Dakar 2013: 7. etapa Calama – Salta, 11. január
Stúpanie konvoja do pohoria Ánd je zaťažkávacím testom predovšetkým pre motocyklistov. Jeden z nich, Thomas Bourgin na KTM, ho bohužiaľ nemohol ani podstúpiť. Dôvod? Zahynul. Ostatní pretekári sa však na trať dostaviť museli. Medzi mestami Calama a Salta ich čakalo pretekanie sa v extrémnej nadmorskej výške.
Francúzsky motocyklista Thomas Bourgin sa nevyhol tragickej nehode. O 8 hodine a 23 minúte juhoamerického času 25-ročný jazdec, ktorý v slávnej súťaži debutoval a figuroval po štvrtkovej šiestej etape na 68. mieste priebežného poradia (-04:57:41), sa zrazil pri ceste na štart na chilskej strane pohoria Ánd s protiidúcim autom chilskej polície.
Presné príčiny smrti Bourgina sú stále predmetom vyšetrovania. „Lekársky tím pretekov mohol na mieste nehody už iba konštatovať motocyklistovu smrť. Nastala prakticky ihneď," oznámila oficiálna stránka podujatia.
Thomas Bourgin, rodák zo Saint-Étienne, v tomto roku tretia a celkovo už 61. obeť rallye, tak nemohol nastúpiť ani na štart etapy, ktorá bola pre motocyklistov mimoriadne náročná. Pri ceste z Calamy do Salty dlhej 635 kilometrov sa jazdci dostali do nadmorskej výšky 4975 metrov, v ktorej sa nachádza najvyššie položený argentínsky horský priesmyk.
Nasledujúca meraná časť „erzety" bola dlhá 218 kilometrov a pretekári sa v priebehu nej pohybovali v nadmorskej výške od 3,4 do 4 tisíc metrov. Aj keď stroje preukazovali nedostatok výkonu zapríčinený vysokou nadmorskou výškou a riedkym vzduchom, priemerná rýchlosť vedúcich jazdcov o hodne prevyšovala 100 km/h.
Predovšetkým pre motocyklistov to bola skúška ohňom, pretože priemerné teploty v tomto ročnom období a v týchto nadmorských výškach sa pohybujú okolo 15°C. Dôležitá tak bola výdrž a odhodlanie.
MOTOCYKLE: Aj napriek tomu, že v priebežnom poradí i naďalej vedie Francúz Olivier Pain na Yamahe a za ním sa drží Chiľan Francesco Lopez (KTM), v tejto etape sa obaja museli skloniť pred americkým jazdcom Kurtom Castellim (KTM). Ten s časom 01:51:31 prešiel cieľom o minútu a 23 sekúnd rýchlejšie než obidvaja vedúci pretekári priebežného poradia a zvíťazil. Etapové prvenstvo ho posunulo do prvej desiatky, na priebežnú 8. pozíciu.
V celkovom poradí tretí David Casteu z Francúzska skončil v „erzete" na 8. priečke s takmer minútovým náskokom pred Štefanom Svitkom. Jazdec stajne Slovnaft-Oraving sa počas „erzety" držal v popredí a aj naďalej mu patrí 7. pozícia v celkovej klasifikácii (-24:51 min). Ivan Jakeš z tímu NAD-RESS Adventure (obaja Slováci jazdia na stroji KTM) zopakoval svoj štandardný výkon a obsadil 13. miesto (-05:54 min). Tridsaťdeväťročný jazdec z Brezovej pod Bradlom sa aj naďalej drží na 15. pozícii celkového poradia (-39:15 min).
Najväčší favorit podujatia, Francúz Cyril Despres, ktorý v minulosti na Dakare štyrikrát triumfoval, prišiel pre problémy s prevodovkou do cieľa na 34. pozícii (hoci iba s trinásťminútovou stratou), ktorá však v súhrnnej klasifikácii stačila k jeho poklesu z 2. na 5. priečku (-14:07 min).
Český jazdec David Pabiška (Yamaha/KM Racing Team) zaznamenal v etape až 71. priečku a v celkovom poradí klesol zo 45. na 47. miesto (-03:54:23).
ŠTVORKOLKY: Argentínčan Marcos Patronelli (Yamaha), ktorý suverénne vedie v priebežnom poradí, skončil rovnako ako v šiestej etape druhý. O víťazstvo na domácej pôde ho pripravil opäť jazdec z Chile. Titul víťaza „erzety" si vybojoval Sebastian Palma (CAN-AM) s časom 02:25:06. Cieľom tak prešiel o 34 sekúnd skôr ako Patronelli a 38 sekúnd pred Juhoafričanom Sarelom Van Biljonom (E-ATV).
Víťaz šiestej etapy Chiľan Ignacio Casale došiel so svojou Yamahou na 4. mieste a stále sa tak drží na druhej pozícii priebežného poradia (-01:14:30). S takmer dvojhodinovou stratou na vedúceho Argentínčana si tretiu priečku v priebežnom poradí stráži Poliak Rafal Sonik (tiež na stroji zn. Yamaha).
AUTOMOBILY: Víťazstvom v tejto etape si Francúz Stéphane Peterhansel (Mini) upevnil celkové vedenie. S časom 01:47:27 bol v cieli o 39 sekúnd rýchlejšie než jeho krajan Guerlain Chicherit (Buggy SMG). Na treťom mieste sa v etape umiestnil Američan Robby Gordon (Hummer), ktorý tak môže ľutovať chýb, ktorých sa dopustil v štvrtej „erzete". Hoci v priebehu troch etáp poskočil o dvadsať miest dopredu (na 23.), strata takmer šiestich hodín je v zmysle šance bojovať o popredné priečky (nehovoriac o prvenstve) beznádejná.
Stéphanovi Peterhanselovi sa v pretekoch podarilo zvýšiť svoj náskok na druhého Nassera Al Attiyaha z Kataru (Demon Jefferies Buggy) na 3 minúty a 14 sekúnd. A to aj napriek tomu, že turbomotor jeho stroja s pribúdajúcou nadmorskou výškou výrazne strácal na výkone. Na celkovej 3. pozícii figuruje Toyota Hilux Juhoafričana Giniela de Villiersa (-44:03 min).
KAMIÓNY: Vedúcu pozíciu si upevnil aj líder kategórie kamiónov. Holanďan Gerard de Rooy (Iveco) kraľoval v 7. etape. Do cieľa prišiel o minútu a deväť sekúnd rýchlejšie než Aleš Loprais so svojou „Princeznou 69".
Zatiaľ čo Loprais bol s časom a výsledkom spokojný, pretože podľa jeho slov Tatre vyhovujú skôr piesočnaté a ťažšie terény než rýchlostné trate, Gerard de Rooy nadšením nežiaril. Dosť času vraj stratil kvôli štvorkolkárom. „Tie hlúpe štvorkolky mi neumožnili predbehnúť ich. Dlhú dobu som na ne pritom tlačil, aj napriek tomu mi z cesty neuhli. V rýchlych úsekoch trasy ma samozrejme predbehnú, avšak v ťažkých terénoch sú jednoducho príliš pomalé," rozčuľoval sa de Rooy.
V priebežnom poradí Holanďan vedie pred Eduardom Nikolajevom (Kamaz) o 22 minút. Na tretie miesto sa posunula Tatra Martina Kolomého, ktorý v tejto „erzete" skončil šiesty. Na vedúce Iveco v celkovom poradí stráca takmer trištvrte hodinu (-41:25 min). Štvrtý ruský Kamaz vodiča Ayrata Mardejeva je však iba necelých päť minút za ním.
Trojica Loprais/Bruynkens/Pustějovský ostáva aj po siedmej „erzete" na 6. priečke (-01:57:19). Tretí kopřivnický kamión posádky Vrátný/Miškolci/Holáň skončil štrnásty a celkovo sa posunul o dve miesta na devätnáste (-05:36:09). Vlastimil Vildman s truckom LIAZ obsadil v tejto špeciálke 15. priečku a tiež sa v priebežnej klasifikácii posunul dopredu - o dve priečky, je teda štrnásty (-04:28:09). Druhá Liazka s Markom Spáčilom za volantom vydobyla 19. etapový čas, priebežne si polepšila na 17. miesto (-05:09:28).
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2013 PO 7. ETAPE:
MOTOCYKLE:
7. Štefan Svitko (SK/KTM)
15. Ivan Jakeš (SK/KTM)
47. David Pabiška (CZ/Yamaha)
Dušan Čipka (SK/Husqvarna) - odstúpil v priebehu druhej etapy
Ján Zaťko (SK/BMW) - odstúpil v priebehu tretej etapy
Jan Veselý (CZ/Yamaha) - odstúpil v priebehu piatej etapy
AUTOMOBILY:
Štefan Svitko st./Jozef Kutlák (SK/Arctic Cat Wildcat Buggy) - odstúpili v druhej etape
KAMIÓNY:
3. Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián (CZE/Tatra)
6. Aleš Loprais/Radim Pustějovský/Serge Bruynkens (CZE/BEL/Tatra)
14. Vlastimil Vildman/Martin Macík ml./Jan Bervic (CZE/LIAZ)
17. Marek Spáčil/Jan Vodrhánek/Viktor Chytka (CZE/LIAZ)
19. Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň (CZE/SVK/Tatra)
Jaroslav Valtr/Jakub First/Josef Kalina (CZE/LIAZ) - odstúpili v priebehu piatej etapy