Dakar 2011: Po Svitkovi končí aj Ivan Jakeš
10. etapa, Copiapo - Chilecito
spojovací úsek: 686 km, meraný úsek: 176 km
Priebeh desiatej etapy, ktorou sa dakarská rally vrátil do Argentíny, otriasol plánmi na obhajobu titulu ako u Carlosa Sainza, tak aj u Cyrila Despresa. Obaja sa stali obeťami prílišného chcenia, ich snaha o priblíženie sa súperom vypálila presne opačne. Jedine Vladimír Čagin sa vyvaroval chýb a zobral si späť vedenie medzi kamiónmi.
Do etapy z Copiapa do Chilecita vyštartoval Cyril Desperes skôr ako Marc Coma. Francúz sa snažil ujsť súperovi a znížiť stratu medzi nimi. Na 97. kilometri sa nechal zlákať stopami Fransa Verhoevena, bola to však zlá voľba. V skalnatom teréne sa motal tam a späť, hľadaním cesty von stratil cenné minúty. Aby toho nebolo málo, v podobnej situácii sa ocitol aj 15 kilometrov pred cieľom. Výsledkom bola takmer desať minútová strata na víťazného Comu. Španielov náskok na čele narástol na osemnásť minút.
Hrozba straty tretieho miesta visela nad Chaleco Lopezom, keď sa na jeho Aprilii začali prejavovať problémy s palivovým čerpadlom. Rýchla pomoc tímového kolegu Gerarda Farres Guella ho vrátila na trať, etapu dokončil Lopez na 5. mieste. Štvrtým miestom prekvapil skúsený Slovinec Miran Stanovnik, v doterajšom priebehu súťaže sa objavoval prevažne v tretej desiatke hodnotených.
V Argentíne sa, žiaľ, skončilo účinkovanie ďalšieho slovenského jazdca. Ivan Jakeš sa stal obeťou dlhého a únavného prejazdu Andami. Po náhlom zlyhaní motora nasledoval pád, následky si odniesol jazdec aj stroj. Vďaka rýchlemu zásahu asistenčného vozidla sa s provizórne opravenou motorkou postavil na štart 176 kilometrov dlhej etapy. Medzi prvým a druhým prejazdovým bodom sa však z dôvodu bolestivého zranenia rozhodol v rally nepokračovať. Ako ukázalo neskoršie vyšetrenie, Jakeš si pri páde zlomil kľúčnu kosť.
Historicky najväčšia skupina Slovákov na štarte Dakaru, sa po desiatich etapách zredukovala na jediného jazdca. Je ním Radek Matoška. V etape dosiahol 28. najlepší čas, v celkovom poradí je 43., postup do prvej štyridsiatky má na dosah. Jakešov tímový kolega David Pabiška sa do cieľa dostal hodinu a pol po Comovi a klesol o jednu pozíciu na 31. priečku. Jan Veselý zostáva verný svojmu tempu, patrí mu 67. priečka.
V kategórii quadov bola desiata etapa mimoriadne vyrovnaná. Ani jednému z poldruha tuctu súperov sa nepodarilo získať nejaký výrazný náskok. O malé prekvapenie sa postaral Jorge Santamarina. Po prvý raz v tomto roku vyhral etapu jazdec na stroji inom než Yamaha, 29-ročný Argentínčan sedlá Hondu. Josef Macháček, so stratou štyroch minút, bol piaty, za ním s prehľadom situáciu kontroloval priebežný líder Alejandro Patronelli.
O tom, že aj tak krátka etapa, ak bola desiata, dokáže výrazne ovplyvniť výsledky, sa presvedčil Carlos Sainz. V súboji na ostrí noža s Nasserom Al-Attiyahom sa nevyhol chybe a svoj Race Touareg „usadil" na vrchole malej duny. Pomoci od tímových kolegov sa Sainz nedočkal, de Villiers aj Miller išli inou cestou. Rovnako ako Despres, aj Sainz sa na stom kilometri rozhodol pre nesprávny smer, jeho strata narastala. V cieli bol o 18 minút pomalší než víťaz Giniel de Viliers, na štvrtého Al-Attiyu stratil takmer 10 minút.
V roku 2009 získal Krzysztof Hołowczyc v trinástej etape Dakaru druhé miesto s vozom Nissan Navara. O dva roky neskôr, už za volantom BMW X3 CC, tento svoj výsledok vyrovnal. Za de Villiersom zaostal o štyri a pol minúty, čo je však pre populárneho Poliaka dôležitejšie, získal hodinu na Marka Millera. Od piatej priečky ho delí už len deväť minút... Ku katastrofe sa schyľovalo u Stéphane Peterhansela. Počas prejazdu začala štrajkovať prevodovka, tímoví mechanici si však poradili. Nebyť drobných chýb v závere etapy, mohol Peterhansel získať druhé víťazstvo v tomto ročníku Dakaru.
Okrem štyroch Volkswagenov a troch BMW sa do prvej desiatky celkového poradia vošiel ôsmy Nissan Christiana Lavieilla a dve Mitsubishi Guilherme Spinelliho a Erika van Loona. Už jedenásty je Jun Mitsuhashi, líder triedy T2. Medzi vozidlami s jednou poháňanou nápravou prišiel o prvenstvo Matthias Kahle. Kvôli zlyhaniu elektroinštalácie strávil väčšinu etapy na lane za servisným kamiónom. Pozíciu po ňom prevzal Ronan Chabot na štrnástom mieste. Druhá desiatka je plná zaujímavých vozidiel; na pätnástke je čínsky Great Wall Haval, šestnáste je Subaru Elaion, sedemnástka a osemnástka patria dvom ľahkým buginám MD Optimus a Sadev 2WD a na dvadsiatke je jednomiestna buggy McRae 4x2.
Po vypadnutí poslednej Tatry sa Kamazom otvorila cesta k vytúženému zisku celého pódia. Tretie miesto mladého Eduarda Nikolajeva je viac-menej isté, štvrtý Franz Echter zaostáva o vyše dve hodiny. Absolútnu dominanciu môže ešte zvýrazniť Ilgizar Mardejev, od Echtera ho delí už len desať minút. O prvú priečku sa neustále preťahujú Vladimír Čagin a Firdaus Kabirov, v desiatej etape bol úspešnejší Čagin. Viac, ako len desiate miesto, sa čakalo od Ginafov. Martin van den Brink je medz dvoma malými Hinami syna a otca Sugawarovcov. Po druhý raz sa do najrýchlejšej desiatky dostal Liaz Vlastimila Vildmana, celkovo je trinásty.