Ďalšia revolúcia od Citroënu
Citroën odjakživa patril medzi revolucionárov vo svete automobilov a inak tomu nie je ani v súčasnosti. Nový model C4 Cactus sa vymyká zo zaužívaných tradícií a prináša odpovede na niekoľko provokatívnych otázok: napríklad, prečo je používanie palubnej dosky bez tlačidiel jednoduchšie. Alebo prečo je dobré mať na dverách AirBump.
Navyše, generálny riaditeľ spoločnosti Citroën Slovakia Olivier Cade dnes prezradil novú stratégiu tradičnej značky. Tá sa rozdelila na Citroën a DS. Aj keď rodokmeň zostáva rovnaký, motoristi si budú musieť zvyknúť, že napríklad DS3 už nie je pod značkou Citroën. Nevedno, prečo to Francúzi takto vymysleli, prečo práve takýto historický obrat, prečo už nie je dobré označenie Citroën DS3...
Možno bol jedným z dôvodov fakt, že ku koncu roku 2014 sa očakáva predaj 50-miliónteho Citroënu od vzniku značky (pred 95 rokmi). Je zaujímavé, že 50 % Citroënov sa predalo mimo Európy. A hra s číslicou 5 pokračuje aj v súvislosti s údajom, že od marca 2010 predal Citroën 500 000 svojich automobilov.
No vráťme sa k novému modelu C4 Cactus. Jeho základom je jedinečný vzhľad: výrazný dizajn, dopĺňa svojský komfort a užitočné technológie. Na bokoch karosérie i na nárazníkoch sa nachádza AirBump®, ktorý v každodennej premávke chráni karosériu, respektíve nárazník pred malými poškodeniami laku (vznikajú pri drobných nárazoch do rýchlosti 4 km/h) - a to bez potreby špeciálnej údržby.
V konečnom dôsledku to znamená zníženie nákladov na údržbu a opravu vozidla. AirBump znamená pružný povrch z materiálu TPU (termo plastik uretán), ktorý pokrýva kapsule naplnené vzduchom a tie tlmia nárazy. Ide o jedinečnú technológiu, patentovanú exkluzívne značkou Citroën. V ponuke sú štyri farebné verzie (Black, Grey, Dune a Chocolate), čím AirBump® rozširuje možnosti prispôsobiť si vozidlo podľa vlastného vkusu.
Dizajn interiéru sa taktiež vymyká zvyklostiam: ponúka jednoduchú palubnú dosku s čistými vodorovnými líniami, ktorá optimalizuje usporiadanie miesta pre vodiča. Klasické ovládače vystriedal dotykový displej so 7-palcovovou uhlopriečkou, kde je zabezpečené ovládanie všetkých systémov (klimatizácia, médiá, navigácia, nastavenia, telefón, služby spojenia a pomoci pri jazde). Sedempalcový dotykový displej ponúka vo všetkých verziách sedem dotykových tlačidiel, ktoré jednoducho a intuitívne riadia všetky funkcie modelu.
Klasické palubné prístroje sú nahradené digitálnym displejom s vyšším rozlíšením pre lepšiu čitateľnosť informácií o jazde. Verzie Cactusov, vybavené manuálnou robotizovanou prevodovkou ETG, dostali nový, zjednodušený systém ovládania. Klasickú radiacu páku nahradil systém Easy Push. Toto zjednodušené ovládanie pozostáva z troch veľkých, intuitívnych tlačidiel s písmenami D, N, R. Sú umiestnené v spodnej časti palubnej dosky a zároveň sú ovládače aj pod volantom, ktoré umožňujú manuálne radenie. Vozidlo sa zaisťuje po vypnutí parkovacou brzdou - páka pripomína „madlo" z lietadla.
Citroën C4 Cactus ponúka dostatočne veľký odkladací priestor pred spolujazdcom s dômyselným usporiadaním Top Box. Tento úložný priestor s prístupom v hornej časti palubnej dosky dokáže ukryť i 1,5-litrovú fľašu. Aby zostalo miesto vodiča ideálne komfortné, C4 Cactus je vybavený netradičnou stredovou lakťovou opierkou (v závislosti od verzie). V druhom rade sedadiel sa sklápa celá zadná lavica. Batožinový priestor má základný objem 358 litrov, čo zabezpečí bezproblémový prevoz bežných vecí. Po sklopení zadnej lavice je to 975 l.
Veľkoplošná panoramatická presklená strecha má vysoký stupeň tepelnej ochrany; nepretržite filtruje slnečné lúče, ktorým umožní prenikať do kabíny. V lete tak chráni strecha pred UV žiarením a nadmerným prehrievaním interiéru. Naopak, v zime jej dokonala izolácia zabraňuje stratám tepla. V obidvoch prípadoch sa tak optimalizuje využitie klimatizácie, s cieľom zabezpečiť čo najvyšší tepelný komfort pre všetkých cestujúcich.
Viacvrstvové sklo pomáha aj odhlučneniu interiéru, čo ocení cela posádka vozidla. Okrem toho je odľahčené, čím sa podieľa na znížení pohotovostnej hmotnosti vozidla pod jednu tonu, a tým aj na znížení spotreby paliva. A to ani zďaleka nie je všetko. Cactus využíva ďalšie užitočné technológie, ktoré by ste možno ani nečakali. Systém Park Assist pomôže nájsť vhodné parkovacie miesto, do ktorého sám zaparkuje vaše auto. Jediné, čo musí šofér urobiť, je pridávať plyn a brzdiť. Manévrovanie s autom zjednodušuje i parkovacia kamera, ktorá sleduje možné prekážky za vozidlom a zobrazuje ich na 7-palcovom dotykovom displeji.
Zaujímavým a praktickým riešením je funkcia Magic Wash, ďalšia inovácia značky Citroën. Odstraňuje nepríjemný pocit z chvíľkovej straty viditeľnosti pri ostrekovaní čelného skla. Ostrekovače sú totiž umiestnené na koncoch stieračov, čo zabezpečuje presné nasmerovanie kvapaliny na sklo tesne pred stieračom. Spotreba kvapaliny v ostrekovači sa tak oproti klasickým systémom zníži na polovicu. A viditeľnosť na vozovku zostáva dokonalá počas celej fázy umývania čelného skla.
Rozjazd auta do kopca, ktorého stúpanie je väčšie ako 3 %, uľahčí pomocný systém tým, že na 2 sekundy vozidlo pribrzdí. Nehrozí, že po uvoľnení brzdy Cactus cúvne. Prídavné svietenie do zákruty (po natočení volantu) zvyšuje viditeľnosť a bezpečný prejazd zákrutou alebo križovatkou.
Ako sme už naznačili, ľahký Citroën C4 Cactus dokáže ponúknuť pôžitok z jazdy pri optimalizovaných nákladoch. Spája výkon s nízkou spotrebou. Úspora na hmotnosti predstavuje približne 200 kg v porovnaní s klasickými kompaktnými vozidlami podobných rozmerov. Zníženie hmotnosti umožnilo využiť poslednú generáciu motorov s nižším objemom valcov, prívetivou spotrebou, a to všetko pri zachovaní rovnakých dynamických kvalít. S takýmito hodnotami sa verzia s benzínovým motorom dokáže popasovať s emisiami CO2 na úrovni 100 g/km. Pri dieselovej verzii BlueHDi 100 Euro 6 je hodnota dokonca nižšia, iba 82 g CO2/km a spotreba paliva rekordných 3,1 litra/100 km. Priemerná spotreby sa pohybuje (podľa výrobcu) v rozpätí 3,4 - 4,3 litra na 100 km.
Cactus využíva poslednú generáciu dynamických a úsporných benzínových motorov PureTech. Dieselové môžu byť vybavené technológiou BlueHDi, ktorá predstavuje významný posun vpred z hľadiska ochrany životného prostredia. Ich filter zachytí vo výfukovom potrubí až 99,9 % nespálených pevných častíc, pričom katalyzátor eliminuje až 90 % oxidov dusíka (NOx). Benzínové motory PureTech a dieselové BlueHDi spĺňajú najnovšie európske emisné normy Euro 6, ktorých cieľom je ešte viac znížiť emisie oxidu dusika (NOx) a spotrebu.
Cena jednotlivých verzií Cactusov sa pohybuje v rozpätí od 12 290 po 18 290 € (podľa vybavenia). O nízkej spotrebe sme sa presvedčili počas niekoľkých kilometrov, absolvovaných za volantom C4 Cactus: v hustej mestskej premávke sme jazdili s robotizovanou prevodovkou so spotrebou pod päť litrov. Viac postrehov však budeme mať pre vás, až keď nám importér poskytne na zvyčajný test niektorú z verzií „kaktusov".