Dakar Series: Európske peklo sa rozpútalo


Pri technických prehliadkach na všetko osobne dozerá technický stevard preteku Fabien Calvet. Nechá si prekontrolovať v podstate iba základnú bezpečnostnú výbavu a plombovanie turbodúchadiel. Pred vjazdom do Parc Fermé – postavené na Námestí Hrdinov – každá posádka ešte odjazdí manifestačnú okružnú jazdu v historickom centre Budapešti.

V rámci zjednodušenia k technickým prehliadkam nejdú asistenčné vozidlá ani novinárske automobily. Ich posádky sa musia iba akreditovať a zároveň obdržia vstupné číslo pre vjazd do parkovacích zón.

„Malý európsky Dakar“ štartuje tradíciu pretekov, ktoré usporiadateľská organizácia ASO (Amaury Sport Organisation) pripraví pre priaznivcov rallye. Pripomeňme, že na štarte stojí 234 posádok – 82 automobilov, 96 motocyklov, 39 kamiónov a 17 štvorkoliek (quadov).

Prvá etapa: 20. 4. 2008, Budapešť – Baia Mare (531 km)
Stredoeurópska rallye odštartuje zostra prvou špeciálkou južne od Budapešti. Trasa 63 km dlhého špeciálu ponúkne všechuť tvrdého i mäkkého piesočnatého povrchu, s vyjazdenými koridormi, ktoré si predovšetkým niektoré kamióny skrátia v zákrutách. Skúška je spestrená niekoľkými lesnými úsekmi aj pomerne atraktívnym brodom. „Išlo rozhodne o najťažšiu európsku špeciálku, akú som absolvoval, aj napriek relatívne krátkej dĺžke,“ popisuje svoje dojmy pilot Loprais Tatra Teamu Aleš Loprais. „Usporiadatelia vytýčili pestrú, dosť náročnú trať, aby dosiahli povesti a náročnosti Dakaru.“

Najlepší čas (rovných štyridsať minút) v jednostopovej kategórii zaznamená Španiel Marc Coma na KTM LC4 690 Rally, priebežne druhé miesto drží Francúz Cyril Després tiež na KTM; tretie miesto okupuje ďalší španielsky pretekár Jordi Viladoms. Jazdec vranovského Environ Setvis Moto Teamu na svojom špeciálnom ľahkom enduro motocykli s 20-litrovou nádržou KTM 530 EXC príde do cieľa so stratou 2:09 min. a patrí mu priebežné šieste miesto. „Trať bola piesková, ale veľmi rýchla,“ povie po dojazde „Katro“. „V noci pršalo, tak sa našťastie neprášilo. S umiestnením som spokojný.“ Českí motocyklisti sa držia na priebežnom sedemnástom (Pabiška), dvadsiatom treťom (Švorc), tridsiatom štvrtom (Randýsek), tridsiatom ôsmom (Froněk), osemdesiatom ôsmom (Kaštan) a osemdesiatom deviatom (Ležatka) mieste.
Medzi quadmi sa do vedenia prebojuje domáci jazdec Szabo (Bombardier) pred Francúzom Deltrieuom a Rumunom Irimescum; z našich je najlepší Martin Antal (Polaris) na siedmom mieste, Miroslav Abrahám (Suzuki) je pätnásty a Štefan Petergáč (Polaris) sedemnásty. Ten na šestnásteho Josefa Macháčka (Yamaha) stráca jedinú sekundu!

V kategórii kamiónov je najrýchlejšie štartové číslo 400: Holanďan Hans Stacey a jeho MAN TGA je o dvadsaťpäť sekúnd v cieli skôr než Tatra s Alešom Lopraisom, Ladislavom Lálom a Milanom Holáňom. Za nimi sa zrovná dvojica vysokovýkonných továrenských Ginafov (Van Vliet a Van Ginkel), piata je druhá Tatra (avšak už so stratou takmer šesť a pol minúty) s Brazílčanom Andrém De Azevedom za volantom. Tedom Truck Team s dvojicou truckov LIAZ začne bez zbytočného riskovania a podľa tradície aj na istotu. Martin Macík s Ing. Josefom Kalinom a Jaroslavom Valterom sú na ôsmej priečke (strata 7:15 min.), Marek Spáčil s Jiřím Žákom a Zděnkom Němcom dôjdu na dvadsiatom mieste s odstupom viac než štvrťhodiny na Staceyho. Po prvom dni sa v elitnej desiatke držia Španiel Vila Roca s Mercedesom na šiestom, Holanďan Van Eerd s kamiónom DAF na siedmom, jeho krajan (avšak s Ginafom) Kies na deviatom a Talian Dono na Ivecu na desiatom mieste.

Medzi automobilmi zavelí do generálneho útoku Španiel Carlos Sainz s navigátorom Michelom Perinom na VW Race Touareg 2, ktorému zákrutovité trate – podobne ako pri jeho predchádzajúcich štartoch na „Dakare“ a špeciálkach v Európe – dokonale sadnú. Ako tieň ho sleduje Američan Robby Gordon s navigátorom Andym Griderom. Ich pekelne rýchly Hummer H3 je v cieli len o 41 sekúnd pomalší než „El Matadore“. Ďalšie automobily z dielní koncernu VW sú v špeciálke (ale aj v celkovom poradí) na treťom (De Villiers – Von Zitzewitz) a šiestom (Depping – Gottschalk) mieste; na piatu priečku sa prepracuje Portugalec Sousa v polotovárenských farbách. Najrýchlejšie Mitsubishi je až na štvrtom mieste (Stéphane Peterhansel), na rozdiel od Volkswagenu sú však všetky „ostré“ japonské stroje v TOP 10: Alphand na siedmom, Roma na ôsmom a Masuoka na desiatom mieste. Philippe Gache svojim priebežným deviatym miestom dokazuje, že sa s buginami na tejto súťaži musí stále počítať. Ďalší nemecký výrobca – BMW je tesne na začiatku druhej desiatky: 11. Chicherit – Baumel, 13. Al Attiyah – Thörner, 16. Saby – Guehhenec. Známe pretekárky Isabelle Patissier (buggy original) a Nemka Ellen Lohr (Mitsubishi) sú na 21., respektíve 22. priečke s takmer desaťminútovým odstupom za najlepším. Z českých jazdcov sa Miroslav Zapletal a Vladimír Nemajer (Mitsubishi) držia na solídnej pätnástej pozícii, Jiří Janeček s Jiřím Wolfom (Toyota) sú (s viac ako dvadsaťpäťminútovou stratou) šesťdesiati štvrtí.

Na celý konvoj po skončení špeciálky ešte čaká štyristokilometrový presun do Baia Mare, lemovaný zástupmi jasajúcich (predovšetkým maďarských) divákov. Depo sa nachádza priamo v centre mesta a je tak zaujímavou atrakciou.
Poradie po 1. etape:
Motocykle:
1. Marc Coma (KTM) 40:00
2. Cyril Despres (KTM) + 1:15
3. Jordi Viladoms (KTM) + 1:17
4. Jaroslav Katriňák (KTM) + 2:09
17. David Pabiška (KTM) + 6:44
23. Josef Švorc (KTM) + 8:04
34. Dušan Randýsek (Yamaha) + 9:55
38. Jan Froněk (Yamaha) + 10:15
88. Ivo Kaštan (Honda) + 20:01
89. Karel Ležatka (Honda) + 20:21
Quady:
1. Laszlo Szabo (Bombardier) 51:43
2. Hubert Deltrieu (Polaris) + 35
3. Razvan Paul Irimescu (Polaris) + 1:04
5. David Polienensky (Yamaha) + 2:11
7. Martin Antal (Polaris) + 6:52
15. Miroslav Abrahám (Suzuki) + 1:24:40
16. Josef Macháček (Yamaha) + 1:31:58
17. Štefan Petergáč (Polaris) + 1:31:59
Automobily:
1. Sainz – Perin (Volkswagen) 39:56
2. Gordon – Grider (Hummer) + 41
3. De Villiers – Von Zitzewitz (Volkswagen) + 56
15. Zapletal – Nemajer (Mitsubishi) + 5:17
64. Janeček – Wolf (Toyota) + 25:57
Kamióny:
1. Stacey – Chevaillier – Der Kinderen (MAN) 51:30
2. Loprais – Lála – Holáň (Tatra) + 25
3. Van Vliet – Koetsier – Van Veenendaal (Ginaf) + 2:09
5. De Azevedo – Justo – Martinec (Tatra) + 6:25
8. Macík – Kalina – Valtr (LIAZ) + 7:15
20. Spáčil – Žák – Neměc (LIAZ) + 15:20
Fotogaléria z technického preberania
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie

Offroad trial Brezno
13. 4. 2025

H6 Rally I. kolo Tarnobrzeg
31. 3. 2025

Offroad Trial Brezno 2024
20. 10. 2024

Offroad trial Červená skala II
29. 9. 2024

Offroad trial Červená skala
29. 9. 2024

Offroad trial Lúky 2024
9. 9. 2024

Off road trial Hruštín
20. 5. 2024

Off road trial Vyšný Slavkov
6. 5. 2024

Offroad Tisovec IV
30. 4. 2024

Offroad Tisovec III
29. 4. 2024

Offroad Tisovec II
29. 4. 2024

Offroad Tisovec
29. 4. 2024

Offroadtrial Brezno II
15. 10. 2023

Offroadtrial Brezno
15. 10. 2023

Offroadtrial Vyšný Slavkov
29. 9. 2023

Offroad Tisovec 2023
5. 5. 2023

Eurotrial Červená skala nedeľa
1. 8. 2022

Eurotrial Červená skala sobota
1. 8. 2022

Eurotrial Červená skala piatok
1. 8. 2022

Jakeš vs Miloň II
19. 9. 2021

Jakeš vs Miloň
19. 9. 2021

Hungarian Baja
10. 8. 2021

Vyhlásenie ankety Zlatý volant
18. 2. 2021

Dakarské víťazstvo tímu Honda
2. 2. 2021

Tomeček na Dakaru
28. 1. 2021

Hungarian Cross-Country Rally 2019
21. 3. 2020

Rally Dakar cieľ
18. 1. 2019

Rally Dakar 10. etapa II
18. 1. 2019

Rally Dakar 10. etapa
18. 1. 2019

Rally Dakar 9. etapa
17. 1. 2019

Rally Dakar 8. etapa II
17. 1. 2019