Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar Series: Škandalózny priebeh piatej etapy

Friday, 25. 04. 2008 - 10:17, Andrej Haverda   

Dakar Series: Škandalózny priebeh piatej etapyNa súťažné posádky Central Europe Rally 2008 čaká v piatej „erzete“ poriadna dávka ostrých kilometrov. Z celkových 713 ich je plných 211 meraných na čas. To sa však netýka kategórie kamiónov, pre ktoré je odpoludňajšia časť dlhá 54 kilometrov zrušená. Chaos a napätá atmosféra sprevádzajú túto etapu Dakarskej série.
                                                                                                             
 
Piata etapa: 24.4.2008, Veszprem – Veszprem (713 km)
Ako prvý doplatí na to náš Jaroslav Katriňák, ktorý začne veľmi dobre prvú špeciálku. Dlho sa drží na druhej priečke, potom však dostane defekt a s takmer dvadsaťosemminútovým mankom na víťazného Chilana Lopeza dokončuje túto časť etapy až na šesťdesiatom mieste. V druhej rýchlostnej skúške znovu akoby si spomenul na výkony z predošlých dní a opäť je najrýchlejší (pred Francúzom Casteuom a Španielom Pellicerom)! Po dojazde sa však dozvie, že dostal hodinovú penalizáciu za predchádzajúcu 4. etapu za vynechanie kontrolného bodu (spolu s ním ju „vyfasuje“ ďalších 37 jazdcov). K tomu ešte plus desať minút za používanie svojich krosových pneumatík namiesto homologizovaných. „Máme pocit, že sa tu deje niečo nekalé,“ hovorí Katriňákov manažér Andrej Žipaj. „Vodu múti hlavne Francúz Després, ktorý sa nevie vyrovnať s tým, že mu dáva na frak netovárenský jazdec. Ťažko to nesú aj niektorí ďalší továrenskí jazdci. Jury tu vyzerá asi tak, že jeden protest rieši jeden človek z vedenia súťaže, druhý ďalší, tretí sa ani neukázal. Vládne tu veľmi napätá atmosféra. Američania, Taliani i niektorí ďalší otvorene hovoria o fraške. Ukázalo sa, že aj továrenskí jazdci jazdili na krosových pneumatikách, teda na tých, za ktoré penalizovali Katriňáka. Oni však nedostali žiadne sankcie. Jednoducho, kto nenosí ‚farby‘ najsilnejších, je nežiaduci na čele súťaže.“
                                                                                                     

Podľa Andreja Žipaja sú rozhorčení aj vodiči kamiónov: „Tí majú ťažké srdce na riaditeľa súťaže Etienna Lavigna. V piatej etape odjazdili iba jeden špeciálny test, ďalej odmietli pokračovať, pretože im päť minút pred štartom zmenili trať. Vyjadrili sa, že na takúto zmanipulovanú súťaž viac nenastúpia. Myslím si, že keď to bude takto pokračovať, Rallye Dakar definitívne pochovajú.“ Napriek škandalóznemu priebehu Jaroslav Kartiňák mieni dokončiť preteky: „Chce im všetkým ukázať, že na nich má. Bude to výsmech, keď vyhrá najviac špeciálov a skončí päťdesiaty,“ dodá rozhorčene Žipaj. Výsledkové listiny sa opäť rozchádzajú. Niekde je „Katro“ uvádzaný na 34. priečke, na oficiálnej webovej stránke ASO figuruje ako tridsiaty šiesty so stratou viac než hodiny a pol.
                                                                                              

Ďalší Slovák na trati Martin Antal (Polaris) z tímu Quad Extrem Slovakia obsadí v hodnotení štvorkoliek prvého meraného úseku 4. priečku, v druhej je piaty. V celkovej klasifikácii klesne z druhého až na piate miesto, na vedúceho Francúza Huberta Deltrieua (Polaris) stráca už 1:40:03. Jeho kolegov z tímu a krajanov Štefana Petergáča a Miroslava Abraháma klasifikujú na 12. a 14. priečke prvého špeciálu, v druhom sú ôsmy (Abrahám) a deviaty (Petergáč); v celkovej klasifikácii ich zaznamenajú na 12. (Abrahám) a 16. (Petergáč) mieste. Čech Josef Macháček po tejto etape z ďalších bojov odstúpi.
                                                                                              

Veľmi rušno je aj v kategórii automobilov. Prvá nepríjemná správa príde hneď z úvodných kilometrov meraného úseku. Víťaz druhého včerajšieho testu, Katarčan Saleh Nasser Al Attiyah má u svojho BMW technické problémy, naviac inkasuje hodinovú penalizáciu a z priebežnej štvrtej priečky klesne až na 41. miesto s viac ako trojhodinovou stratou. Muž posledných dní, to je Giniel De Villiers. Jeho postup vpred v priebehu posledných dvoch etáp je však na tomto úseku ukončený: pilot na 122. kilometri havaruje, svoj Tuareg pošle cez strechu, dlho čaká na asistenčný truck a v konečnom poradí sa prepadne na 40. miesto – ani nie s dvojminútovým náskokom na Al Attiyaha.
                                                                                        

Dopoludňajší test sa stane korisťou Robbyho Gordona s divokou monsterbuggy Hummer. Američan vyráža z ôsmej pozície a vďaka víťazstvu sa dokáže prekúsať až na miesto šieste – čo je však dôležitejšie, jeho strata na čelo súťaže sa zmenší na hodnoty, ktoré nie sú nijak závratné. Tie teraz činia 2:59 minúty. Druhý čas patrí Španielovi Carlosovi Sainzovi (Volkswagen), ktorý za Gordonom zaostane o dvanásť sekúnd a pretože Francúz Stéphane Peterhansel (Mitsubishi) dôjde dopoludnia až siedmy, stráca vedúcu pozíciu! Na tú sa dostáva práve Sainz, ktorý pritom ráno štartoval ako piaty. Tretí do cieľa dorazí ďalší španielsky pilot, Joan „Nani“ Roma na Mitsubishi.
                                                                                                

V popoludňajšej skúške zvíťazí Peterhansel pred Sainzom a Romom, nič to však nemení na skutočnosti, že Sainct ostane vo vedení o tri sekundy pred Peterhanselom. Vďaka výpadku De Villiersa sa na tretiu priečku celkovo posunie Nemec Dieter Depping s ďalším Volkswagenom. Českí jazdci Zapletal s Nemajerom sa posunú už do TOP 10 a sú deviati. Vzostup zaznamenajú aj Kubík z Vacovským (zo 62. na 57. miesto). V prípade ich tímových kolegov Janečka s Wolfom s druhou toyotou správy hovoria o tom, že účasť ukončili haváriou (našťastie bez ujmy na zdraví), v oficiálnej výsledkovej listine však figurujú na 61. priečke. Uvidíme, aké dorazia z Maďarska ďalšie informácie.
                                                                                                

V kamiónoch je situácia na vedúcej pozícii viac než jasná. Holanďan Hans Stacey (MAN) vyhraje etapu (druhá sekcia je pre trucky zrušená) a v čele má luxusný náskok 23:53 minúty pred druhým Wulfertom Van Ginkelom s Ginafom – ten zajazdí tretí čas. Medzi duo Holanďanov sa dokáže vkliniť Aleš Loprais s Tatrou, na Staceyho stratí 4:58 minúty a celkovo sa posunie na tretiu pozíciu! „Kdekto by možno mohol nad kilometrážou tunajších špeciálov v kontexte so znalosťami o Dakare ohrnúť nos, ale tie etapy sú tak intenzívne, že to je na dlhú dakarskú špeciálku,“ hovorí navigátor Aleša Lopraisa Ladislav Lála. „Dnešný initerár mal hrúbku ako v Afrike na 600 kilometrov a bolo v ňom 53 waypontov (skrytých bodov). Fyzicky, aj na sústredenie sa, je to skutočne ťažká záležitosť. Umocnená tým, že špička všetkých kategórií ide skutočne na hrane, na sto percent.“
                                                                                                     

Bohužiaľ, z nádejného piateho miesta sa až na dvadsiate šieste (so stratou takmer tri a pol hodiny) prepadne Martin Macík s liazkou. Jeho tímoví kolegovia Marek Spáčil s Jiřím Žákom a Zděnkom Němcom si (aj napriek 21. miestu v etape) udržia priebežnú siedmu priečku. Holanďan Van Eerd so „špeciálom“ DAF má tiež problémy s technikou a klesne na šestnástu pozíciu. Brazílčan André De Azevedo s druhým kopřivnickým kamiónom je už na hranici druhej desiatky.


Poradie po 5. etape:

Motocykle:
1. David Casteu (KTM) 8:04:21
2. Francisco Lopez (KTM) + 4:39
3. Cyril Després (KTM) + 13:11

10. David Pabiška (KTM) + 48:34
36. Jaroslav Katriňák (KTM) + 1:38:25
40. Dušan Randýsek (Yamaha) + 2:01:21
49. Jan Froněk (Yamaha) + 2:13:07
58. Josef Švorc (KTM) + 2:34:22
70. Karel Ležatka (Honda) + 3:24:14
75. Ivo Kaštan (Honda) + 3:53:28


Quady:
1. Hubert Deltrieu (Polaris) 8:38:12
2. Christophe Declerck (Yamaha) + 42:58
3. Brice Auert (CAN-AM) + 58:01

5. Martin Antal (Polaris) + 1:40:03
12. Miroslav Abrahám (Suzuki) + 3:25:16
16. Štefan Petergáč (Polaris) + 7:43:24


Automobily:
1. Sainz – Perin (Volkswagen) 6:55:45
2. Peterhansel – Cottret (Mitsubishi) + 3
3. Depping – Gottschalk (Volkswagen) + 21

9. Zapletal – Nemajer (Mitsubishi) + 40:23
57. Kubík – Vacovský (Toyota) + 5:27:31
61. Janeček – Wolf (Toyota) + 6:19:26


Kamióny:
1. Stacey – Chevaillier – Der Kinderen (MAN) 7:27:24
2. Van Ginkel – Bruinsma – De Rooy (Ginaf) + 23:53
3. Loprais – Lála – Holáň (Tatra) + 42:35

7. Spáčil – Žák – Neměc (LIAZ) + 1:12:26
21. De Azevedo – Justo – Martinec (Tatra) + 2:14:17
26. Macík – Kalina – Valtr (LIAZ) + 3:29:23







Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri