Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar Series: Jaro Katriňák stále druhý, ale útočí na prvenstvo!

Thursday, 24. 04. 2008 - 10:32, Andrej Haverda   

Dakar Series: Jaro Katriňák stále druhý, ale útočí na prvenstvo!Central Europe Rally pokračuje svojou štvrtou etapou, ktorá meria 580 km. Avšak iba 150 km z nich je meraných a podobne ako v predošlej „erzete“ rozdelených do rannej a popoludňajšej sekcie. Rallye sa presunie západnejšie a na programe je najskôr ťažký okruh z prvej etapy, avšak v opačnom smere, a po presune do Veszprému veľmi rýchla trasa v tunajšom vojenskom priestore. Rozdiely vo výsledkovej listine sú minimálne a bezpochyby sa budú ešte meniť.
                                                                                                     

Štvrtá etapa: 23.4.2008, Debrecín – Veszprem (580 km)
Dopoludnia sa v prvej špeciálke dlhej 62 kilometrov darí najlepšie Cyrilovi Desprésovi s rakúskym strojom KTM. Francúz, ktorý má istotne vyššie ambície, než súčasné deviate miesto celkovo, sa v druhej etape prepadol dokonca až na 14. pozíciu, keď nabral časovú stratu kvôli problémom s orientáciou. Od tej doby sa tak snaží stratu čo najviac eliminovať. Na druhého Portugalčana Rubena Fariu (Honda) dopoludnia najazdí 47 sekúnd, na tretieho Chilana Francisca Lopeza (KTM) potom 1:31 minúty. Celkovo mu teraz patrí už šiesta priečka. Vedúci muž celkovej klasifikácie, David Casteu (tiež KTM), dôjde do cieľa o bezmála dve minúty neskôr než Després. Náš Jaroslav Katriňák zajazdí štvrtý čas. „Pokazilo sa mi zapaľovanie. Našťastie som mal so sebou náhradné. Posledné štyri kilometre som doslova doskákal do cieľa, stratil som však dve minúty,“ povie po dojazde jazdec Environ Servis Moto Teamu. Škoda, môže si zopakovať utorňajšie etapové víťazstvo a zaujať líderskú pozíciu v priebežnom poradí. Úspešné ťaženie Katriňáka je však zrejme tŕňom v oku továrenským jazdcom: „Z KTM mu ponúkli náhradné zapaľovanie za 1200 eur, hoci u nás je to bežne dostať za 3700 korún. Preto sme mu doviezli z Košíc náhradné,“ objasní peripetie manažér Andrej Žipaj.
                                                                                             

Medzi quadmi sa presadí Čech Josef Macháček na Yamahe, ktorý začína preukazovať svoje kvality nazbierané v mnohých štartoch na „Dakare“. V tejto špeciálke dominuje (v cieli je o 2:13 min. skôr než druhý Francúz Christophe Declerck – tiež na Yamahe) a celkovo sa posunie z trinásteho miesta na jedenáste. Jazdci Quad Extrem Slovakia Teamu zajazdia piaty (Martin Antal), siedmy (Miroslav Abrahám) a šestnásty (Štefan Petergáč) čas.
                                                                                                 

V druhej, popoludňajšej časti štvrtej „erzety“ naviaže na výborné výkony z predošlého dňa náš Jaro Katriňák a opäť dokáže byť v cieli najrýchlejší! Dobre zajazdí aj Chilan Francisco Lopez – dopoludnia bol tretí a teraz zaznamená dokonca druhý najlepší čas, 57 sekúnd za Katriňákom. Tretí je Američan Jonah Street, obaja – rovnako ako „Katro“ – piloti motocyklov zn. KTM. Cyril Despres stále pokračuje v stíhacej jazde a vďaka štvrtej priečke v druhej sekcii sa v celkovom poradí posunie aj na štvrtú pozíciu celkovo. Vo vedení sa naďalej drží David Casteu (KTM), ale jeho náskok na čele sa výrazne zmenší. Jaroslav Katriňák stráca 1:28 min., dokáže tak z predošlej etapy zmazať bezmála dve a pol minúty! Francisco Lopez si bezpečne drží celkové tretie miesto.
                                                                                                

Nádejne rozjazdená „erzeta“ medzi quadmi nakoniec Josefovi Macháčkovi nevyjde. V cieli druhého špeciálu je až na pätnástom mieste so stratou viac ako hodiny a štvrť, naviac inkasuje hodinovú penalizáciu a namiesto postupu vpred klesne v celkovom poradí až na 16. priečku. Meraný úsek popoludňajšej skúšky vyhraje Francúz Deltrieu (Polaris), výbornú druhú priečku ukoristí Martin Antal a vyhupne sa na druhé miesto aj celkovo. Doposiaľ vedúci Razvan Paul Irimescu z Rumunska klesne na celkové 15. miesto. Dobre si vedie aj ďalší slovenský quadista: Miroslav Abrahám je so svojou Suzuki na druhom úseku šiesty a v celkovej klasifikácii si polepší z 15. na 13. priečku. Trochu menej sa darí Štefanovi Petergáčovi s druhým Polarisom. V „erzete“ je až sedemnásty a táto priečka mu patrí aj celkovo.
                                                                                                 

Medzi automobilmi sa v prvej špeciálnej skúške, tej kratšej, opäť darí továrenským vozidlám Volkswagen. To je veľká výzva pre deväťnásobného víťaza „Dakaru“ Stéphana Peterhansela (Mitsubishi), ktorý ako líder preteku dôjde až šiesty. Najlepšieho času dosiahne Giniel De Villiers, o štyri sekundy je pomalší Dieter Depping. Carlos Sainz zaznamená štvrtý čas so stratou 37 sekúnd. Medzi trio nemeckých automobilov sa vkliní tretí Robby Gordon s Hummerom. Práve De Villiers s Gordonom sa dokážu v celkovej klasifikácii posunúť pred duo jazdcov na továrenských vozidlách Mitsubishi – Alphanda a Romu, patrí im teda tretia, respektíve štvrtá pozícia. Inak je poradie na špici bez zmien.
                                                                                              

Popoludňajšia časť v tejto kategórii vyjde dobre vozidlám BMW. Katarčan Saleh Nasser Al Attiyah si pripíše premiérové víťazstvo na tejto rallye a treťou priečkou potvrdí úspech stajne X-Raid Francúz Guerlain Chicherit, ktorý však stratí 1:48 minúty. Medzi toto duo sa dokáže pretlačiť „El Matadore“ Carlos Sainz s VW. Štvrtým miestom sa potom podarí Ginielovi De Villiersovi s ďalším Volkswagenom posunúť sa na druhú priečku celkovo! Francúz, ktorému ešte ráno patrí priebežná piata pozícia, predvedie skvelý výkon. Naďalej však vedie francúzsky dvojlístok Peterhansel – Cottret (Mitsubishi), ale skvele jazdiaci De Villiers na druhej priečke už stráca iba 1:44 minúty. Tretí je ďalší muž továrenského tímu Volkswagen, Dieter Depping (+ 2:01 min.). Aj vďaka víťazstvu v popoludňajšej sekcii sa zo siedmej na štvrtú pozíciu prebojuje katarský jazdec Al Attiyah (+ 3:35).

Z českých posádok je najlepšia dvojica Zapletal – Nemajer, ktorí sa stále držia na 11. priečke. Toyota dua Kubík – Vacovský zaznamená posun o päť priečok dopredu (62.), menej sa darí druhej posádke Off Road – Centrum tímu: Janeček s Wolfom si pohoršia o dve miesta a sú štyridsiati deviati.
                                                                                             

Úvod dňa kategórie truckov patrí holandským jazdcom. Priebežne vedúci pilot MAN-u, Hans Stacey, je v cieli najrýchlejší, nasledovaný jazdcami na ginafoch: Marcelom Van Vlietom a Wulfertom Van Ginkelom. Až štvrtá dochádza prvá česká posádka, ktorou je Tatra Aleša Lopraisa. Mladý jazdec slávneho priezviska stratí na Staceyho 3:21 minúty, avšak výrazne sa priblíži svojim najbližším súperom v celkovej klasifikácii. Postup vpred zaznamená Martin Macík (LIAZ), ktorý figuruje zatiaľ na treťom mieste.
                                                                                                

Odpoludnie patrí medzi „ťažkou väzbou“ opäť Holanďanom. Hans Stacey (MAN) znovu nenájde konkurenta a je v obidvoch testoch najrýchlejší – a upevní si tak vedenie v súťaži. Podobne si skvele počína Wulfert Van Ginkel (Ginaf), do cieľa dorazí so stratou 49 sekúnd druhý a rovnaká pozícia mu patrí aj celkovo. Na tretej priečke však dochádza ku zmene: nemecké trio Echter – Klein – Detlef zaznamená v tejto etape až osemnásty, respektíve jedenásty najrýchlejší čas a klesne v celkovom poradí na štvrtú priečku. Zastúpiť ich na treťom mieste má Martin Macík s liazkou, ale tomu sa v tejto pasáži vôbec nedarí. V cieli je štrnásty s jedenásť a pol minútovou stratou a klesne tak zo štvrtej na piatu priečku. Marek Spáčil s druhým truckom LIAZ je na druhom úseku šiesty a celkovo mu patrí pozícia siedma. Medzi dva severočeské kamióny sa prepracuje moravský: tretím časom sa Aleš Loprais (Tatra) posunie na šiestu priečku absolútne, jeho strata ale narastie na 37:37 minút.
                                                                                                

Pritom výborné výkony v špeciálkach môžu byť v ostrom kontraste so smolou – platí to najmä pre Aleša Lopraisa v podobe prasknutého hnacieho hriadeľa. Pilot tatrovky nastupuje do prvého špeciálu z prvej pozície (ako víťaz druhého úseku z predošlého dňa) a s rozhodnutím zaútočiť naplno. Hans Stacey ho však v priebehu prvej polovice etapy dostihne, ale pred prejazdovou kontrolou (CP1) urobí kurióznu chybu, keď jeho navigátor pustí z okna kabíny prejazdovú kartu a Stacey sa pre ňu musí vrátiť. Aleš sa teda dostane späť pred neho, predvedie pritom parádny wheelie pri prejazde jednej z vyjazdených dier a smeruje všetko k drvivému finále.
                                                                                               

Desať kilometrov pred cieľom skúšky sa však ozve kovové rupnutie, ktoré piloti tatroviek (hlavne z Dakarskej rallye) už poznajú: prasknutý homokinetický kĺb hnacieho hriadeľa prednej nápravy! Porucha automaticky znamená aj defekt predného kolesa, našťastie krátko pred cieľom špeciálky. Posádka dokončí skúšku na prázdnej pneumatike – a to na 4. mieste so stratou len troch minút! „Je to smola aj šťastie zároveň,“ hovorí mechanik Milan Holáň. „Hriadeľ nepraskla pri žiadnom skoku ale na rovnom priamom úseku. Je to asi výsledok enormného namáhania v priebehu celej súťaže. Akurát prvá dnešná špeciálka bola veľmi náročná svojimi hlbokými pieskami. Ešteže nedošlo k poškodeniu polonápravy, to už by sme do nej novú hriadeľ nedostali.“
                                                                                                 

Bronzový stupienok teda priebežne patrí ďalším Holanďanom – Fritsovi Van Eerdovi, Petrovi Maessenovi a Eimbertovi Timmermansovi s kamiónom DAF. Brazílčan André De Azevedo zaznamená s druhou Tatrou ďalšiu stratu a klesne na 25. miesto.


Poradie po 4. etape:

Motocykle:
1. David Casteu (KTM) 5:32:28
2. Jaroslav Katriňák (KTM) + 1:28
3. Francisco Lopez (KTM) + 3:23

14. David Pabiška (KTM) + 33:16
15. Jan Froněk (Yamaha) + 33:35
20. Dušan Randýsek (Yamaha) + 46:40
71. Karel Ležatka (Honda) + 1:56:35
73. Josef Švorc (KTM) + 2:08:49
76. Ivo Kaštan (Honda) + 2:19:52


Quady:
1. Hubert Deltrieu (Polaris) 6:23:28
2. Martin Antal (Polaris) + 31:32
3. Christophe Declerck (Yamaha) + 45:15

13. Miroslav Abrahám (Suzuki) + 3:07:15
16. Josef Macháček (Yamaha) + 4:32:02
17. Štefan Petergáč (Polaris) + 7:27:11


Automobily:
1. Peterhansel – Cottret (Mitsubishi) 5:10:35
2. De Villiers – Von Zitzewitz (Volkswagen) + 1:44
3. Depping – Gottschalk (Volkswagen) + 2:01

11. Zapletal – Nemajer (Mitsubishi) + 29:25
49. Janeček – Wolf (Toyota) + 3:04:36
62. Kubík – Vacovský (Toyota) + 4:48:44


Kamióny:
1. Stacey – Chevaillier – Der Kinderen (MAN) 5:19:41
2. Van Ginkel – Bruinsma – De Rooy (Ginaf) + 16:34
3. Van Eerd – Maessen – Timmermans (DAF) + 30:51

5. Macík – Kalina – Valtr (LIAZ) + 37:06
6. Loprais – Lála – Holáň (Tatra) + 37:37
7. Spáčil – Žák – Neměc (LIAZ) + 38:07
25. De Azevedo – Justo – Martinec (Tatra) + 1:58:30












Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri