Dakar 2014: 9. etapa Calama – Iquique, 14. január
Deviatej „erzete" dominoval piesok. Motocyklista Marc Coma posilnil svoj náskok v celkovej klasifikácii. A kým v kategórii automobilov zaútočil Stéphane Peterhansel, v kamiónoch dominoval - už druhýkrát po sebe - Andrej Karginov.
Po 422 kilometroch dlhej rýchlostnej skúšky (celkovo deviatej) dosiahol 36. ročník Rallye Dakar 2014 najsevernejší bod v Iquique, kde súťažný konvoj po prvýkrát v tohtoročnom „vydaní" podujatia uvidel oceán. Okrem toho pretekári i tímy po prvej časti rýchlostnej skúšky - ktorá bola dosť únavná - opätovne objavili atacamské duny. Špecialisti na ne tu kraľovali v časti trasy dlhej skoro 150 kilometrov. Vzrušenie bolo zaručené na úplnom konci dňa v posledných troch kilometroch pri viac ako tridsaťpercentnom klesaní do Iquique, na ktorom sa neodporúča skoro vôbec brzdiť. Gravitačný zákon sám ťahal jazdcov do cieľa. To všetko však bolo iba zanedbateľným začiatkom piesočnej drámy.
MOTOCYKLE: Španielsky pretekár Marc Coma s motocyklom KTM získal v tejto etape, jednej z kľúčových, najmä rozvahu a ešte väčšiu prevahu nad zostatkom štartového poľa. Ráno štartoval ako tretí za Joanom Barredom Bortom a Cyrilom Despresom. Katalánec však svojich dvoch protivníkov čoskoro dohnal a v etape zvíťazil. Po druhýkrát v tomto ročníku, po dvadsiaty tretí krát v živote. Došiel o takmer šesť minút (-5:45 min) pred Francúzom Despresom, držiteľom vlaňajšieho titulu. Ten stratil čas na konci etapy, musel totiž dávať pozor na spotrebu benzínu. Za nimi dorazil, rovných deväť minút za víťazom, Španiel Joan Pedrero Garcia na stroji Sherco. Celkovo druhá je zatiaľ Honda ďalšieho španielskeho zástupcu Barredu Borta (-55:36 min), tretí aj naďalej zostáva jeho krajan Jordi Viladoms s KTM (-1:54:02).
Už po niekoľkýkrát sa v tomto ročníku s problémami vyrovnával Francúz Alain Duclos. Na jeho stroji Sherco ho aj tentoraz zradila technika a musel byť do cieľa odtiahnutý. Stratil tak akékoľvek nádeje na dobrý výsledok v celkovej klasifikácii.
Šialeným tempom poradím po klasifikačnom rebríčku stúpa Chiľan Jeremias Israel Esquerre. Tomuto reprezentantovi značky Speedbrain patrí priebežná štvrtá pozícia. Cyril Despres na Yamahe je momentálne ôsmy, na Comu stráca dve a pol hodiny (-2:30:13).
Zvláštne uznanie by mala získať Španielka Laia Sanzová (Honda), vedúca žena celkového poradia. V tejto „erzete" zajazdila fantastický siedmy čas (!!!), za víťazom zaostala o necelú štvrťhodinku a v súčte všetkých doposiaľ odjazdených etáp jej patrí celková 16. priečka (-5:09:20).
Štefan Svitko medzi Calamou a Iquique dosiahol svoje zatiaľ najlepšie umiestnenie v etape. Člen ORAVing Slovnaft Teamu vydobyl vynikajúce 4. miesto, v cieli mal na víťaza i priebežného lídra podujatia Comu desaťminútové manko. Svitko bol pôvodne na piatej pozícii, po udelení pätnásťminútovej penalizácie druhému Barredovi Bortovi však poskočil ešte o jednu priečku vyššie. Tridsaťjedenročný slovenský pretekár sa týmto výsledkom prepracoval v celkovom hodnotení na jedenástu pozíciu (-3:29:19).
Druhý slovenský motocyklista Ivan Jakeš pre penalizáciu svojich súperov skončil na 6. mieste s odstupom 13:57 min na Comu, pôvodne bol ôsmy. Jazdec NADD-RESS Adventure Teamu sa v priebežnej klasifikácii zlepšil o dve miesta a patrí mu 12. pozícia (-4:05:58). „Dnes sa mi išlo v pohode, zo začiatku to bolo veľmi rýchle. Pustil som pred seba Duclosa, ten mi následne trochu prášil, ale neskôr to už bolo fajn. Nádej na umiestnenie v elitnej desiatke stále je, nič nie je stratené. Dúfam, že sa mi to podarí," povedal Jakeš po dojazde do bivaku.
ŠTVORKOLKY: Medzi quadmi, podobne ako vo štvrtej etape, zažiaril Holanďan Sebastian Husseini. On i jeho Honda boli v cieli o takmer dvadsaťpäť minút skôr než Chiľan Ignacio Casale (Yamaha Raptor). O ďalších dvadsaťsedem sekúnd za Casalem došiel Uruguajec Sergio Lafuente, tiež so štvorkolkou zn. Yamaha. V celkovom poradí sa však nič nezmenilo: vedie Casale pred Lafuentom (-22:39 min), tretí je Poliak Rafal Sonik (-46:28 min).
AUTOMOBILY: Motocykle a štvorkolky po sebe zanechali stopy a najmä prach, a tak sa v prvej časti špeciálky piloti automobilov museli vyrovnať s jeho veľkým množstvom (išlo o tzv. fesh-fesh). Určite bolo teda výhodou jazdiť v popredí.
Zatiaľ čo Katarčanovi Al-Attiyahovi sa príliš nedarilo, Francúz Stéphane Peterhansel predviedol jeden zo svojich najlepších útokov v kariére. Navzdory zložitej navigácii držiteľ titulu dosiahol v tomto roku tretie etapové prvenstvo, čo z neho s celkovými 64 urobilo súťažiaceho s najväčším počtom víťazných etáp na Rallye Dakar. Dostal sa tak zase o krok bližšie k priebežne vedúcemu „Nanimu" Romovi zo Španielska, už ich od seba delí iba 12 minút a 10 sekúnd.
Okrem súboja vedúceho dua boli preteky poznamenané technickými komplikáciami na bugine „El Matadora" Carlosa Sainza, ktorý po 195 kilometroch odtrhol zavesenie kolesa a do bivaku v Iquique sa musel doplaziť slimačím tempom. So stratou takmer dvoch hodín (-1:56:04) zajazdil až 26. najlepší čas, čo ho v súhrnnej klasifikácii odsunulo zo šiestej na ôsmu pozíciu.
To tiež prispelo k boju o tretie pódiové umiestnenie medzi Argentínčanom Orlandom Terranova a Juhoafričanom Ginielom De Villiersom. Terranova išiel, navzdory defektu kolesa, lepšie a to vďaka navigačným problémom a dvom prerazeným pneumatikám jeho súpera. Výsledkom bol zisk ôsmich minút a 43 sekúnd pre „Orlyho" (podobne ako Roma, Peterhansel a Al-Attiyah riadi auto zn. Mini), ktorý sa tak vrátil na priebežnú tretiu pozíciu - päť minút a trinásť sekúnd pred De Villiersom (Toyota).
Veľmi dobre tentoraz zajazdil niekdajší skokan na lyžiach Adam Malysz z Poľska. V cieli sa objavil na výbornom 6. mieste (-41:33 min) a v celkovom poradí uzatvára prvú desiatku.
Zato smolný deň opätovne zažíval český jazdec Josef Macháček, štartujúci na buggy Nissan MD Optimus. V etape sa najskôr držal medzi 30. a 37. miestom a „erzetu" si užíval. Po príjazde do dún sa mu však na jeho bugine poškodil jeden z ventilov zaisťujúci mazanie prevodovky, v dôsledku čoho sa zadrel motor. V ťažkých dunových presypoch si päťnásobného víťaza tohto podujatia medzi štvorkolkami (z rokov 2000, 2001, 2003, 2007 a 2009) a jeho navigátora Vlastimila Tošenovského nikto netrúfol zapriahnuť za lano, a tak pre neho napokon musel do dún vyraziť Liaz Jaroslava Valtera, idúci už mimo súťaž. Ten ho zapriahol a následne odtiahol do Iquique. Vo večerných hodinách napokon padlo neľahké rozhodnutie o odstúpení zo súťaže. Tentoraz definitívnom...
KAMIÓNY: V prípade kamiónov sa líder dostal pod paľbu svojich prenasledovateľov. Ruský vodič Kamazu Andrej Karginov v tomto „vydaní" Dakaru opätovne kraľoval (už po druhýkrát), v cieli bol o devätnásť minút skôr než prvý muž priebežného poradia tejto kategórie Gerard De Rooy. Holanďan na začiatku špeciálky na nerovnom teréne piesočných dún šliapol v jednej chvíli málo na plynový pedál a jeho Iveco Torpedo uviazlo v piesku. Dráma sa však v jeho prípade nekonala. V Iquique si syn dakarského víťaza z roku 1987 Jana De Rooya aj naďalej udržal svoj náskok práve pred Karginovom (-13:28 min), celkovo tretí ostáva Eduard Nikolajev (tiež Kamaz), kráľ medzi kamiónmi v uplynulom ročníku (-1:21:41).
Z tatroviek bola opätovne najrýchlejšia Lopraisova, odmávli ju na piatej priečke. Kazach Ardavičius z Bonver Dakar Project Teamu skončil dvanásty, Tománek z InstaForex Loprais Teamu pätnásty a Vrátný - tiež zo stajne Bonver Dakar Project so slovenským navigátorom Jaroslavom Miškolcim - devätnásty. Hneď za nimi došla Liazka KM Racing Teamu trojice Vildman/Macík/Mrkva.
V celkovom poradí je trojica Loprais/Bruynkens/Pustějovský piata, na De Rooya však stráca už viac ako dve hodiny (-2:09:25). Vildman s Macíkom a Mrkvom figurujú na 15. priečke (-8:28:54), nasledovaní Vrátným, Holáňom a Miškolcim, ktorí za nimi zaostávajú o zanedbateľných 110 sekúnd. Česko-slovenský trojlístok je zase prenasledovaný Tománkom a bratmi Kašpárkovcami, ktorí majú na Iveco Holanďana De Rooya takmer deväť a polhodinové manko (-9:29:12). Kazachovia Ardavičius a Nikizhev, spoločne s Čechom Kaplánkom, si strážia 21. pozíciu (-11:54:53).
Meno slovenského pretekára Róberta Kasáka, vodiča ďalšej Tatry austrálskeho tímu RallyOZ, vo výsledkovej listine nefigurovalo.
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 V 9. ETAPE:
MOTOCYKLE:
4. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)
6. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)
27. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)
KAMIÓNY:
5. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
12. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)
15. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
19. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
20. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 PO 9. ETAPE:
MOTOCYKLE:
11. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)
12. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)
19. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)
KAMIÓNY:
5. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
15. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
16. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
17. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
21. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)