Dakar 2011: Démon Čagin útočí
8. etapa, Antofagasta - Copiapo
spojovací úsek: 268 km, meraný úsek: 508 km
Marc Coma v nedeľu získal vo svoj prospech tretiu etapu a upevnil si prvú priečku. Ako kliešť sa ho držal Cyril Despres, po dvoch dňoch bol tentoraz pomalší ako súper. Carlos Sainz bol v čele hodnotenia automobilov od prvej etapy, po týždni ho vystriedal kolega a najväčší protivník zároveň, Nasser Al-Attiyah. Séria problémov BMW akoby nemala konca, Peterhansel aj Holowczyc klesli o jednu priečku. Vladimír Čagin predviedol výkon ako z inej planéty, s kamiónom zajazdil piaty absolútne najrýchlejší čas.
Prechod na motocykle s objemom motora do 450 cm3 má za následok pozoruhodne vyrovnané súťažné pole, čo sa techniky týka. Práve teraz, viac ako kedykoľvek predtým, rozhodujú jazdecké schopnosti o konečnom výsledku. Marc Coma a Cyril Despres dokazujú, že skúsenosti im nechýbajú a obaja zostávajú na čele klasifikácie motocyklov. Coma využil druhú štartovú pozíciu a zakrátko sa prilepil na Despresa. Už len tým, že sa ho držal, mal k dobru dve minúty. Keď obaja dostihli Francisca Lopeza, vytvorili trojicu, ktorá sa držala spolu až do cieľa. Najviac z toho vyťažil, samozrejme, Coma, Despres túto taktiku prijímal so značnou nevôľou. Celkové poradie vyzeralo rovnako ako etapová, t.j. Coma, Despres, Lopez.
S novou motorkou si konečne porozumel Pal-Anders Ullevalseter, v etape piaty a celkovo už šiesty. Na opačnej strane barikády, tej smoliarskej, boli Frans Verhoeven, Jonah Street, aj Jordi Viladoms. Všetci traja prišli o svoju pozíciu, Verhoeven sa prepadol až o dvadsať miest. Na veľký smútok slovenských fanúšikov sa skončila spanilá jazda Štefana Svitka. Na 318. kilometri sa jeho motorka zastavila, príčinou sa zadalo byť zapaľovanie. To by sa opraviť dalo a hoci s veľkou stratou, Svitko by v súťaži ostal. Porucha sa však ukázala byť vážnejšia a na mieste sa nedala odstrániť. Najlepší nováčik minuloročného Dakaru odstúpil z priebežného siedmeho miesta.
Kým Svitko spoznal odvrátenú tvár Dakaru, Ivan Jakeš si užíva priazeň osudu. V náročnej etape napriek prasknutej nádrži obsadil šestnástu priečku a celkovo sa prepracoval už do Top 10. Z desiatej priečky na prvého Comu stráca bez piatich minút rovné tri hodiny. Postup vpred sa podaril aj Radkovi Matoškovi, zostávajúcemu členovi tímu Hant Logomotion. V etape mu patrila 33. priečka, celkovo sa prehupol do prvej päťdesiatky, konkrétne na 49. miesto.
David Pabiška sa po nepríjemnej siedmej etape, kedy sa mu z prasknutej nádrže vylial benzín do topánok, vrátil do svojho pohodového tempa a mieri medzi tridsať najlepších. Polepšil si aj Jan Veselý, 66. priečka mu patrí v etape a rovnako tak aj v celkovom poradí.
Josef Macháček má na konte dvojhodinovú penalizáciu a práve tá ho pred ôsmou etapou delila od stupňov pre víťazov. Český matador sa taktickou jazdou umiestnil druhý, rýchlejší bol len Alejandro Patronelli. Starší brat minuloročného víťaza sa vrátil na prvú priečku, pomohli mu k tomu problémy súperov. Veľká strata Tomasa Maffeia posunula Macháčka na tretue miesto celkovo, na druhého Sebastiana Halperna stráva hodinu a trištvrte. Vynikajúcou jazdou sa blysol Lukasz Laskawiec.
Duel Carlosa Sainza a Nassera Al-Attiyu je ešte napínavejší ako minulý rok. Obaja jazdci tímu Volkswagen sa naťahujú o každú sekundu, každý meter trate je ich bojiskom. Sedem etáp sa „El Matador" držal v čele a nedovolil katarskému princovi prevziať jeho miesto. Al-Attiyah však čakal na svoju šancu a na vlaňajšieho víťaza vyvíjal tlak. Snaha sa mu vyplatila v ôsmej etape. Na posledných kilometroch Sainz chyboval a dva krát zapadol. Vďaka tomu mal Al-Attiyah v cieli čas o šesť a pol minúty lepší a je novým lídrom celkového poradia. Z tretieho miesta ich istí (a na prípadnú chyba čaká) Giniel de Villiers.
Na tím Svena Quandta sa ako lavína sypú problémy. Krzysztof Holowczyc stratil na trati dve hodiny opravou alternátora a bŕzd, z piateho miesta klesol na šieste. Defekty a Peterhansel, to je nerozlučný pár posledných dní. Ani v ôsmej etape sa im francúzsky jazdec nevyhol. Väčším problémom však bolo prehrievanie sa motora, čo si vyžiadalo zvoľnenie tempa. Peterhansel nabral jeden a pol hodinovú stratu a jeho šanca na víťazstvo je zrejme definitívne preč. V hre je ešte bronzová priečkam aj na tú mu ale chýba štyridsať päť minút.
Ťažká a dlhá etapa pekne vyšla Nissanom, Nani Roma to dotiahol až na piate miesto. Alfie Cox, Christian Lavieille a Aleksandr Mironenko sa zoradili od deviateho po dvanáste miesto. Hranice prvej desiatky prelomil Matthias Kahle, dostal sa na osmičku. Pokračuje tiež fantastická jazda dvoch ázijských reprezentantov. Číňan Yong Zhou bol v etape šestnásty, Japonec Jun Mitsuhashi bol hneď za ním. Vo výsledkoch, žiaľ, nefiguruje posledná česká posádka v zložení Peter Mikula, Ivan Novák. Ôsma etapa bola ich poslednou na Dakare 2011.
Za v súčasnosti najlepšieho pilota súťažného kamiónu, môžeme bez obáv a výčitiek označiť Vladimíra Čagina. Dve etapové porážky od Aleša Lopraisa prebudili v šesťnásobnom víťazovi démona, ktorý sa predral na povrch v ôsmej etape. Majstrovská jazda bez chýb, spoľahlivý, odolný a starostlivo servisovaný kamión a ohromná motivácia, to boli hlavné zložky Čaginovho receptu na úspech. O výnimočnosti predvedeného výkonu svedčí výsledný čas, piaty najlepší za celý deň vôbec! Rýchlejší než Čagin boli len štyria piloti Volkswagenom, nestačili na neho dokonca ani motocyklisti. Aj ďalšie dve miesta brali Kamazy zásluhoi Kabirova a Nikolajeva. Aleša Lopraisa na dvadsať minút zastavil defekt, v etape stratil štyridsať a klesol na bronzovú priečku.