Dakar 2011: Je dobojované
13. etapa, Cordoba - Buenos Aires
spojovací úsek: 645 km, meraný úsek: 181
Celkovým víťazom tridsiateho tretieho ročníka rally Dakar sa v kategórii motocyklov stal Marc Coma na stroji značky KTM. Pre 34-ročného Španiela to je už v poradí tretí úspech na tomto púštnom dobrodružstve, predtým sa tešil v rokoch 2006 a 2009. Coma získal v tomto roku dovedna päť etapových prvenstiev. Druhá priečka v celkovej klasifikácii patrí obhajcovi minuloročného triumfu, takisto trojnásobnému víťazovi Francúzovi Cyrilovi Despresovi, ktorý za Comom zaostal o vyše 15 minút.
Víťazom záverečnej 13. etapy sa stal Frans Verhoeven, ktorý záverečný meraný úsek dlhý 181 km zvládol za hodinu a dvadsať päť minút. Druhý skončil s odstupom piatich sekúnd Helder Rodrigues, tretí bol Jean De Azevedo. Známa pravda, že „Dakar" končí až v Dakare, v tomto prípade v Buenos Aires, sa v tej najnevhodnejšej chvíli pripomenula Franciscovi Lopezovi. Od štvrtej etapy si držal tretie miesto, aby oň prišiel v záverečnej etape Dakaru 2011. Najprv pruženie zadného kolesa a neskôr porucha elektriky ho na trati zdržali dosť dlho na to, aby sa pred neho dostal Helder Rodrigues.
Piate miesto získal Juan Pedrero Garcia, tímová dvojka Marca Comu. Po pomalom úvode spojenom so spoznávaním nového stroja, sa v druhej časti rally do tempa dostal Pal-Anders Ullevalseter a skončil šiesty. Dakar 2011 bol labuťou piesňou motoriek s objemom motora viac ako 450 cm3, najlepšie mal naladené siedmy Jean de Azevedo. Za ôsmym Rubenom Fariom sa umiestnil najlepší tohtoročný nováčik, Američan Quinn Cody. Elitnú desiatku už po tretí raz v kariére uzatvoril Jacek Czachor.
Radek Matoška sa so svojím prvým Dakarom rozlúčil najlepším etapovým výsledkom, so stratou 8 min. 53 sek. skončil devätnásty. Celkovo mu patrí 34. priečka, od postupu medzi tridsať najlepších ho delilo dvadsať minút. "Sme spokojní, že aspoň jeden jazdec prišiel úspešne do cieľa. Od smoly v prvej etape, v ktorej nabral trojhodinovú stratu, sa neustále zlepšoval. Išlo sa mu však ťažšie, pretože v úvode nedokázal chytiť tempo. Následne to poňal tak, že pôjde na istotu a na špičkový výsledok to už nebude. Bolo to pre neho niečo nové a teší sa, že dokázal absolvovať celý Dakar. V pondelok by sme mali odovzdať techniku a na Slovensko sa vrátime asi v utorok. Čo sa budúcoročnej edície Rely Dakar týka, opäť sa chceme zúčastniť. Máme už aj nejaké predbežné plány, ktoré predstavíme neskôr," povedal manažér Hant Logomotion Slovakia Ivan Figura.
Najúspešnejším Čechom v jednej stope sa po roku znovu stal David Pabiška, hoci si o päť priečok pohoršil. Stabilná jazda bez zbytočného riskovania priniesla svoje ovocie, Pabiškovi patrí 31. miesto. Druhý z českých jazdcov, Jan Veselý sa počas celej rally držal svojej taktiky bezpečnej jazdy a aj na druhý krát úspešne dorazil až do Buenos Aires a dokonca na rovnakej pozícii - bol šesťdesiaty druhý. Korunu pre kráľovnú Dakaru získala mladá debutantka Laia Sanz, v konečnom účtovaní skončila tridsiata deviata. Jej učiteľ, jeden z dakarských velikánov Jordi Arcarons bol štyridsiaty prvý.
V kategórii štvorkoliek zvíťazil Argentínčan Alejandro Patronelli pred krajanom Sebastianom Halpernom a Poliakom Lukaszom Laskawiecom. Najmladší člen tímu KM Racing, v ktorom pôsobil aj náš Ivan Jakeš, nechal v poslednej etape za sebou všetkých súperov a napodobnil tak vlaňajší triumf krajana Rafala Sonika. Navyše sa Laskawiec dostal na tretie miesto absolútneho hodotenia. Do cieľa rally sa z tridsiatich štvorkolkárov dostalo len dvanásť, medzi nimi na 9. mieste jediná žena Camelia Liparoti.
Tím Volkswagen úspešné juhoamerické ťaženie ukončil ziskom kompletného pódia. Z celkového víťazstva tešil Katarčan Nasser Saleh Al-Attiyah, druhým mužom klasifikácie je Juhoafričan Giniel de Villiers a obhajca prvenstva Carlos Sainz sa musel uspokojiť s treťou priečkou. Štyridsaťosemročného Španiela môže tešiť aspoň sedem etapových triumfov, vrátane toho sobotňajšieho. "Som rád, že sa mi podarilo zvíťaziť. V závere som myslel už len na cieľovú pásku. Víťazstvo na Dakare pre mňa, moju krajinu a môj tím znamená veľmi veľa. Je to skvelé! Potvrdili sme, že sme najlepší na svete, je to najväčší úspech v mojej kariére," povedal Al-Attiyah.
Štvrté miesto obhájil Stéphane Peterhansel, spokojný však v cieli nebol. Ambície jeho, aj tímu X-Raid mierili k celkovému víťazstvu, neuveriteľná séria defektov a drobných jazdeckých chýb ho o šancu na desiaty titul pripravila v polčase súťaže. Piate miesto Krzysztofa Hołowczyca je vyrovnaním jeho doteraz najlepšieho výsledku z roku 2009. Mark Miller sa po havárii v druhej etape ujal úlohy servisného vozidla pre tímových kolegov, aj preto mu patrí šieste miesto. Za siedmym Ricardo Leal dos Santosom sa vo výsledkoch konečne objavujú vozy iných značiek než VW či BMW. Nissan Proto Dessoude 05 ôsmeho Christiana Lavieilla je najstarším vozidlom v prvej desiatke. Česť značky Mitsubishi zachraňuje deviaty Guilherme Spinelli a desiaty je Matthias Kahle, víťaz hodnotenia vozidiel s jednou poháňanou nápravou.
V triede produkčných vozidiel T2 obhájil víťazstvo Jun Mitsuhashi, pre značku Toyota je to už šiesty triumf bez prerušenia. Na 14. priečke je Marlon Koerich, najrýchlejší z dakarských nováčikov. O pozíciu nižšie, na pätnástke je prvá z posádok hostiteľských krajín, Lucio Ezeuiel Alvarez a Antonio Belarde vodili po domácich tratiach Subaru Elaion. Čile malo svojho najlepšieho zástupcu na 25. mieste, Jorge Latrach a jeho syn Juan Pablo sa do cieľa dostali s Toyotou poháňanou (aj) plynom. O senzačný výsledok v top 20 prišiel tri dni pred cieľom Tim Coronel, aj 36. miesto pre jednomiestnu buggy McRae 4x2 naznačilo, že jej vývoj sa uberá správnym smerom.
Medzi kamionistami zvíťazil Rus Vladimir Čagin, ktorý sa stal najúspešnejším účastníkom podujatia vo svojej kategórii. Štyridsaťročný jazdec totiž zaznamenal svoj celkovo siedmy úspech. Aj druhú a tretiu priečku celkového hodnotenia obsadili ruskí reprezentanti - Firdaus Kabirov a Eduard Nikolajev. Posledný etapový primát získal Kabirov, vzrušujúcejší však bol súboj o zemiakovú medailu. Franz Echter dosiahol v sobotu lepší čas než Ilgizar Mardejev, ale v konečnom súčte časov bol po dvoch týždňoch o 41 sekúnd pomalší.
Po odstúpení Gerarda de Rooya sa jednotkou holandského tímu stal Španiel Pep Vila Roca. Do Buenos Aires sa vrátil na 6. mieste, za ním bol ďalší zástupca z krajiny tulipánov Marcel van Vliet s MANom. Polovicu pozícií v prvej desiatke obsadili ruské kamióny, Kamaz na osmičke pilotoval Kazach Artur Ardavičus. Deviaty bol Hugo Duisters a top 10 uzavrel Teruhito Sugawara s Hinom. Rovnako ako minulý rok, celú súťaž úspešne zvládol jediný český kamión a znovu to bol Liaz tímu KM Racing. Za jeho volantom tentoraz sedel Vlastimil Vildman a patrí mu 15. priečka.
Zdroj: SITA