Dakarské drámy III.: Mitsubishi & Schlesser (2001)
Kategória automobilov v roku 2001 ponúkla najdramatickejší súboj v celej histórii, hoci prebiehala vo vášnivej atmosfére radu protestov proti trestným minútam a mala rozpačitý koniec. Na štarte sa zišla najnabitejšia konkurencia od nástupu stajne Peugeot z druhej polovice osemdesiatych rokov a jednoznačným favoritom bol Jean-Louis Schlesser, ktorý sa chystal svoje dve predošlé víťazstvá (1999 a 2000) zavŕšiť hattrickom. S ďalšou buginou poháňanou motorom Renault odštartovala osvedčená dvojica matadorov José-Maria Servia/Jean-Marie Lurquin. Hor' sa teda na trasy 23. ročníka...
Cesta púšťami a polopúšťami má poriadne preveriť aj ich najväčších súperov za volantmi vozidiel Mitsubishi. Jedna z dvojíc Jean-Pierre Fontenay/Gilles Picard, Kenjiro Shinozuka/Fred Gallagher, Jutta Kleinschmidt/Andreas Schulz, Hirosi Masuoka/Pascal Maimon a Carlos Sousa/Jean-Michel Polato má za úlohu zvrhnúť dvojročnú nadvládu Francúza Schlessera a nadviazať tak na úspechy z konca druhej dekády existencie rallye. Nissan sa už roky usiluje o skalp krajanskej značky s tromi diamantmi a jazdci Thierry De Lavergne, Grégoire De Mevius, Henri Pescarolo a najmä Stéphane Peterhansel sa majú pričiniť o prvý veľký úspech.
Ako pekelne rýchle sa hodlajú presadiť aj mohutné Fordy Ranger Protruck s Brunom Sabym, Ericom Vigorouxom a Philippom Wamberguom za volantmi. Z trojice jazdcov Jean-Pierre Strugo, Thierry Magnaldi, Pierre Lartigue - ktorí vyrazia do horúcich pekiel na Mercedesoch - dokončia preteky iba bývalý skvelý motocyklista Magnaldi na 15. priečke a Strugo uzatvára štvrtú desiatku celkovej klasifikácie. Juhokórejské automobily Kia s duom Le Duc/Skilton po sklamaní z predošlého ročníka znovu neuspejú.
Veľmi dobre sa darí synovi prominentného francúzskeho herca Paulovi Belmondovi, ktorý je s Toyotou na 29. mieste; Belgičanka Vanina Ickx to tentoraz skúsi bez slávneho otca Jackyho a s rovnakým automobilom ako Belmondo skončí tridsiata ôsma.
Kto v tejto kategórii prerazí na vysnívaný stupeň víťazov? Pred štartom sa favoriti doslova predbiehajú v prehláseniach, usporiadatelia si snáď majú pripraviť päť pohárov pre prvé miesto.
Jean-Louis Schlesser ide od štartu fantasticky, ale robí chyby a má aj smolu. Navyše tentoraz majú na neho krajania organizátori fígeľ. Najskôr ho pribrzdia problematickou penalizáciou, keď z priestoru časovej kontroly odtlačí svoj nepojazdný stroj, aby neprekážal ostatným. Potom kamery z vrtuľníku sledujú, ako ho pár desiatok kilometrov brzdí za svojim chrbtom Jutta Kleinschmidt s ohnivým Mitsubishi. Nemka sa v cieli bráni prehlásením, že svojho bývalého životného partnera v hustom prachu za sebou nevidela.
„Mr. Buggy" sa s krivdami pochopiteľne nehodlá zmieriť, a tak vymyslí zlomyseľnú odplatu. Na štarte predposlednej etapy, v ktorej má poslednú šancu na zlikvidovanie trinásťminútovej straty, sa obidve statočne konkurujúce buginy (teda Schlesser a José-Maria Servia) proti síce ťažším, avšak obomi hnanými nápravami rýchlejším Pajeram natlačia pred rivala Masuoku. Tento japonský samuraj niekoľkonásobného účastníka v „ef-jednotkách" vynikajúco stíha, v etapách Schlessera poráža a neustále sa s ním bije o vedenie. Lenže kde sa dvaja bijú, vyhráva tretí - a v tomto prípade to je niekto úplne nečakaný.
Práve tento moment je vlastne rozhodujúcim okamihom trojtýždenného maratónu. Schlesser so Serviom pripravia Masuoku o právo čistého výhľadu vybojované víťazstvom v predošlej špeciálke. Svoj čin zdôvodnia podobne ako Kleinschmidt: len sme sa zmýlili! A očakávajú trojminútovú penalizáciu za predčasný príjazd. Japonca Masuoku však ich počínanie vyvedie z miery natoľko, že sa v neprehľadnom teréne rozhodne zo všetkých síl o predbehnutie - a to za každú cenu. Niekoľkokrát vyjde z optimálnej trasy a výsledkom je urvané zadné koleso. Masuoka riadi ako tajfún a spolujazdec Pascal Maimon, rozhodnutý v štýle kamikadze sa vrhne pred Serviovu buginu, ktorú medzitým predbehnú. So šťastím si zachráni zdravú kožu, ale strata spôsobená hodinovou opravou ho odsunie z hry o prvenstvo.
Vo výsledkovej listine sa objaví, že do poslednej kratučkej etapy nastúpi na vedúcej pozícii Schlesser. Jeho radosť však trvá len chvíľu. V noci sa jury zíde k ďalšej porade a dospeje k záveru, že sa nejednalo o omyl pri predčasnom príjazde, ale o nešportové správanie so zlým úmyslom. Obaja previnilci sú dodatočne potrestaní hodinovou penalizáciou.
A svet, div sa! Tím tretím vzadu je Jutta Kleinschmidt z továrenskej stajne Mitsubishi! Prvá triumfujúca žena v histórii Rallye Paríž - Dakar. Žena, ktorá síce podá veľký výkon, ale víťazstvo jej doslova spadne do lona. Žena, ktorá vyťaží maximum zo súboja bývalého priateľa s terajším tímovým kolegom. Žena, ktorej aj napriek tomu pri slávnostnom vyhlásení všetci úprimne zatlieskajú.
Posledný protest podaný Francúzom je zamietnutý 6. marca 2001 a definitívne potvrdí jeho konečné tretie miesto. Zdalo by sa teda, že panovanie Schlessera skončilo. Alebo nie? Každopádne, dvadsiaty tretí ročník mal až príliš neštandardný priebeh...