Dakar: Motocyklista Štefan Svitko mieri za obhajobou 5. miesta
Hlavným favoritom motocyklovej kategórie je bezpochyby Francúz Cyril Despres, štvornásobný víťaz z rokov 2005, 2007, 2010 a 2012. „Mám za sebou všetko, čo potrebujem, aby som opäť uspel - dobrú prípravu, kvalitný tím okolo seba, výborný motocykel i skúsenosti. Navyše sa každým rokom zlepšujem a cítim sa v lepšej forme, než inokedy. Čaká ma však množstvo náročných kilometrov," povedal Despes pre oficiálnu stránku podujatia. S dlhoročným rivalom Marcom Comom zo Španielska (kraľujúcemu tomuto podujatiu v rokoch 2006, 2009 a 2011), s ktorým sa na dakarskom tróne nepretržite striedajú od polovice minulého desaťročia, však tentoraz súboje zvádzať nebude.
Coma si totiž zranil rameno pri nehode na marockej rally v októbri minulého roka a nestihol sa dostatočne zotaviť. Značka KTM, ktorá má jedenásť po sebe idúcich víťazstiev na Dakare, bola preto nútená Comu „postaviť mimo službu". „Marc je jeden z našich kľúčových jazdcov a spolu s Cyrilom Despresom získali posledných sedem titulov. Aj keď sme sklamaní, zdravie je prednejšie. Ak nie je stopercentne fit, je pre neho lepšie ak na Dakar nenastúpi," uviedol manažér KTM Alex Doringer. Smútok prejavil aj samotný účastník niekoľkých súťaží Majstrovstiev sveta FIM 2012 (seriál aj celkovo vyhral) Marc Coma: „Pracovali sme naozaj tvrdo s lekármi a fyzioterapeutmi až do posledného okamihu, musíme však byť realisti. Jeden zo svalov v mojom ramene mi stále spôsobuje problémy a nemám úplnú hybnosť. Toto je logické vyústenie situácie, musíme sa s ňou zmieriť."
Stajňa KTM každoročne na Dakar mieri za víťazstvom a nebude tomu inak ani tentoraz. Farby továrne z rakúskeho Mattighofenu budú reprezentovať Nór Pal Anders Ullevalseter (v roku 2010 skončil druhý), Chiľan Francisco „Chaleco" Lopez (ktorého sme až donedávna spájali s talianskou značkou Aprilia), Španiel Juan Pedrero, Portugalec Ruben Faria - a mnohí ďalší.
Favoritom viac ako obávaným je švédska značka Husqvarna/Speedbrain. Stroje „Husky" v súčasnosti predstavujú jedny z najrýchlejších strojov off-road scény a z hlavného mesta Peru sa v ich sedlách v ústrety vražedným kilometrom vydajú Španieli Jordi Viladoms a Joan Barreda Bort, Portugalčan Paulo Gonçalves, Austrálčan Matthew Fish i najúspešnejší nováčik Dakaru 2012, Talian Alessandro Botturi (skončil ôsmy).
Japonský výrobca Hondy je po takmer štvrťstoročí späť! A po prvenstvách z „pravekej epochy" tohto podujatia - v rokoch 1982, 1986, 1987, 1988 a 1989 - túži na juhoamerických cestách (a necestách) zabojovať o ďalší triumf. „Na Rallye Dakar musia pretekári absolvovať niekoľko stoviek kilometrov denne po dobu viac než dvoch týždňov. Motocykle pre také preteky sú preto úplne odlišné od motokrosových, trialových či cestovných strojov. Značka Honda vynaložila veľké úsilie na vývoj a skonštruovanie výkonného stroja, ktorý bude môcť usilovať o pozíciu na stupňoch víťazov. Už v tomto prvom ročníku pomýšľame na víťazstvo," uviedol Tetsuo Suzuki, riaditeľ motocyklového výskumného a vývojového centra Honda R&D Co.
Dakarský „špeciál" s označením CRF 450 Rally vychádza z endurového stroja CRF 450 X, pre podmienky náročnej rallye pochopiteľne upravený. „Jednotkou" tejto stajne je majster sveta v off-road scéne z roku 2011, Portugalec Helder Rodrigues, ktorý na Dakare 2012 vybojoval cennú bronzovú medailu (avšak s Yamahou). Podporovať ho budú Španiel Gerard Farres Guell, Chiľan Daniel Gouet, Argentínčan Javier Pizzolito či jedenásťnásobný víťaz legendárnej Baja 1000 Johnny Champbell.
Francúz David Casteu, kedysi spájaný s ambíciami značky Sherco, sa - podobne ako jeho krajan Olivier Pain či Holanďan Frans Verhoeven - objavia v sedle ďalšieho japonského konštruktéra - Yamahy. Pripomeňme, že od posledného víťazstva tejto značky zásluhou Francúza Stéphana Peterhansela uplynulo už štrnásť rokov. Odvtedy sa so strojom s trojicou ladičiek v znaku dokázali na pódium prebojovať iba dvaja muži, ktorí trikrát obsadili tretiu priečku (v roku 2009 Francúz David Frétigné a v rokoch 2011 a 2012 spomínaný Helder Rodrigues). Frétigné nebude chýbať ani tentoraz.
Pikantné číslo 69 už tretí rok po sebe ponesie Francúz Hugo Payen. Ten sa opätovne dočkal podpory firmy Marc Dorcel, produkujúcej zábavu pre dospelých. Jeho Yamaha tak bude oblepená tvárou (ale aj inými časťami tela) herečky Claire Castel, ktorá tak „zastúpi" Annu Polina, ktorá Payenov stroj zdobila vlani. O úspech - minimálne v dobytí cieľovej brány v Santiagu - zabojuje aj Španiel Ignacio Chivite, štartujúci na stroji Bultaco Pursang 370 vyrobenom v roku 1977!
Korunu pre kráľovnú Rallye Dakar (z rokov 2011 a 2012) bude obhajovať pôvabná španielska pretekárka Eulalia Sanz Pla-Gilibert, ktorá aj tentoraz osedlá motocykel značky GAS-GAS. Niekoľkonásobná majsterka sveta i Európy v triale a jedna z najžiarivejších hviezd ženského motošportu sa pokúsi o vylepšenie svojho umiestnenia (dvakrát získala 39. miesto). Druhou (a poslednou) zástupkyňou nežného pohlavia v jednej stope bude 24-ročná Chiľanka Josefina Gardulski (Yamaha 450 WR), ktorá si odbije premiéru.
„Neuveriteľne ich obdivujem," vyjadril sa na adresu žien bojujúcich v týchto pretekoch český jazdec Jan Veselý. „Keď ich stretnem na trati, snažím sa im pomáhať, pretože keď vám spadne natankovaný motocykel v piesočných dunách, zdvihnúť ho je aj pre dobre trénovaného chlapa takmer nadľudský výkon. Nechápem, ako sa s tým dokážu popasovať ženy samotné."
Jan Veselý začal svoj dakarský príbeh písať v roku 2010, do Južnej Ameriky mieri po štvrtý raz. Pri prvom štarte dosiahol svoje zatiaľ najlepšie umiestnenie, v cieli mu patrila 62. priečka. Tak ako v roku 2011, aj v 34. ročníku zopakoval svoj stabilný výkon 65. miestom. So získanými skúsenosťami a s novou technikou by sa tentoraz rád pozrel medzi päťdesiatku najlepších.
Z Českej republiky na Dakar vyráža aj David Pabiška, ktorý sa po avantúre v kabíne kamióna LIAZ vracia naspäť do sedla motocykla. „Bójka" na slávnej rallye štartuje po siedmykrát, pôvodne to opätovne malo byť s kamiónom. „Možno budem posledným občanom Liberca, ktorý Dakar pôjde na Liazke," poznamenal na jar minulého roka. Kvôli zastaveniu výroby už nie je totiž možné zaručiť, že ďalšie vozidlo bude obsahovať aspoň nejaké komponenty kedysi legendárnych Libereckých automobilových závodov.
Pabiška ako navigátor v kamióne Jaroslava Valtera si však vytrpel svoje: pri prvej výmene pneumatík zo začiatku maratónskej súťaže v Argentíne si vytrhol kľúčnu kosť z ramena. „Šklbol som pneumatikou a ozvalo sa prasknutie v kĺbe. Od tej doby som mal vedľa ramena nepekne vyzerajúcu guľu, ktorú spôsobila utrhnutá kľúčna kosť. Keď som si však v kabíne poriadne pritiahol pásy, toľko to nebolelo," spomínal na nepríjemné okamihy. Rameno sa ozývalo po celú dobu dvojtýždennej súťaže a bolesť, ktorá sa prejavovala napríklad pri nakladaní pneumatík, alebo pri obyčajnom nasadaní do kabíny, tlmil utešujúcimi prostriedkami. „Nechcel som s tým nikoho obťažovať, bola to moja súkromná záležitosť. Snažil som sa nepresúvať svoje problémy na chlapov z posádky a myslím, že môj handicap neovplyvnil konečný výsledok," zmienil 12. miesto nového vozidla i novo zostavenej posádky 37-ročný motocyklista.
Pabiškovým najlepším umiestnením je 26. miesto v roku 2010. „V Južnej Amerike budem tvrdo bojovať. Mojim tajným prianím je skončiť do dvadsiatej priečky. To je hodne odvážny cieľ. Keby sa však podarilo dôjsť aspoň do 25 miesta, budem vzhľadom k našim podmienkam spokojný," prehlásil jazdec, ktorý pôjde so štartovým číslom 65.
Slovensko bude mať na štarte 35. ročníka Rallye Dakar historicky najpočetnejšie zastúpenie. Zatiaľ čo v kategórii osobných automobilov si dakarskú premiéru odbijú Štefan Svitko st. so spolujazdcom Jánom Rumplim a v kamiónoch sa objaví Jaroslav Miškolci, v motocyklovej triede sa predstavia, podobne ako vlani, štyria jazdci - Štefan Svitko, Ivan Jakeš, Dušan Čipka a Ján Zaťko. Okrem nich sa však do juhoamerického dobrodružstva vydá ďalších osem osôb: Štefana Svitka bude sprevádzať mechanik František Hostinský a kondičný tréner Ivan Malárik, v prípade Ivana Jakeša to bude mechanik Jaroslav Beran a masér Marián Smyčka. Jánovi Zaťkovi bude asistovať mechanik Miroslav Šipikal a press manažérka Radka Mazáková, Dušan Čipka st. si k spolupráci prizval syna Dušana i dcéru Gabrielu. Mimochodom, vďaka Gabriele Čipkovej a Radke Mazákovej bude mať - od roku 1998, kedy sa na pretekoch v pozícii novinárky objavila Marie Stracenská - svoje ženské zastúpenie aj Slovensko.
Najvyššie ambície z kvarteta motocyklistov má Štefan Svitko (štartové číslo 6, Slovnaft Oraving Team), ktorý po výbornom trinástom mieste pri debute v roku 2010 vlani príjemne prekvapil vynikajúcou piatou priečkou. Ako vraví, rád by minimálne zopakoval svoj historicky najlepší slovenský výsledok. „Budem jazdiť podľa toho, na čo mám. Nechcem preceniť vlastné možnosti. Rád by som sa domov vrátil, na rozdiel od vlaňajška, zdravý. Ak mi bude slúžiť zdravie a motocykel, piate miesto chcem prinajmenšom obhájiť, prípadne sa o niečo posunúť vyššie, ale nebudem pritom riskovať. Odštartujem s tým, že budem jazdiť na istotu. Vlani som urobil malú chybu, poranil som si rameno a bol som rád, že som vôbec prišiel do cieľa," vyslovil sa 30-ročný Žaškovčan.
Našim najskúsenejším dakaristom je bezpochyby Ivan Jakeš (štartové číslo 32, NAD-RESS Adventure Team), ktorý sa chystá na svoj už šiesty Dakar. Štyrikrát však na vlastnej koži pocítil, aký vie byť Dakar krutý, pretože do cieľa mu nebolo súdené doraziť (stalo sa tak iba v roku 2009, kedy obsadil 43. priečku). Preto sa po nedobrých skúsenostiach s motocyklami značiek Yamaha a BMW rozhodol vrátiť k dostupnej a najmä overenej KTM 450 Rally Replica, ktorú kúpil za 36 tisíc eur. „Veľmi talentovaný jazdec, ktorý často drží krok s najlepšími, no štyrikrát z piatich účastí preteky nedokončil. Ak sa mu to po troch rokoch sklamaní podarí, môže to byť na veľmi dobrej pozícii," upozorňuje webová stránka dakar.com.
Prípravou pre Ivana Jakeša boli v roku 2012 nielen motokrosové preteky, ale i púštna Rallye El Chott v Tunisku, ktorú s prehľadom v absolútnom hodnotení vyhral. Vraví, že do bojov o miesto v prvej desiatke pôjde naplno. Zastaviť ho môže jediná vec - technika. „Mám za sebou síce už päť štartov, ale iba raz som prišiel až do cieľa. Túto bilanciu si chcem vylepšiť. Som pripravený tak ako nikdy, všetky zranenia mám doliečené. Pokiaľ ma nezradí motor a vyvarujem sa pádom, mohlo by to byť aj v top desiatke," neskrýval ambície Ivan Jakeš.
Rovnako ako v 34. ročníku, vyrážajú do dakarských pekiel i Dušan Čipka s Jánom Zaťkom. A opätovne v spoločnom Slovakia Turbo Teame Zaťko. Dušan Čipka (štartové číslo 73) si vlani pri premiére splnil cieľ, dokončil preteky na 75. mieste. Pre tento ročník sa rozhodol vymeniť vlaňajšiu BMW za Husqvarnu TE 450. „Keď som prišiel vlani do cieľa, bol to môj najlepší pocit z tejto rallye. Chcel by som si ho v Santiagu zopakovať. Cítim sa lepšie kondične pripravený, rád by som sa dostal medzi päťdesiatku najlepších," vyjadril sa Čipka.
Päťdesiatšesťročný Ján Zaťko (štartové číslo 105) pri prvom štarte po rôznych peripetiách odstúpil v piatej etape, zradila ho technika. „Napriek tomu, že som vlani musel predčasne skončiť, stále mám v živej pamäti skvelú atmosféru a divákov. Tiež si spomínam na všetkých, vrátane konkurentov, najmä tej noci, keď mi pomáhali pri odstránení poruchy na zadnom kolese motocykla. Na Dakar 2013 som sa poctivo pripravoval. Budem rád, ak skončím do 70. miesta, ale každý výsledok v cieli bude dobrý," hovorí Zaťko, ktorý si motocykel, podobne ako Čipka, pripravoval sám. Zostal však verný značke BMW (typ G 450 X).
Kategória štvorkoliek je najmladšou v histórii Rallye Dakar - ako samostatne vypísaná bola až v roku 2009. Dovtedy, spoločne s trojkolkami a „sajdkami", tvorila súčasť hodnotenia motocyklov. O to väčší boom však zažíva teraz. Zatiaľ čo v dobách konania Dakaru v Afrike by sa počet štvorkolkárov dal spočítať na prstoch jednej ruky, za posledných päť rokov ich počet značne vzrástol. Veď tentoraz ich je v Lime na štarte štyridsať!
Na štarte stáť naopak nebude päťnásobný dakarský šampión kategórie štvorkoliek a ich konštruktér Josef Macháček. Člen KM Racing Teamu plánoval premiérový štart na Dakare za volantom buginy. Podstatnú úlohu v rozhodovaní, či sa zúčastniť 35. ročníka Rallye Dakar 2013, zohrala u neho nasledovná skutočnosť: organizátori súťaže jeho tímu uspokojivo neodpovedali na dotaz, či mu nahradia finančnú stratu vzniknutú tým, že ho pred rokom kvôli spornému výkladu pravidiel nepustili s jeho štvorkolkou na štart. „Ide zhruba o pol milióna korún, a to nie sú pre mňa malé peniaze. K tomu musím pripočítať pol roka príprav na štart, ktoré vyšli navnivoč. Ten čas mi už nikto nevráti. Pritom som si problém neprivodil sám," rozhovoril sa „Machus".
Skúsený pilot požadoval, aby mu usporiadatelia zľavili na štartovom päťtisíc eur. „Ich odpoveď však bola mierne povedané vyhýbavá, takže tentoraz do južnej Ameriky necestujem," prehlásil 55-ročný Macháček.
K hlavným favoritom na víťazstvo bude patriť víťaz z roku 2010, Argentínčan Marcos Patronelli. Tentoraz ho však nebude sprevádzať brat Alejandro, ktorý tejto kategórii kraľoval v posledných dvoch rokoch. Tomas Maffei, Lukasz Laskawiec, Rafal Sonik alebo Sergio la Fuente - to je výpočet ďalších adeptov na triumf medzi štvorkolkami. So štartovým číslom 259 odštartuje Talianka Camelia Liparoti a bude tak medzi štyrmi desiatkami štartujúcich jedinou ženskou zástupkyňou.
SLOVÁCI A ČESI NA RALLYE DAKAR 2013 (MOTOCYKLE):
č. 6 - Štefan Svitko (SK/KTM)
č. 65 - David Pabiška (CZ/Yamaha)
č. 68 - Jan Veselý (CZ/Yamaha)
č. 32 - Ivan Jakeš (SK/KTM)
č. 73 - Dušan Čipka (SK/Husqvarna)
č. 105 - Ján Zaťko (SK/BMW)
Foto: Archív autora a www.radkamazakova.sk