu na Dobšinskom kopci prihlásilo cez päťdesiat pretekárov! Prišli pretekania chtiví jazdci nielen z Košíc, Zvolena, či Veľkého Krtíša, ale aj z Piešťan, či Bratislavy. Dobrý chýr sa dobre nesie a po nesmelom nultom ročníku z roku 1973 sa už I. ročník mohol radovať z účasti pretekárov s treťou, ba dokonca aj s druhou výkonnostnou triedou.
Prísni technickí komisári však na štart nepustili až 21 amatérskych vozidiel a o víťazstvo zabojovalo „iba“ 34 pretekárov. Klasifikovalo sa v troch skupinách. V Skupine A1 (cestovných sériových automobilov do 1150 cc) zvíťazil Zbyněk Valenta z Košíc. V Skupine A2 (cestovné špeciálne automobily do 1000 cc) sa z víťazstva radoval Bratislavčan Dušan Polák. Najsilnejšiu Skupinu B5 (športové automobily do 2500 cc) ovládol František Nemec z Piešťan, ktorý sa so svojim vlastnoručne vyrobeným vozidlom GIOM stal aj celkovým víťazom I. ročníka Dobšinského kopca 1974.
Preteky sa vydarili, no radosť netrvala dlho. Už o rok neskôr po II. ročníku delegát a člen Ústrednej rady AMK Bratislava vo svojom hodnotení organizátorov pochválil, no zároveň poukázal na závažné technické nedostatky trate. Bez ich odstránenia sa v pretekoch pokračovať nemohlo. Prvá éra Dobšinského kopca tak bola na konci. Na tú druhú sa čakalo osem rokov, ale to už je iný príbeh.
Sledujte nás aj naďalej. Informácie o Dobšinskom kopci nájdete na našej webovej stránke www.dobsinskykopec.com, ako aj na našom profile na FB. A nezabudnite prosím, tento rok štartujem 19. – 21.júla.
Ľuboš Kašický
Tlačový tajomník DK 2019