Dakar 2010 po 14. etape: Svitko ďalším Slovákom v cieli!
Trať poslednej etapy 32. ročníka Rallye Dakar nepriniesla pretekárom žiadne nepríjemnosti. Štartovalo sa zo Santa Rosy a išlo sa po veľmi rýchlych cestách bez výškového prevýšenia. Cieľ bol v hlavnom meste Argentíny v Buenos Aires, kde sa zajtra bude konať slávnostný ceremoniál s prejazdom cieľovej rampy pre všetkých „bláznov", ktorí dokázali Dakar dokončiť.
Na začiatku 14. etapy mali jazdci a posádky pred sebou 707 kilometrov. Po stošesťdesiatšesťkilometrovom prejazde ku štartu rýchlostného testu ich čakalo posledných dvestošesť meraných kilometrov, ktoré končili v mestečku San Carlos de Bolivar. Potom už bol na programe iba 335. kilometrový prejazd do cieľa v Buenos Aires. Na štart štrnástej „erzety" sa postavilo 183 posádok z pôvodných 362 - 88 motocyklov, 14 štvorkoliek, 57 automobilov a 28 kamiónov.
Slovenský motocyklový jazdec Štefan Svitko obsadil v záverečnej 14. etape sedemnáste miesto. Za víťazom etapy Rubenom Fariom zaostal o takmer osem a pol minúty (+ 8:27), celkovo stratil na víťazného Cyrila Despresa viac ako päť a pol hodiny (+5:38:34). V celkovej klasifikácii si udržal 13. priečku. Dvadsaťsedemročný člen tímu Hant Logomotion Slovakia vo svojej premiére na púštnej rallye dokončil ako tretí slovenský jazdec za riadidlami - po Jaroslavovi Katriňákovi (2007) a Ivanovi Jakešovi (2009) - túto prestížnu súťaž. Svitko si pri debute na Dakare počínal naozaj výborne, hneď na prvý pokus prišiel do cieľa, čo sa jeho predchodcom nepodarilo. Najlepšie umiestnenie si vybojoval v siedmej etape - skončil deviaty - a do elitnej desiatky sa dostal aj v nasledujúcej etape, keď ju uzatváral. Okrem toho si vybojoval ešte ďalších sedem umiestnení v prvej dvadsiatke.
„Štefan Svitko dokázal hneď na prvý raz, čo nik predtým. Počas rallye všetkých presvedčil, že je výborným motocyklovým jazdcom a dokáže sa učiť aj za pochodu. Navigáciu na trati zvládal bez problémov a plnil takmer do bodky všetky pokyny svojho tímu," uviedol manažér Hant Logomotion tímu Ivan Figura. „V úvode záverečnej etapy sa držal na 14. mieste, ale potom medzi 177. a 201. kilometrom na rýchlych úsekoch výraznejšie klesol. Mnohí súperi, ktorí mali silné stroje, išli až 180-kilometrovou rýchlosťou. My sme zvolili inú taktiku, šetrili sme motor, a preto išiel maximálne stodesiatkou. V cieli ma potešili názory špičkových jazdcov. Vlaňajší víťaz Marc Coma zhodnotil Svitkovo účinkovanie na Dakare ako grandiózny výkon a mnohí ďalší tvrdili, že bol najväčším prekvapením pretekov."
Víťazom kategórie motocyklov sa podľa predpokladov stal Francúz Cyril Despres na KTM, ktorý viedol priebežné poradie už od tretej etapy. Despres, ktorý bol ešte v roku 1998 opravárom motocyklov, absolvoval premiérový Dakar v roku 2000 a skončil celkovo šestnásty. „Vtedy som investoval všetky peniaze do rallye, po návrate z Dakaru som nemal ani cent. Dokonca France Telecom mi zrušil telefonickú linku, lebo som nemal zaplatený účet. Z tímu BMW mi potom zavolali na kamarátovo číslo a ponúkli mi drobný kontrakt," spomínal na ťažké časy 36-ročný Despres, ktorý žije v Andorre so svojou priateľkou. Na margo cesty k úspechu na Dakare poznamenal: „Rýchlosť zďaleka nie je najdôležitejšia. Musíte si zostaviť zoznam, čo nesmiete urobiť a ako sa vyhnúť zbytočným štvrťhodinovým stratám spôsobeným zlou navigáciou. Sú tu aj ďalšie faktory ako nevstávať príliš neskoro či mať so sebou dosť jedla."
Na druhej priečke sa v celkovej klasifikácii umiestnil (s viac ako hodinovou stratou) Nór Pal Anders Ullevalseter tiež na KTM, ktorý v poslednej špeciálke obsadil rovnakú priečku a upevnil si tak celkové umiestnenie pred tretím Chiľanom Franciscom Lopezom Contardom (Aprilia). Ten dnes došiel až na šiestom mieste a na nórskeho jazdca stráca v súčte sedem minút.
Celková štvrtá priečka patrí Portugalcovi Helderovi Rodriguesovi a piata francúzskemu jazdcovi Davidovi Fretignemu - obaja jazdili na strojoch značky Yamaha.
Obhajca minuloročného prvenstva Španiel Marc Coma na KTM dokončil 32. ročník Rallye Dakar až na 15. pozícii (+6:32:46). Z boja o titul ho totiž vyradila šesťhodinová penalizácia, ktorú dostal za neoprávnenú výmenu zadnej pneumatiky na jeho motocykli v siedmej etape.
A na skok aj k českým motocyklistom. Podľa výsledkov v poslednej etape je zrejmé, že sa chlapi už nikam nenáhlili a ich hlavná úloha spočívala v dojazde do cieľa. A to sa tiež všetkým štyrom jazdcom podarilo. Najlepším z nich je David Pabiška z KM Racing tímu, ktorý obsadil 26. priečku s viac ako dvanásťhodinovou stratou (+12:20:03). Roman Krejčí (stajňa Czech Dakar Team), ktorý už od tretej etapy pretekal ako jediný motocyklista v celom štartovom poli bez tlmiča riadenia, skončil na 37. mieste (+15:07:53).
Dušan Randýsek (KM Racing) po včerajších vážnych problémoch, kedy sa mu na piatom kilometri rýchlostnej skúšky zadrel motor a s vypätím všetkých síl a schopností napokon „erzetu" dokončil (i keď so sedemhodinovým mankom a na poslednej priečke), dnes došiel v pohode a skončil až šesťdesiaty. Celkovo však obsadil 54. priečku (+23:22:26). Jan Veselý (Czech Dakar Team) uzatvára českú účasť v triede motocyklov na 62. mieste (+27:47:09).
Očakávaným víťazom triedy štvorkoliek sa stal domáci jazdec Marcos Patronelli a úspech priezviska (aj značky Yamaha) korunoval druhým miestom jeho starší brat Alejandro. Tretiu priečku udržal Španiel Juan Manuel Gonzales Corominas tiež na Yamahe (+05:07:31), ktorého zdatne doťahoval štvrtý Francúz Christophe Declerck so strojom Polaris (+05:46:56). V záverečnej rýchlej etape však dokázal stiahnuť iba trinásť minút z potrebných päťdesiattri, ktoré by ho posunuli na celkovú tretiu pozíciu.
Akokoľvek Declerck útočil, musel si zároveň, ako sa hovorí, strážiť chrbát, pretože sa na neho zozadu tlačil Poliak Rafal Sonik. Ten v záverečnej „rýchlostke" dokonca kraľoval, avšak na Declercka najazdil iba štyri minúty a to mu na postup na štvrté miesto nestačilo. „Top five" tejto kategórie teda uzavrel práve Rafal Sonik na Yamahe.
Oldřich Bražina - posledný z pôvodných troch českých quadistov, ktorí štartovali v tomto ročníku - obhájil v celkovej klasifikácii siedmu priečku (+16:33:41), necelých dvadsať minút pred ôsmym Francúzom Briceom Auertom (CAN-AM).
Pre kategóriu automobilov bola posledná etapa podľa očakávania dramatická od štartu až do cieľa. Medzi priebežne prvým Španielom Sainzom a druhým Katarčanom Al Attiyahom, tímovými kolegami z Volkswagenu, bol rozdiel zanedbateľných dvoch minút a 48 sekúnd. Výhodou pre jazdcov mohol byť silný vietor (ktorý v dnešnej etape fúkal), pretože takmer úplne eliminoval mračná prachu na trati.
Od štartu až do cieľa špeciálky sa poradie nemenilo a rozdiely medzi jednotlivými posádkami narastali iba pozvoľna. Prvý uháňal Al Attiyah tesne prenasledovaný Sainzom. Tretí sa držal Francúz Chicherit a štvrtý jeho krajan a tímový kolega Peterhansel, obaja na „bavorákoch". Päticu najlepších uzatváral Američan Miller s VW. V tomto poradí tiež nakoniec prešli cieľom.
Al Attiyah dokázal na Sainza najazdiť tridsaťšesť sekúnd, na celkový triumf to však nestačilo. Carlos Sainz ho po štrnástich etapách a zhruba päťtisíc kilometroch meraných úsekov porazil o zanedbateľných 132 sekúnd. „El Matadore" sa dočkal dakarského triumfu v obávanej a mimoriadne namáhavej súťaži v 47 rokoch. Šampión v klasických rallye z rokov 1990 a 1992 dotiahol do víťazného konca až svoj štvrtý štart v púštnom dobrodružstve. Pripomeňme, že vlani musel z prvej priečky odstúpiť po havárii v dvanástej etape.
Preteky skončili absolútnym triumfom automobilky Volkswagen, pretože vozidlo tejto značky riadil aj celkovo tretí Mark Miller. Nemecký výrobca sa radoval aj vlani zásluhou Juhoafričana Giniela De Villiersa, ktorý sa tentoraz musel uspokojiť so siedmym miestom. Značka Volkswagen tak zvíťazila (po rokoch 1980 a 2009) už po tretíkrát.
Štvrtú priečku obsadil Stéphane Peterhansel s BMW a piatu Guerlain Chicherit. Šieste skončilo prvé mitsubishi Portugalčana Carlosa Sousu a za siedmym De Villiersom odmávli v cieli Američana Robbyho Gordona (Hummer).
Zo štyroch českých posádok na automobiloch, ktoré v tomto ročníku štartovali, dokončila preteky iba jedna v zložení Jiří Janeček a Viktor Chytka. Ich Toyota Land Cruiser KDJ 120, štartujúca v podkategórii T2 (sériové vozidlá), dokončila dnešnú „erzetu" na 35. mieste. V celkovom poradí jazdci Czech Dakar Teamu obsadili 41. pozíciu (+47:56:25). Janeček s Chytkom tak úspešne dokončili svoj druhý juhoamerický Dakar.
Vladimír Čagin a tím Kamaz v kategórii kamiónov dominovali pretekom od prvej etapy. Čerstvý štyridsiatnik s prezývkou „Cár" kraľoval v deviatich etapách, štyri triumfy prenechal svojmu jedinému prenasledovateľovi Firdausovi Kabirovovi a vo finále si čiastkový úspech pripísal ich kolega Ilgizar Mardejev. Čagin za rozhodnutého stavu zvoľnil a jeho skalp dnes získal aj Martin Macík so spolujazdcami Josefom Kalinom a Janom Bervicom.
Česká posádka štartujúca s kamiónom Liaz vo farbách KM Racingu vyrovnala dnešnou treťou priečkou v tomto ročníku svoje maximum (na prvého Mardejeva stratili osemdesiat a na druhého Wulferta Van Ginkela s ginafom šestnásť sekúnd), v konečnom poradí však zostala štvrtá (+12:21:21) za Holanďanom Marcelom Van Vlietom (Ginaf).
Čagin zvíťazil na Dakare naposledy v roku 2006, predošlé triumfy si pripísal v rokoch 2000, 2002, 2003 a 2004. Stal sa tak nielen absolútnym rekordmanom v počte etapových víťazstiev (má ich na konte už päťdesiatšesť a o jedno tak prekonal deväťnásobného víťaza Stéphana Peterhansela), ale súčasne vyrovnal rekord Karla Lopraisa, ktorý dokázal kategóriu kamiónov vyhrať (naposledy v roku 2001) celkom šesťkrát. „Nesmierne Karla Lopraisa rešpektujem," uviedol Čagin už pred štartom 32. ročníka. „Je to skvelý človek aj jazdec," pokračoval v rozprávaní na adresu legendárneho českého jazdca Vladimír Čagin, „veľa som sa od neho naučil. Vyrovnať jeho rekord je ambiciózny, ale aj náročný cieľ. Napokon to však nie je to, čo ma najviac zaujíma. Mňa Dakar baví jazdiť a to mi pomáha víťaziť," dodal ruský matador.
Dodajme, že Čagin deviatimi etapovými víťazstvami v tohtoročnom „vydaní" rallye stanovil nový rekord v počte prvenstiev v kategórii kamiónov v jedinom ročníku Dakaru. Ďalším rekordom je celkových deväť triumfov stajne Kamaz na Rallye Dakar (okrem Čagina triumfoval v roku 1996 Viktor Moskovskich a v rokoch 2005 a 2009 Firdaus Kabirov).
32. ročník Rallye Dakar dokončil okrem Štefana Svitka aj Lučenčan Pavel Faško. Štartoval, podobne ako v minulom roku, v úlohe rýchlej asistencie britskej stajne Rally Raid UK s kamiónom MAN 18.285 4×4. Jeho najlepším etapovým umiestnením bola osemnásta priečka v trinástej etape, preteky napokon dokončil na predposlednom, 27. mieste (+164:04:38).