Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar Series: Európske peklo sa rozpútalo

Monday, 21. 04. 2008 - 12:42, Andrej Haverda   

Dakar Series: Európske peklo sa rozpútaloNepríjemný dážď privíta účastníkov Stredoeurópskej rallye v rámci administratívnych a technických prehliadok, ktoré sa – len tak mimochodom – značne líšia od „Dakaru“. V priľahlom korčuliarskom klzisku, kde sa nachádza aj press centrum, to doslova praská vo švíkoch. Pri vybavovačkách formalít možno okrem angličtiny a francúzštiny počuť (popri domácej maďarčine) aj na naše potešenie češtinu a pochopiteľne aj slovenčinu. Zatiaľ čo administratívne prehliadky majú tradičný rozsah (z obvyklých úkonov chýba snáď iba prijímanie iritracku), následné technické prehliadky oproti Dakarskej rallye sú značne zoštíhlené. „Aj obvyklý rituál v podobe lepenia štartových čísiel sme si nakoniec robili sami ešte pred vjazdom k technickej časti,“ uvedie Aleš Loprais, vodič „ostrého“ kamióna Tatra. „Usporiadateľ sa snažil všetko urýchliť, aby celé štartové pole odbavil v priebehu jedného dňa. Ten však tiež väčšinu vozidiel už z minulosti pozná,“ podotkne.
                                                                                                    

Pri technických prehliadkach na všetko osobne dozerá technický stevard preteku Fabien Calvet. Nechá si prekontrolovať v podstate iba základnú bezpečnostnú výbavu a plombovanie turbodúchadiel. Pred vjazdom do Parc Fermé – postavené na Námestí Hrdinov – každá posádka ešte odjazdí manifestačnú okružnú jazdu v historickom centre Budapešti.
                                                                                                 

V rámci zjednodušenia k technickým prehliadkam nejdú asistenčné vozidlá ani novinárske automobily. Ich posádky sa musia iba akreditovať a zároveň obdržia vstupné číslo pre vjazd do parkovacích zón.
                                                                                             

„Malý európsky Dakar“ štartuje tradíciu pretekov, ktoré usporiadateľská organizácia ASO (Amaury Sport Organisation) pripraví pre priaznivcov rallye. Pripomeňme, že na štarte stojí 234 posádok – 82 automobilov, 96 motocyklov, 39 kamiónov a 17 štvorkoliek (quadov).
                                                                                          

Prvá etapa: 20. 4. 2008, Budapešť – Baia Mare (531 km)

Stredoeurópska rallye odštartuje zostra prvou špeciálkou južne od Budapešti. Trasa 63 km dlhého špeciálu ponúkne všechuť tvrdého i mäkkého piesočnatého povrchu, s vyjazdenými koridormi, ktoré si predovšetkým niektoré kamióny skrátia v zákrutách. Skúška je spestrená niekoľkými lesnými úsekmi aj pomerne atraktívnym brodom. „Išlo rozhodne o najťažšiu európsku špeciálku, akú som absolvoval, aj napriek relatívne krátkej dĺžke,“ popisuje svoje dojmy pilot Loprais Tatra Teamu Aleš Loprais. „Usporiadatelia vytýčili pestrú, dosť náročnú trať, aby dosiahli povesti a náročnosti Dakaru.“
                                                                                                

Najlepší čas (rovných štyridsať minút) v jednostopovej kategórii zaznamená Španiel Marc Coma na KTM LC4 690 Rally, priebežne druhé miesto drží Francúz Cyril Després tiež na KTM; tretie miesto okupuje ďalší španielsky pretekár Jordi Viladoms. Jazdec vranovského Environ Setvis Moto Teamu na svojom špeciálnom ľahkom enduro motocykli s 20-litrovou nádržou KTM 530 EXC príde do cieľa so stratou 2:09 min. a patrí mu priebežné šieste miesto. „Trať bola piesková, ale veľmi rýchla,“ povie po dojazde „Katro“. „V noci pršalo, tak sa našťastie neprášilo. S umiestnením som spokojný.“ Českí motocyklisti sa držia na priebežnom sedemnástom (Pabiška), dvadsiatom treťom (Švorc), tridsiatom štvrtom (Randýsek), tridsiatom ôsmom (Froněk), osemdesiatom ôsmom (Kaštan) a osemdesiatom deviatom (Ležatka) mieste.

Medzi quadmi sa do vedenia prebojuje domáci jazdec Szabo (Bombardier) pred Francúzom Deltrieuom a Rumunom Irimescum; z našich je najlepší Martin Antal (Polaris) na siedmom mieste, Miroslav Abrahám (Suzuki) je pätnásty a Štefan Petergáč (Polaris) sedemnásty. Ten na šestnásteho Josefa Macháčka (Yamaha) stráca jedinú sekundu!
                                                                                               

V kategórii kamiónov je najrýchlejšie štartové číslo 400: Holanďan Hans Stacey a jeho MAN TGA je o dvadsaťpäť sekúnd v cieli skôr než Tatra s Alešom Lopraisom, Ladislavom Lálom a Milanom Holáňom. Za nimi sa zrovná dvojica vysokovýkonných továrenských Ginafov (Van Vliet a Van Ginkel), piata je druhá Tatra (avšak už so stratou takmer šesť a pol minúty) s Brazílčanom Andrém De Azevedom za volantom. Tedom Truck Team s dvojicou truckov LIAZ začne bez zbytočného riskovania a podľa tradície aj na istotu. Martin Macík s Ing. Josefom Kalinom a Jaroslavom Valterom sú na ôsmej priečke (strata 7:15 min.), Marek Spáčil s Jiřím Žákom a Zděnkom Němcom dôjdu na dvadsiatom mieste s odstupom viac než štvrťhodiny na Staceyho. Po prvom dni sa v elitnej desiatke držia Španiel Vila Roca s Mercedesom na šiestom, Holanďan Van Eerd s kamiónom DAF na siedmom, jeho krajan (avšak s Ginafom) Kies na deviatom a Talian Dono na Ivecu na desiatom mieste.
                                                                                               

Medzi automobilmi zavelí do generálneho útoku Španiel Carlos Sainz s navigátorom Michelom Perinom na VW Race Touareg 2, ktorému zákrutovité trate – podobne ako pri jeho predchádzajúcich štartoch na „Dakare“ a špeciálkach v Európe – dokonale sadnú. Ako tieň ho sleduje Američan Robby Gordon s navigátorom Andym Griderom. Ich pekelne rýchly Hummer H3 je v cieli len o 41 sekúnd pomalší než „El Matadore“. Ďalšie automobily z dielní koncernu VW sú v špeciálke (ale aj v celkovom poradí) na treťom (De Villiers – Von Zitzewitz) a šiestom (Depping – Gottschalk) mieste; na piatu priečku sa prepracuje Portugalec Sousa v polotovárenských farbách. Najrýchlejšie Mitsubishi je až na štvrtom mieste (Stéphane Peterhansel), na rozdiel od Volkswagenu sú však všetky „ostré“ japonské stroje v TOP 10: Alphand na siedmom, Roma na ôsmom a Masuoka na desiatom mieste. Philippe Gache svojim priebežným deviatym miestom dokazuje, že sa s buginami na tejto súťaži musí stále počítať. Ďalší nemecký výrobca – BMW je tesne na začiatku druhej desiatky: 11. Chicherit – Baumel, 13. Al Attiyah – Thörner, 16. Saby – Guehhenec. Známe pretekárky Isabelle Patissier (buggy original) a Nemka Ellen Lohr (Mitsubishi) sú na 21., respektíve 22. priečke s takmer desaťminútovým odstupom za najlepším. Z českých jazdcov sa Miroslav Zapletal a Vladimír Nemajer (Mitsubishi) držia na solídnej pätnástej pozícii, Jiří Janeček s Jiřím Wolfom (Toyota) sú (s viac ako dvadsaťpäťminútovou stratou) šesťdesiati štvrtí.
                                                                                                    

Na celý konvoj po skončení špeciálky ešte čaká štyristokilometrový presun do Baia Mare, lemovaný zástupmi jasajúcich (predovšetkým maďarských) divákov. Depo sa nachádza priamo v centre mesta a je tak zaujímavou atrakciou.


Poradie po 1. etape:

Motocykle:
1. Marc Coma (KTM) 40:00
2. Cyril Despres (KTM) + 1:15
3. Jordi Viladoms (KTM) + 1:17

4. Jaroslav Katriňák (KTM) + 2:09
17. David Pabiška (KTM) + 6:44
23. Josef Švorc (KTM) + 8:04
34. Dušan Randýsek (Yamaha) + 9:55
38. Jan Froněk (Yamaha) + 10:15
88. Ivo Kaštan (Honda) + 20:01
89. Karel Ležatka (Honda) + 20:21

Quady:
1. Laszlo Szabo (Bombardier) 51:43
2. Hubert Deltrieu (Polaris) + 35
3. Razvan Paul Irimescu (Polaris) + 1:04

5. David Polienensky (Yamaha) + 2:11
7. Martin Antal (Polaris) + 6:52
15. Miroslav Abrahám (Suzuki) + 1:24:40
16. Josef Macháček (Yamaha) + 1:31:58
17. Štefan Petergáč (Polaris) + 1:31:59

Automobily:
1. Sainz – Perin (Volkswagen) 39:56
2. Gordon – Grider (Hummer) + 41
3. De Villiers – Von Zitzewitz (Volkswagen) + 56

15. Zapletal – Nemajer (Mitsubishi) + 5:17
64. Janeček – Wolf (Toyota) + 25:57

Kamióny:

1. Stacey – Chevaillier – Der Kinderen (MAN) 51:30
2. Loprais – Lála – Holáň (Tatra) + 25
3. Van Vliet – Koetsier – Van Veenendaal (Ginaf) + 2:09

5. De Azevedo – Justo – Martinec (Tatra) + 6:25
8. Macík – Kalina – Valtr (LIAZ) + 7:15
20. Spáčil – Žák – Neměc (LIAZ) + 15:20


Fotogaléria z technického preberania





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri