Dakar 2014: 7. etapa Salta – Salta (resp. Salta – Uyuni), 12. január
Španiel Joan Barreda Bort dosiahol svoje tretie etapové víťazstvo v Rallye Dakar 2014, na priebežného lídra Marca Comu v prejazde 28. štátu histórie dakarského podujatia, Bolívii, získal štyri minúty. Namiesto toho, aby automobily zamierili do Bolívie, pretekali na dlhom okruhu okolo Salty, s ktorým si najlepšie poradil Carlos Sainz. V kamiónoch znovu kraľovali Gerard de Rooy a jeho Iveco.
MOTOCYKLE (ETAPA SALTA - UYUNI): Druhá maratónska etapa začala pre jazdcov na motocykloch a štvorkolkách prvou dakarskou návštevou Bolívie, 28. štátom v histórii Rallye Dakar. Zmenou pre pretekárov bola predovšetkým nadmorská výška, v ktorej sa ruvali s terénom. Išlo o technickú trať s ťažkou navigáciou. Tých málo dedín, ktoré sa v krajine strácali a ktorými súťažiaci prešli, im poslúžili ako navigačné body. Odmenou za ich vytrvalosť bol bivak v Uyuni na hranici najväčšej soľnej pláne na svete a vo výške 3600 metrov. Trasa bola nakoniec kvôli dažďu skrátená o 133 kilometrov.
Aj napriek skráteniu etapy to bola pre jazdcov i stroje poriadna porcia. Kvôli dažďu a hmle sa navyše z bivaku štartovalo dlhšie. V nepriaznivom počasí totiž nemohli vzlietnuť záchranárske vrtuľníky. Ale napokon sa predsa len vyrazilo. Joan Barreda (Honda) zúročil svoje piate miesto v štartovom poradí a zaútočil. Dosiahol tretie etapové prvenstvo v 36. ročníku (a ôsme v kariére), došiel o štyri minúty skôr než jeho krajan Marc Coma (KTM). Katalánec jazdil už od rána na hranici svojich možností, na Barredu to však nestačilo. Dobre si tentoraz počínal Francúz Cyril Despres (Yamaha), ktorý skončil v Uyuni tretí, päť a pol minúty za víťazom.
Smoliarom bol ďalší Francúz Alain Duclos. Navigačnou chybou, ktorá sa mu nevyhla hneď na začiatku druhej polovice 36. ročníka rallye, sa pripravil o dvadsať minút. Jazdec značky Sherco tak stratil tretiu priečku v celkovej klasifikácii, o zanedbateľných 32 sekúnd je teraz za ďalším španielskym jazdcom Jordim Viladomsom (KTM) štvrtý.
Ivan Jakeš, jeden z dvojice Slovákov na Dakare 2014 (štartujúci vo farbách NAD-RESS Adventure Teamu), sa v cieli objavil na 16. mieste. Za Barredom zaostal o takmer sedemnásť minút (-16:24 min) a v priebežnom poradí patrí 40-ročnému rodákovi z Myjavy 15. pozícia. Za Comom zaostáva o viac ako tri a pol hodiny (-3:36:25).
Druhý Slovák v pelotóne Štefan Svitko mal tentoraz problémy. V úvode meraného úseku ho postihli technické komplikácie a musel na nejaký čas s motocyklom zastaviť. Jazdca ORAVing Slovnaft Teamu v cieli odmávli až na 40. pozícii s mankom vyše polhodiny na Borta (-34:37 min), v celkovom poradí si aj napriek tomu udržal 12. miesto (-3:07:18).
V neuveriteľných výkonoch pokračuje Španielka Laia Sanzová (Honda). Vedúca pretekárka priebežného poradia motocyklistiek zajazdila v tejto „erzete" (s mankom trinásť a pol minúty) dvanásty najrýchlejší čas. Celkovo je už na krásnom 19. mieste (-4:35:34), a to aj napriek hodinovej penalizácii na konte!
ŠTVORKOLKY (ETAPA SALTA - UYUNI): V kategórii štvorkoliek sa v siedmej etape opätovne „dostal do varu" Chiľan Ignacio Casale (Yamaha), ktorý kraľoval už vo svojej tretej „erzete". Tentoraz pred Holanďanom Sebastianom Husseinim (Honda) a Uruguajcom Sergiom Lafuentom (Yamaha). Dosiahol tak úspech ešte predtým, než dorazil do svojej rodnej krajiny, ako pôvodne plánoval. Teraz sa bude snažiť celkové prvenstvo udržať až do cieľa. Na druhého Lafuenta má náskok šiestich minút, tretí Poliak Rafal Sonik (tiež sedlá stroj zn. Yamaha) už za ním zaostáva takmer o polhodinu (-29:52 min).
AUTOMOBILY (OKRUH SALTA - SALTA): Tento veľký okruh s meraným úsekom o dĺžke 500 kilometrov otestoval schopnosť tímov prispôsobiť sa zmene tempa. Po kamenitých úsekoch na začiatku dňa padli v druhej časti trate niektoré rýchlostné rekordy. Po nej boli otestované technické kvality jazdcov. To všetko sa odohralo v nadmorskej výške takmer 3500 metrov. Na konci tohto emotívneho dňa museli piloti prekonať rozľahlú soľnú pláň dlhú dvadsať kilometrov, z ktorých sa im zatočila hlava.
Aj automobily sa ráno na štarte načakali o niečo dlhšie. „El Matadore" Carlos Sainz využil terén vhodný pre svoju buginu SMG a odmenou za to mu bolo víťazstvo, jeho už dvadsiate siedme. Trochu mu v tom pomohla aj navigačná chyba Katarčana Saleha Nassera Al-Attiyaha (Mini), ktorý dorazil do Salty (s takmer päťminútovým mankom) na druhej priečke. Tretí za nimi, sedem minút za víťazom, prešiel cieľom „Monsieur off-road" Stéphane Peterhansel. Francúz v priebehu etapy musel so svojim Mini niekoľkokrát spomaliť, príčinou boli cez trať pobehujúce lamy.
V celkovom poradí má však viac ako tridsaťminútový náskok vedúci Joan „Nani" Roma (riadi ďalší automobil zn. Mini). V prvej polovici pretekov jazdil tento Španiel - mimochodom víťaz tohto podujatia medzi motocyklistami z roku 2004 - na hranici svojich limitov, teraz podľa jeho slov „preteká na deväťdesiat percent". Ale aj to stačilo, aby v „erzete" skončil štvrtý.
Argentínčanovi Orlandovi Terranova (Mini) bola v tejto špeciálke udelená pätnásťminútová penalizácia na nešportové správanie. Jedného z motocyklových konkurentov totiž predbiehal tak nešikovne, že mu prerazil palivovú nádrž. Penalizácia ho odsunula na štvrtú pozíciu za Juhoafričana Giniela De Villiersa (Toyota).
Českí pretekári Josef Macháček a Vlastimil Tošenovský napokon predsa len pokračujú v súťaži. V tejto etape skončili tridsiati deviati, celkovo sú na 69. pozícii (-33:36:08).
KAMIÓNY (OKRUH SALTA - SALTA): Aj pre posádky kamiónov začal druhý týždeň pretekania. Tentoraz do cieľa víťazne prišiel obhajca vlaňajšieho prvenstva Eduard Nikolajev a etapovým prvenstvom sa tak vrátil späť na dakarskú scénu. Kraľoval pred stajňovým kolegom z tímu Kamaz Dmitrijom Sotnikovom, tretie bolo Iveco Holanďana Gerarda de Rooya.
Práve De Rooy, víťaz tohto podujatia spred dvoch rokov, si aj naďalej udržiava vedenie. Pred druhým Andrejom Karginovom, ďalším ruským pilotom stajne Kamaz, má viac ako polhodinový náskok (-37:50 min); tretí je - s viac ako hodinovým odstupom za de Rooyom - Nikolajev (-1:03:08).
Z našich jazdcov sa tradične lepšie darilo Jaroslavovi Miškolcimu, navigátorovi v posádke Tatry českého Bonver Dakar Project Teamu. So spolujazdcami Tomášom Vrátným a Milanom Holáňom dokončili etapu na 13. priečke a priebežne sú pätnásti (-6:34:58). Róbert Kasák s austrálskym navigátorom Chrisom Watmanom (stajňa RallyOZ) dokončili „erzetu" na 36. pozícii, celkovo figurujú na 50. mieste (-150:06:59).
Z Čechov bol znovu najrýchlejší Aleš Loprais, ktorého Tatra v cieli obsadila piate miesto. Martin Kolomý (Tatra Buggyra Racing) skončil desiaty, Kazach Artur Ardavičius z Bonver Dakar Project Teamu sedemnásty a Jan Tománek (InstaForex Loprais Team) dvadsiaty. V priebežných výsledkoch patrí tatrovkám šiesta (Loprais), dvadsiata prvá (Tománek), dvadsiata tretia (Ardavičius) a tridsiata siedma (Kolomý) pozícia. Liazka Vlastimila Vildmana bola v Salte devätnásta, priebežne drží 16. miesto.
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 V 7. ETAPE:
MOTOCYKLE:
16. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)
33. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)
40. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)
AUTOMOBILY:
39. Josef Macháček/Vlastimil Tošenovský (CZ/Buggy Nissan MD Optimus, KM Racing Team)
KAMIÓNY:
5. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
10. Kolomý/Kilián/Kilián (CZ/Tatra T815, Tatra Buggyra Racing)
13. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
17. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)
19. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
20. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
36. Kasák/Watman (SK-GB/Tatra T815-2, RallyOZ.com)
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 PO 7. ETAPE:
MOTOCYKLE:
12. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)
15. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)
20. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)
AUTOMOBILY:
69. Josef Macháček/Vlastimil Tošenovský (CZ/Buggy Nissan MD Optimus, KM Racing Team)
KAMIÓNY:
6. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
15. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
16. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
21. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
23. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)
37. Kolomý/Kilián/Kilián (CZ/Tatra T815, Tatra Buggyra Racing)
50. Kasák/Watman (SK-GB/Tatra T815-2, RallyOZ.com)