Dakarské návraty: „Colin McCrash“.


Debut v seriáli MS si odbil v roku 1987 so súkromným Vauxhallom Nova. Do konca aktívnej kariéry v októbri 2006 odjazdil 146 pretekov, z ktorých 25 vyhral. V historických tabuľkách tak okupuje štvrtú priečku za Loebom (33), Grönholmom (30) a Sainzom (26). Svoj prvý triumf oslávil v roku 1993 so Subaru Legacy RS 4wd na Rallye Nový Zéland, posledný o desať rokov neskôr s Fordom Focus na Rallye Safari v africkej Keni. Fanúšikovia milovali Škóta pre jeho štýl jazdy, ktorý sprevádzali časté nehody, za ktoré si vyslúžil prezývku „Colin McCrash“. Svoju kariéru korunoval v roku 1995 jediným titulom majstra sveta, ktorým sa stal ako prvý Brit. V 27. rokoch bol povýšený do šľachtického stavu – najmladšiemu majstrovi sveta v dejinách rallye udelila britská kráľovná rád MBE (Member of the British Empire). Po odchode z MS v automobilových súťažiach sa vrhol do diaľkových maratónov a na „kráľovnej všetkých rallye“ – Rallye Dakar slávil so švédskou navigátorkou Tinou Thörner v rokoch 2004 a 2005 štyri etapové víťazstvá. Pri premiére v roku 2004 skončil na celkovej dvadsiatej priečke. V najťažšej etape vtedy strávil spoločne s Fínom Arim Vatanenom tri dni a dve noci v púšti kvôli poruche prevodovky.

Zaradil sa medzi mnoho ďalších posádok, ktoré však využili príležitosti a dorazili do cieľa v Neme až po časovom limite. Avšak ani značná časová strata ho nezrazila na kolená a hneď v prvej skúške po dni voľna vyhral Colin McRae svoju prvú etapu. Po Andrewovi Cowanovi (ktorý triumfoval v roku 1990) sa tak stal druhým Škótom, ktorému sa to podarilo. V 14. etape ešte zajazdil druhý najrýchlejší čas, potom však nabral ďalšie oneskorenie opravou spojovacej hriadele. „Je to úplný unikát, podnik neporovnateľný s čímkoľvek iným,“ vravel na margo Dakarskej rallye. „Niektoré úseky sú možno podobné úsekom Rallye Safari, ale inak sú to úplne odlišné preteky,“ porovnával. A vyznal sa: „Milujem Afriku. Vždy sa mi veľmi páčila Keňa. A práve kvôli tomu som mal rád Rallye Safari, patrila k mojim najobľúbenejším súťažiam. Páči sa mi profil trate, ktorý mnohí kritizovali. Ale späť k Dakaru. Bol pre mňa veľký zážitok stráviť tri týždne na takom type rallye,“ uviedol v cieli 26. ročníka. O rok sa Škót podieľal na vývoji a testovaní nového vozidla, ktoré malo v porovnaní s lanským modelom 80% nových súčiastok. Ako víťaz dvoch etáp sa po tej tretej ujal vedenia, ale po sérii nekontrolovateľných skokov a kotrmelcov zmenil svoj Nissan pick-up na vrak už v 6. etape a vzdal sa. Len dvom majstrom sveta v rallye sa Dakarskú rallye podarilo vyhrať – Arimu Vatanenovi (v rokoch 1987 s Peugeotom 205 Turbo 16, 1989 a 1990 s modelom 405 T 16, v roku 1991 s Citroënom ZX Rallye-Raid) a jeho krajanovi Juhovi Kankkunenovi (jediné víťazstvo za volantom uvedeného legendárneho vozidla Peugeot 205 Turbo 16 v roku 1988). „Verím tomu, že budem ďalší,“ povedal Colin McRae necelé tri mesiace pred smrťou. „Máme na to, aby sme porážali hlavné továrenské tímy,“ uviedol v rozhovore pre Autosport. Svoje jazdecké schopnosti demonštroval aj na okruhoch. V roku 2004 došiel s Ferrari 550 Maranello tretí v preteku 24 hodinovky Le Mans v kategórii GT. „Mal srdce bojovníka, aké som ešte nikdy predtým nevidel. Je to obrovská strata,“ povedal David Richard, jeho bývalý tímový šéf v Subaru. Škótsky pilot F1 David Coulthard sa vyjadril: „Colin bol v automobile nebojácny a oslnivo rýchly. Napriek tomu, aký vynikajúci jazdec bol, vždy ostával pri zemi. Snúbili sa v ňom všetky dobré škótske vlastnosti. Bol to pozoruhodný človek, ktorý nosil srdce na dlani. Svet bude bez neho smutnejším miestom.“

Colina, ako aj jeho päťročného syna Johnnyho (oboch pochovali do spoločnej rakvy) – popri nich v súkromnej helikoptére skonali aj ich priatelia; 37-ročný Graeme Duncan a šesťročný Ben Porcelli – a popri 200 smútiacich prítomných ich na poslednej ceste sprevádzali aj trojnásobný svetový šampión F1 Jackie Stewart a kapitán škótskej futbalovej reprezentácie Barry Ferguson. Nicky Grist, ktorý s Colinom McRaeom absolvoval v MS 84 súťaží, poznamenal: „Hovorím o najlepších časoch môjho života. Navigovať Colina bola pre mňa česť. Jazdili sme na maximum a tlačili všetko až na limit. Vždy aspoň trochu riskoval, ale v helikoptére to bol úplne iný človek. Raz mi povedal: Helikoptéru neokabátiš. Je väčšia a lepšia než ja a podľa toho ju tiež musíš riadiť.“
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie

Offroad trial Brezno
13. 4. 2025

H6 Rally I. kolo Tarnobrzeg
31. 3. 2025

Offroad Trial Brezno 2024
20. 10. 2024

Offroad trial Červená skala II
29. 9. 2024

Offroad trial Červená skala
29. 9. 2024

Offroad trial Lúky 2024
9. 9. 2024

Off road trial Hruštín
20. 5. 2024

Off road trial Vyšný Slavkov
6. 5. 2024

Offroad Tisovec IV
30. 4. 2024

Offroad Tisovec III
29. 4. 2024

Offroad Tisovec II
29. 4. 2024

Offroad Tisovec
29. 4. 2024

Offroadtrial Brezno II
15. 10. 2023

Offroadtrial Brezno
15. 10. 2023

Offroadtrial Vyšný Slavkov
29. 9. 2023

Offroad Tisovec 2023
5. 5. 2023

Eurotrial Červená skala nedeľa
1. 8. 2022

Eurotrial Červená skala sobota
1. 8. 2022

Eurotrial Červená skala piatok
1. 8. 2022

Jakeš vs Miloň II
19. 9. 2021

Jakeš vs Miloň
19. 9. 2021

Hungarian Baja
10. 8. 2021

Vyhlásenie ankety Zlatý volant
18. 2. 2021

Dakarské víťazstvo tímu Honda
2. 2. 2021

Tomeček na Dakaru
28. 1. 2021

Hungarian Cross-Country Rally 2019
21. 3. 2020

Rally Dakar cieľ
18. 1. 2019

Rally Dakar 10. etapa II
18. 1. 2019

Rally Dakar 10. etapa
18. 1. 2019

Rally Dakar 9. etapa
17. 1. 2019

Rally Dakar 8. etapa II
17. 1. 2019