Dakar 2017: 7. etapa La Paz – Uyuni, 9. január
Rallye Dakar opustila La Paz, najvyššie položené hlavné mesto na svete, a presunula sa do veľmi známeho miesta na juhoamerickom Dakare - Uyuni. Etapa bola opätovne skrátená kvôli nepriaznivému počasiu a nezjazdným cestám. Siedma „erzeta" bola maratónska. Pretekári došli do kasární v Uyuni, kde bol vybudovaný improvizovaný bivak. Avšak bez svojich mechanikov, s opravami si museli poradiť sami.
MOTOCYKLE: Víťazom etapy sa v tomto ročníku vôbec premiérovo stal Američan Ricky Brabec. Dvadsaťpäťročný jazdec na Honde, ktorý skrátenú 174 kilometrov dlhú etapu zajazdil v diabolskom tempe, zvíťazil s náskokom necelých dvoch minút (-01:44 min) pred portugalským tímovým kolegom Paulom Gonçalvesom. Tretiu priečku obsadil britský líder priebežnej klasifikácie Sam Sunderland (KTM) s odstupom 04:43 min. V celkovom hodnotení Sunderland zvýšil náskok pred Chiľanom Pablom Quintanillom (Husqvarna) na bezmála osemnásť minút (-17:45 min), tretí Francúz Adrien van Beveren na Yamahe, v etape deviaty, už má odstup 22:16 min. Brabec, ktorý na tomto prestížnom podujatí štartuje len po druhý raz (vlani skončil celkovo deviaty), sa v celkovej klasifikácii drží na 13. pozícii (-01:44:44).
Slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM) skončil v tejto etape na 15. mieste s odstupom bezmála trinásť a pol minúty (-13:26 min) na Brabca. Po piatej etape, v ktorej klesol z tretej na šiestu priečku, prišla dodatočná hodinová penalizácia a ďalší pokles v poradí. Dôvod? Tridsaťštyriročný Žaškovčan tankoval v neutralizovanej zóne. „Tak ako jazdci Hondy, tankoval som v neutralizačnej zóne. Nevedel som, že je to zakázané. Keď som tam prišiel, mal som desať minút čas do štartu ďalšej rýchlostnej skúšky. Pýtal som sa jedného z organizátorov, kde sa nachádza jazdec, ktorý mal štartovať predo mnou, lebo som ho nevidel. Odvetil mi, že išiel na benzín, tak som sa domnieval, že mám ísť aj ja, pretože nás čakalo ešte nejakých 220 kilometrov. Zastavil som sa preto dva kilometre po štarte rýchlostnej skúšky na benzínovej pumpe. Žiaľ tento trest zapríčinil môj prepad na 19. miesto, čo znamená, že sa asi s dobrým výsledkom môžem rozlúčiť," uviedol Svitko pre svoju facebookovú stránku.
Penalizácia znamenala pokles do druhej desiatky celkového poradia s priepastnou stratou 1:48:43 hod. Na Rallye Dakar sa mu tak sny o obhajobe druhej priečky spred roka pomaly ale iste rozplývajú. „Chcel by som aspoň dobre zajazdiť niektorú zo zostávajúcich etáp, aby sa v tíme trochu zdvihla nálada," poznamenal Štefan Svitko. Po tejto „erzete" poskočil o jedno miesto na osemnáste a stráca na Sunderlanda bezmála dve hodiny (-01:57:26).
IVAN JAKEŠ
DAKAR NEBOL NAJSMOLNEJŠÍ, BOL DIVNÝ: Slovenský motocyklista Ivan Jakeš sa stal nechcenou hviezdou 39. ročníka Rallye Dakar. Mediálny svet obletela historka, ako do neho v argentínskych horách udrel blesk. Jakeš na Dakar každopádne nezanevrel ani po tomto mimoriadne smolnom ročníku, s ktorým sa musel rozlúčiť po páde v piatkovej 5. etape, pri ktorom si zlomil zápästie a utrpel viaceré ďalšie zranenia.
Nepríjemný moment pritom 43-ročný rodák z Myjavy zažil už v tretej etape, keď mu zásah bleskom spôsobil dočasne zhoršenie videnia a problémy so sluchom. „Či to bol najsmolnejší Dakar? Nie. Bol divný a zaujímavý. Som plný nových zážitkov," skonštatoval pretekár v pondelok večer 9. januára 2017 krátko po prílete na viedenské letisko podľa tlačovej agentúry Sita. „Viete, šťastie praje pripraveným. Ja sa pripravím a budem dúfať, že ďalší Dakar tam budem a naplním ambície, o ktorých rozprávam," odpovedal Jakeš na otázku, či je jeho cieľom aj naďalej víťazstvo v celkovom hodnotení. „Predtým to boli tri roky, možno nie vynikajúce, ale lepšie. Teraz som mal dvakrát po sebe smolu, tento rok teda obrovskú. Dúfam, že v ďalšom roku ma to obíde a budem v pohode," tvrdí Jakeš.
Vrátil sa aj k obom nebezpečným situáciám. „V tretej etape bolo škaredo, pršalo, všade boli blesky. Ja som si aj hovoril, že dúfam, že ma nič netrafí. Nuž, trafilo ma to. Teda nie priamo mňa, ale bolo to niekde veľmi blízko. Zrazu som pred sebou videl iba zelenú farbu a dostal som ranu do ľavej ruky. Bolo to dosť nepríjemné," vysvetlil situáciu z tretieho dňa pretekov, po ktorej sa podrobil lekárskym vyšetreniam a napriek zdravotným problémom a veľkej únave štartoval v ďalšej etape. Piatkový pád Jakeša donútil z pretekov definitívne odstúpiť. Podľa jeho vlastných slov prišiel nečakane: „Bolo to tam otvorené, žiaden výkričník, že by som si mal dať pozor. Myslím si, že som narazil na nejaký skrytý kameň v piesku. Zrazu som dostal strašnú ranu. Potom si pamätám už len vrtuľník. Strávil som v ňom snáď desať hodín. Ráno sa mi to stalo, až večer som sa dostal do nemocnice."
Nešťastie Jakeša neobchádzalo ani po nehode. Prvý problém nastal ešte na letisku v Južnej Amerike. „Veľa ďalších vecí sa udialo cestou sem. Najprv ma nechceli pustiť do lietadla, lebo som mal ruku v sadre. Ten človek na tom letisku bol strašne nepríjemný. Ja neviem, čo sa mu stalo. Asi mu niekto predtým veľmi ublížil a na nás si to chcel vybiť. Chceli doklady od doktorov, že môžem letieť. Nakoniec to konzultovali s nejakým americkým lekárom a potom mi dovolili ísť," vysvetlil slovenský jazdec.
Člen jeho realizačného tímu Dick Kvetňanský opísal ďalšie zdržanie v Paríži: „Oddychovali sme na letisku a zrazu veľký krik, prišla ochranka. Našiel sa tam totiž nejaký kufrík, ktorý nemal majiteľa, bol plný a zamknutý. Takže z dôvodu ohrozenia všetkých evakuovali." Jakeš už iba s úsmevom dodal, že všetky problémy berie ako zábavu. „Možno by o tom raz mohla vyjsť aj nejaká kniha," povzdychol si. „Dakar naozaj nie je iba o pripravenosti jazdca a techniky. Vidíte, že aj tie veľké mená mali problémy. Ak chcete pomýšľať na úspech, je to otázka ťažkej prípravy. To ale nemusí stačiť," zhrnul svoje pocity Kvetňanský. „V stredu by som mal ísť na komplexné vyšetrenie, aj v súvislosti s tým bleskom. Uvidíme, či to bude treba ešte nejako sledovať a riešiť. Ja dúfam, že nie. Verím, že začnem trénovať čo najskôr," uzavrel Ivan Jakeš.
ŠTVORKOLKY: Zo svojho druhého etapového prvenstva na Dakare 2017 sa tešil ruský jazdec Sergej Kariakin. V cieli meraného úseku mal pred druhým Francúzom Alexom Dutriem takmer tri minúty (-02:59 min) k dobru. Tretí bol Chiľan Ignacio Casale - všetci na strojoch značky Yamaha - s výraznejšou stratou 09:36 min. Kariakin sa zásluhou víťazstva dostal na čelo priebežného hodnotenia s náskokom 05:16 min na francúzskeho reprezentanta Simona Vitseho, tretí je Dutrie (-05:20 min).
AUTOMOBILY: Francúz Stéphane Peterhansel sa usadil na čele tabuľky priebežných výsledkov automobilovej kategórie, k čomu mu pomohlo víťazstvo v siedmej etape. Iba o 48 sekúnd horší čas mal jeho krajan a stajňový kolega z tímu Peugeot Sébastien Loeb. V celkovom poradí sú prvé dve priečky rovnaké - Peterhansel má pred Loebom k dobru stosedemnásť sekúnd. Na tretiu pozíciu sa posunul (v etape piaty) Španiel Joan „Nani" Roma (-11:07 min), ktorý tak z pódiových pozícií odsunul ďalšieho francúzskeho pretekára - a súčasne člena stajne značky s levom v znaku - Cyrila Despresa. Fín Mikko Hirvonen (Mini) skončil síce v etape štvrtý (a priebežne mu patrí piata pozícia), lenže osem kilometrov pred cieľom narazil do skaly a privodil si defekt pneumatiky. Do cieľa došiel na ráfiku a keďže ide o tzv. maratónsku etapu, bude sa musieť spoľahnúť na štedrosť súperov, keďže v bivaku bude bez asistencie a svojich mechanikov...
KAMIÓNY: V triede „ťažkej väzby" si etapové víťazstvo vybojoval Rus Dmitrij Sotnikov na Kamaze. V Uyuni bol o takmer tri minúty (-02:51 min) skôr než Holanďan Ton van Genugten s truckom Iveco a kamión tejto talianskej značky obsadil aj tretiu pozíciu - za jeho volantom sedel obhajca vlaňajšieho bronzu Federico Villagra z Argentíny (-03:37 min). Celkovo aj naďalej vedie obhajca prvenstva Gerard de Rooy (Iveco) z Holandska s náskokom dvoch minút a jedenástich sekúnd pred Sotnikovom, tretí je ďalší ruský pretekár Eduard Nikolajev tiež na Kamaze (-05:57 min).
České kamióny odmávli v cieli na jedenástom (Martin Kolomý/Tatra), dvanástom (Martin Macík/LIAZ) a sedemnástom mieste (Aleš Loprais/Tatra). Zatiaľ čo Liazka zajazdila relatívne v pohode a poskočila s takmer trojhodinovou stratou (-02:58:22) na 15. priečku, dvojica pilotov tatroviek stajne Tatra Buggyra Racing musela riešiť menšie komplikácie. Martin Kolomý totiž vyslobodzoval zapadnutého Aleša Lopraisa, hoci aj napriek tomu sa v poradí posunul na 12. pozíciu (-01:49:28). „Bola to hodne rýchla a rozbitá etapa, čo samozrejme našej technike vyhovuje. V závere sme stretli zapadnutého kolegu, tak sme sa tam chvíľu zdržali," uviedol Kolomý, ktorý na elitnú desiatku stráca devätnásť minút. Loprais mal v predchádzajúcich etapách technické problémy, tentoraz chyboval sám. „Urobil som menšiu chybu pri prejazde jedného rašeliniska, kde som zapadol. Našťastie to dobre dopadlo, pretože ma Martin vytiahol. Nejakých desať - pätnásť minút som tam však stratil," ľutoval priebežne trinásty (-02:23:19) Loprais.
V utorok 10. januára 2017 účastníci Dakaru zamieria z Bolívie späť na územie Argentíny do Salty, čaká na nich 492 km meraného úseku a celkovo 892 km.
SLOVÁCI A ČESI NA RALLYE DAKAR 2017 PO 7. ETAPE:
MOTOCYKLE:
18. Štefan Svitko (SK/KTM)
19. Ondřej Klymčiw (CZ/Husqvarna)
31. Milan Engel (CZ/KTM)
51. David Pabiška (CZ/KTM)
79. Petr Vlček (CZ/Husqvarna)
86. Rudolf Lhotský (CZ/KTM)
Ivan Jakeš (SK/KTM) - vzdal sa v priebehu piatej etapy po páde a následnom zlomení si ruky
Lukáš Kvapil (CZ/Yamaha) - odstúpil v priebehu 2. etapy pre zranenie
ŠTVORKOLKY:
15. Zdeněk Tůma (CZ/Yamaha)
Tomáš Kubiena (CZ/Ibos) - vo výsledkovej listine po piatej etape už nefiguroval
Josef Macháček (CZ/Yamaha) - odstúpil v priebehu 4. etapy pre zranenie ramena po havárii
AUTOMOBILY:
15. Martin Prokop/Ilka Minorová (CZ/Ford)
KAMIÓNY:
12. Kolomý/Kilián/Kilián (CZ/Tatra)
13. Loprais/Stross/Tománek (CZ/Tatra)
15. Macík/Tomášek/Mrkva (CZ/LIAZ)
25. Llovera/Gotlib/Martinec (AND/Tatra)
Trněný/Pokora/Schovánek (CZ/MAN) - vo výsledkovej listine po piatej etape už nefigurovali