Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakarské návraty: „Colin McCrash“.

Sunday, 23. 12. 2007 - 22:27, Andrej Haverda   

Dakarské návraty: „Colin McCrash“.Velikán svetových automobilových súťaží Colin McRae je mŕtvy! Ten zahynul v zalesnenej oblasti v škótskom Lanarkshire neďaleko domova 15. septembra 2007 v popoludňajších hodinách. Svoju smrť našiel v troskách úplne zhorenej helikoptéry. Ostrovný súťažný šport tak plače už po tretíkrát za posledné dva roky. Pri Britskej rallye zahynul (18. septembra 2005) pri havárii 39-ročný Michael Park, aby 25. novembra toho istého roku po dvojročnom boji s nádorom na mozgu zomrel Richard Burns. Do tretice všetkého zlého to bol Colin McRae. Ten mal benzín, ako býva zvykom hovoriť, doslova v krvi. Jeho otec Jimmy vyhral päťkrát Britskú rallye. Colin spočiatku koketoval s riadidlami motocykla, ale v roku 1986 sa rozhodol pre volant.



Debut v seriáli MS si odbil v roku 1987 so súkromným Vauxhallom Nova. Do konca aktívnej kariéry v októbri 2006 odjazdil 146 pretekov, z ktorých 25 vyhral. V historických tabuľkách tak okupuje štvrtú priečku za Loebom (33), Grönholmom (30) a Sainzom (26). Svoj prvý triumf oslávil v roku 1993 so Subaru Legacy RS 4wd na Rallye Nový Zéland, posledný o desať rokov neskôr s Fordom Focus na Rallye Safari v africkej Keni. Fanúšikovia milovali Škóta pre jeho štýl jazdy, ktorý sprevádzali časté nehody, za ktoré si vyslúžil prezývku „Colin McCrash“. Svoju kariéru korunoval v roku 1995 jediným titulom majstra sveta, ktorým sa stal ako prvý Brit. V 27. rokoch bol povýšený do šľachtického stavu – najmladšiemu majstrovi sveta v dejinách rallye udelila britská kráľovná rád MBE (Member of the British Empire). Po odchode z MS v automobilových súťažiach sa vrhol do diaľkových maratónov a na „kráľovnej všetkých rallye“ – Rallye Dakar slávil so švédskou navigátorkou Tinou Thörner v rokoch 2004 a 2005 štyri etapové víťazstvá. Pri premiére v roku 2004 skončil na celkovej dvadsiatej priečke. V najťažšej etape vtedy strávil spoločne s Fínom Arim Vatanenom tri dni a dve noci v púšti kvôli poruche prevodovky.



Zaradil sa medzi mnoho ďalších posádok, ktoré však využili príležitosti a dorazili do cieľa v Neme až po časovom limite. Avšak ani značná časová strata ho nezrazila na kolená a hneď v prvej skúške po dni voľna vyhral Colin McRae svoju prvú etapu. Po Andrewovi Cowanovi (ktorý triumfoval v roku 1990) sa tak stal druhým Škótom, ktorému sa to podarilo. V 14. etape ešte zajazdil druhý najrýchlejší čas, potom však nabral ďalšie oneskorenie opravou spojovacej hriadele. „Je to úplný unikát, podnik neporovnateľný s čímkoľvek iným,“ vravel na margo Dakarskej rallye. „Niektoré úseky sú možno podobné úsekom Rallye Safari, ale inak sú to úplne odlišné preteky,“ porovnával. A vyznal sa: „Milujem Afriku. Vždy sa mi veľmi páčila Keňa. A práve kvôli tomu som mal rád Rallye Safari, patrila k mojim najobľúbenejším súťažiam. Páči sa mi profil trate, ktorý mnohí kritizovali. Ale späť k Dakaru. Bol pre mňa veľký zážitok stráviť tri týždne na takom type rallye,“ uviedol v cieli 26. ročníka. O rok sa Škót podieľal na vývoji a testovaní nového vozidla, ktoré malo v porovnaní s lanským modelom 80% nových súčiastok. Ako víťaz dvoch etáp sa po tej tretej ujal vedenia, ale po sérii nekontrolovateľných skokov a kotrmelcov zmenil svoj Nissan pick-up na vrak už v 6. etape a vzdal sa. Len dvom majstrom sveta v rallye sa Dakarskú rallye podarilo vyhrať – Arimu Vatanenovi (v rokoch 1987 s Peugeotom 205 Turbo 16, 1989 a 1990 s modelom 405 T 16, v roku 1991 s Citroënom ZX Rallye-Raid) a jeho krajanovi Juhovi Kankkunenovi (jediné víťazstvo za volantom uvedeného legendárneho vozidla Peugeot 205 Turbo 16 v roku 1988). „Verím tomu, že budem ďalší,“ povedal Colin McRae necelé tri mesiace pred smrťou. „Máme na to, aby sme porážali hlavné továrenské tímy,“ uviedol v rozhovore pre Autosport. Svoje jazdecké schopnosti demonštroval aj na okruhoch. V roku 2004 došiel s Ferrari 550 Maranello tretí v preteku 24 hodinovky Le Mans v kategórii GT. „Mal srdce bojovníka, aké som ešte nikdy predtým nevidel. Je to obrovská strata,“ povedal David Richard, jeho bývalý tímový šéf v Subaru. Škótsky pilot F1 David Coulthard sa vyjadril: „Colin bol v automobile nebojácny a oslnivo rýchly. Napriek tomu, aký vynikajúci jazdec bol, vždy ostával pri zemi. Snúbili sa v ňom všetky dobré škótske vlastnosti. Bol to pozoruhodný človek, ktorý nosil srdce na dlani. Svet bude bez neho smutnejším miestom.“



Colina, ako aj jeho päťročného syna Johnnyho (oboch pochovali do spoločnej rakvy) – popri nich v súkromnej helikoptére skonali aj ich priatelia; 37-ročný Graeme Duncan a šesťročný Ben Porcelli – a popri 200 smútiacich prítomných ich na poslednej ceste sprevádzali aj trojnásobný svetový šampión F1 Jackie Stewart a kapitán škótskej futbalovej reprezentácie Barry Ferguson. Nicky Grist, ktorý s Colinom McRaeom absolvoval v MS 84 súťaží, poznamenal: „Hovorím o najlepších časoch môjho života. Navigovať Colina bola pre mňa česť. Jazdili sme na maximum a tlačili všetko až na limit. Vždy aspoň trochu riskoval, ale v helikoptére to bol úplne iný človek. Raz mi povedal: Helikoptéru neokabátiš. Je väčšia a lepšia než ja a podľa toho ju tiež musíš riadiť.“

Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri